Fulcrum

Mr tips

Ny medlem
Fulcrum
Är lite sugen på Fulcrums carbon hjul. Någon som har erfarenhet fr dessa ? Bra och dåligt eller alternativ. Skall användas på linjelopp för tävling för en person på ca 80 kg så de får ej vara för veka.

Fulcrum
Har haft funderat på Zipp men har hört att det varit lite för mycket problem med dessa så de är ej aktuella om någon inte kan ge garantier för att felen är åtgärdade. Är dock lite sugen på Extrem så synpukter på dessa välkomnas oxå.

Fulcrum
Öjler (eller vad han heter...) från Falu CK och happymedlem har spons av Xtreme, kolla med han. Tyckar annars att Corimas nya carbonhjul med carbonnav verkar riktigt fina och lätta.

Lycka till!

Fulcrum
Mr tips skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är värsting varianten jag är ute efter så
> priset i sverige är ca 18000.

oj, det får man ju nästan lightweight hjul för ju, inte riktigt, men det är en hel del pengar. de där väger väll runt 1300 gram om ja inte mins fel. för samma peng eller lite mindre får man ju LEW fälgar på tune nav eller dt H¨gi 190 nav me keramiska lager, alltså sub 1000 grams hjul.

Senast redigerad av en moderator:
Fulcrum
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Mr Tips: Allebike hade Fulcrum Racing Speed för
> 16000kr sist jag kollade. Ett tips till tipsaren.
> (:

15000 i tyskland.

Fulcrum
Det är inte problem med Zipp nuförtiden. Det var förr när dom hade "American classic" standard på lagren i naven. Dom 2 senaste åren funkar dom fin-fint. Helt klart ett mycket prisvärt högprofilshjul som många tror inte duger bara för att dom är billigare en dom flesta andra hjultillverkarnas alternativ på marknaden. Numera är naven enklare att byta lager i (maskinlager) så dom är lätta att serva med. Dessutom är Zipp-hjulen lättare än många av dom dyrare alternativen. Här på happy verkar Zipp-hjulen sakna status för att dom är för billiga och lättöverkomliga... Jag är väldigt nöjda med mina och uppgraderar med Powertapnav i bakhjulet så om du är intresserad så har jag ett bakhjul till övers ;-) T

Fulcrum
Jag har fått för mig att det är Zipp och HED (i samarbete med Bontrager) som gör de bästa aero-kolfiber-fälgarna. HåkanC?

Fulcrum
Zipp och HED har tillsammans ett patent på fälgformen, som bullar ut lite under bromsytan. Det ska göra dem mindre känsliga för sidvind och ska tydligen funka bra.

Zipp har ett rykte om sig att spricka, men till 2008 har de lagt in kevlar i fälgkanten på fälgarna, vilket väl ska göra dem mer stryktåliga.

Tillbaka
Topp