Visa era fulkineser i carbon

marr sa:
konstruktören sa:
Jag är väldigt nöjd med mina Yishun cyklar. Den helstela har gått två Cykelvasor och två Lidingö. Jag använder den också som vinterträningscykel. Jag har bytt styrlagret till rostfritt

Den heldämpade har gått en mängd långlopp. Jag har bytt länklagrena till rostfria och även styrlagret till rostfritt.

Väldigt nöjd med kolfiberhjulen jag har 30mm AM fälgar på den dämpade och 25mm XC på den stela. AM fälgarna är marginellt tyngre. Hjulen är fortfarande helt raka och repfria

Växelöronen är ganska massiva och pallar ett bakväxelhaveri vilket känns bra

Jag gillar att meka och ser till att allt är rengjort och smort. Jag byter grejor när dom är slitna

Yishun utvecklar ständigt sina produkter och jag är osäker på om mina grejor fortfarande säljs

Är inte meningen med växelöron att man INTE ska få bakväxelhaveri?

Visst är det så men jag har varit med om cyklar med väldigt tunna växelöron som böjt sig för lätt vilket gjort det svårt att ställa in växlarna men på Yishun cyklarna är öronen stadigare och växlingen har funkat klanderfritt. Det krävs helt enkelt mer för att böja ett Yishun öra. Vet dock inte om det kommer sig av utförandet med genomgående axel.

Hej alla,
Tack för all inspiration ni delar med er av.
Jag funderar på att bygga en 27,5 +. Har ni något tips på ram?
Sparar man några kronor på att bygga ihop cykeln själv jämfört med att köpa motsvarande färdig?

Vart klar med min hoj i förra veckan. Premiär tur i går. Byggd med lite grejor som blivit över efter uppgradering av min Epic + köp av begagnade delar. Tänkt som höst/vinter hoj. Fungerar över förväntan, det enda som jag har problem med är glapp i styrlagret. Har beställt en bättre "star nut" som jag tror/hoppas ska lösa det.

Bilagor

• 14971632_10210486921745542_1265002071_o.jpg
    14971632_10210486921745542_1265002071_o.jpg
    385.4 KB · Besök: 81
Jag har en nästan komplett SRAM Rival-grupp liggandes (saknar vev). Blir lite sugen på att sätta ihop något men vet inte riktigt vad. Vad finns det för spännande ramar nu för tiden? Tänker mig något i Gravel/Adventure-kategorin. Några plagiat på 3T Exploro eller Open UP? Eller är det mest CX-ramar än så länge?

HåkanC sa:
Randigeralf sa:
Heter det inte typ Time Trial på det där språket engelska?
Precis
Vi får väl vänta på att AaRoN rätar ut våra frågetecken.

/Håkan

jo, tänkte mer på vad AaRoN skulle ha den till, om det är triathlon, vilket man skulle kunna gissa med det bloggnamnet så spelar det mindre roll.

Kollar man på vad tillverkaren tänker, ja då kanske man inte blir lika förvånad. En "mer seriös" tillverkare skulle kanske akta sig mer för att skriva TT på en hoj som enbart är godkänd inom Triathlon, då skulle det nog snarare stå Tri. Samtidigt är det rätt många TT lopp i sverige där UCI reglerna kanske inte följs fullt ut, man ser "kina hojar" lite då och då.

Oj! Jag glömde prenumerera på tråden.
Vad många som skrivit.
Jag ska försöka svara alla.

Jag fick ge $1150 för den.

Vet inte om den är godkänd för tempo. Men som det skrivs i tråden. Jag ska köra triathlon med den.

Jo, TT betyder time trial. I grunden är det ju en TT även om vi inte vet om den är godkänd.

Nu kommer nästa del i Triathloncykelbygget. (TC-bygget?)

https://marcustriathlon.wordpress.com/2016/11/23/komponenter/

IMG_0976.JPG

Följ mig på insta för fler bilder på bygget.
Kommer snart
https://instagram.com/p/BNMj6TmFJwd/

Funderar på att plocka hem en FS ram och flytta över sakerna från min HT som inte kommer cyklas mer. Kikat lite på XC ramar som kunde passa och denna verkar trevlig.

http://www.yishunbike.com/mtb_frames-87--27-5er-full-suspension-xc-carbon-frame-lcfs703-lcfs703

Någon som har några erfarenheter av den eller deras andra FS ramar?
Och om någon kan förklara för mig vad dom menar med Rear Shock Size 22.2*190. Vad 190 är var ju inte så svårt att förstå ;-) .Men vad 22.2 står för har inte jag inte lyckats förstå ,antagligen väldigt enkelt men ibland vill ju inte hjärnan riktigt fungera :-p.

Foxen sa:
Funderar på att plocka hem en FS ram och flytta över sakerna från min HT som inte kommer cyklas mer. Kikat lite på XC ramar som kunde passa och denna verkar trevlig.

http://www.yishunbike.com/mtb_frames-87--27-5er-full-suspension-xc-carbon-frame-lcfs703-lcfs703

Och om någon kan förklara för mig vad dom menar med Rear Shock Size 22.2*190. Vad 190 är var ju inte så svårt att förstå ;-) .Men vad 22.2 står för har inte jag inte lyckats förstå ,antagligen väldigt enkelt men ibland vill ju inte hjärnan riktigt fungera :-p.

22.2 är antagligen bredden på mounting hardware.

xyz-saft sa:
Foxen sa:

22.2 är antagligen bredden på mounting hardware.

Det stämmer, för till exempel RS så behöver du en sånt här kit där 8mm står för diameter på genomgående axeln och 22,2mm står för bredden på distanserna du sätter på varje sida för att passa i din ram. https://www.bike24.com/p214220.html

Fast Snabbkopplingen bak. Bigg nono att ha den pekande bakåt ? Visserligen ska du kanske inte köra klungor med den. Men oskrivna regeln är att den ska sitta så att den inte kan slås upp av att nån kör på.

Haha kunde inte låta bli :-)

Jajo men det brukar ändå leta sig in. Men ja det är ju en förklaring som nästan är större än det keramiska till att de snurrar så lätt. Men för tempohoj så kommer det ju utsättas för mindre.

Senast ändrad:
Dengfu M06, 17,5"
Precis färdig, har endast kört kortare runda, men den kändes bra. Återstår lite justeringar på dämpare osv.
11.3 kg som den står.

IMG_4908.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp