Från S.GX till XT 8100

Fredrik T

Medlem
Från S.GX till XT 8100
Har idag Sram GX 1x12. Kan man byta till XT 8100, reglage och bakvxl på den kasetten? Lirar de bra i ihop?
Står säkert att läsa i ngn annan tråd.. Men tacksam för svar.
Jag tycker att GX är alldeles för känslig och får ofta justera.

Från S.GX till XT 8100
Har inte gjort det själv men ska funka mig veterligen.
Med det sagt har jag haft NX på två cyklar och rätt inställt har jag inte haft några som helst problem med att det skulle vara känsligt. Kan inte svara på om Shimano 12s är mindre känsligt. I slutändan kommer ju "känsligheten" ifrån att saker och ting inte står helt rätt till. Det är en basic princip med en vajer som drar och där friktion är fienden. 12S system oavsett märke har snävare toleranser men är allt rätt inställt så ska det inte behöva efterjusteras hela tiden.

Från S.GX till XT 8100
Ja jo, felsökning pågår hela tiden. Skall byta trissor bl a i helgen. I mellanregistret får jag klicka 2 gånger för att få ned den på lägre klinga och sedan klicka upp 1 för att hamna rätt. Vxl är helt justerad för ca 40 mil sedan av AlleB, funkade bra i början. Spänner jag vajern så hamnar jag fel på storklingor och de lägsta. Tröttsamt, känns som att Shimano växlar bättre och snällare.

Från S.GX till XT 8100
Hur ofta måste du justera, och vad är det du justerar? Min erfarenhet är att om bara B-skruven är rätt justerad (vilket är en vetenskap i sig) så funkar GX Eagle väldigt bra och ska inte behöva justeras särskilt ofta.

Från S.GX till XT 8100
Har inte vågat röra "där nere" sedan AlleB var där. Bara justerat spänningen vid reglaget. Fantastiskt vad snabbt man får svar här =)
OK, men om den beter sig som du beskriver och du testat att justera längden på vajern, så låter det som att B-skruven är toppkandidat. Funkar inte det är det läge att kolla växelöra och vajerhöljen.

Det här är ett användbart verktyg i sammanhanget:

Från S.GX till XT 8100
Har växeln fått nån smäll nån gång? Några skrapmärken på den svarrfärgade anodiserade aluminiumytan?
Om växelörat är bara lite skevt krånglar det på vissa ställen om man justerar så det går bra på andra.
Sram-växlarna pinnar i parallelogrammet ska visst vara lätta att böja också, enligt en annan tråd där vi diskuterade krånglande bakväxelar häromdagen. Svårare att mäta och att se utan att riva isär hela växeln dessvärre.
Jag skrev i den tråden om att min kedja hoppade fel när jag drog nerför en trappa och så nöp den fast när jag skulle börja trampa igen. De 4-6 lägsta växlarna funkade bra, men 7-12 blev obrukbara
Jag hängde på riktverktyget och det diffade..hmmm..minns inte säkert och orkar inte leta upp tråden på telefonen nu, men det kan ha varit 5-6mm horisontella och 4 vertikalt (mätt med riktverktyget mot fälgkanten) och det räckte för att det inte skulle funka alls. Riktat till +/-1mm och lite justering av wiren så funkar det igen.
Skevhet på växelöra är jättesvårt att se utan riktverktyg.

Från S.GX till XT 8100
Spikrakt vxlöra, nya lättglidande vajerhöljen. Ingen smäll eller krasch.. Kanske köpa sig en tolk så man kan kolla B-skruven själv. Känns ju som att att AlleB måste kollat den när den var inne senast. Börjar med att byta trissor, kanske går på ett nytt vxl reglage sedan. Det är ju småpengar. Tack för all hjälp!

Från S.GX till XT 8100
På riktigt, det är absolut inte nåt svårt med att justera beskruven. Vill man göra det lätt köper man distansplattann och sen markerar man på armens baksida med t.ex. tippex så vet man alltid hur cagen ska stå sen.

Det du beskriver beror i regel på vajer / hölje som skapar friktion, kan t.ex. vara för kort, för långt, udda böjar, dåligt terminerat hölje mm.
Nu förutsatt att ändlägen och b skruv är rätt.
B skruv ska sättas vid sag på sram.
Sen är örat / växeln snett blir det också knas men det brukar man kunna se rakt bakifrån hur trissorna står.

De som gnäller på känsligheten på tolvdelat behöver jobba lite på sina mek skills.
Visst kommer man undan med en sämre justering på t.ex. 9 delat men rätt justerat funkar det kalas.

Tillbaka
Topp