Miss Lycka
Ny medlem
Från 20kmh till 40kmh?
Fick Sara ihop en kvart i tävlingsfart på EM?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur mycket betyder egentligen konditionen inom simning? Jag förstår att det är viktigt på distanser som 800 och 1500 meter (och längre distanser), men för simmare som fokuserar på 50 och/eller 100 meter borde väl rimligen inte maximalt syreupptag eller aeroba trösklar vara speciellt avgörande?dardos sa:Just simning är lite speciellt tror jag, det är så fantastiskt mycket teknik och känsla för att hitta vattnet. Man kommer liksom ingenstans i vattnet om man inte har känslan oavsett hur bra konditionen är.
ejma sa:4 simsätt + starter för respektive + annat. Det tar tid.dardos sa:Just simning är lite speciellt tror jag, det är så fantastiskt mycket teknik och känsla för att hitta vattnet.
Sixten Fors sa:Enligt dokumentet ovan gäller 10 h snitt per vecka och <20 h under de veckor med mest träning, för de yngsta. Vilket efter hand successivt ökas till 15 h snitt och <30 h max en vecka. Helt rimlig mängd, vilken de flesta kan få ihop och samtidigt hinna med skolan.
Jag minns inte att jag någonsin pratat om mer än 1000 h per år, vilket är vad simmarna från 15-16 år faktiskt håller på med (20,5 h * 49 v).
Från 20 h snitt upp till 30-40 h snitt är ett enormt steg i mängd och belastning på kroppen. Inget som jag har nämnt eller förespråkat.
Inom svensk simning är det så, för alla topp-150 inom varje årskull ungefär.Luthman Photography sa:Att som 10-15åring träna 10-20 timmar i veckan låter helt bananas i mina öron.
Sixten Fors sa:Inom svensk simning är det så, för alla topp-150 inom varje årskull ungefär.Luthman Photography sa:Att som 10-15åring träna 10-20 timmar i veckan låter helt bananas i mina öron.
Sixten Fors sa:Inom svensk simning är det så, för alla topp-150 inom varje årskull ungefär.Luthman Photography sa:Att som 10-15åring träna 10-20 timmar i veckan låter helt bananas i mina öron.
ejma sa:Simning är en av få idrotter där 15-16 åringar håller världsklass. Phelps, Ledecky, Thorpe mfl.
Exempel på träningsschema VT17 i vår klubb, för 15-åring.Konkret sa:Är det 20 timmar i bassängen vi snackar eller?
Lite kul faktiskt. Sarah som inte tävlat 100 bröst sedan 2013 tvittrade igår glatt att hon vunnit klubbmästerskapet och sänkt sin titt pers med drygt 1 sekund till 1:10.03. Tvåan på KM, 13-åringen Emelie Fast, har ett pers från JSM på 1:08.59. Generöst av Emelie att låta Sarah vinna KM :)Konkret sa:Sjöström.ejma sa:Simning är en av få idrotter där 15-16 åringar håller världsklass. Phelps, Ledecky, Thorpe mfl.
Den risken finns förstås. Men som du säger, utan satsning finns ingen elit.H. sa:Att ungdomar som går gymnasiet ska lägga den tiden på träning skulle jag iaf aldrig förespråka. Med största sannolikhet går det kraftigt ut över skolgång eller uppbyggnad av ett socialt nätverk, eller båda delarna. När de sen blir 21 och upptäcker att de inte platsar i elitlaget har de plötsligt inget att falla tillbaka på.
Men visst. Med min filosofi skulle man inte få så många elitidrottare kanske.
115-åringar är ovanligt, men det förekommer. Sällan de lyckas vinna över 16-åringarna dock, men det händer :)GoranS sa:F.ö. undrar jag lite kring övre gränsen i åldersklassen som börjar på 16 år - är det vanligt att 110-åringar i dessa sammanhang?
jonja sa:Fast ts hördes aldrig mera av, och då kan det väl kvitta?
ts startar nog en ny tråd i så fall.jonja sa:Fast ts hördes aldrig mera av, och då kan det väl kvitta?
Ja, det är ju lite konstigt att starta flera likartade trådar där man frågar om råd men sen inte på något sätt deltar i diskussionen eller kommenterar förslagen.Stumpy sa:ts startar nog en ny tråd i så fall.jonja sa:Fast ts hördes aldrig mera av, och då kan det väl kvitta?
GoranS sa:Ja, det är ju lite konstigt att starta flera likartade trådar där man frågar om råd men sen inte på något sätt deltar i diskussionen eller kommenterar förslagen.Stumpy sa:ts startar nog en ny tråd i så fall.jonja sa:Fast ts hördes aldrig mera av, och då kan det väl kvitta?
jonja sa:En mer praktiskt användbar fråga imo hade varit: hur öka från 20 till 30?
magui sa:jonja sa:En mer praktiskt användbar fråga imo hade varit: hur öka från 20 till 30?
Ja, jag märkte det lite senare ? Men hur gör man då för att öka från 20 till 30?
Prästbol sa:Två reflektioner.
- Det är för högt mål. Dela upp i delmål, t ex 25, 28, 30 km/h osv.
- Unga personer ska inte träna ensidigt. Multisportande barn blir bättre i långa loppet och drabbas mindre av skador.
Prästbol sa:- Unga personer ska inte träna ensidigt. Multisportande barn blir bättre i långa loppet och drabbas mindre av skador.
En viss mängd träning av corestyrka utöver cyklandet tror jag kan vara lämpligt för att undvika vissa problem (säger en syndare på området).geologen sa:Prästbol sa:- Unga personer ska inte träna ensidigt. Multisportande barn blir bättre i långa loppet och drabbas mindre av skador.
16 år är inte så ungt. Och cykel ger inga skador att tala om så länge man ger fan i att krascha, och de skadorna förebyggs inte av mångsidig träning. Det som kan förekomma är problem med ländryggen om man har anlag för ryggbesvär, och ont i leder om man har anlag för dåliga leder. Utöver det är det hudproblem jag kan tänka mig förekommer i nån större utsträckning (rumpskav).