Funäsfjällen börjar ta betalt för cykling.
Om vi för stunden bortser från problemet att "de" vill inskränka tillgången till naturen, så kan jag från mitt eget enkla perspektiv konstatera att jag gärna betalar en frivillig slant för bra leder, men att en enligt mig på tok för liten andel av lederna är stökiga och över stock och sten utan snarare mer eller mindre slingriga grusvägar. Jag förstår att man vill bygga leder "för alla" och som ska hålla länge, men det är inte leder som passar mig alls.Vi kanske ska vara glada att naturen i fjällen inte är lika känslig som den är inom Stockholms Stad, där varje grönområde/skog är så känslig att cykling i princip är totalförbjuden...![]()
Nota bene1, jag har inte cyklat i Funäsdalen och har ingen aning om hur lederna ser ut där, utan det var mer en egen generell observation om anlagda leder, både betalleder och gratis dito.
Nota bene2, jag inser att vi är alla olika som cyklister med olika intressen så jag kan såklart bara beskriva min syn på lederna.
Det tråkiga blir, enligt mig, om vi till slut bara får cykla på dessa grusade cykelbanor i skogen och ingen annan stans med hänvisning till att vi ju fått så fina leder nu. Jag är väldigt glad och tacksam för t.ex. Nicks, nya Lovön och nya Gula i Uppsala där man får bröta på ordentligt i vissa partier. Bu för den nya leden i norra Lunsen och den i Sigtuna (även om det finns roliga krokar där).