Funäsfjällen börjar ta betalt för cykling.

Vi kanske ska vara glada att naturen i fjällen inte är lika känslig som den är inom Stockholms Stad, där varje grönområde/skog är så känslig att cykling i princip är totalförbjuden... :giggle:
Om vi för stunden bortser från problemet att "de" vill inskränka tillgången till naturen, så kan jag från mitt eget enkla perspektiv konstatera att jag gärna betalar en frivillig slant för bra leder, men att en enligt mig på tok för liten andel av lederna är stökiga och över stock och sten utan snarare mer eller mindre slingriga grusvägar. Jag förstår att man vill bygga leder "för alla" och som ska hålla länge, men det är inte leder som passar mig alls.

Nota bene1, jag har inte cyklat i Funäsdalen och har ingen aning om hur lederna ser ut där, utan det var mer en egen generell observation om anlagda leder, både betalleder och gratis dito.

Nota bene2, jag inser att vi är alla olika som cyklister med olika intressen så jag kan såklart bara beskriva min syn på lederna.

Det tråkiga blir, enligt mig, om vi till slut bara får cykla på dessa grusade cykelbanor i skogen och ingen annan stans med hänvisning till att vi ju fått så fina leder nu. Jag är väldigt glad och tacksam för t.ex. Nicks, nya Lovön och nya Gula i Uppsala där man får bröta på ordentligt i vissa partier. Bu för den nya leden i norra Lunsen och den i Sigtuna (även om det finns roliga krokar där).

Om vi för stunden bortser från problemet att "de" vill inskränka tillgången till naturen, så kan jag från mitt eget enkla perspektiv konstatera att jag gärna betalar en frivillig slant för bra leder, men att en enligt mig på tok för liten andel av lederna är stökiga och över stock och sten utan snarare mer eller mindre slingriga grusvägar. Jag förstår att man vill bygga leder "för alla" och som ska hålla länge, men det är inte leder som passar mig alls.

Nota bene1, jag har inte cyklat i Funäsdalen och har ingen aning om hur lederna ser ut där, utan det var mer en egen generell observation om anlagda leder, både betalleder och gratis dito.

Nota bene2, jag inser att vi är alla olika som cyklister med olika intressen så jag kan såklart bara beskriva min syn på lederna.

Det tråkiga blir, enligt mig, om vi till slut bara får cykla på dessa grusade cykelbanor i skogen och ingen annan stans med hänvisning till att vi ju fått så fina leder nu. Jag är väldigt glad och tacksam för t.ex. Nicks, nya Lovön och nya Gula i Uppsala där man får bröta på ordentligt i vissa partier. Bu för den nya leden i norra Lunsen och den i Sigtuna (även om det finns roliga krokar där).

Har det blivit en ny led i norra lunsen?

Led och led, kommunen har dragit en bred grusväg från norr som de kallar led och som de tycker att vi ska cykla på. Det fanns en bild i en annan tråd, jag ska se om jag kan hitta den.

Edit: det ser ut så här.

Led och led, kommunen har dragit en bred grusväg från norr som de kallar led och som de tycker att vi ska cykla på. Det fanns en bild i en annan tråd, jag ska se om jag kan hitta den.

Edit: det ser ut så här.

Ah, det är väl en cykelled mer än en MTB-led men jag förstår vad du menar.

Eftersom jag inte var nöjd med svaren från Ledbolaget, frågade jag Härjedalens kommun hur de ser på saken (frågade även Länsstyrelsen, men inte fortsatt det spåret ännu).

Jag bad även kommunen mer formellt att be Ledbolaget att ta ner "skylten". Jag tycker, rätt eller fel, att det ledbolaget skriver i sina villkor kan liknas med en icke auktoriserad förbudsskylt, och sådana ska kommunen be markägaren att ta ner. Ja, det haltar lite, det är en digital "skylt" och det är inte markägaren som har satt upp den.

Kommunen höll inte med mig.

Frågan är om det är någon mening att dra detta vidare till Länsstyrelsen. Är det någon juridiskt kunnig som har någon input på det?

fortsättning på ovanstående mailkonversation, nu med Härjedelens Kommun och Länsstyrelsen i Jämtland, enbart editerad för att ta bort personnamn.
Vill bara citera de två allra konstigaste delarna i svaret.
"är också i linje med hur kommunen tänker."
Kommunen är inte en tänkande varelse. Det här låter som att frågan inte tagits upp på allvar i kommunfullmäktige, men att några personer från "kommunen" tycker sig ha rätt att föra hela kommunens talan. Alltså, det borde ha skrivit "i linje med hur kommunen har beslutat" om de hade någon grund för påståendet.

"Om cykellederna i juridisk mening är en anläggning upphävs allemansrätten enligt Naturvårdsverket."

Om X så Y. Men inget svar på ifall X är sant. Är det en anläggning? Mycket skumt...

Min strategi skulle nog vara att uppvakta de folkvalda politikerna snarare än tjänstemännen. Men beror ju mycket på vilka specifika personer det är förstås.

Vill bara citera de två allra konstigaste delarna i svaret.

Kommunen är inte en tänkande varelse. Det här låter som att frågan inte tagits upp på allvar i kommunfullmäktige, men att några personer från "kommunen" tycker sig ha rätt att föra hela kommunens talan. Alltså, det borde ha skrivit "i linje med hur kommunen har beslutat" om de hade någon grund för påståendet.

Om X så Y. Men inget svar på ifall X är sant. Är det en anläggning? Mycket skumt...

Min strategi skulle nog vara att uppvakta de folkvalda politikerna snarare än tjänstemännen. Men beror ju mycket på vilka specifika personer det är förstås.
Problemet är att de är inte vana vid att folk använder deras styrmedel (lagen) som referens när man frågar vad de håller på med. Få har ju sökt jobbet för sin passion för juridik, men man tycker ändå att de borde inse vad som styr deras uppdrag.

Hej

Har varit ute alldeles för lite man nu blir det Funäsdalen i veckan, tanken är att mina gamla hundar skall få njuta lite vandring på förmiddagen men på eftermiddagarna skulle jag gärna rulla runt med den yngsta hunden på fjället.

Av logistiska skäl kommer bara fatbiken med, så vad skall vi inte missa och vad kan vi stå över då det bara är en kort tur på 3-4 dagar.

Tack på förhand
Chris

Jag cyklade i Funäs förra sommaren. Ytterst begränsat med cykelleder. De som fanns var inget vidare. Mest en massa förbudsskyltar. Kändes inte så välkomnande. Och nu skall dom ta betalt?! Jösses.

Försökte få lite tips om cykelleder i den lokala sporthandlaren. men han hade ej tid. Förvånande då det var tomt i butiken. Men han hyrde ut cyklar! Riktig entusiast... Förlåt. Entreprenör menar jag.

Jag rekommenderar inte stigcykling i Funäsfjällen. Däremot fotvandring. Det är toppen!

Jo jag har massor med fina minnen från över 40år av vandrande där? Men senaste åren ser man mer och mer skyltar för cykel leder och sånt, kanske blir det en besvikelse vi får se, huvudsyftet är för mig och 1 hund att får 1-2 extra mil när gamlingarna vilar upp sig i stugan.

Synd att det inte verkar hagla positiva ride-reports men den som lever får helt enkelt se.

Jo jag har massor med fina minnen från över 40år av vandrande där? Men senaste åren ser man mer och mer skyltar för cykel leder och sånt, kanske blir det en besvikelse vi får se, huvudsyftet är för mig och 1 hund att får 1-2 extra mil när gamlingarna vilar upp sig i stugan.

Synd att det inte verkar hagla positiva ride-reports men den som lever får helt enkelt se.

Framgår inte var du bor, men

”Längre” turer: I Tänndalen
- sommarleden från Fjällnäs (Strandgården, men ta spåret upp till spårtorget (se led 536), sen anslut till sommarleden) till Nödstugan Svalåtjärn, sen ner till Tänndalen via Andersborg. Några enkla vad, beroende på vattenstånd
- Sommarleden från Parkeringen Svansjökläppen över Vättafjället, sen ner till Tänndalsvallen.

Tyvärr saknar sommarleden från Hamra skidanläggning mot Fjällnäsleden/Svalåtjärn en viktig bro över Anderssjöån, några km norr om Hamra. Men fin dit (från Hamra)

Kortare turer: Tänndalen
- starta vid Strandgården kombinera MTB led 536 och 537
- Fyrhjulingsväg: https://happyride.se/turtips/1276/

MTBlederna som är vid Djupdalsvallen är också trevliga

Framgår inte var du bor, men

”Längre” turer: I Tänndalen
- sommarleden från Fjällnäs (Strandgården, men ta spåret upp till spårtorget (se led 536), sen anslut till sommarleden) till Nödstugan Svalåtjärn, sen ner till Tänndalen via Andersborg. Några enkla vad, beroende på vattenstånd
- Sommarleden från Parkeringen Svansjökläppen över Vättafjället, sen ner till Tänndalsvallen.

Tyvärr saknar sommarleden från Hamra skidanläggning mot Fjällnäsleden/Svalåtjärn en viktig bro över Anderssjöån, några km norr om Hamra. Men fin dit (från Hamra)

Kortare turer: Tänndalen
- starta vid Strandgården kombinera MTB led 536 och 537
- Fyrhjulingsväg: https://happyride.se/turtips/1276/

MTBlederna som är vid Djupdalsvallen är också trevliga
Tack såg ut som exakt vad jag letar efter, lättrampat som passar fint för hundrastning lagom distans kommer definitivt testas.

Chris

Tack såg ut som exakt vad jag letar efter, lättrampat som passar fint för hundrastning lagom distans kommer definitivt testas.

Chris

Och bara så att du inte missat, det går jättebra att cykla hela vägen mellan hamra och tänndalsvallen utan att åka upp på stora vägen. Större delen går på gamla vägen, och så knyter man ihop gamla vägen med en sträcka förbi skidbron lite nedanför Svansjöliften och "VA-vägen"

Screenshot_20220905-142158.png

150 kr för att få utnyttja allemansrätten, plus att man skriver på en massa andra inskränkningar i allemansrätten...

1750087843480.webp

Betala inte, förutom i en bikepark eller under en lift !

För jävligt att giriga bolag försöker ta betalt för cykling på gamla stigar och vägar. Det är fritt och hör till allemansrätten.

Uppmanar alla att vägra betala !!

Senast ändrad:
Utgår ifrån att de upprörda har bevis för att texten nedan inte stämmer. Någon som orkar länka för en som inte pallar läsa hela tråden?

”Intäkterna från Fjällpassen går direkt tillbaka till området – genom att bl.a. spånga och grusa leder samt ersätta berörda markägare.”

Vem vill ha grusade leder i fjällen? För övrigt är det som tidigare, vandringsleder, bilväg och ingen allemansrätt. Men det står dig fritt att åka upp och betala dem så de kan astroturfa här.

Utgår ifrån att de upprörda har bevis för att texten nedan inte stämmer. Någon som orkar länka för en som inte pallar läsa hela tråden?

”Intäkterna från Fjällpassen går direkt tillbaka till området – genom att bl.a. spånga och grusa leder samt ersätta berörda markägare.”

Det jag upprörs över är formuleringen "bara cykla längs anvisad och markerad led"
För övrigt tycker jag att jobbet med leder är bra och värt att betala för. (sen kan man givetvis diskutera nivån)

Screenshot_20250616-190505~2.webp

HeHe, såå mkt bullshit. Man får vandra och cykla överallt en liten bit borta från hus och skidområden. Överallt på fjället tex.
Skriver man på något sådant är man dum i huvudet.

Så hoppas att alla här vägrar betala, och sprider det budskapet !

HeHe, såå mkt bullshit. Man får vandra och cykla överallt en liten bit borta från hus och skidområden. Överallt på fjället tex.
Skriver man på något sådant är man dum i huvudet.

Så hoppas att alla här vägrar betala, och sprider det budskapet !
Jag tror inte jag är kaxig nog för att ställa mig och bjäbba emot en wannabe-länstyrelse-kontrollant som troligtvis övat på 100 utomsocknes rättshaverister och vet precis hur man möter alla argument.

Har du lust att åka upp och dra det hela vägen till högsta domstolen?

Jag tror inte jag är kaxig nog för att ställa mig och bjäbba emot

Skärp dig. Dom har ingen rätt att ta betalt, ingen rätt att stoppa dig, ingen rätt att se ditt id. Man måste säga emot och stå upp för allemansrätten - det är väldigt viktigt !
Det är faktiskt bedragare som försöker att ta ut avgifter dom inte har rätt till !

Skärp dig. Dom har ingen rätt att ta betalt, ingen rätt att stoppa dig, ingen rätt att se ditt id. Man måste säga emot och stå upp för allemansrätten - det är väldigt viktigt !
Det är faktiskt bedragare som försöker att ta ut avgifter dom inte har rätt till !
Nu finns det ju rättsfall som visar att har man gjort tillräckligt stora investeringar så har man just det, dvs rätt att ta betalt. Du nämner själv bikepark här ovan, och när det gäller rättsfall finns det ju fastslaget att det t.ex. är ok att ta betalt för skidspår.

Men men, det ska väl till den här årliga stormen i vattenglaset när stadsborna minsann ska ut i landet på semestern…

Tycker det är viktigt att försvara allemansrätten. Här har vi ett fall med ett gnidigt Funäsfjällbolag som vill ta betalt för när man cyklar på gamla stigar och vägar och på fjället. Där det är solklart att allemansrätten gäller.

Uppmanar alla på Happy att vägra sådant skit !! Betala inte !!

Problemet är ju som sagt dels att man avtalar bort sin allemansrätt när man accepterar Funäsfjällens villkor vid köp av fjälllpass. Oklar påföljd om man bryter mot paragrafen där man lovar att bara köra på av Funäsfjällen anvisade spår, men ett troligt scenario är att de anser att de kan förverka ledpasset, motsvarande hur liftkort kan förverkas om man bryter mot reglerna i ett skidområde.

Sen är ju som sagt problemet att stigarna som är uppmärkta till stor del är just uppmärkta. Det är inte några nyanlagda spår där det tidigare inte fanns något. Jämför tex Björnen i Åre. Det är möjligt att de bättrat sig men sist jag kollade handlade det om att de hade förstärkt lokalt vissa bitar och kanske gjort en och annan sammanlänkning.

Funäafjällen har aktivt drivit på cykelturism och när turisterna har gjort vad Funäsfjällens propaganda har bett dem om har slitage, föga förvånande, uppstått. Detta slitage, som alltså beror på den marknadsföring turistbolaget ägnat sig åt, används sen som argument för varför spåravgifter behövs, och varför cykling ska kanaliseras.

Jag hoppas verkligen inte att Österåker får för sig att skylta med den fina cykling som finns i vår kommun...

Det är samma med skoter i Funäs. De var en av de första att ta betalt för lederna och det har visat sig vara en lyckoträff med tanke på all skoterturismen i Funäsdalen. Du får bara köra på lederna i Funäsdalen och det efterföljs relativt gott.

Jag vet efter mina år i Funäs att markägarna inte är glad för alla som cyklar/kör skoter överallt där uppe så har för mig att det med ledbolaget och en avgift är för att kunna använda marken. Tror faktiskt att renägarna däruppe har rätt att förbjuda cykling på deras mark om jag kommer ihåg rätt.

För övrigt vore det väldigt intressant att höra hur systemet med cykelleder slagit ut för Funäsfjällen? Jag hör inget positivt surr bland cyklister runtomkring landet, destinationen verkar inte vara av intresse annat än för dem som har stugor där. Men ledbolaget kanske är nöjda ändå?

För övrigt vore det väldigt intressant att höra hur systemet med cykelleder slagit ut för Funäsfjällen? Jag hör inget positivt surr bland cyklister runtomkring landet, destinationen verkar inte vara av intresse annat än för dem som har stugor där. Men ledbolaget kanske är nöjda ändå?

Ledbolagets leder är väl bra, med inte så spännande, och för få...
Sen har ju både Tänndalen och Ramundberget egna liftassisterade spår också.

Jag har pratat med lokala företagare i turistbranshen, och de är inte så nöjda med ledbolagets regler och villkor heller...

Ja, dom har väl upptäckt att det funkar att bluffa och lura folk att betala avgifter dom inte har rätt till.

Skoter är en annan sak, det hör inte till allemansrätten, och är mkt mer reglerat till leder, och det finns förbudsområden, osv.

Men skidor och cykling går under allemansrätten, och det är gratis och fritt nästan överallt, och ingen behöver betala. Förutom nära hus och i skidbackar och bikeparks och liknande.

Applicerar man emtb-patraskets argumentation så ingår skoter i allemansrätten (så länge marken är snötäckt).

Ja, dom har väl upptäckt att det funkar att bluffa och lura folk att betala avgifter dom inte har rätt till.

Skoter är en annan sak, det hör inte till allemansrätten, och är mkt mer reglerat till leder, och det finns förbudsområden, osv.

Men skidor och cykling går under allemansrätten, och det är gratis och fritt nästan överallt, och ingen behöver betala. Förutom nära hus och i skidbackar och bikeparks och liknande.
I Funäsdalen betalar du för längdåkningen. I Åre oxå. Så det stämmer inte..

Jo det stämmer. Dom har ingen rätt att ta betalt när man åker tex vinterleder på fjället, en bit bort där allemansrätten gäller. Så det är samma sak. Dom bluffar och lurar folk att betala.

Kopierat från Naturvårdsverket.

Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten. Så står det i regeringsformen. Naturvårdsverket menar därför att det inte är möjligt att ha tvingande avgifter för längdskidåkning på mark där allemansrätten gäller. För att kunna ta ut avgifter måste skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Då upphävs allemansrätten.

Naturvårdsverkets ställningstaganden​

• För att kunna ta ut avgifter bör skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Detta skulle då göra att allemansrätten upphävs. En sådan anläggning präglas av att större investeringar gjorts, till exempel konstsnötillverkning. Dessa anläggningar finns mest för tävlings- och träningsverksamhet. De är inte sällan inhägnade eller avspärrade områden.

Jo det stämmer. Dom har ingen rätt att ta betalt när man åker tex vinterleder på fjället, en bit bort där allemansrätten gäller. Så det är samma sak. Dom bluffar och lurar folk att betala.

Kopierat från Naturvårdsverket.

Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten. Så står det i regeringsformen. Naturvårdsverket menar därför att det inte är möjligt att ha tvingande avgifter för längdskidåkning på mark där allemansrätten gäller. För att kunna ta ut avgifter måste skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Då upphävs allemansrätten.

Naturvårdsverkets ställningstaganden​

• För att kunna ta ut avgifter bör skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Detta skulle då göra att allemansrätten upphävs. En sådan anläggning präglas av att större investeringar gjorts, till exempel konstsnötillverkning. Dessa anläggningar finns mest för tävlings- och träningsverksamhet. De är inte sällan inhägnade eller avspärrade områden.
Det är dock inte Naturvårdsverket som i slutändan avgör vad som anses rätt eller fel juridiskt. Det gör domstolsväsendet. Ämnet har varit på tapeten förut, rättsläget går att läsa om t.ex här https://www.alltomjuridik.se/nyhete...gBIhpKTagqPS1EC52vh44xphalktNsWApZKI_SPK4hdp1

Jag gick in i den sportaffär som hade vetskap om cykellederna. Jag frågade lite om stigcyklig på lederna m.m.
Jag fick bara goddag yxskaft, vad gör du här? Typ. Sjukt otrevligt bemött. Blev helt paff. Vidare så hade lokalbefolkningen satt upp skyltar. CYKELFÖRBUD! Och detta på grusvägar och stigar som löpte nära deras hus. På flera ställen. Jag åker till Rörbäcksnäs istället.

Trist, ty det är väldigt fint...

Bilagor

• 20200627_182452.webp
    20200627_182452.webp
    1.1 MB · Besök: 131
  • 20200627_175513.webp
    20200627_175513.webp
    669.4 KB · Besök: 129
Tillbaka
Topp