Frusna vajrar - vilken smörja?
henriknil skrev:
-------------------------------------------------------
> På dagens lilla runda frös både växel- och
> bromsvajrar ihop.
> De är smorda med WD-40 men det funkar ju tydligen
> inte så bra.
> Så vilken smörja ska man ha i vajerhöljena för
> att undvika att få cykla obromsad single speed?
> Och nej, jag tänker inte byta vajarar till Gore
> Ride-on.
Vajrar som börjat krångla är bara att byta. Innervajer kan man ibland återanvända efter rengöring, men inte ytterhöljen. Fett eller olja gör växlingen sämre jämfört med torra rena vajrar.
Det viktiga är att montera ändstycken (svarta plasthylsor som sitter på slutet av vajrarna) som har en tätande oring mot innervajern. O-ringen håller smuts och vatten ute. Ofta säljs nya cyklar, även dyra av fina märken, med billigare ändstycken som saknar oring. Jag fattar inte varför. Det kan bara spara några futtiga kronor per cykel, men orsakar så mycket huvudbry när man får lera eller is i vajrarna.
Heldraget ytterhölje hjälper, men ändstycken behövs iallafall, fast då blir det ju bara två ändstycken per växel.
-------------------------------------------------------
> På dagens lilla runda frös både växel- och
> bromsvajrar ihop.
> De är smorda med WD-40 men det funkar ju tydligen
> inte så bra.
> Så vilken smörja ska man ha i vajerhöljena för
> att undvika att få cykla obromsad single speed?
> Och nej, jag tänker inte byta vajarar till Gore
> Ride-on.
Vajrar som börjat krångla är bara att byta. Innervajer kan man ibland återanvända efter rengöring, men inte ytterhöljen. Fett eller olja gör växlingen sämre jämfört med torra rena vajrar.
Det viktiga är att montera ändstycken (svarta plasthylsor som sitter på slutet av vajrarna) som har en tätande oring mot innervajern. O-ringen håller smuts och vatten ute. Ofta säljs nya cyklar, även dyra av fina märken, med billigare ändstycken som saknar oring. Jag fattar inte varför. Det kan bara spara några futtiga kronor per cykel, men orsakar så mycket huvudbry när man får lera eller is i vajrarna.
Heldraget ytterhölje hjälper, men ändstycken behövs iallafall, fast då blir det ju bara två ändstycken per växel.