Ok, då har jag tagit några bilder med både spot och ebay-spridare. 1200-lumenslampa bakom båda linserna och inga fulmek med reflektor.
Först en bild för att jämföra ljusbilden. Bilden är tagen på en vit vägg från ca 2 m. I verkligheten upplevs inte spoten alls så stark, varken från ebaylinslampan eller den med defaultlins.
Sedan gav jag mig ut utomhus. Min D40 kan inte sättas till ISO 100 så jag nöjde mig med ISO 200, F4 och 6 sek slutartid. Tycker att ljuset i bilderna motsvarar verkligheten rätt bra, men just spoten är inte riktigt lika tydlig i verkligheten. Bildernas kvalitet är för sorgliga då jag inte har något stativ, 6 sek är lång slutartid och jag höll i min cykel samtidigt.
Först bara lampa med ebaylins på styret (de suddiga bollarna mitt i bilden är kaniner):
Sedan bara lampan med defaultlins i styrhöjd:
Och till sist spot i pannan och spridarlampa på styret. Det syns här att styret har tippat över lite på sidan och då blev det en skarp spot, den syntes inte i verkligheten:
På det hela taget tyckte jag att det blev rätt bra, men jag ska nog sätta en spridarlins på den till huvudet med...