Funäsfjällen börjar ta betalt för cykling.

mzi

Aktiv medlem
Om det nu är sånt motstånd till cykling från markägarna att man är tvungen att muta dem ersättning för att låta folk cykla på redan befintliga stigar, vill säga.
Problemet är ju inte bara att låta dem cykla, utan att markägarna inte ska mörda cyklisterna verkar det som.

TEH

Medlem
Problemet är ju inte bara att låta dem cykla, utan att markägarna inte ska mörda cyklisterna verkar det som.
Finns säkert en och annan cyklist, vandrare, skoteråkare och whatever som förtjänat att jagas från området med hagelbössa iofs (såg nån luffare som glatt lät sin hund jaga renar på fjället i vintras. Han filmade spektaklet och la ut det på FB till och med) Vad BandefurH gjort som retat upp nån till att börja vifta med pickadollen vet jag inte men annars tror jag att den stora anledningen stavas D E G. Mer turister i området, cyklar för 150-200K hängandes på en spritt ny SUV gör ju att fler än en ser sin chans att få ta del av hackan.
Tramset om slitage blir bara larvigt med tanke på att marken oftast är impedimentsmark och att nån med rötterna i regionen skulle uppröras nämnvärt av några cykelspår i en blötmyr man aldrig sätter sin fot vid ser jag som osannolikt. Skulle de ta sig till nämnda myr så gör de det antagligen med en fyrhjuling dessutom...

Bikzz

Aktiv medlem
Ja precis. Det är Funäsfjällen som försöker bluffa och (lura & hota)? folk att betala avgifter som dom inte har någon rätt alls att ta ut.

Poxeman

Medlem
Inte bara cykling i fjällen som är oönskad av vissa.
(Mindre genomtänkt av Idre fjäll kan tyckas)
F18E8B16-E180-4B9E-8B97-F285A354D77B.png

ooms

Aktiv medlem
För att Idre Fjäll lever på att turister kommer dit o vandrar, cyklar och springer i fjällen. De flesta leder / turer de själva gör reklam för i sitt material är icke markerade leder.
Förstår inte vad du menar. Det är väl föredömligt att de har bra samarbete med samebyn (verkar vara samebyn som skrivit detta, och Idre fjäll lägger ut det på sina kanaler).

Bikzz

Aktiv medlem
Ja det är viktigt att inte störa renar med flit. Stanna och ge dom tid att vandra dit dom vill i lagom takt, no big deal egentligen, då är det ok. Ibland kommer dom och hälsar på när man tältar i fjällen, bara lite kul att se dom på nära håll, och då hoppas man på att dom inte ska trassla in sig i tältlinorna ---

oxr

Aktiv medlem
Ehh?! "Inget vidare"? "högst begränsat" Jag vet ju inte vad du är van för cykling? inte heller vart du cyklade när du var i Funäs, men jag känner iallafall inte igen mej i din beskrivning.
Cykellederna i Funäsdalen är värdelösa. Punkt. Möjligen med undantag för bike-parken i Ramundberget. Bortsett från cykellederna finns en del trevlig cykling, men den jeppe som märkte upp skoterspåren över myrarna har aldrig suttit på en MTB.

miol11

Medlem
Cykellederna i Funäsdalen är värdelösa. Punkt. Möjligen med undantag för bike-parken i Ramundberget. Bortsett från cykellederna finns en del trevlig cykling, men den jeppe som märkte upp skoterspåren över myrarna har aldrig suttit på en MTB.
ok säger du det så….. min kommentar gällde cyklingen generellt i området inte specifikt cykellederna

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Jag har med intresse följt diskussionen då jag skall åka till Funäsdalen i midsommarhelgen. Planen är att betala för spårkort första dagen, och ta ett nytt beslut andra och tredje dagen. Som många andra vill jag värna mina rättigheter samtidigt som jag gärna betalar för bra leder. Återkommer med den rätta åsikten i ämnet.
Om någon fö har stigtips emottages de tacksamt. Arons bok är beställd, men kanske inte hinner komma. Liftarna är nog inte öppna.
/T-J

Bikzz

Aktiv medlem
Bra där, ser fram emot en rapport. Cykellederna är väl till 99% dragna på befintliga småvägar och stigar, och där får man cykla enligt allemannsrätten. 😃

Hulken

Medlem
Jag har med intresse följt diskussionen då jag skall åka till Funäsdalen i midsommarhelgen. Planen är att betala för spårkort första dagen, och ta ett nytt beslut andra och tredje dagen. Som många andra vill jag värna mina rättigheter samtidigt som jag gärna betalar för bra leder. Återkommer med den rätta åsikten i ämnet.
Om någon fö har stigtips emottages de tacksamt. Arons bok är beställd, men kanske inte hinner komma. Liftarna är nog inte öppna.
/T-J
Du har tur. De börjar inte ta ut avgift förrän 1/7. :)

Hälsingland

Aktiv medlem
För att Idre Fjäll lever på att turister kommer dit o vandrar, cyklar och springer i fjällen. De flesta leder / turer de själva gör reklam för i sitt material är icke markerade leder.

Och stöter dom sig med samerna så är det slut med turistandet på fjället, så det gäller att försöka hålla samebyarna på sin sida och verka i samförstånd. Jämför tjafset i Vålådalen

ooms

Aktiv medlem
Hur vet du det Ooms? Har du varit där och sett hur det ligger till med blötheten i området nu i sommar?
De skrev det på hemsidan när jag läste för nån vecka sedan, är väl baserat på hur det brukar vara.

edit: Det står fortf på hemsidan att 1/7 är satt med hänsyn till underlaget.

Senast ändrad:

Grusove

Aktiv medlem
De skrev det på hemsidan när jag läste för nån vecka sedan, är väl baserat på hur det brukar vara.
Du tycker inte att det är lite övermagat att säga att man bryter mot allemansrätten baserat på att det stått att det var blött på en hemsida för någon vecka sen? (Ja, jag har varit där och cyklat i sommar)

fhloston

Aktiv medlem

Christian J

Ny medlem
Oavsett vilka stigar varhelst i Sverige det handlar om så borde inställningen vara att allemansrätten gäller. Konsekvensen kommer annars, på sikt, att bli att varenda markägare kan sätta upp en liten MTB skylt och hävda betalning för att folk cyklar. Så betala därför aldrig sålänge stigarna går över mark där allemansrätten kan hävdas.
Har själv eget boende i Funäsfjällen och vet sedan gammalt hur man skinnar turisterna här.

fhloston

Aktiv medlem
Jag kontaktade Funäsfjällensledbolag, för att försöka reda ut hur de ser på allemansrätten.
Deras syn skiljer sig starkt mot min.
Jag funderar även på om deras formulering i avtalet och på webben kan liknas vid att sätta upp otillåtna skyltar om "tillträde förbjudet"?

detta är hela mailkonversationen. Enbart editerad för att ta bort personnamn

Från: fhloston 13 Juli

Hej,

Jag sitter och kollar på att köpa ett cykelpass, men känner att villkoren är lite oklara.

"I utbyte åtar du dig att uppträda ansvarsfullt genom att respektera markägares och samebyarnas önskemål om att inte cykla vid sidan av leden och inte cykla på stängda leder. På så sätt hjälps vi åt för att få en hållbar och välmående fjällvärld i generationer framåt.

Erläggande av avgift och godkännande av allmänna villkor innebär att avtal slutits mellan cyklisten och Funäsfjällens Ledbolag på följande villkor: funasfjallen.se/sommar/allmanna-villkor/

Som cyklist förbinder du dig att erlägga avgift och följa villkoren i övrigt. Observera att all cykling sker på egen risk och att du åtar dig att bara cykla längs anvisad och markerad cykelled, ej på led som är stängd eller utanför leden."

Hur definierar ni "bara cykla längs anvisad och markerad cykelled" samt "utanför leden"?

Det påverkar väl inte allemansrätten att cykla varsomhelst, där inte kommun eller länsstyrelse har infört begränsningar? Jag har inget emot att betala för ledunderhåll, tvärt om! Men om jag ingår något avtal som säger att jag inte får cykla var som helst där det inte är markerad cykelled blir jag tveksam.

En annan fråga. Min gamla favoritled, 33 Fjällnäs-Anderssjöåfallet-Hamra, som nu delvis finns i form av 537: RAPPLEDEN, men inte delen som gick över Andersjöån där bron/spången spolades bort ibland, och vidare mot Hamrafjället. Är den permanent stängd, eller arbetas det på att göra den farbar igen? Den senaste dragningen efter att gamla bron spolades bort var ju inget bra, nya bron gick upp på en myr. Gamla bron gick upp på fast mark.

mvh
fhloston

från: ledbolaget 14 Juli

Hej och tack för dina frågor.

Cyklande gäster är varmt välkomna till Funäsfjällen. Många cyklister på samma yta under en kortare period medför på samma gång en hel del utmaningar. Cykling i Funäsfjällen har de senaste 10 åren ökat flera gånger om. I samma takt har skador, slitage, störningar och andra olägenheter ökat. Markägare, markägarorganisationer, samebyar, andra näringsidkare och lokalbefolkningen har reagerat på detta. Därför har vi i Funäsfjällen utvecklat en förvaltningsmodell där vi anlägger avgiftsbelagda cykelleder.

Genom att köpa Fjällpass Cykel får man som cyklist tillgång till fantastisk ledcykling i en storslagen fjällmiljö. Vi på Funäsfjällens Ledbolag spångar, grusar, skyltar och underhåller våra leder. Vi ersätter markägarna som upplåter en del av sin mark för cykling. Och våra ledvärdar finns ute på lederna och ser till att allt flyter på och både människa, djur och natur mår bra. Dessutom ingår det utveckling av nya leder.

I utbyte åtar man sig som cyklist att uppträda ansvarsfullt genom att respektera markägares och samebyarnas önskemål om att inte cykla vid sidan av leden och inte cykla på stängda leder. På så sätt hjälps vi åt för att få en hållbar och välmående fjällvärld i generationer framåt.

På det sätt cykelturismen utövas idag omfattas den inte alltid av allemansrätten. Däremot kan man ingå avtal om cykling på led mot betalning. Många tror att allemansrätten innebär att det alltid är fritt fram att gå och cykla i naturen. Riktigt så enkelt är det inte. Allemansrätten är en sedvanerätt som innebär att man får färdas över och tillfälligt rasta på någon annans mark. Men, man får inte färdas över annans mark om det finns risk för att marken kan skadas av det. (Att färdas över annans tomt eller plantering är aldrig tillåtet oavsett om marken riskerar att skadas eller inte.)

Cykellederna är dragna med tillstånd från markägare och samebyar. De underhålls och sköts för minsta möjliga påverkan på naturen. Och det ger den bästa långsiktiga upplevelsen, både idag och imorgon. Andra rutter kan mycket väl gå över mark som är extra känslig för slitage, i beteshagar, genom känsliga områden för renskötsel eller över någons tomt. Cyklar man där sliter man både på naturen och på förtroendet vi fått för att uppföra cykelleder.

Gällande leden vid Andersån är det som du själv identifierat Rappleden som är den nya sträckningen just där och vi planerar inte att iordningsställa den gamla sträckningen. På andra ställen arbetar vi dock för att skapa nya leder för att utveckla ledsystemet som helhet.

Vänligen
Ledbolaget

Från: fhloston 14 Juli

Hej Ledbolaget,

Jag tycker att det är jättebra att ni bygger, och drar leder så att markslitage och friktion med markägare minimeras. Jag är även helt villig att vara med och betala för detta i form av ledkort.

Jag ser dock inte att ditt svar klargör att allemansrätten gäller för cyklister, jag tolkar ditt svar mer som att det speglar det som gäller för turistföretag som nyttjar andras mark för verksamhet, i detta fall gräva och markera cykelleder. Att skapa leder på annans mark kräver markägarens tillstånd, och kan så som ni skriver även ge ersättning till markägaren för den olägenhet och skada som kan ske. Detta bör dock inte blandas ihop med den enskildes rätt att röra sig i naturen.

Jag tycker att Naturvårdsverket är tydliga med att allemansrätten är lika giltig för cyklister, som för fotgängare, men att i vissa avseenden bör cyklister iaktta större försiktighet vid cykling på "mjuk mark". (se referens 1 samt ref 3 sid 33 )

Jag tycker även att formuleringen i avtalet är att likna med att sätta upp skyltar vars syfte är att begränsa allemansrätten, vilket inte är tillåtet att göra, annat än i vissa fall. Endast kommun och länsstyrelse får begränsa allemansrätten (se referens 2 samt ref 3 sid 23-31)

Så jag har fortsatt svårt att lösa ett ledkort, när texten i avtalet kan tolkas som att det skulle begränsa min rätt att röra mig fritt i naturen så som naturvårdsverket uttrycker det att jag kan göra. Det är fortsatt formuleringarna "bara cykla längs anvisad och markerad cykelled" samt "utanför leden" som jag tycker kan tolkas som att resten av fjällen, utanför markerade cykelleder, är otillåtet område för cykel.

mvh
fhloston
-----

Referens 1
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

Anpassa cyklingen efter naturen
Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.
Tänk särskilt på att:
undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker
anpassa körsätt efter underlag
grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark
Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.

----
Referens 2

https://www.naturvardsverket.se/upl...sratten/200625-fragor-svar-allemansratten.pdf

Vad gäller för uppsättning av skyltar privat, ej tillträde osv? NATURVÅRDSVERKET ALLEMANSRÄTTEN FRÅGOR OCH SVAR 2020-06-26 15 Den kommunala tillståndsplikten för privata förbudsskyltar, regleras i Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning (LGS)11 : 5 § Skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet, får inte finnas uppsatta utan tillstånd av kommunal myndighet. Tillstånd behövs dock inte om det är uppenbart att allmänheten inte får färdas fritt inom området eller att skylten är behörig av något annat skäl.
----
Referens 3

https://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8100/91-620-8161-6/
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915

Kan markägaren utestänga allmänheten? sid 23-31
Cykling och skidåkning sid 33
----

Från: Ledbolaget 15 Juli

På det sätt cykelturismen utövas idag omfattas den inte alltid av allemansrätten. Däremot kan man ingå avtal om cykling på led mot betalning.

Många tror att Allemansrätten innebär att det alltid är fritt fram att gå och cykla i naturen. Riktigt så enkelt är det inte. Allemansrätten är en sedvanerätt som innebär att du får färdas över och tillfälligt rasta på någon annans mark. Men, du får inte färdas över annans mark om det finns risk för att marken kan skadas av det. Att färdas över annans tomt eller plantering är aldrig tillåtet oavsett om marken riskerar att skadas eller inte. Cykling med mountainbike och liknande medför typiskt sett stor risk för skada på fjäll och jordbruksmark och för störningar för rennäringen. Därför har vi i Funäsfjällen utvecklat en förvaltningsmodell där vi anlägger cykelleder som vi tar betalt för. Då vet du att du cyklar på mark som markägaren själv har valt att upplåta som cykelled.

Att anlägga ledsystemet är ett sätt att minska risken för skador och störningar vid sidan av ledsystemet genom att den som nyttjar ledsystemet åtar sig att hålla sig till lederna. Vi tror att det överlag hos de flesta finns en god förståelse för att när många människor, aktiviteter och verksamheter ska rymmas inom ett förhållandevis litet område behövs anpassningar och samordning som gör att både naturupplevelsen, verksamheten och vardagslivet fungerar för alla.

Vänligen
Ledbolaget

Från fhloston 15 juli

Hej ledbolaget,
Jag kan bara konstatera att er tolkning av vad Naturvårdsverket skriver skiljer sig från den tolkning jag gör.
Jag lägger inte mer energi på detta nu.

Mvh
fhloston

H.

Aktiv medlem
Standardsvar är bra att ha. Men det är ju jobbigt när man får stå med byxorna nere för att man inte kan svara på frågorna.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Standardsvar är bra att ha. Men det är ju jobbigt när man får stå med byxorna nere för att man inte kan svara på frågorna.
Många tror att Allemansrätten innebär att det alltid är fritt fram att gå och cykla i naturen. Riktigt så enkelt är det inte. Allemansrätten är en sedvanerätt som innebär att du får färdas över och tillfälligt rasta på någon annans mark. Men, du får inte färdas över annans mark om det finns risk för att marken kan skadas av det. Att färdas över annans tomt eller plantering är aldrig tillåtet oavsett om marken riskerar att skadas eller inte.

Bikzz

Aktiv medlem
Dom snackar skit såklart, och är bara ute efter att ta ut avgifter av folk. Man får vandra och cykla som man vill, bara inte nära någons hus eller tomt.

Skicka mail till Länsstyrelsen och Naturvårdsverket oxå, så får vi se vad dom svarar om Allemansrätten.

Så betala inte !!

Hulken

Medlem
Jag kontaktade Funäsfjällensledbolag, för att försöka reda ut hur de ser på allemansrätten.
Deras syn skiljer sig starkt mot min.
Jag funderar även på om deras formulering i avtalet och på webben kan liknas vid att sätta upp otillåtna skyltar om "tillträde förbjudet"?

detta är hela mailkonversationen. Enbart editerad för att ta bort personnamn
Kanske skulle skicka mejlkonversationen till länsstyrelsen och/eller Härjedalens kommun för att höra deras åsikt? Jag tycker det är helt sjukt som ledbolaget beter sig, det kan inte vara lagligt.

fhloston

Aktiv medlem
Jag har för tillfället inga planer att betala. Dels för deras attityd till allemansrätten, dels för att inga av de nuvarande lederna är intresanta för mig.

Jag kommer att cykla fjällturen på lördag, en coronastympad sådan, men ändå. Sen kommer jag att cykla till fältjägarstugan, enligt boken @Aron har skrivit. Del av den turen går på, vad jag kan se, på en av lederna. Det ska bli intressant om någon försöker hävda avgift där. Det är nämligen på Ljusnedal 1:1 som ägs av staten 🙂 , och inte för att det spelar någon roll egentligen, men extra kul.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer