Funderingar kring drivlinekonfigurationer, utväxlingar och maximalt spann

Har de symmetrisk placering av bultarna? Annars är det ju bara 0 eller 180 grader.

Hur påverkas växlingsramperna av att montera dem ”fel”?
Växlingsrampen var väl bara en svag kant runt hela klingan? Bästa enligt mig är de helt utan ramper för de går att vända och även rotera så de slits jämnt. Men de flesta lär inte hålla med mig misstänker jag :)

Repliker:
Låter som Shimano Biopace. De sitter mycket riktigt 90° fel jämfört med moderna ovala drev och var som jag förstår lite av en flopp just med tanke på det du skriver.
Jag kollade lite närmare på vevpartiet nyligen, efter att tvättat av det. Läste även på lite mer om Biopace hos Sheldon Brown.

Han skrev en del om hur elliptiska drev varit en ständigt återkommande fluga, med ungefär 10-15 års mellanrum, ända sen den kedjedrivna cykeln uppfanns, men att det aldrig blivit någon succé.

"Ever since the chain driven bicycle was invented, elliptical chainwheels have been re-invented and re-abandoned for the same reason every ten or fifteen years."

Han skrev även om hur Biopace aldrig blev någon riktig succé och varför, samt om skillnaden mellan traditionella elliptiska drev och Biopace. Sheldon verkade tycka att Bipoace hade sina fördelar, trots allt.

"Non-round chainwheels remain controversial, especially among racers who think that everyone should ride racing bikes, but, in my opinion, they are of real value for the vast majority of non-racing cyclists."
Har de symmetrisk placering av bultarna? Annars är det ju bara 0 eller 180 grader.

Hur påverkas växlingsramperna av att montera dem ”fel”?
Japp, symmetrisk placering av bultarna. 110/74 mm BCD.

Jag ser inga växlingsramper på dreven. Jag gissar att det är ett senare påfund. Jag hittar heller inga stift, inte ens något mellan den största klingan och högerveven, något som jag läst brukar finnas för att förhindra att kedjan faller ned mellan veven och klingorna och kilar fast sig.

Tror faktiskt att största kransen är utbytt. Det verkar märkligt att det skulle ha varit en symmetrisk och två biopace-kransar från Shimano. Se https://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=a0facf88-9db5-409b-b9fc-0094065aab13&Enum=115 som säger att originalet hade 48/38/28-kransar.

Så är det nog. Sheldon Brown skriver en del på hemsidan jag länkat till ovan om vilka konfigurationer som var vanliga för Biopace med olika BCD, samt även om olika kombinationer mellan konventionella runda drev och Biopace-drev. Han verkar inte tycka att det är någon bra idé att kombinera Biopace med andra typer av drev, så jag kanske ska börja se mig om efter flera drev. Hur som helst kan det vara kul att testa Biopace.

Övrigt:

På bilderna nedan har jag monterat mellandrevet och det minsta drevet som det var från början och som det ser ut enligt andra bilder jag sett på dessa drev, bl.a. på Sheldon Browns hemsida ovan. Efter att ha läst den hemsidan inser jag att min idé att montera Biopace-dreven ca. 90 grader "fel", troligen var en dålig idé. Man får antagligen då samma problem som med vanliga elliptiska drev (knäproblem pga. för snabba riktningsförändringar i topp- och bottenlägena, läs Sheldon Browns hemsida i länken ovan).

Något jag f.ö. funderat på är om det spelar någon roll vilken sida på det största drevet som jag har in mot centrum av cykeln. Som det är monterat nu finns en kant på insidan av drevet, innanför cirkeln med tänder. Innan jag plockade isär vevpartiet satt den kanten på utsidan. Det som skiljer är väl bl.a. att tänderna hamnar 1-2 tiondels mm längre in/ut räknat från centrum av cykeln, beroende på vilken sida jag vänder utåt.

Jag kan dessutom förnimma att tänderna på dreven har lite olika vinkel på avfasningen på olika sidor, vilket gör att det ser ut som att tänderna lutar inåt/utåt beroende på vilken sida av drevet man har utåt från cykelns centrum. F.n lutar tänderna inåt (mot cykelns centrum) på storklingan, medan de lutar utåt på de mindre klingorna. Ska de alltid luta utåt och i så fall varför?

En specialare verkar f.ö. finnas på mellanklingan, som har 8 tänder, grupperade parvis i olika "hörn" av ellipsen, som lutar åt motsatt håll jämfört med resten av tänderna på klingan. Är det någon som kan förklara varför det är konstruerat på det sättet?

IMG_3394.JPG

IMG_3395.JPG

Senast ändrad:
det där största drevet är gjort för att gå ensamt. det har varken klättringsramper och värre; inga klättringsnitar.

dessutom är det relativt större gentemot mellandrevet än mellandrevet gentemot lilla drevet.

när du försöker växla upp från lilla klingan kommer följa ett oväsen. inget annat händer. mellandrevets klättringsnitar når knappast kedjan.

det där största drevet är gjort för att gå ensamt. det har varken klättringsramper och värre; inga klättringsnitar.

dessutom är det relativt större gentemot mellandrevet än mellandrevet gentemot lilla drevet.

när du försöker växla upp från lilla klingan kommer följa ett oväsen. inget annat händer. mellandrevets klättringsnitar når knappast kedjan.

Mellandrevets klättringsnitar? Några sådana har jag inte sett till.

Addendum: Jag ser f.ö. inte några ramper eller nitar på ett stort Biopace orginaldrev heller. Hur kan det komma sig?

Bild nedan från Sheldon Browns hemsida som jag länkat till i tidigare post.

1719000947655.png

Att största drevet är större gentemot mellandrevet än vad mellandrevet är mot lilla drevet stämmer dessutom bara på vissa delar, eftersom förhållandet mellan drevens radie hela tiden ändras. På minst två ställen (där mellandrevets radie är som störst) är förhållandet mellan drevens radie ungefär lika. Det behöver iofs. inte betyda att det kommer att funka, men jag tycker ändå det kan vara intressant att testa. Men jag lär väl få vara beredd på att jag behöver montera antingen bara Biopace-drev alt. bara cirkelformade drev för att få det att funka.

Senast ändrad:
tittade slarvigt efter nitar på mellanklingan, ser nu att det antagligen var slitmärken jag såg och att nitar saknas. de skränkta tänderna du beskrev lär ha samma funktion. för övrigt standard på vissa kassetter, men mer förekommande där är ramper.

det kan ju underlätta för att gå från lilla till mellan att skillnaden mellan de två yttre kransarna är mindre på vissa ställen. speciellt om de skränkta tänderna ligger lämpligt till.

växlingen upp till stora handikappas likväl, men både nitar och ramper på framklingor är lätta att tweaka till själv. de behövs ffa om skillnaden mellan kransarna är stor.

tittade slarvigt efter nitar på mellanklingan, ser nu att det antagligen var slitmärken jag såg och att nitar saknas. de skränkta tänderna du beskrev lär ha samma funktion. för övrigt standard på vissa kassetter, men mer förekommande där är ramper.

det kan ju underlätta för att gå från lilla till mellan att skillnaden mellan de två yttre kransarna är mindre på vissa ställen. speciellt om de skränkta tänderna ligger lämpligt till.

växlingen upp till stora handikappas likväl, men både nitar och ramper på framklingor är lätta att tweaka till själv. de behövs ffa om skillnaden mellan kransarna är stor.
Intressant, särskilt det där om att tweaka till nitar och ramper på framklingor. Jag försöker hitta material som förklarar hur det funkar med nitar och ramper på klingor, eftersom jag är helt okunnig på området och inte heller sett till något om det trots t.ex. mycket botaniserande i trådarna här på forumet.

Jag gjorde en sökning och har hittat en del, men om du har några bra källor som jag kan gå till för att få en bra förståelse av hur det funkar så får du väldigt gärna dela med dig av dem. Här är min sökning, samt exempel på artikel jag hittade:

https://duckduckgo.com/?q=tweaking+bicycle+chainwheels+chainrings+rivets+ramps+pins
https://www.singletracks.com/mtb-ge...modern-bike-shifting-works-from-chain-to-cog/

Addendum: Jag hittade en artikel med bl.a. en lite mer grundläggande förklaring till vad som skiljer framdrev avsedda för vevpartier med ett drev jämfört med flera drev.
https://www.purecycles.com/blogs/bicycle-news/shift-ramps-and-short-teeth-how-geared-chainrings-work

Jag söker fortfarande efter "den heliga gralen", som förklarar allt kring växlingsteknologi för cyklar i en enda utförlig artikel.

Addendum 2: Jag hittar en del godsaker hos Sheldon Brown, bl.a dessa nedan. Ska ta mig tid och gå igenom hans ordlista och se om jag hittar något annat matnyttigt kring detta med växlingsteknologi.
https://www.sheldonbrown.com/gloss_p.html#pins
https://www.sheldonbrown.com/gloss_ra-e.html#ramp

Senast ändrad:
Du får titta på befintliga moderna drev hur ramper o tänder är utformade. Höll på o labbade med detta när jag höll på med en gammal Merlin som jag körde mest långlopp med o ville ha ett större stordrev. Slipade ner ett gäng kuggar för att kedjan skulle släppas ner lättare till mellandrevet. Problemet med det är att man kan få automatväxling med kedjan på de större dreven på kassetten. Och satte små skruvar på drevet för att hjälpa upp kedjan till största. Måste ha väldigt litet utstick för att kedjan inte skall fastna när den ligger utsvängd till minsta drevet på kassetten.
AI kanske har svaret på dina frågor.

Du får titta på befintliga moderna drev hur ramper o tänder är utformade. Höll på o labbade med detta när jag höll på med en gammal Merlin som jag körde mest långlopp med o ville ha ett större stordrev. Slipade ner ett gäng kuggar för att kedjan skulle släppas ner lättare till mellandrevet. Problemet med det är att man kan få automatväxling med kedjan på de större dreven på kassetten. Och satte små skruvar på drevet för att hjälpa upp kedjan till största. Måste ha väldigt litet utstick för att kedjan inte skall fastna när den ligger utsvängd till minsta drevet på kassetten.
AI kanske har svaret på dina frågor.
Jo, jag har kollat lite på tre modernare vevpartier som jag har i min ägo. De ser lite olika ut v.g. ramper och nitar, men jag förstår inte helt 100% varför de är olika. Jag kan tänka mig att det beror på t.ex. ålder (2000-talet vs. 2020-talet) och material i dreven (stål vs. aluminium). Troligen även fabrikat - Shimano vs. Truvativ (nu del av SRAM).

Det låter som att den enklaste lösningen är att skaffa modernare drev, med redan färdiga ramper och nitar, istället för att försöka tweaka till äldre drev utan dessa nymodigheter. Iaf. om man ska köra med cirkulära drev. Det gäller väl bara att hålla tungan i rätt mun så att man får kompatibla grejer, så att kedja, drev, kassett mm. matchar varandra v.g. teknologi. Biopace lär väl bli svårt att hitta i modernare tappning, med nitar och ramper. Jag antar att de dog ut på 90-talet.

köp boken the dancing chain. look no further. författaren har också gjort en från insidan-bok om de första mtb i orange county och vem som gjorde dem. det var inte gary fisher.

när det gäller egentweakade ramper och nitar tror jag inte du hittar särskilt mycket utanför happy. sökningen försvåras av att internet har noll kunskap före 1997, och glömmer allt som inte gett upphov till sökning och träff senaste typ halvåret.

här är ett exempel från min landsvägshoj. lilla klingan är så intressant beskaffad att den har nitar åt båda håll, men bara ramper åt ena. de syns utåt på bilderna eftersom den sitter felvänd.

när en tredje redan inköpt mindre klinga monteras blir arrangemanget annorlunda.

det är inte kärnfysik direkt det här att göra nitar och ramper. go for it:)
.

IMG_0753.jpeg
IMG_0752.jpeg

köp boken the dancing chain. look no further. författaren har också gjort en från insidan-bok om de första mtb i orange county och vem som gjorde dem. det var inte gary fisher.

när det gäller egentweakade ramper och nitar tror jag inte du hittar särskilt mycket utanför happy. sökningen försvåras av att internet har noll kunskap före 1997, och glömmer allt som inte gett upphov till sökning och träff senaste typ halvåret.

här är ett exempel från min landsvägshoj. lilla klingan är så intressant beskaffad att den har nitar åt båda håll, men bara ramper åt ena. de syns utåt på bilderna eftersom den sitter felvänd.

när en tredje redan inköpt mindre klinga monteras blir arrangemanget annorlunda.

det är inte kärnfysik direkt det här att göra nitar och ramper. go for it:)
.

Visa bilaga 707205Visa bilaga 707206
Tack för tips! Jag försökte hitta "The Dancing Chain" men det verkar inte helt lätt. Den verkar vara slutsåld överallt. Möjligt att det går att hitta äldre upplagor. Jag sökte bara efter den senaste (5:e upplagan).

Tillbaka
Topp