Framgaffel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Framgaffel
Kollade wish listan som hastigast. Styrstammen är för 25.4 mm-styre, men du har valt ett 31.8 mm styre, de kommer inte att passa ihop.

1817 och Westman har bra poänger. Fundera över alternativen.

Framgaffel
visst men priset är lite för högt för min plånka :(
är dne hojen lagopm åt en person på 183-185cm lång?
fultysk var hittar man sånna?

och vad kan min hoj vara värd? i befintligt skick?

Senast redigerad av en moderator:
Framgaffel
Vacker hoj som Jerka länkade till men räcker inte pengar så gilla läget och cykla på den du har och undertiden som konditionen/motivationen/låren växer sig större så spar du pengar tills du kan köpa rätt från början.
Återigen, om stigcykling/grusväg är det du kommer ha som underlag så räcker det du har gott och ingen gaffel i världen kommer förmodligen att göra dig snabbare på sånt underlag (om den inte går att låsa då).

Framgaffel
ja underlaget är ju kanske elljuspår, stigar svårt att föklara men det är rötter och dylikt i den terräng jag kör och med den gaffel jag har så, blir det så skakigt att armarna börjar kittlas det är inte skönt :)

ja 10500 är den granterat värd det tror jag

Framgaffel
Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> ja underlaget är ju kanske elljuspår, stigar
> svårt att föklara men det är rötter och dylikt
> i den terräng jag kör och med den gaffel jag har
> så, blir det så skakigt att armarna börjar
> kittlas det är inte skönt :)
>
> ja 10500 är den granterat värd det tror jag

Då kanske ett billigare och effektivare sätt är att köpa nya däck för att vinna mer komfort och som ett plus även få mindre rullmotstånd. Vet ju inte vad du åker på nu men ex Conti Raceking supersonic 2,2 är ett däck som jag och många många andra tycker är lättrullat och med stor luftkammare som sväljer rötter och annat på ett bra sätt. Jag kör på lågt däcktryck som 1,6 bar och tycker det funkar kanon.

Framgaffel
har maxxis ranchero och continental gravity som jag kan välja mellan,
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41157 denna verkar ha rätt fäste för min hjul men kan man få den till 100mm eller? ska gå att "pumpa ner" gaffeln till 100/80mm med mig sittandes på cykeln
har nån hört talas om det och vad för nackdelar har sådant?

dessa är gafflar jag aldrig hört om men verkar vara RS också
http://www.chainreactioncycles.com/LargeImage.aspx?ModelID=42792&FileName=42792-1.jpg

Framgaffel
Om du "pumpar ner" gaffeln som du säger så kommer den bli för mjuk och slå igenom vid lite större hinder ev redan vid hårda inbromsningar. Gafflarna är gjorda för att tryckas ihop ca 20 % när du sitter i normalposition. Frångår du det så kan du få en sämre gaffel än du redan har.

Reba XX som du länkar till är en förfinad Reba med annan typ av låsning. SRAM har kommit med en XX-grupp på sina växlar. De äger även RS så därför finns det även XX gafflar för att få ihop en hel komponentgrupp.

Framgaffel
aha så det är 80/100mm som gäller stenhårt för min hoj?
ja då är det inte mycket att fundera på, men vore ju nice att ha en gaffel med remote lock av någeslag

Framgaffel
Jag vill inte vara taskig på nått sätt eller göra dig ledsen. Men du frågar mycket och du får goda råd. Men det verkar inte som att du lyssnar på dem.

Du gör som du vill men min åsikt är att du slänger pengarna i sjön om du sätter nya prylar på din Merida.

/jerka

Framgaffel
Rerkrej jag är villrådig jag tror inte jag vet vad jag ska ha annat än en gaffel men inte ens där kan jag hitta rätt...skitjobbigt ska kolla igenom tråden och se vad folk har skrivit

Framgaffel
Du säger att 10000kr är för mycket för din plånbok samtidigt som du packar ihop en kundkorg på crc på 7500kr.

Det känns som att du snöat in på att du måste ha vissa grejor. Du skriver om detta xt-vevpartiet hela tiden. Du kommer inte att känna någon skillnad mellan det du har och xt diton.

Spara dina pengar tills du kan köpa en riktig skogscykel. Den jag länkade till skulle passa dig som handen i hansken. För över dina nya xt bromsar och sätt slx bromsarna på din Merida. Du får lätt 2000-3000kr för din Merida. Då är saken biff! Din merida ram är inte speciellt följsam medans Snakebiken i titan är smidig och "springy" så där skulle din rygg slippa mycket stötar och vibrationer.
De flesta som skriver här på happy har gjort dumma köp och varit för ivriga. Lär av våra misstag istället för att upprepa dem. Då kommer du att kunna spara mycket blod, svett och pengar :-)

/jerka

Framgaffel
http://www.chainreactioncycles.com/WishList.aspx?BasketID=30622170

detta blir nog vad jag köper i slut ändan, visst bättre styrstam med lite bar rise sammma med styre för lite bättre komfort så man slipper kröka rygg men det får bli en annan historia.
jasg tävlar trots allt inte på elit nivå inte ens mycket på amatör nivå

detta kan väl vara en gaffel som ska passa hojen det andra är till min Forerunner 305

Framgaffel
jag vet inte kanske lite overkill iof.
men astana + GSC 10+ Gaffel och handskarna är klara

Framgaffel
En uppsättning teamkläder? ;-) Och varför skall du slänga ut 1150 kr på stam, styre och sadelstolpe? Köp något vettigt för pengarna istället. T.ex. en uppsättning bra däck och lite specialverktyg. SPD-pedaler+skor, har du det?

Framgaffel
jag har spectra mTB PRO skor
har funderat på racin ralph evo snake skin
spd pedaler i form av shimano 515 funderar på 520/540 pedaler
har ju så krångligt sadelstolpe då den glider ner vad jag än gör så tänkte om byter ut xmission mot easton

men du tycker jag ska slopa sadel stolpe sadel strystam styre samt astana kläderna och köpa andra skor?

Framgaffel
svårt att hitta bra skor till bra pris på CRC hittade ett par sidi men tror de är overkill 2600:-

Framgaffel
rekrej skrev:
> Du säger att 10000kr är för mycket för din
> plånbok samtidigt som du packar ihop en kundkorg
> på crc på 7500kr.
> Det känns som att du snöat in på att du måste
> ha vissa grejor. Du skriver om detta xt-vevpartiet
> hela tiden. Du kommer inte att känna någon
> skillnad mellan det du har och xt diton.
> Spara dina pengar tills du kan köpa en riktig
> skogscykel. Den jag länkade till skulle passa dig
> som handen i hansken. För över dina nya xt
> bromsar och sätt slx bromsarna på din Merida. Du
> får lätt 2000-3000kr för din Merida. Då är
> saken biff! Din merida ram är inte speciellt
> följsam medans Snakebiken i titan är smidig och
> "springy" så där skulle din rygg slippa mycket
> stötar och vibrationer.
> De flesta som skriver här på happy har gjort
> dumma köp och varit för ivriga. Lär av våra
> misstag istället för att upprepa dem. Då kommer
> du att kunna spara mycket blod, svett och pengar
> :-)
> /jerka

Words!
Ett xtr vevparti gör inte att det går fortare i skogen, det är stora lungor och biffiga lår som sköter det och det får man genom att först slita ut dom grejorna som redan sitter på hojen.

Framgaffel
jag var ju från första stund ute efter ne bra gaffel varför jag börja titta på enm massa annat ....ja det vete tusan, nya LVG/MTB däck är ju inte heller fel eftersom de som sitter på LVG hojen speciellt bak däcket som gått på en trainer i vinter så behöver den bytas ut,så en REba gaffel, GSC 10 (forerunner 305), handskar däck, det är väl egentligen det viktigaste allt annat är si o så med mest fåfänga.
ska man byta ut styret om det känns till och från att den "sviktar" ?

Framgaffel
Petri skrev:

> ska man byta ut styret om det känns till och
> från att den "sviktar" ?

Jösses nästa steg en ny ram ;) Lyd deras råd härinne :)
Jag skulle behålla den gamla cykel som vintercykel sen köper en helt NY skaffa en SPARBÖSSA :)

Framgaffel
Nu börjar jag tro att du trollar. Först var ca 3000kr dyrt och nu är du uppe i 6700kr + remote för 1000 spänn?

Och nä, en remote behövs inte. Lockout är en av de mest meningslösa funktioner som finns på en gaffel. Det är bara pulsmätarmänniskor som tror att de behöver det.

Framgaffel
näe jag trollar inte försöker iaf inte men vill ha en bra gaffel som håller helt enkelt
MAguran är väl ok?
2800kr är ett jätte bra pris för en bra gaffel men frågan är märker man nån skillnad på magura och Reba?
sedan är jag inte så van att handla utomlands när det gäller cykel grejjer/dator grejjer ja ni fattar
så när försöker bara hitta rätt gaffel, för min Sun tour gaffel är ju inte den bästa i världen.
så MAgura för mycket Reba lagom?

ja beslutsångest så det duger, men jag ks afattta ett beslut om en gaffel soon enough

men REban,MAnitou verkar vara genomgående rekommenderat, så blir antingen Reba/Magura

Framgaffel
Maguran är nog i klass med Fox men fortfarande ganska ovanligt märke. Fox är ett säkert kort för deras enklaste gaffel är i klass med övriga tillverkares medelklass-varianter. Det är skillnaden mellan Fox och Magura jämfört med alla andra. Rockshox, Marzocchi och de andra gör både highend-grejor och ren dynga, men Magura och Fox har skippat de billigaste varianterna och tillverkar bara mid- och highend.
Ta sikte på runt 3 papp, för det är på den nivån gafflarna börjar bli riktigt bra och se till att det är rea för det finns 3.000kr-gafflar som är riktigt tråkiga. Det är en fråga om tycke och smak också så har du möjlighet att provköra olika gafflar skall du absolut göra det.
Jag håller med övriga i tråden att du skall byta så lite saker som möjligt på Meridan tills du vet vad du vill ha.

Framgaffel
Jag hänger fan inte med i den här tråden. Wtf?!

Petri, ta ett steg tillbaka och tänk igenom vad fan du pysslar med. Varför frågar du ens om råd när du inte lyssnar?

Framgaffel
jag erkänner att jag tappat tråden sedna långt tillbaka i denna gaffel röra.
ursprungliga tanken var en bra gaffel till min MTB då jag nu satt på skivbromsar så vill ja komplettera det med en bra gaffel, det var ide´n från början, sedan har det spårat ut ordentligt.

1 jag kan inte sälja min MTB då jag inte är den enda ägaren dock den enda cyklaren i familjen en 16000kr cykel är overkill för mig denna hade en pruslapp då på 9000:- men nedsatt till 5000 därför köpte jag den

2 jag är annars nöjd med cykeln som den är, men eftrsom jag nu tömt sparbössan så tänkte ja fräscha upp den med nya grejjer

3 vete fan vad jag vill längre finns så mycket jag vill ha på hojen, men man måste se till det viktigare sakerna en ny gaffel Shwalbe däck helst snake skin samt nya däck till racern behövs iaf bak däck.

ska se om ajg kan nysta upp den här röran.

Framgaffel
Garv!
Uppgraderingsträsket är stort, djupt och dyrt! Men skoj =)
Jag skulle nog börjat med nya däck för om du inte har bra kontakt med marken har du heller ingen nytta av en bättre gaffel. Sen skulle jag byta gaffel och låtit resten uppgraderas när det är utslitet.

Framgaffel
Petri skrev:
> men du tycker jag ska slopa sadel stolpe sadel
> strystam styre samt astana kläderna och köpa
> andra skor?

Jag skrev "SPD-pedaler+skor, har du det?". Det betyder inte att jag tycker du skall köpa andra skor om du redan har skor. Och ja, fimpa sadelstolpe, styrstam och styre samt teamkläder och köp lite vettiga prylar istället.

Framgaffel
ja det var en jävla fin hoj inge snack om saken där inte
riktigt jävla snygg hoj, men där finns väl inga dåliga komponenter på den canyon?

Framgaffel
ni tror inte min MErida är värd mer än 5000 trots sprillans skivbromsar samt sprillans hjul?

trodden jag kunde få 7-8000 för den iaf.

Framgaffel
ok dabomb hjulen 3500/skivbromsarna med allt 4900 och endat 4000 för hela hojen låter lite tycker jag

Framgaffel
Petri skrev:
> ni tror inte min MErida är värd mer än 5000
> trots sprillans skivbromsar samt sprillans hjul?
>
> trodden jag kunde få 7-8000 för den iaf.

Testa.

Framgaffel
ja frestande är det men tyvärr får nog denna ram vara kvar ett tag till.
för att sälja den för att köpa en ny är vin inte riktigt överens om i familjen.
så det är som det är

Framgaffel
Petri skrev:
> ok dabomb hjulen 3500/skivbromsarna med allt 4900
> och endat 4000 för hela hojen låter lite tycker
> jag

Vad du har köpt delarna löst för är totalt ointressant... Du kommer aldrig att få igen vad du lägger ut på den, så enkelt är det..

Många av oss som kör high end dh riggar för långt över 70.000 spänn eller mer... får inte ens hälften för dom om vi skulle sälja. Och de trots att vi kanske har det bästa man kan ha i delar osv..

Jag tror inte du får mer än 4500 om du skulle sälja.

Framgaffel
Ja som ni ser på bilderna är bromsarna sprillans körda från butik hem 6km
hjulen lika så, titta på bilderna på gaffeln vem vill ha piggar som sticker ut ok visst de går att ta bort, sedna ser ni den där knppen man kan vrida på gaffeln + och- den går bara runt runt inget händer gaffeln förblir mjuk dvs jag kan nästan trycka ner den i botten. lockouten funkar men när jag släpper den får jag dra i den lilla vajer tåten för att den ska släppa.

så nu förstår ni varför jag vill ha en ny gaffel??
samt byta ut lite komponenter, visst tidnes tand har tagit lite på ramen men det gör den ju på alla ramar med tiden (3 år) är ramen styret, styrstammen, sadelstolpen,sadeln,gaffeln,bakväxeln

ja vet inte vad mer jag kan berätta om hojen

mvh

Bilagor

• DSCF4579.jpg
    DSCF4579.jpg
    98.2 KB · Besök: 20
  • DSCF4571.jpg
    DSCF4571.jpg
    76.4 KB · Besök: 26
  • DSCF4580.jpg
    DSCF4580.jpg
    86.7 KB · Besök: 14
  • DSCF4582.jpg
    DSCF4582.jpg
    81.2 KB · Besök: 23
Framgaffel
Plush skrev:
> Petri skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ok dabomb hjulen 3500/skivbromsarna med allt
> 4900
> > och endat 4000 för hela hojen låter lite
> tycker
> > jag
>
>
> Vad du har köpt delarna löst för är totalt
> ointressant... Du kommer aldrig att få igen vad
> du lägger ut på den, så enkelt är det..
>
> Många av oss som kör high end dh riggar för
> långt över 70.000 spänn eller mer... får inte
> ens hälften för dom om vi skulle sälja. Och de
> trots att vi kanske har det bästa man kan ha i
> delar osv..
>
> Jag tror inte du får mer än 4500 om du skulle
> sälja.

mm om det är så kanske ni förstår varför det känns lönlöst att sälja hojen när jag redan pröjsat så mycke för bromsar och hjul. ja menar 4500kr är långt ifrån 10-11000.
ja jag vet vad ni tänker men han plockar ju si o så i CRC men vad av allt det jag egentligen behöver är väl gaffel.
men som sagt ajg skulle tycka det såg snyggare ut med XT på hojen än som den är nu, men det är jag det sen att det kanske inte är värt det ok det köper jag.
Men att sälja för att köpa en ny hoj, har varit inne på det förut men att försöka sälja denna för en 10K hoj ja jag vet inte min sambo är då inte inne på dte spåret och kommer inte att bli det heller.

Framgaffel
men. om du får sålt hojjen för 4500 och lägger de 6000 som du tänkt lägga på o uppgradera din nuvarande så får du ju en cykel som är bättre för 10500 än vad din cykel blir om du uppgraderar den..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp