Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man undviker det bäst genom att köra med elektriska växlar :-)stefan. sa:dock frös växelvajern till bakväxeln vid något tillfälle.
Löser inte problemet med att självaväxeln kan frysa :-)emmer sa:Man undviker det bäst genom att köra med elektriska växlar :-)stefan. sa:dock frös växelvajern till bakväxeln vid något tillfälle.
Så där såg ju mitt ut. Smörja har inte funkat. Endast rengöring med bromsrengöring (så all smörja försvinner) har fungerat (även på gamalt hölje/vajer), men visst, beror ju lite på hur höljet går också hur stort problemet blir. Jag har ju dessutom cykeln inne både hemma och på jobbet.JockeS sa:Wire-bromsar på vintern fryser så fort man säger "under 0an" för mig.
På min CX så har jag det fördömda "felmonterade" bromsoket, vilket resulterade i att jag fick ner fukt i höljet.
Provade det mesta i smörjväg, nya wires m.m. men inget funkade. Tills jag hittade att krympslang funkade och förhindrade vätska att komma ner i höljet.
eketjall sa:Så där såg ju mitt ut. Smörja har inte funkat. Endast rengöring med bromsrengöring (så all smörja försvinner) har fungerat (även på gamalt hölje/vajer), men visst, beror ju lite på hur höljet går också hur stort problemet blir. Jag har ju dessutom cykeln inne både hemma och på jobbet.JockeS sa:Wire-bromsar på vintern fryser så fort man säger "under 0an" för mig.
På min CX så har jag det fördömda "felmonterade" bromsoket, vilket resulterade i att jag fick ner fukt i höljet.
Provade det mesta i smörjväg, nya wires m.m. men inget funkade. Tills jag hittade att krympslang funkade och förhindrade vätska att komma ner i höljet.
TK150621 sa:Min cykel står ju inne i rumstemperatur när den inte används och då lär väl fukten dunsta om det samlats i höljet.
Men det känns som all nojja över frysta bromsar är något överdrivet ;)
Eller köpa mekaniska bromsar som är vettigt gjorda.JockeS sa:Bästa är att avvakta tills Shimano släpper sina hydrauliska bromsar och knyta näven i fickan, och punga upp.. då är problemet ur världen iaf. :)
Nu mer har jag BB7, men dom har inte gått någon vinter än, men dom är ju helt klart bättre konstruerade.emmer sa:Sngående bilden:
Så korkat är inte BB7:or gjords och det är väl därför de inte fryser :-)
(Eller jo, det gör dom väl för allt fryser ju någon gång)
Det är inte så dumt att dom sitter där om man vill ha stänkskärmar och pakethållare. Däremot borde ju någon tillverkare av bromsok kommit på en annan lösning för vajerdragningen för 10 år sedan kan man tycka.ratatosk sa:Jag har cyklat året runt sen i slutet av 90-talet o faktiskt inte varit med om bromsar som fryser. Måste gjort något fel. Har tänkt att det är kraftigare fjäder o kraftfullare handlag som gör att de inte är lika känsliga som växlar. Eller vajerhöljen som sitter monterade så där så fukten rinner ner, men det är ju så dumt så det skulle jag inte ha.
Ungefär lika käckt som att höger och vänster bromshandtag är lika. ?emmer sa:Det är ju ganska käckt att det är samma ok fram och bak.
Och har man bara en gummituta vid hälleändan så funkar det.
Fast då kostar det ju några tior mer och det vill inte folk betala förrs det är för sent.
JockeS sa:Wire-bromsar på vintern fryser så fort man säger "under 0an" för mig.
emmer sa:*bild på oanvänd cykel*
Ja så kan man ju oxå se det om man prompt vill.plumse sa:Så kan man ju också lösa problemet ;)emmer sa:*bild på oanvänd cykel*
Om jag förtydligar med "vajerhöljeändar", begriper du något av det hela?GurraG sa:emmer skrev:
"Köp riktiga ok och vajerändar så slipper du (lejonparten av) problemet."
Vad har vajerändar med problemet att göra?
Förra paret överlevde en vinter för mig (sen försvann cykeln), och nuvarande par är på väg in på sin andra vinternLejon sa:Hade såna där gummipluppar som på bilden också, men de höll väl några månader typ.