[Fredag] Varför kör folk nästan samma tryck fram som bak?

Trådar som dessa fascinerar mig när folk upprörs över vilka däcktryck som andra cyklister kör med.

Tänker mig följande scenario vid en omkörning:
"Hörredu, däcktrycket se lite högt ut här!" ?

Träffade på ett gäng vandrare under en väldigt blöt tur i vintras. Det var riktigt halt varpå en man började klämma på bakdäcket och mer orolig stämma förklarade att däcktrycket verkade högt för dessa omständigheter. Jag lugnade honom med att 20 PSI och maxxterra blanding så skulle det vara lugnt.

Trådar som dessa fascinerar mig när folk upprörs över vilka däcktryck som andra cyklister kör med.

Tänker mig följande scenario vid en omkörning:
"Hörredu, däcktrycket se lite högt ut här!" ?
faktiskt ser man ju en och annan bil som nästan kör på fälgen, svårt kommunisera detta dock.

Såg precis en video där Gee Atherton berättar att han kör 24/26.

Han är ju känd amatör, så någon från Happy borde berätta för honom att han gör fel.
Men har han för högt fram eller för lågt bak?
Yoann Barelli säger att han brukar köra 22 fram 24 bak på ”casual rides”.
Men han kör ju uppenbarligen på fel sätt.
Helt fascinerande hur ni två kan så totalt missförstå allt som skrivits i tråden. Är det ideologiskt betingat?

Atherton och Barelli cyklar inte som "folk" gör. Varför i helsike skulle deras däcktryck vara relevanta för gemene stigcyklist i Sverige? Vad är grejen med att försöka göra sig rolig över nåt som har noll koppling till trådens ämne?

Barelli på "casual ride" med pendelcykel...

barelli-gouranga-1801746691.png

Edit: Möjligen kan man göra sig rolig över att det finns rätt gott om mediokra, svenska stigcyklister som tycker sig behöva högre tryck än dessa herrar.

Helt fascinerande hur ni två kan så totalt missförstå allt som skrivits i tråden. Är det ideologiskt betingat?

Atherton och Barelli cyklar inte som "folk" gör. Varför i helsike skulle deras däcktryck vara relevanta för gemene stigcyklist i Sverige? Vad är grejen med att försöka göra sig rolig över nåt som har noll koppling till trådens ämne?

Barelli på "casual ride" med pendelcykel...

Visa bilaga 629318

Edit: Möjligen kan man göra sig rolig över att det finns rätt gott om mediokra, svenska stigcyklister som tycker sig behöva högre tryck än dessa herrar.
Både mitt och sandströms inlägg var ganska skämtsamt menat, ta det inte på så stort allvar.
Fast om man nu vill analysera det alvarligt, så kan man ju se det så att om YB behöver så högt tryck i fram för att känna sig säker (ja det var en motivering han använde i videon jag såg) så behöver nog vi vanliga klåpare ännu högre tryck.

Senast ändrad:
Vilken ideologi bryr sig om lufttryck? :) Den alternativa, som inte anpassar sig efter "etablissemanget"? Är man medioker om man trivs med det lufttryck man trivs med? Eller woke? Vem bestämmer en cyklists behov? Är folk som vaccinerat sig mer benägna att ha fel körstil/lufttryck?! Är de som kör hårt bättre eller sämre än de som kör mjukt? Vad är woke, egentligen?! Frågorna hopar sig!

Både mitt och sandströms inlägg var ganska skämtsamt menat, ta det inte på så stort allvar.
Fast om man nu vill analysera det alvarligt, så kan man ju se det så att om YB behöver så högt tryck i fram för att känna sig säker (ja det var en motivering han använde i videon jag såg) så behöver nog vi vanliga klåpare ännu högre tryck.
under 48psi verkar det som.

Sen ska bromsarna var rätt också

1685616681549.png

I morgon tänker jag att vi kan lista problem som eventuellt kan lösas med tunga marklyft och/eller HTFU. Jag för egen del kunnat se en del indikationer men det är svårt att vara säker utan att faktiskt genomföra träningen.

Vilken ideologi bryr sig om lufttryck? :) Den alternativa, som inte anpassar sig efter "etablissemanget"? Är man medioker om man trivs med det lufttryck man trivs med? Eller woke? Vem bestämmer en cyklists behov? Är folk som vaccinerat sig mer benägna att ha fel körstil/lufttryck?! Är de som kör hårt bättre eller sämre än de som kör mjukt? Vad är woke, egentligen?! Frågorna hopar sig!

Politiskt inkorrekt att köra lågt tryck fram. Jävla godhetsknarkare som vill att det ska rulla bra. Snart flyttar högtryckspacket till Nacka (som kommer att döpas om till Packa), vänta bara till dess tunnelbanan kommer dit. Men det får man väl inte…

Senast redigerad av en moderator:
Fast det är ju proportionerna jag inte förstår varför de är så ologiska. Att olika personer kör helt olika tryck generellt är en annan femma, det beror på en miljon olika saker. Men varför skulle det blir sladdrigt med 15 psi fram om det inte är sladdrigt med 22 bak? Makes no sense...
Ett för dåligt pumpat framdäck är något av det läskigaste som finns (på en cykel) vad det gäller körupplevelse. Alltså blir man långsammare (eller iaf jag ) om jag inte känner förtroende för cykeln. Eventuell tidsvinst för att köra med lågt däcktryck fram äts alltså upp fort.
Det är stor skillnad mellan vad vi kräver av ett framdäck och ett bakdäck vad det gäller känsla och feedback.

Sist hamnade jag på 55/45, mätt med biltemapump. Dock är jag definitivt inte representativ eftersom jag retrocyklar.

Se nedan.

Fast det är ju proportionerna jag inte förstår varför de är så ologiska. Att olika personer kör helt olika tryck generellt är en annan femma, det beror på en miljon olika saker. Men varför skulle det blir sladdrigt med 15 psi fram om det inte är sladdrigt med 22 bak? Makes no sense...

Se inlägg ett i tråden. Den handlar om "folk", alltså normalbegåvade cyklister i allmänhet. Inte proffs och världsmästare som kör hiskeligt mycket mer aggressivt.

Men visst, det finns inget som säger att Barelli och Atherton har 100% optimala däcktryck.

Så man är antingen

Okunnig och kör helt fel tryckratio pgs man har använt en tryck-kalkylator som inte är logisk enligt observationer

Provat själv, men prioriterar så sjukt att man har en tryckratio makten inte tycker är logiskt (obs, inte ologiskt)

För duktig på att cykla, så att det inte räknas att man kör fel tryckratio

Se inlägg ett i tråden. Den handlar om "folk", alltså normalbegåvade cyklister i allmänhet. Inte proffs och världsmästare som kör hiskeligt mycket mer aggressivt.

Men visst, det finns inget som säger att Barelli och Atherton har 100% optimala däcktryck.
Menar du att det är en diskret punkt där man innan man når denna bör följa din 40/60-fördelning och när man nått den (blivit proffs) råder under andra naturlagar?

Eller kan det vara så att det är en flytande skala där Atherton mfl ligger i ena extremen med 8% skillnad, en stor del (inkl rekommendationer från tillverkare mm) ligger runt 10-15% och du ligger i den andra extremen runt 30%?

DVS du befinner dig inte i en normalfördelnings centrum utan tvärtom i ena ytterkanten. Därför tycker du att så många kör "konstiga tryck". Eftersom det påverkas av körsätt och ditt sätt att cykla på något vis avviker från "standard". Att su även upplevt problem med dämpning som av de flesta anses fungera mycket bra skulle ju kunna indikera på samma sak.

Menar du att det är en diskret punkt där man innan man når denna bör följa din 40/60-fördelning och när man nått den (blivit proffs) råder under andra naturlagar?
Vad är "min 40/60-fördelning" för nåt? Jag har nämnt det som ett exempel. Inte nån slags sanning.

Eller kan det vara så att det är en flytande skala där Atherton mfl ligger i ena extremen med 8% skillnad, en stor del (inkl rekommendationer från tillverkare mm) ligger runt 10-15% och du ligger i den andra extremen runt 30%?

DVS du befinner dig inte i en normalfördelnings centrum utan tvärtom i ena ytterkanten. Därför tycker du att så många kör "konstiga tryck". Eftersom det påverkas av körsätt och ditt sätt att cykla på något vis avviker från "standard".
Om du försöker antyda att jag är kass på att cykla så är jag inte jättebra, nej. Men jag skulle säga att jag ligger i mitten om jag jämför med de cyklister jag ser och umgås med. Som jag redan förklarat kan jag hos de allra flesta av dem inte se någon anledning till att de skulle behöva köra såpass mycket högre tryck fram än bak som konsensus gör gällande.

Att su även upplevt problem med dämpning som av de flesta anses fungera mycket bra skulle ju kunna indikera på samma sak.
Nja, det beror nog bara på att jag är känsligare än de flesta andra. Det vill säga, jag tycker det är otroligt störande med dålig följsamhet hos cykeln. Andra verkar inte bry sig och då har man väl ingen anledning att köra lågt tryck i däcken. Vilket dock inte är samma sak som att det är en fördel att inte göra det.

---------------

Jag startar såna här frågeställningar titt som tätt för att dryfta idéer som jag tror att en och annan kan ha glädje av. Inte för att jävlas eller tala om att nån annan har "fel". Tycker man att idén verkar galen så behöver man inte göra allt man kan för att vantolka det jag skriver. Det räcker utmärkt med att framföra sakliga motargument eller helt enkelt säga att man inte håller med.

Om du kommer på någon cykelrelaterad inställning som verkar ha en jäkla massa fördelar mot hur du gjort förut, håller du tyst om den eller talar du entusiastiskt om det för någon annan?

Senast ändrad:
Nu har jag inte räknat på det, men hamnar tempomagen inte mycket nära tyngdpunkten av cyklisten + cyklen?

Jonas Bohr har skrivit att det är bra med mage ur ett aerodynamiskt perspektiv då är det så, vi kan istället koncentrera oss på ämnet. :sneaky:

och har man ingen tempomage får man fixa en:
"kommer att köra utan flaskor på ramen och istället ha en 2 liters Camelbak på magen innanför TT dräkten. Smidigare att dricka ofta och lite samt ”ölmagen” ger tydligen en viss aerodynamisk fördel även den."

Senast ändrad:
Ok, nu tog min nyfikenhet över.

Jag släpade ner en personvåg och ett lika tjockt hyllplan i källaren.

Ställde mig på cykeln (statisk, jag vet) med vågen under ett hjul i taget.

Lustigt nog blev summan av fram+bak ca 100kg, vilket ju stämmer rätt bra på mina 85 klädda kg + cykel.

50/50 - 55/45 stående.
60/40 sittandes.

Så vad är nu lärdomen av detta?
Upp med sadeln i top och cykla som man skall!

Ok, nu tog min nyfikenhet över.

Jag släpade ner en personvåg och ett lika tjockt hyllplan i källaren.

Ställde mig på cykeln (statisk, jag vet) med vågen under ett hjul i taget.

Lustigt nog blev summan av fram+bak ca 100kg, vilket ju stämmer rätt bra på mina 85 klädda kg + cykel.

50/50 - 55/45 stående.
60/40 sittandes.

Så vad är nu lärdomen av detta?
Upp med sadeln i top och cykla som man skall!
50-50? Betyder det här att vi åkt omkring med för LITE luft i framdäcket hela den här tiden!? ?

Om man landar ett drop korrekt så ska man för en kort tid enbart ha framhjulet i marken.
Så just där och då måste du ha X-bar fram och 0 bak
Du kommer ha flera hundra procent last på framhjulet när du landar ett dropp (på framhjulet). Precis som du kommer ha flera hundra procent på endera hjulet när du pumpar hojen.

Jag har aldrig talat om statisk cykling och jag skulle aldrig ens fundera på att referera till sittande cykling när jag talar om vilka tryck i däcken som behövs. Senaste cykelturen gissar jag att jag stod ca 70% av tiden. Ofta är det mindre, men det är ändå bara då det spelar nån större roll.

Edit: Har du händelsevis sjukt kort cykel? Jag gjorde samma experiment och hamnade på ungefär 40/60 i stående "attackposition". Lite svårt att avgöra exakt eftersom jag inte kan trackstanda i den positionen, särskilt inte med en hal våg under ena hjulet.

Edit 2: Sittandes med sadeln i topp får jag 32/68.

Senast ändrad:

fast du förmodade med din fråga att "folk" kör med samma däcktryck fram som bak.

åtminstone jag tycks närmast förskonad från att träffa dessa. var finns de egentligen? undercover i dunkla omständigheter? utvisade från sverige till nacka??

och däcktryck diskuteras ändå rätt ofta, åtminstone varje gång någon vältränad återfallsknutte eller newcomer dyker upp och uppvisar problem som har att göra med att de cyklar på hockeypuckar.

oavsett har det varit en intressant tråd. nu verkar det pågå 'overcome'?

Tråden handlar ju om hyfsat specifika siffror, för det ena och det andra. Då känns "nästan" lite väl diffust, borde inte "nästan" i rubriken specificeras mer?

Eller så är det så att folk vet vad dom gillar, och det som du tror dig veta, inte gäller för alla.
Fordonsdynamiks teori gäller för alla oavsett vad man gillar. Marktryck vs bärighet. Bakhjulet bär alltid mer.
Kör man lika högt fram så försämrar man egenskaperna oavsett vad man gillar.
Det visar mer att man inte har förmåga eller intresse att plocka ut den bästa "väghållningen" ur cykeln.
Har du koll på hjulstudsfrekvenz vs tryck vs bärighet?
Frekvenzen avgör hur många avbäringar däcket gör mot marken påverkar därav greppet, speciellt i sidled.

Fordonsdynamiks teori gäller för alla oavsett vad man gillar. Marktryck vs bärighet. Bakhjulet bär alltid mer.
Det visar mer att man inte har förmåga eller intresse att plocka ut den bästa "väghållningen" ur cykeln.
Frekvenzen avgör hur många avbäringar däcket gör mot marken påverkar därav greppet, speciellt i sidled.

Frekvenz?

Jösses vilket svammel, jag orkar inte ens…

Äntligen nån som har koll på det här!

Håller med, tror definitivt inte att @Marklyft har koll på hjulstudsfrekvenz vs tryck vs bärighet!

Tillbaka
Topp