Funderingar kring Fs 29 ram

Jättesvårt med Kina prylar tycker jag då kvalitén är oerhört skiftande. Har köpt grejer som är ok och andra som är skräp i princip. Någon diodlampa för spotlight har brunnit så är lite "feg" med Kina prylar numera. Fattar inte wish hypen då eBay och focalprice har funnits i många år.

Blir nog billigare om man köper direkt från kina i stället för att handla från nån snubbe som importerat till usa och lagt på 100%. :-)

Lingon sa:
Blir nog billigare om man köper direkt från kina i stället för att handla från nån snubbe som importerat till usa och lagt på 100%. :-)

En hongfu fm256 skulle kosta 700 USD med frakt från kina när jag frågade i höstas typ. Då ingick headset och paypal charge (4,5%).

Eller en färdig,bättre beg..http://www.ebay.com/itm/23-2012-TREK-Superfly-100-Pro/201819517258?_trksid=p2046732.c100040.m2060&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20140107095009%26meid%3Dac284834203e44b7b7331d73cec14394%26pid%3D100040%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D201819517258

Inte för att vara den som är den men logotypen på första har vissa likheter med ett visst Italienskt bilmärke med en siluett av fullblod. Kinaram för 10 000 kr utan bakdämpare är inte direkt ett bra pris.

Screenshot_20170312-192152.png

20170304_141544.jpg

Förbluffande lika. Triangeln vid sadelstolpen skiljer sig mellan storlekarna på ramarna .

Jag hade köpt den M06 från Deng Fu, har själv en FM036, den du länkar först samt den Crescent satt sin logga på. Den har 71 gaffelvinkel vilket känns lite daterat. Det känns även när man sitter på den!

Spark
Skarmavbild2017-03-13kl.21.12.25.png

Fulkines
Skarmavbild2017-03-13kl.21.12.37.png

Intressant...

Fulkines marknadsför sig med 100 mm dämpning, sparken har 120, men det kanske går att klämma dit 120 fram och bak utan att förstöra geometrin?

Senast ändrad:
Oj vad sugen jag blev på ett kina-bygge nu. Jag har ju funderat på en Spark/Anthem till sensommaren/hösten. Frågan är hur mkt billigare/lättare ett spark-kinabygge blir jämfört med en instegs-spark.
Jag har mailat Yishunbike med frågor ang pris, vikt och 120mm gaffel. Jag postar här när jag får svar.

Att bygga från scratch blir aldrig speciellt billigt. Kanske du kan få den lättare men knappast billigare.

Senast ändrad:
onyx3 sa:
Att bygga från scratch blir aldrig speciellt billigt. Kanske du kan få den lättare men knappast billigare.

Det är ju jävligt sant. Och det vet jag. Jag vet inte varför jag försöker lura mig själv! Kanske för att jag blev så besviken när jag provlyfte en billig Spark i butik. För 21" tusen får man dethär: https://www.cykloteket.se/artikel/scott-spark-960/

Snålaste alternativet är väl att hitta en begagnad Anthem skulle jag tro.

Typ priset för att sätta ihop en hojj.

Ram: 6000
Hjul: 8000
Groupset: 8000
Gaffel: 6000
Dämpare: 3500
Styre: 1000
Styrstam: 1000
Dropper: 2500
Däck: 1000
Misch: 2000
......................
Summa: 39000

Kan det stämma? Har bara dragit siffror ur huvudet. Känns som det är betydligt billigare att bygga lvg/cx för då slipper man gaffel och dämpare som ändock utgör en betydande summa.

Klart att vissa av dessa saker kan man få billigare men då kan man kanske lika gärna köpa instegs-spark och byta hjul?

Senast ändrad:
desmo sa:
Oj vad sugen jag blev på ett kina-bygge nu. Jag har ju funderat på en Spark/Anthem till sensommaren/hösten. Frågan är hur mkt billigare/lättare ett spark-kinabygge blir jämfört med en instegs-spark.
Jag har mailat Yishunbike med frågor ang pris, vikt och 120mm gaffel. Jag postar här när jag får svar.
Tänkte göra det samma! ?

Mendel sa:
Typ priset för att sätta ihop en hojj.

Ram: 6000 [6000]
Hjul: 8000 [5000 eller beg]
Groupset: 8000 [4000 slx?]
Gaffel: 6000 [5000 eller beg]
Dämpare: 3500 [3500 (kostar en ok dämpare så mkt?]
Styre: 1000 [1000]
Styrstam: 1000 [500]
Dropper: 2500 [1500 (börjar de inte bli lite prispressade?]
Däck: 1000 [1000]
Misch: 2000 [2000]
......................
Summa: 39000 [29500]

Kan det stämma? Har bara dragit siffror ur huvudet. Känns som det är betydligt billigare att bygga lvg/cx för då slipper man gaffel och dämpare som ändock utgör en betydande summa.

Klart att vissa av dessa saker kan man få billigare men då kan man kanske lika gärna köpa instegs-spark och byta hjul?

Jag hade väl tänkt mig mer budget, och jag har lite dålig koll på mtb-pryttlar. Men jag skriver mina siffror bakom dina så får vi se var det landar. -> 29500. Hej hoppsan. Trodde det skulle gå att hamna närmare 20 än 30.
Ang lvg/cx tycker jag idag att många stora tillverkare har pressat sina priser. Det var mer lockande att bygga lvg för 7-10 år sedan. Idag sticker väl Open/3T-kopiorna ut som prisattraktiva då originalen kostar 35-40 tusen!

onyx3 sa:

Beror ju på, jag byggde min Kina-hoj för 37k, va väldigt svårt att hitta varken lättare eller billigare. Senare har ju Allebike börjat matcha priserna, men å andra sidan är det ju bara Kina-hoj, men en logga på. Jämför man med stora märken så blir det alltid billigare, speciellt om man är lite om o kring sig på Ebay osv, inte alla som orkar såklart. Försök hitta en spec eller Trek med XX1 runt 10kg under 40k...

landen sa:
onyx3 sa:

Beror ju på, jag byggde min Kina-hoj för 37k, va väldigt svårt att hitta varken lättare eller billigare. Senare har ju Allebike börjat matcha priserna, men å andra sidan är det ju bara Kina-hoj, men en logga på. Jämför man med stora märken så blir det alltid billigare, speciellt om man är lite om o kring sig på Ebay osv, inte alla som orkar såklart. Försök hitta en spec eller Trek med XX1 runt 10kg under 40k...

Alla är ju olika men eftersom det ändå rör sig om sådana stora summor lägger jag det personligen hellre på en (aningen tyngre) märkes-hoj som jag kan ta på och där jag vet att allt är funkis (geo, garanti, support osv), t.o.m. om det innebär att lägga på ytterligare 5-6 tusen.
Att bygga kina-hoj handlar väl snarare om att det är kul att bygga något eget än att tjäna galet massa pengar?
Jag skulle gärna bygga en fet kina-hoj men kan då inte riktigt motivera prislappen med det inneboende osäkerhetsmomenten. Det man beställer är så o-dokumenterat. Mest random recensioner av en och annan jeppe på mtbr/velobuild/chinertown som så klart är överdrivet positiva till sina byggen... inget som jag direkt litar på i alla fall. Visst det finns en del ramar som som många köpt (tex fm-036) men de känns rätt daterade i dagsläget . De nya som kommit i år ser intressanta ut men vad är det man får egentligen, hur testade är åk-egenskaperna osv osv? Jag har ingen aning i alla fall och vill inte langa iväg 7-8 lax för att testa . Sån är jag, kalla mig tråkig :-) All kudos till dig för bygget och grattis till hojen, hoppas den är bra!

Senast ändrad:
En sak kring garantier osv, supporten jag fått av Hong Fu Bikes är bland de bättre jag upplevt, skickat reservdelar nolltid och löste ett garantiärende med baksvingen på mindre än två veckor, inkluderat frakt fram och tillbaka.

Och att man är bias till egna köp är väl inget nytt, men varför skulle det inte gälla "märkes-cyklar" med. Är väl ett genomgående problem på hela internet, ser inte varför det skulle vara specifikt kina-hojar.

onyx3 sa:
landen sa:
onyx3 sa:

Alla är ju olika men eftersom det ändå rör sig om sådana stora summor lägger jag det personligen hellre på en (aningen tyngre) märkes-hoj som jag kan ta på och där jag vet att allt är funkis (geo, garanti, support osv), t.o.m. om det innebär att lägga på ytterligare 5-6 tusen.
Att bygga kina-hoj handlar väl snarare om att det är kul att bygga något eget än att tjäna galet massa pengar?
Jag skulle gärna bygga en fet kina-hoj men kan då inte riktigt motivera prislappen med det inneboende osäkerhetsmomenten. Det man beställer är så o-dokumenterat. Mest random recensioner av en och annan jeppe på mtbr/velobuild/chinertown som så klart är överdrivet positiva till sina byggen... inget som jag direkt litar på i alla fall. Visst det finns en del ramar som som många köpt (tex fm-036) men de känns rätt daterade i dagsläget . De nya som kommit i år ser intressanta ut men vad är det man får egentligen, hur testade är åk-egenskaperna osv osv? Jag har ingen aning i alla fall och vill inte langa iväg 7-8 lax för att testa . Sån är jag, kalla mig tråkig :-) All kudos till dig för bygget och grattis till hojen, hoppas den är bra!

Fast din jämförelse haltar lite - lägger du till 5000 och köper exempelvis Specialized, så får du en Epic Comp Carbon med Reba, XT och tunga hjul. Den väger kanske 12,5. Ska du ha xx1 och sub10 så får du dubbla pengen och köpa S-Works. Så visst finns det mycket att spara.

landen sa:
Är väl ett genomgående problem på hela internet, ser inte varför det skulle vara specifikt kina-hojar.
Hong-fu verkar vara bra, skulle jag köpa blev de antagligen därifrån. Vad gäller bias, absolut det är inget unikt med det. Men det är avsevärt lättare att hitta mer info om en cykel som finns här. Och att testa den irl. Det vill jag gärna göra inför den typen av köp.

eiskall sa:
Fast din jämförelse haltar lite - lägger du till 5000 och köper exempelvis Specialized, så får du en Epic Comp Carbon med Reba, XT och tunga hjul. Den väger kanske 12,5. Ska du ha xx1 och sub10 så får du dubbla pengen och köpa S-Works. Så visst finns det mycket att spara.
Ja, du har rätt, jag skarvade. Det blir avsevärt dyrare om man ska ha märkeshoj och riktigt lätt. Så klart.

desmo sa:

Observera dragningen av slangen till bakbromsen. Verkar som slangen löper fritt i luften under sadeln. Inte en helt optimal lösning kanske.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    32.6 KB · Besök: 39
d.b sa:
desmo sa:

Observera dragningen av slangen till bakbromsen. Verkar som slangen löper fritt i luften under sadeln. Inte en helt optimal lösning kanske.

Det är absolut inga problem att ha bromsslangen där, sätt lite skavskyddsfilm bara :)

Idag hade jag fått svar från "Jason".
Ett ganska intetsägande mail utan pris. Enda relevanta var "The front travel is 100mm and the weight is about 2050g for 17.5''."

Jag återkommer om/när jag får prisuppgift.

Jason var snabbare att svara denna gången. Kankse för att jag även frågade efter pris på hjul. Svaret jag fick var:

"Frameset LCFS904 : US$699/set ;
29" carbon wheels : US$599/pair;
650+ carbon wheels : US$599/pair;
The cost of shipping is US$182 including taxes and duties, it will take about 7-12 days to Sweden.

There is a good news for you.
We are promoting carbon frames and wheels.
If you order frame and wheelset together before 23th March, it is a discount of US$100 for you."

Svårt att få lönsamhet på att köpa kinaramar när USD-kursen är som den är just nu.

På prisuppgiften ovan kostar alltså ramen (utan tull, moms eller frakt) 6291 kr
Antar att de $182 frakt är för ram + hjul. För bara ram brukar det väl kosta $100 = 900 kr
Tull och moms på det: 2220 kr (jag har aldrig lyckats undvika det på stora paket som ramar och hjul/fälgar)
Administrativ avgift: ca 200 kr
Totalt 9611 kr för en ram utan bakdämpare.

Jag höll på och räknade fram och tillbaka på detta före jul när jag skulle köpa nytt, slutade med att jag beställde en komplett Orbea istället som jag byter ut en del delar på, det blir billigare + bättre garanti och andrahandsvärde.
Lite synd, det är annars riktigt kul att plocka ihop cykel från delar tycker jag.

Edit: fel av mig, ser att de skriver att tull ingår i de $182, det kan ju inte gärna ingå moms? Eller har de en lägre momssats än vad man har som privatperson?

Senast ändrad:
Jag har en Felt Nine 4 HT med typ allt utom ramen utbytt, såg länken till dengfu-ramen ovan och funderade på om jag skulle köpa en sådan ram och flytta över allt som passar (bör vara allt utom vevlager, styrlager och sadelstolpe). Är det någon som hittat någon form av information om hur "29er M06" som den heter beter sig i verkligheten?

Länk till ramen i fråga: http://m.dengfubikes.com/index.php?s=/174.html

Doominator1 sa:
Jag har en Felt Nine 4 HT med typ allt utom ramen utbytt, såg länken till dengfu-ramen ovan och funderade på om jag skulle köpa en sådan ram och flytta över allt som passar (bör vara allt utom vevlager, styrlager och sadelstolpe). Är det någon som hittat någon form av information om hur "29er M06" som den heter beter sig i verkligheten?

Länk till ramen i fråga: http://m.dengfubikes.com/index.php?s=/174.html

http://chinertown.com/index.php/topic,1174.15.html

Tillbaka
Topp