Fritt fram att meja ner cyklister

Fritt fram att köra som man vill sålänge man inte mejar ner nån iallafall, och om man bara stannar på platsen får man lägre straff än en ny pendlarhoj.
Om det gäller alla trafikanter ska det bli 'kul' att se en tingsrätt fälla någon för vårdslöshet i trafik framöver.

#upprördärbaraförnamnet

Senast ändrad:
Äsch. Hon kan ju ha åkt mot rött ljus. Då får hon skylla sig själv. Dessutom är det ju inte säkert att han har kört för fort, det vet man ju faktiskt inte.

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Äsch. Hon kan ju ha åkt mot rött ljus. Då får
> hon skylla sig själv. Dessutom är det ju inte
> säkert att han har kört för fort, det vet man
> ju faktiskt inte.

Men åååhhh, inte komma med fakta nu, det går ju inte. Hon körde mot rött, han hade inget uppsåt men nog f-n borde det bli brö' & vatten för resten av livet! Tusen miljarder & en ny Canyon i skadestånd!

Borde inte smitning vare lika med fängelsestraff?

Man har kört på en människa och oavsett vems fel det var måste man stanna och hjälpa.

Mr Orange skrev:
> Pfff... Tingsrätt.

+1

Men det där med bussfilen. Borde han inte fått en bot för det också? Eller det kanske han har fått vid sidan av? :P

Jag är ingen jurist och domstolen säger att man inte får fängelse för smitning så jag antar att det är rätt.

Henrik83 skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äsch. Hon kan ju ha åkt mot rött ljus. Då
> får
> > hon skylla sig själv. Dessutom är det ju inte
> > säkert att han har kört för fort, det vet
> man
> > ju faktiskt inte.
>
>
> Men åååhhh, inte komma med fakta nu, det går
> ju inte. Hon körde mot rött, han hade inget
> uppsåt men nog f-n borde det bli brö' & vatten
> för resten av livet! Tusen miljarder & en ny
> Canyon i skadestånd!

Jag tycker iofs att domen är helt uppåt väggarna. I en trafiksituation så förväntar man sig vissa beteenden och agerar utifrån det. Är vägen tex tom så förväntar man sig inte att det plötsligt ska materialiseras en framrusande VW precis framför en. Detsamma gäller i en bussfil.

Jag tycker att han har kört på ett vårdslöst sätt därför att hans agerande bryter mot lagen och dessutom är väldigt oförutsägbart. Därmed har han utsatt sina medtrafikanter för livsfara.

Men visst, jag är ingen jurist. Fast det är å andra sidan inte de som dömer i tingsrätten heller.

Tingsrätten kan väl i frågan om påföljd också ha vägt in det faktum att han har suttit häktad i 2 månader, gissar jag.

DT skrev:
> Tingsrätten kan väl i frågan om påföljd
> också ha vägt in det faktum att han har suttit
> häktad i 2 månader, gissar jag.

Det spelar ju ingen roll. Döms man till fängelse får tiden räknas av. Han skulle alltså kunnat dömas även om det i realiteten inte spelar någon roll.

H. skrev:
> Men visst, jag är ingen jurist. Fast det är å
> andra sidan inte de som dömer i tingsrätten
> heller.

Precis. Så man kanske inte ska dra för stora växlar på det förrän det varit ett varv i hovrätten.

Men blir någon dömd för vårdslöshet över huvud taget? Det känns lite spontant som om den rubriceringen inte fyller någon större praktisk funktion om sånt här inte ryms i den.

Fast skadestånd för kroppskadorna hade väl inte varit för mycket begärt med tanke på det lidande han och ingen annan orsakat.

Mathias skrev:
> Fast skadestånd för kroppskadorna hade väl inte
> varit för mycket begärt med tanke på det
> lidande han och ingen annan orsakat.

Nä, men hon har ju praktiskt taget bett om det genom att kanske cykla ut mot rött. Det vet man ju hur de där cyklisterna beter sig.

H. skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Tingsrätten kan väl i frågan om påföljd
> > också ha vägt in det faktum att han har
> suttit
> > häktad i 2 månader, gissar jag.
>
>
> Det spelar ju ingen roll. Döms man till fängelse
> får tiden räknas av. Han skulle alltså kunnat
> dömas även om det i realiteten inte spelar
> någon roll.

Mmm. Om inte annat så hade det känts bättre med det scenariot, även om det inte hade haft särskilt stor praktisk betydelse.

DT skrev:
> Mmm. Om inte annat så hade det känts bättre med
> det scenariot, även om det inte hade haft
> särskilt stor praktisk betydelse.

Exakt. Vad tingsrätten gör är att ge Malin en smäll på käften och säga att det är hennes eget fel.

Som jag tolkar det, så har hon tyvärr cyklat mot rött, eftersom det står att bussfilen inte hade rött. Inte för att det gör hans brott mindre i mina ögon, men det kanske spelat roll för tingsrättens dom?

Smitningen kan ju tyckas borde ha gett ett högre straff, i det här fallet har gärningsmannen verkligen ansträngt sig för att komma undan och för att dölja brottet.

"Anses smitningen vara grov på grund av de rådande omständigheterna döms den skyldige till fängelse upp till ett år. Förutom böter eller fängelse kan den som har orsakat olyckan även under vissa omständigheter dömas till skadestånd för skadan som har uppkommit."

http://www.lag24.se/a/smitning

Men detta var ju tingsrätt, det är väl typ hälften av dessa mål som döms annorlunda i hovrätten sedan.

swetrixie skrev:
> Som jag tolkar det, så har hon tyvärr cyklat mot
> rött, eftersom det står att bussfilen inte hade
> rött. Inte för att det gör hans brott mindre i
> mina ögon, men det kanske spelat roll för
> tingsrättens dom?

Men det fanns ingen buss, taxi eller MC i bussfilen. Det är enbart pga hans olagliga och vårdslösa beteende som den farliga situationen uppstod.

H. skrev:
> Blev han ens av med körkortet?

Går det att bli av med ett körkort?

Annat än att köra bajsfort förbi en kamera kanske.

Rattnalle skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Blev han ens av med körkortet?
>
> Går det att bli av med ett körkort?
>
> Annat än att köra bajsfort förbi en kamera
> kanske.

http://www.korkortsportalen.se/lattlast/Du-kan-bli-av-med-korkortet/

Bl.a. för smitning. Nu får den misstänkta föraren böter jag antar att han inte kan bli av med körkortet för att det då skulle bli dubbelbestraffning. Något EU-direktiv om jag inte missminner mig

Jag kollade. Straffskalan för smitning är böter eller fängelse i högst sex månader.

Han borde definitivt ha dömts till 6 månader. Upp i hovrätten med det.

RN skrev:
> Är det inga jurister alls i Tingsrätten
> förresten?

Domaren är jurist, men tycker den politiskt tillsatta pöbeln annorlunda så kan de övertrumfa.

Här kan man nog säga att min uppfattning om straff inte motsvaras av straffskalan. Nu vet jag inte hur rehaben går för Malin men hon har ju varit "inlåst" på sjukhus längre tid än han var häktad. Någon form av kompensation bör hon ju få för det, tycker jag.
När det gäller smitning i samband med trafikolyckor... kan jag tycka att det kan vara ett högre straffvärde på.

RN skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > H. skrev:
> >
>
> > -----
> > > Blev han ens av med körkortet?
> >
> > Går det att bli av med ett körkort?
> >
> > Annat än att köra bajsfort förbi en kamera
> > kanske.
>
>
> http://www.korkortsportalen.se/lattlast/Du-kan-bli
> -av-med-korkortet/
>
> Bl.a. för smitning. Nu får den misstänkta
> föraren böter jag antar att han inte kan bli av
> med körkortet för att det då skulle bli
> dubbelbestraffning. Något EU-direktiv om jag inte
> missminner mig

Jag menade i praktiken.

I det här fallet bedömer jag att han inte kan bli av med körkortet eftersom han får böter för smitning och om han dessutom hade blivit av med lappen hade EU blivit süüüra

Är det ett formellt straff att få körkortet indraget? Det är ju snarare ett indraget privilegium. Även om det ofta behandlas som en rättighet utan motkrav.

Men helt oavsett teknikaliteterna så måste det vara ett tungt besked att få för hon som blev påkörd. Inte för att det kanske gör så stor praktisk skillnad men "det var ditt eget fel" är ju inte det som boostar rehaben mest direkt.

Jag tror som en del andra att domen hade blivit en annan om hon inte cyklat mot rött. Även om man kör olagligt i kollektivkörfält kan man inte förvänta sig att andra kör mot rött när man själv har grönt. Typ.

Smitningen måste väl betraktas som grov...? Om straffskalan för smitning kan inkludera fängelse så förstår jag inte hur mycket grövre det kan bli än att köra på en oskyddad person och sedan avvika utan att göra minsta ansats till att hjälpa. Trist. :-(

Rattnalle skrev:
> Är det ett formellt straff att få körkortet
> indraget? Det är ju snarare ett indraget
> privilegium. Även om det ofta behandlas som en
> rättighet utan motkrav.

Det var väl snack om rattfyllon som fått körkortet draget och böter för något år sen. EU tyckte det var taskigt, själv förstår jag inte att ett straff kan bestå av flera delar men som sagt, ingenjörer har bevisligen inget i juridiken att göra, för mycket logik i tankesättet :)

bsandborgh skrev:
> Jag tror som en del andra att domen hade blivit en
> annan om hon inte cyklat mot rött. Även om man
> kör olagligt i kollektivkörfält kan man inte
> förvänta sig att andra kör mot rött när man
> själv har grönt. Typ.

Som det verkar så var det väl inte så att han kom cruisande i bussfilen när hon plötsligt kör ut framför utan snarare så att han plötsligt gör ett oväntat filbyte ut i en fil som tidigare varit fritt från fordon.

I det läget var det inte den eventuella rödljuskörningen med cykel som var problemet. Alla personbilar som hon kunde överblicka hade rött ljus.

Men det gäller ju bara frågan om vårdslöshet. Själva smitningen är ju bara den nog för att straffa honom betydligt hårdare än vad han blev dömd för.

Foxis skrev:
> Smitningen måste väl betraktas som grov...? Om
> straffskalan för smitning kan inkludera fängelse
> så förstår jag inte hur mycket grövre det kan
> bli än att köra på en oskyddad person och sedan
> avvika utan att göra minsta ansats till att
> hjälpa. Trist. :-(

Rätten skiljer på själva smitningen och eventuell grov vårdslöshet. Grov vårdslöshet i trafik ger MINST 6 månaders fängelse har jag för mig men jag är inte helt säker.
Edit: hittade inget om minst 6 månader. Dock max 2 år.

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Blev han ens av med körkortet?
>
> Går det att bli av med ett körkort?
>
> Annat än att köra bajsfort förbi en kamera
> kanske.

Ja det går på andra sätt åxå. Jag känner två som har blivit av med det på annat sätt.

Sen tror jag att det är så att Trafikverket kan dra in körkortet utan att det dras i rätten. Det kan alltså bli att han blir av med körkortet även om Tingsrätten inte uttryckligen tycker att han skall bli av med det. Rätta mig om jag har fel.

Å... sorry... ser att jag ekade lite.

Stalle

Senast ändrad:
Som jag förstår det kan man alltså inte få livstidsindragning utan max 3 år spärrtid och sen är det fritt fram att köra upp igen.

Tillbaka
Topp