Fryser bromsar?

Fryser bromsar?
Skit, I kombination med fukt, skulle jag säga.
Pga placeringen på min bakbroms, inne i baktriangeln med vajer hölje som slutar uppåt, så brukar första vinterdagarna med kallare än 5-10 minusgrader innebära att bakbroms kärvar.
Har då dragit ur vajern och rengjord den och höljet med bromsrengörning. Kommer ut en del skit.
Därefter funkar bromsen felfritt till nästa vinter.
Först nu efter 5år, tror jag, har jag bytt hölje/vajer i samband med ombyggnad till lvg-reglage. Det är lite bättre tätning av höljet; Får se om det gör någon skillnad.

Fryser bromsar?
Jag har aldrig varit med om att en bromsvajer har frusit. Om inte bakbromsvajern är dragen med böjen neråt som på eketjalls cykel så är det inget du behöver oroa dig för.

Fryser bromsar?
Man undviker det bäst genom att köra med hydrauliska bromsar. :)

Det sagt, så när jag pendlade vintertid med vajerbromsar frös de aldrig, dock frös växelvajern till bakväxeln vid något tillfälle.

Fryser bromsar?
emmer sa:
stefan. sa:
dock frös växelvajern till bakväxeln vid något tillfälle.
Man undviker det bäst genom att köra med elektriska växlar :-)
Löser inte problemet med att självaväxeln kan frysa :-)

Hydrauliska bromsar kan för övrigt också frysa ihop men då snarast för att det samlats snö i oket som smälter vid bromsning och sedan fryser igen.

Fryser bromsar?
Wire-bromsar på vintern fryser så fort man säger "under 0an" för mig.
På min CX så har jag det fördömda "felmonterade" bromsoket, vilket resulterade i att jag fick ner fukt i höljet.
Provade det mesta i smörjväg, nya wires m.m. men inget funkade. Tills jag hittade att krympslang funkade och förhindrade vätska att komma ner i höljet.

broms.jpg

Fryser bromsar?
JockeS sa:
På min CX så har jag det fördömda "felmonterade" bromsoket, vilket resulterade i att jag fick ner fukt i höljet.
Provade det mesta i smörjväg, nya wires m.m. men inget funkade. Tills jag hittade att krympslang funkade och förhindrade vätska att komma ner i höljet.
Så där såg ju mitt ut. Smörja har inte funkat. Endast rengöring med bromsrengöring (så all smörja försvinner) har fungerat (även på gamalt hölje/vajer), men visst, beror ju lite på hur höljet går också hur stort problemet blir. Jag har ju dessutom cykeln inne både hemma och på jobbet.

Fryser bromsar?
eketjall sa:
JockeS sa:
Så där såg ju mitt ut. Smörja har inte funkat. Endast rengöring med bromsrengöring (så all smörja försvinner) har fungerat (även på gamalt hölje/vajer), men visst, beror ju lite på hur höljet går också hur stort problemet blir. Jag har ju dessutom cykeln inne både hemma och på jobbet.

Det största problemet som jag hade och även du har, är att man cyklar ute i minusgrader och får in massa smuts och fukt i höljet.
Tar in cykeln i värmen och sedan ut i minusgrader igen. Då tar det inte många minuter innan det fryser.
Jag provade att ha cykeln ute dygnet runt en vecka och då frös faktiskt inte vajern lika mkt.

Jag skaffade även sen, när krympslangen gick sönder, en liten "gummiplupp" och satte istället.
Och det har fungerat perfekt sedan dess.
Dessa: http://www.erlan.se/shimano-andhylsor-for-4mm-vaxelholje--och-en-vajer-pa-12mm-p-7064-c-2342.aspx

Fryser bromsar?
Min cykel står ju inne i rumstemperatur när den inte används och då lär väl fukten dunsta om det samlats i höljet.

Men det känns som all nojja över frysta bromsar är något överdrivet ;)

Fryser bromsar?
Sngående bilden:
Så korkat är inte BB7:or gjords och det är väl därför de inte fryser :-)
(Eller jo, det gör dom väl för allt fryser ju någon gång)

Fryser bromsar?
TK150621 sa:
Min cykel står ju inne i rumstemperatur när den inte används och då lär väl fukten dunsta om det samlats i höljet.

Men det känns som all nojja över frysta bromsar är något överdrivet ;)

Nja, fukten stannar kvar.
Hojjen måste stå inne bra länge innan all fukt dunstar, och då pratar jag om minst 1 vecka i rumstemp.

Bästa är att avvakta tills Shimano släpper sina hydrauliska bromsar och knyta näven i fickan, och punga upp.. då är problemet ur världen iaf. :)

Fryser bromsar?
Jag har cyklat året runt sen i slutet av 90-talet o faktiskt inte varit med om bromsar som fryser. Måste gjort något fel. Har tänkt att det är kraftigare fjäder o kraftfullare handlag som gör att de inte är lika känsliga som växlar. Eller vajerhöljen som sitter monterade så där så fukten rinner ner, men det är ju så dumt så det skulle jag inte ha.

Fryser bromsar?
ratatosk sa:
Jag har cyklat året runt sen i slutet av 90-talet o faktiskt inte varit med om bromsar som fryser. Måste gjort något fel. Har tänkt att det är kraftigare fjäder o kraftfullare handlag som gör att de inte är lika känsliga som växlar. Eller vajerhöljen som sitter monterade så där så fukten rinner ner, men det är ju så dumt så det skulle jag inte ha.
Det är inte så dumt att dom sitter där om man vill ha stänkskärmar och pakethållare. Däremot borde ju någon tillverkare av bromsok kommit på en annan lösning för vajerdragningen för 10 år sedan kan man tycka.
Tex oket inne i baktriangeln men vajern längs sadelstaget tex.

Fryser bromsar?
Det är ju ganska käckt att det är samma ok fram och bak.
Och har man bara en gummituta vid hälleändan så funkar det.
Fast då kostar det ju några tior mer och det vill inte folk betala förrs det är för sent.

Fryser bromsar?
emmer sa:
Det är ju ganska käckt att det är samma ok fram och bak.
Och har man bara en gummituta vid hälleändan så funkar det.
Fast då kostar det ju några tior mer och det vill inte folk betala förrs det är för sent.
Ungefär lika käckt som att höger och vänster bromshandtag är lika. ?
Nu har jag ju inte hunnit köra mina bb7'or på vintern. Men behöver jag inte utföra min rengöringsrutin så bekräftar det att det är skit och inte fukt som är problemet, för fukt lär komma in trots gummituta för eller senare.

Fryser bromsar?
Första dagen med minusgrader, -2, och direkt så fryser bromsarna efter 5 min när man tar ut hojjen från garaget.

Ska man behöva lägga ett par tusingar för hydrauliska landsvägsbromsar eller vad är lösningen?
Pratat med några som pratar om teflon vajers, men hittar inte några sådana för bromsar, bara för växlar.

Börjar fundera på att köra utan hölje den sista biten av dragningen, eftersom det är uppenbarligen där det fryser.

Fryser bromsar?
JockeS sa:

Köp riktiga ok och vajerändar så slipper du (lejonparten av) problemet.
lu.jpg

Fryser bromsar?
Nä, alltså bromsar fryser inte. För att kunna frysa så måste man ha känslor och förståelse för vad som är kallt. Än så länge är det inte fastställt att metall har dessa egenskaper :p

Fryser bromsar?
min bakbroms frös förra vintern vid en utflykt med cykelvagn på andra sidan stan. Spännande att köra med bara frambroms hela vägen hem. Hölje och vajrar byttes (4 år gamla) och glykol hälldes i höljet innan montering. Inget problem resten av vintern. får se hur det går i år, nu är det ju nära...

Fryser bromsar?
De enda vajerbromsar jag haft som regelbundet frusit var bb7-road. Skyller det dock inte på bromsarna utan vajerdragningen på cykeln där fukten samlades i en punkt nedom oket eftersom vajern var dragen knäppt (ungefär som på emmers bild). Hade såna där gummipluppar som på bilden också, men de höll väl några månader typ.

Fryser bromsar?
Lejon sa:
Hade såna där gummipluppar som på bilden också, men de höll väl några månader typ.
Förra paret överlevde en vinter för mig (sen försvann cykeln), och nuvarande par är på väg in på sin andra vintern
(så vi får se :-) ) utan mankemang att orda om (annat än is runt beläggen givetvis, från saltade GC)

Fryser bromsar?
Med BB7 är problemet att snö och is samlas på och kring armen som vajern drar i. Det kan bli någon spännande tur till jobbet utan bakbroms, vilket är vanligt om trucken stått ute i snöfallet under natten. Varmgarage om natten och tak på dagen brukar hålla problemen på stången.

Fryser bromsar?
Det ända problemet jag har haft med bromsar på vintern är att det blir is på skivan (eller om det är beläggen) så första sekunden när man bromsar händer ingenting.
vid närmare eftertanke har växelvajern frusit någon gång, men då är det ju bara att växla ner en gång lite extra hårt så att man drar lös den!

Tillbaka
Topp