[fulmek – reflektor] DX T6 1200 lumen-lampan

• Trådstartare Trådstartare Ubu
  • Start datum Start datum
Arkis skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som har jämfört den där
> ebay-spridningslinsen med de som det pratades om
> ifjol i P7:tråden (från nån tysk
> elektronikfirma)? Är för lat för att leta upp
> och länka just nu.

Jag håller på lite med det just nu. Jag provar denna:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=711-1013-ND

Först provade jag den löst på en XML diod jag har liggandes och den passade bra i höjd ovanför dioden. Linsen lyses upp väldigt mycket vilket borde innebära att mycket ljus sticker ut åt sidorna. Den spred bra, men gick inte att jämföra med orginalreflektorn när det gäller ljus mängd som träffar terrängen.

Någon som vet om de personer som provat linsen lagt denna framför reflektorn, eller har ersatt reflektorn med linsen?

I kväll skall jag fila klart på linsen så den passar framför reflektorn och förhoppningsvis testa ikväll...

Tillverkaren som gör linsen ovan kommer snart med en xml-variant

silverman834 skrev:
> ok, här kommer en ganska nördig postning...

Haha! Otroligt cool mätmetod! Verkar som om HåkansCs avbländning verkar några rejäla snäpp effektivare dock…

Ubu skrev:
> silverman834 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ok, här kommer en ganska nördig postning...
>
>
> Haha! Otroligt cool mätmetod! Verkar som om
> HåkansCs avbländning verkar några rejäla
> snäpp effektivare dock…

Jo, tidigare var jag lite osäker om håkans metod men de senaste bilderna han lade upp var ju riktigt bra så jag får väl höra med honom om han har något kit över :-) men min metod är iaf enkel ;-)

jag kör med två e-bay-linser. Genom att vrida dem i förhållandet till varandra så kan man få nästan vilken ljusbild som helst. Det bästa verkar vara att vrida dem ca 30 grader i förhållande till varandra. Då får man en bra homogen ljusbild.

Oggler skrev:
> jag kör med två e-bay-linser. Genom att vrida
> dem i förhållandet till varandra så kan man få
> nästan vilken ljusbild som helst. Det bästa
> verkar vara att vrida dem ca 30 grader i
> förhållande till varandra. Då får man en bra
> homogen ljusbild.

Märker du av någon begränsning av ljuset när du gör så? Köpte två lampor och två linser så än så länge har jag ju en lins till som ligger och skräpar. Frågan är om det inte är bättre för mig att sätta en ebay-lins på den andra lampan också istället för att ha två linser på en lampa.

Vad är det för skillnad mellan "assault" modellen och den "vanliga"? Assaulten ska ju väga 40g mer? Är den i stål och den andra i plast?

kanske inte direkt att linserna skulle absorbera ljuset. Men eftersom man sproder ljuset över en större yta så att säga så upplever man ju inte samma intensitet i lampan. Men det är ju en naturlig konsekvens liksom.

Akoa skrev:
> Vad är det för skillnad mellan "assault"
> modellen och den "vanliga"? Assaulten ska ju väga
> 40g mer? Är den i stål och den andra i plast?

Assaulten kan nog vara bra om man träffar en älg med styret...

Jag tror det grundar sig på att ljuskronan ser ut som en lampa som amerikanska vakter/polis har för att kunna slå farliga gubbar med...

Akoa skrev:
> Jag tycker assaulten och den "vanliga" ser
> snarlika ut. Kanske är den i metall längst fram?

Assaulten har missiler, kulsprutor och kattungedödare när man trycker på rätt knapp.

Fässberg skrev:
> Dom vill ju ha ett kvitto eller liknande för att
> kunna bestämma värdet på produkten.
> Jag bara vidarebefordrade mailet från dx...
> Något modifierat så klart ;)

Funkade det? Vad skrev du för värde?

Lite off topic, men jag köpte en sån där "3000" lumen ficklampa från DX med 3 T6or. Jag tycker den ger både bra spridning och bra spot, eftersom den har 3 dioder med olika placering i reflektorn. Ser fram emot en kommande pann/cykel-variant.

Nu har jag fått el i lampan (tack Aron för adapter!) och testat med ebay-linsen. Den var OK men ändå inte bra. Istället för en rund laserprick på väggen blev det en bred laserpinne på väggen.

Inspirerad av Ubu provade jag klä reflektorn först med den knöliga folien från en chokladkaka (gott), sedan med en lite knölig bit av en pajform. Båda varianterna var ett otroligt lyft spridningsmässigt. Det här tror jag blir bra att cykla med.

Tyvärr inga före-efter-bilder. Hoppas kunna köra någon tisdagstur innan snön kommer så får jag jämföra med andra lampor.

Såhär med facit i hand känns Magicshine 808 (900 lumen) för 499 kr på XXL som en smidigare lösning för precis samma pengar (tull och lins inräknat) ... det går nog en hel del lumen förlorade genom ebaylinser och pajformar.

Akoa skrev:
> Fässberg skrev:
> -----
> > Dom vill ju ha ett kvitto eller liknande för
> att
> > kunna bestämma värdet på produkten.
> > Jag bara vidarebefordrade mailet från dx...
> > Något modifierat så klart ;)
>
>
> Funkade det? Vad skrev du för värde?

Yes det funkade fint, fick hem lampan ett par dagar senare. Har ännu inte fått någon faktura från posten men den kan ju dyka upp.

erik h skrev:
och testat med ebay-linsen. Den var OK
> men ändå inte bra. Istället för en rund
> laserprick på väggen blev det en bred laserpinne
> på väggen.

Hemligheten är att använda två ebay-linser. Lägg den ena utanpå den andra. Genom att vrida dem i förhålande till varandra så kan du designa din egen ljusbild. Jag har gjort så och jag är mkt nöjd.

Oggler skrev:
> Hemligheten är att använda två ebay-linser.

Sofistikerat! Inga gamla matrester någonstans? Vart är vi på väg...

Vore kul att se resultatet av dubbla linser, låter ju lite lumeneffektivare.

Eftersom jag inte fått min lampa ännu (beställd den 28e Augusti...) så undrar jag hur man kan få plats med två linser istället för en? Blir det inte svårt att skruva fast dem?

Linserna är platta på ena sidan och konväxa på andra. Man får lägga dem rygg mot rygg liksom. Det bygger mer än orginalglaset så aluminiumringen går inte att skruva på så långt så o-ringen tätar på något bra sätt. Men ett varv med eltejp löser ju det problemet. Inte helt optimalt såklart. Vill man så kan man kanske sätta dit en tjockare o-ring eller fila ner flänsarna på linserna.

Jag kör en enkel XML-ficklampa från DX på hjälmen och drog på lite vanlig matt kontorstejp på glaset. Gjorde underverk för ljusbilden för stigcykling även om det förstås mattade räckvidden något.

Bilden gör inte skillnaden rättvisa men man ser att det är mindre skillnad mellan hotspot och spill i alla fall (kameran valde inte riktigt samma exponering heller).

tejptest.jpg

/Johan

Lite beamshots. 1/25, ISO 800, men schabblade med zoomen och fick lite olika slutare så jag kunde lika gärna trycka autocorrect på bilderna sedan. Tycker ljusbilden är ganska representativ för hur det blev.

Såhär får det duga tills jag jämfört med någon annans T6a. Blir nog bra på styret och sen gamla P7-ficklampan på hjälmen som spot.

Original: en rund liten boll på väggen. Inget att lysa upp skogen med.

IMG_3675_rund.jpg

eBay-spridningslinsen: Bättre. Bredare boll, säkert OK på stigen men nästan inget ströljus runt omkring.

IMG_3676_bred.jpg

Spridningslinsen plus folie-pajform inuti reflektorn: kanske en hel del ljus borttappat, men väldigt mycket mer ströljus.

IMG_3709_pajform.jpg

Snyggt där!
Jag tror inte du behöver vara orolig för förluster egentligen. Det är klart att det blir lite svinn men när jag har gjort en lumen-pissing-contest mellan min foliemoddade xm-l och den klassiska P7-lampan så är xm-l klart mer ljusstark. Och P7an är det ju egentligen inget fel på.

Har precis varit ute och kört en kvällstur med min T6:a med ebaylins (på styret på racern). Måste säga att ljusbilden är perfekt för att köra på vägen, den breda ljusbilden som ges av ebaylinsen är rikgtigt bra när man kör i kurvor. Inga problem alls att köra på precis som om det vore fullt dagsljus. Ovan gäller om man är ego och inte bryr sig om bländning av bilar. Alla bilar jag mötte bländade av på låååångt håll och jag fick lite dåligt samvete för bländningen vid möte.

Det skramlade lite om min lampa, dels sitter den inte fast riktigt i fästet, men det är också något som sitter löst och skramlar inne i lampan, troligen reflektorn. På det hela taget är jag dock riiiiiktigt nöjd och jag är rätt säker på att skramlet kan fixas med lite justeringar.

Mathias skrev:
> Var det någon som hade testat frostfilm?

Jo jag kör med det på båda mina, plus ett ebay glas på styrlampan! Funkar kalas!

Jockster skrev:
> Hur är behovet med T6:an om jag vill ha lampan
> på hjälmen och batteripacket i ryggfickan?

Räcker med sladden som följer med lampan.

Mycketvillhamer skrev:
> Jockster skrev:
> -----
> > Hur är behovet med T6:an om jag vill ha lampan
> > på hjälmen och batteripacket i ryggfickan?
>
> Räcker med sladden som följer med lampan.

Behovet av förlängningssladd skulle det ju vara. Tur att någon förstod min mystiska frågeställning. Tack!

Man behöver ingen förlängningssladd till denna. Jag har batterit i botten av ryggan o lampan på hjälmen. Finns gott om kabel kvar

Nån som vet var man kan få tag på en honkontakt (en sån som sitter på batterisladden) till T6-lampan? Har bränt laddaren till min P7:a, så nu tänkte jag klippa sladden från den och löda ihop en adapterkabel så att det går att ladda P7:batteriet med laddaren till T6:an.

Info till alla som får sina paket fast i tullen, från tullverkets hemsida:

"Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull."

http://tullverket.se/innehallao/i/i...0 USD vilket vida understiger kriteriet ovan.

Senast ändrad:
Hittade av en slump en kinasida som enbart riktar in sig på lampor av alla de slag, så jag tänkte att ni i den här tråden kanske har nytta av den: http://www.focalprice.com
Jag har inte kollat runt så mycket men de hade iallafall en avdelning för cykellampor.

Orienteraren.
Ja det där var onekligen intressant att veta :-)

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker.

orienteraren skrev:
> Info till alla som får sina paket fast i tullen,
> från tullverkets hemsida:
>
> "Om försändelsen innehåller varor med ett
> sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver
> du inte betala någon tull."
>
> http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfr
> anettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanfo
> reu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html
>
> Jag har också paket på väg därifrån o om det
> skulel fastna så borde det väl bara vara att
> peka på detta så borde det väl vara frid o
> fröjd? Om värdet understiger det o de ändå
> lagt tid på det borde man väl inte behöva
> betala den administrativa avgiften heller tycker
> jag.
>

Ok, men man måste ju fortfarande betala moms antar jag? Och de kan väl skylla på att de måste räkna ut momsen med räknesticka för att ta ut adm.avgiften.
> Det är därför underligt att personer här i
> tråden fått betala tull på paket med värde på
> <100 USD vilket vida understiger kriteriet ovan.

Finnen: Ah, säkert! O då i deras räkneexempel så måste man ju momsa även på frakten. Bussigt! O som du säger så kan de motivera avgiften med det. Tänkte inte så långt.

Fick väldigt snabbt tillbaka det här svaret:

Hej! Då varuvärdet överstiger 200 sek, men ej 1400 sek, tas svensk införselmoms ut. Därför har vi tagit ut 84 kr i moms + 100 kr för att vi gjort förtullningen.
Mvh Maria på arlanda postterminal

Så då vet man.

Fick min precis och mekade dit 2 ebaylinser så man kan vrida dem till lagom bred ljusbild, funkar svinbra och kan rekommenderas istället för folie på reflektorn som stjäl en massa ljus.

Nu har jag gjort lite mer public-service för de som är lite lata och inte orkar meka i ordning någon fungerande lampa förutom värdelöst folie. Lade en liten bricka bakom reflektorn så fokuspunkten för dioden ändras och voila så har man en väldigt bra ljusbild utan både folie och linser.

Orginal laserstråle:
IMG_1521.JPG

Moddad med special-übershims:
IMG_1524.JPG

Väldigt stor skillnad väl utomhus men redan på väggen inne så kan man se väldigt mycket mer spridning.

Hur gör man då, jo man tar en bricka i detta fall en nyckelring som jag slipade lite på tills reflektorn hamnade lagom långt ut från dioden:
IMG_1526.JPG

IMG_1527.JPG

varsegoda alla fulmekare :)

Jag trotsade feber och influensa för att gå ut och testa min nyanlända DX XML-T6 lampa. Jag beställde den i slutet av augusti, så det blev nästan prick sex veckors leveranstid inkl. svensk tullning. Slutsumman blev lite över 450:- inkl tull således. Konverter hade jag hemma. Tyvärr passade inte förlängningssladden som jag beställt med... Hoppas att det ska räcka med originalsladden med batteripack i ryggan.

Här är en liten jämförlese, min gamla Silva Halogen 478 på 20W som fortfarande går loss på 1200:-
Som jag alltid tyckt varit en floodlight-lampa...
SilvaHalogen_20W_780_16br.jpg

Eftersom jag har en ny Hope Vision One Led som styrlampa för pendling fick den följa med i "testet". Går loss på 890 modiga riksdaler. Nästan samma ljusbild som Silvan fast med 4AA batterier i lampan istället för ett stort paket:
Hope_one_led.jpg

Sen en omodifierad XML-T6. Lite som natt och dag redan här.
dx_original.jpg

Här är samma lampa med IKEAs frostfilm på linsen. Det känns som om det kommer räcka med tanke på att jag cyklat många vintrar med Silvan.
dx_modified.jpg

Bild på lampan utan frostfilm:
lampa1.jpg

Och med IKEA Amorf.
lampa2.jpg

En trevlig feature är att lampan har en självlysande on/off-knapp på baksidan och även att o-ringen lyser. Visste inte om det innan.
glowinthedark.jpg

Så, tillbaks till sängen igen.
(Editerad för förvirrad stavning)

Senast ändrad:
Mathias skrev:
> En trevlig feature är att lampan har en
> självlysande on/off-knapp på baksidan och även
> att o-ringen lyser. Visste inte om det innan.

Det stämmer att o-ringarna är självlysande men knappen slocknar när du drar ur batteriet så den är då inte självlysande på min.

Det kan även poängteras att den lysande knappen drar en del ström även när lampan är släckt, därför är det smart att koppla loss lampan från batteriet när man kommer hem från turen. En gång lät jag den ligga ikopplad en vecka eller så, drog ur batteriet totalt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp