Framgaffel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Framgaffel
den var tungtrampad innan jag köpte nya hjul ocj skivbromsar samt att den gaffel som sitter på är dålig nu för tiden.
Och det är klart att en ny gaffel går på 3400+ vevparti 1360+ mm mm men jag gillar hojen så därför valde jag att uppgradera den :)

Framgaffel
Aha. Men då kanske det bara är så att beläggen på skrivbromsarna ligger emot skivorna lite. Kommer ge sig efter inkörning och justering.

Hoppas du blir nöjd med alla prylarna iaf, och det blir du säkert!

Framgaffel
ja jag hoppas det :)

ni andra då vad anser ni om prylarna som sådant?
är det bra eller dåliga grejjer?

Framgaffel
Det är sjyssta grejer. Gaffeln kommer du säkert bli riktigt nöjd med.
Med lättare hjul, slang och däck vore cykeln mer lättrampad. Det är tungt att sätta så mycket vikt i rörelse och det är tungt att trampa dem över rötter och stenar.

Sen får du vänja dig vid att folk har så många olika åsikter, varje cyklist har ju sin uppfattning om hur en cykel ska se ut och vad det är värt att lägga pengar på. =) Många skulle nog inte välja att uppgradera en cykel för en större summa än det som var inköpspriset för hela cykeln. Men men, är du nöjd med ramen så behåll den.

Framgaffel
om jag la in en order igår strax före elva och betalade den efter midnatt igår
men den står på processing fortfarande, har det hänt er nån gång om ni beställt från CRC?

Framgaffel
om du väger din cykel kanske du får en ledtråd till att den känns tungtrampad.
samt en ledtråd till att några tyckte du skulle sälja din och köpa en ny med nya delar och "bättre/lättre" ram,gaffel, växlar, hjul,lager, styre, stam,vevparti,sadel,stolpe,däck,bromsar,vajrar osv för ca samma totalsumma.

sen har jag svårt att se att du ska bli snabbare med nya skivbromsar bara att du får ner farten lite lättre men det verkar va motsatsen

men det är jag det

Framgaffel
Har du beställt från CRC med deras standard-frakt kan du luta dig tillbaka en vecka eller två.
Det tar en stund innan du har sakerna hemma.

Framgaffel
ok så här menade jag med tungtrampad
detta var när jag hade v bromsarna det under den tiden den kändes tungtrampad då hade jag inte min Da Boimb hjul ännu men nu när jag har da bomb hjulen så har jag inte hunnit cykla så mycket på den då ajg har ont i ryggen samt blivit jätte förkyld.
så jag vet inte ännu om cykeln blivit tyngre att trampa på än vad den var innan jag fick nya hjul ochbromsar.

så jag hoppa salla förstår nu vad jag menade med tungtrampad?
mvh

Framgaffel
Petri skrev:
-------------------------------------------------------

> så jag hoppa salla förstår nu vad jag menade
> med tungtrampad?
> mvh

Nej, det är nog inte många som begriper din tes om "tungtrampad". Det som i första hand avgör om cykeln känns "lättrullad" eller ej, är i fallande skala:

1. Däck - vikt, mönster och gummiblandning
2. Hjul - vikt
3. Totalvikt på cykeln

Vad du har för bromsar inverkar givetvis ingenting, mer en ytterst lite på marginalen, på totalvikten då.

Men av dina allmänt förvirrade frågor att döma tror jag mer att det handlar om din fysik och teknik. Få saker gör mtb lika "tungtrampat" som en osäker teknik i skogen. Du bränner helt enkelt en massa extra energi på att åka omkring och vara stel, spänd och ängslig. Därmed inte sagt att det är fel att uppgradera cykeln lite, men förvänta dig inga mirakel och som sagt, se över dina däck och hjul.

Framgaffel
Petri skrev:
> vad ska en "normal" mtb väga ?

mellan 10-13 kg ungefär. Under 10 kg så blir det dyrt och race. Över 12kg (för en hardtail) så börjar det bli onödigt tungt.

Framgaffel
Beror ju helt på prisklass, men om man säger din hoj om du hade haft normala hjul och inte dabomb så borde den väll landat under 12kg tycker jag. Men nu har du ju satt ihop en cykel efter dina egna ideér så det blir kanske roligare och köra den i längden än om du köpt en färdig radon.

skulle tippa på att en standard alu hoj med reba, slx/xt ligger där nånstans runt 11,5-12 nånting med skivor, risers o dämpare. Är väll den nivån som är vanligast hos motionärer, de hojarna man ser i skogen så att säga. De flesta som tävlar eller tränar mycket bygger ju ihop själva, och har en massa egna tankar om geometri, prylar som modifieras osv.

Framgaffel
saken är att jag väger över 100 pannor då ville jag inte ha för klena hjul men inte några pansar hju heller ,men så fort denna jävla ursäkta språket men förkylning släppt så man orkar nåt ska jag väga hojen nu och sen för att se om det blev nån skillnad :)
men hur mycket brukar luft/olje gafflar läka så där "right out of the box" ? så ja vet on man ska kolla på packningar eller liknande redan nu kanske?
samt att jag undrar hur stor skillnad jag märker på den gaffel jag har nu och denna RS reba jag beställt?

mvh

Framgaffel
Hur mycket dom läcker? I princip inte alls.

Hur mycket skillnad du kommer märka vet jag inte. Det är enorm skillnad, sen om du märker den kan jag inte svara på.

Framgaffel
Petri skrev:
> saken är att jag väger över 100 pannor...

> ...ska jag väga hojen nu och sen för att
> se om det blev nån skillnad

Dude, it's not about the bike ;)

Framgaffel
Angående hjul så brukar jag resonera som så att jag kör på en lätt fälg och ser om det håller. Gör det inte det, då skaffar jag något som är lite hållbarare. Allt för att hålla hjulen så lätta som möjligt. Kanske dyrt, men men :)

Petri, ser fram emot en rapport efter att nya prylarna sitter på plats.

Senast redigerad av en moderator:
Framgaffel
Gambler skrev:
> jag kör på en lätt fälg och ser om det
> håller.

och därav ditt nick? ;)

Framgaffel
Muntis skrev:
> Gambler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag kör på en lätt fälg och ser om det
> > håller.
>
> och därav ditt nick? ;)

javisst, delvis i alla fall ;)

Framgaffel
vad tror ni om petris ide att byta vevparti/vevlager

visst borde alla lager i en cykel ändå betyda en del för trögheten, om man byter alla sina billigaste lager i billigt kinajärn mot kvalitetslager.
bara vevlagret går ju att köpa för 50kr eller 1500kr.
naven?trissorna?
och en dyr bra kedja måste väl gå lättare ialla fall välsmord:)

Framgaffel
hm skrev:
> vad tror ni om petris ide att byta
> vevparti/vevlager
>
> visst borde alla lager i en cykel ändå betyda en
> del för trögheten, ...

Om man väger 100 kilo och är av ungefärlig snittlängd så släpar man på ca 20 kilos övervikt. Där har du "trögheten".

Framgaffel
jag måste säga att F.E.T är jag ju inte.
men visst kanske det finns nåt kilo men inte 20

Framgaffel
hm skrev:
> vevparti/vevlager
>
> del för trögheten, om man byter alla sina
> billigaste lager i billigt kinajärn mot
> kvalitetslager.
> bara vevlagret går ju att köpa för 50kr eller
> 1500kr.
> naven?trissorna?
> och en dyr bra kedja måste väl gå lättare
> ialla fall välsmord:)

Jag gissar att petri hade ett vanligt billigt shimano 4-kantslager tidigare.
Dessa snurrar alldeles utmärkt. Inte märkbart sämre än fina shimano-lager.
HT2 däremot får har som jag förstått det fått lite kritik för att vara trögt.
Den trögheten är nog av typen "it's not a bug, it's a feature"
Under förutsättning att hans nuvarande lager inte är av exceptionellt låg kvalitet eller trasigt bör han nog inte uppleva någon som helst skillnad men möjligen få en teoretisk försämring.

Själv äger jag för få ht2-lager för att avgöra empiriskt.

Dyra kedjor snurrar INTE med mindre motstånd. Däremot är de ofta lättare och bättre rostskyddade vilket kan förlänga tiden tills de blir dåliga och går trögt.

Det låter som om petri kommer bli nöjd. Lättare kommer hans cykel definitivt bli och gaffeluppdateringen blir väl som natt och dag gissar jag.

Vevparti byter man i min värd när det är utslitet eller om man jagar gram.

Framgaffel
Rippa skrev:
> hm skrev:
> -----
> > vad tror ni om petris ide att byta
> > vevparti/vevlager
> >
> > visst borde alla lager i en cykel ändå betyda
> en
> > del för trögheten, ...
>
> Om man väger 100 kilo och är av ungefärlig
> snittlängd så släpar man på ca 20 kilos
> övervikt. Där har du "trögheten".

Men vikten på kroppen är nödvändigtvis inte allt. Vi har nog haft/har cyklister i vårt gäng som har en hel del kilon som man teoretiskt kunde kapa, men de är nödvändigtvis inte långsammare än de tunnare killarna för det. Nu är det verkligen förenklat osv, men vikten på kroppen är inte hela världen för en glad motionär som t.ex. cyklar landsväg i jämn fart.

Framgaffel
hm skrev:
> vevparti/vevlager
>
> del för trögheten, om man byter alla sina
> billigaste lager i billigt kinajärn mot
> kvalitetslager.
> bara vevlagret går ju att köpa för 50kr eller
> 1500kr.
> naven?trissorna?
> och en dyr bra kedja måste väl gå lättare
> ialla fall välsmord:)

näh, 4kants lagerna sitter på alla skithojar som står ute år ut o dag in de flesta funkar fint. Isis däremot måste fan själv klättrar upp och gett en fripassage till helvetet. Mitt går långtifrån mjukt men jag har gett upp och accepterar situationen. Är ju mest när man inte har kedja på o snurrar fritt det märks egentligen, när man cyklar känner jag det inte så att säga.

4kants lager från shimano och middleburn vevparti är nog den mest långlivade kombinationen man kan hitta.

Framgaffel
castrello skrev:
> men vikten på kroppen
> är inte hela världen för en glad motionär som
> t.ex. cyklar landsväg i jämn fart.

Men nu var det "trögrullad mtb" som var på tapeten. Och jag vill påstå att det gör milsvid skillnad om man väger 75-85 resp 100 kilo - även för en glad motionär. Förutsatt att man är någotsånär normallång då.

I övrigt har jag redan givit prioriterade förslag hur minska den upplevda "trögheten" via plånboken:
1)däcken, 2)hjulen, 3)cykelns totalvikt.

Men vad tror du ger mest resultat? Kapa, säg 10kg, kroppsvikt, eller köpa 500g lättare hjul?

Framgaffel
jag säger nog så här, hur kan en cykel upplevas trögtrampad från slutet av maj till början av oktober om man större delen av fritiden tillbringar på denna cykel mil efter mil, och inte känns lättare alltför ofta?
ja menar muskler växer ju av träning så också av att trmapa MTB mil efter mil på asfalt mest inna jag köpte räsern då så 07-09 var det MTB 100% av tiden nu kommer räsern att käka asfalt större dele av sommarn mtb då o då i skog ska prova jämna ut det lite grann i år.

Framgaffel
alla ni då menar jag ni som pratar om att min vikt har med saken att göra, att MTB´n kändes tung de första 2 3 årenvisst jag menar jag började ju med cyklingen 2007 innan dess var det några år då det inte blev mycke gjort pga höger knät annars var det kampsport som gällde i den mån man kunde träna men det tog slut 04.
men ingen av er som tänkt på att min astma kanske gör det tyngre att cykela men det är ju nåt jag får leva med.
nä att min vikt ska vara av stor betydelse visst i kanske i viss mån men nån gång måste ju hojen kännas lättare att trampa på eller hur, men icke det är som att nåt "håller" den tillbaka, men kanske nu med nya hjul och annat så kanske blir det lite mer go i den, jag säger ddet igen det var under den tid jag hade V-BROMSAR som jag upplevde den trög trampad.
vet inte varför min vikt vart så viktig helt plötsligt??

Framgaffel
nån som vet tidsskillnad mellan Sverige och Irland?
fick ett mail av CRC att min order skulle "be dispatched shortly" det fick jag tidigare idag också men än har det inte gått iväg.

Framgaffel
jag tror nog att det är viktigt med bra lager för att en cykel ska kännas kvick
även om hjul och vevarmar snurrar hur lätt som helst obelastade tror jag det blir en helt annnan sak när man lägger på 100kg på lagerkulorna, fast det är svårt att känna när trögheten kommer först med belastningen.
kan tänka mig att mycket av trögheten i morsans gamla hoj sitter i lagrerna (fast det mesta i att den är för vek i ram o hjul)
och samma med kedjan rör sig länkarna lätt även under tryck?

tempo cyklister verkar tycka det är viktigt med bra ceramiska lager för x-tusen iallafall

sen om just petris hoj har bra lager har jag ingen aning om

Framgaffel
Hejsan svejsan
nu vill jag veta hur svårt är det att lossa på allt på styret?
2 hur svårt är det att ta loss framhjul och gaffel(bild på gaffel och framhjul kommer snaart.

för tänkte att man kanske kunde plocka isär lite grejjer innan man lämnar in hojen för remake???

Framgaffel
tittar man noga på framhjulet för ajg vet inte om det bara är att ta loss den eller om broms "Oket"? eller vad det heter också ska loss för då är det lite mer avancerat för mig

Bilagor

• DSCF4589.jpg
    DSCF4589.jpg
    93.3 KB · Besök: 20
Framgaffel
Petri skrev:
> tittar man noga på framhjulet för ajg vet inte
> om det bara är att ta loss den eller om broms
> "Oket"? eller vad det heter också ska loss för
> då är det lite mer avancerat för mig

Var noga med att klippa loss ekrarna från den gamla gaffeln när du byter, alltså man klipper av alla ekrar sen tejpar du ihop allt igen när du monterat navet på den nya gaffeln.

Framgaffel
örgelgörgel skrev:

> Var noga med att klippa loss ekrarna från den
> gamla gaffeln när du byter, alltså man klipper
> av alla ekrar sen tejpar du ihop allt igen när du
> monterat navet på den nya gaffeln.

Aha då förstår jag varför det inte höll när jag bytte gafel, jag limmade ju ihop allting.

Framgaffel
örgelgörgel skrev:
> Petri skrev:
> -----
> > tittar man noga på framhjulet för ajg vet
> inte
> > om det bara är att ta loss den eller om broms
> > "Oket"? eller vad det heter också ska loss
> för
> > då är det lite mer avancerat för mig
>
> Var noga med att klippa loss ekrarna från den
> gamla gaffeln när du byter, alltså man klipper
> av alla ekrar sen tejpar du ihop allt igen när du
> monterat navet på den nya gaffeln.

jag har gjort som du sa men nu har jag inga ekrar kvar på framhjulet vad fan ska jag nya ifrån nu?

Framgaffel
Du får offra en tempocyklist till cykelguden. Förhoppningsvis får du ett gäng ekrar i gengäld.

Framgaffel
bigmollo skrev:
> Helt magisk tråd. Den borde läggas in i
> läsvärt.

+1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp