Visa era fulkineser i carbon

landen sa:
mickef sa:
Dengfu M06, 17,5"
Precis färdig, har endast kört kortare runda, men den kändes bra. Återstår lite justeringar på dämpare osv.
11.3 kg som den står.

Stiligt, är den lackad?

Japp. Lackad direkt på fabriken i egenvald nyans. (De hade en färgkarta med allsköns färger.) Jag valde "Pantone 431c", en grå-blå blank färg. Funkar ok med den ganska (!) gröna gaffeln, tycker jag. Kostnad måla: $55.

Senast ändrad:
mickef sa:
landen sa:
mickef sa:
Dengfu M06, 17,5"
Precis färdig, har endast kört kortare runda, men den kändes bra. Återstår lite justeringar på dämpare osv.
11.3 kg som den står.

Stiligt, är den lackad?

Tack, jo den är lackad (från fabriken). Gaffeln är väldigt grön även i verkligheten... :)

Det hade varit snyggt med en naken ram. Men jag vågade inte beställa det. Man vet ju inte hur ful eller snygg kolfiberstrukturen äR.....

Finns här någon som vågat?

AaRoN sa:
mickef sa:
landen sa:
mickef sa:
Dengfu M06, 17,5"
11.3 kg som den står.

Stiligt, är den lackad?

Tack, jo den är lackad (från fabriken). Gaffeln är väldigt grön även i verkligheten... :)

Det hade varit snyggt med en naken ram. Men jag vågade inte beställa det. Man vet ju inte hur ful eller snygg kolfiberstrukturen äR.....

Bild direkt från Dengfu, som visar den "raw", dvs utan den svarta färg de lägger på som standard:
https://drive.google.com/file/d/0B6g_DBf6U7anN21xbjRwZm5FNjViU0hacHZZc3ljYkdVaUNJ/view?usp=sharing
Snygg? Nja, nej.
Jag valde att låta lacka den.

Senast ändrad:
mickef sa:
AaRoN sa:
mickef sa:
landen sa:
mickef sa:
Dengfu M06, 17,5"
11.3 kg som den står.

Stiligt, är den lackad?

Bild direkt från Dengfu, som visar den "raw", dvs utan den svarta färg de lägger på som standard:
https://drive.google.com/file/d/0B6g_DBf6U7anN21xbjRwZm5FNjViU0hacHZZc3ljYkdVaUNJ/view?usp=sharing
Snygg? Nja, nej.
Jag valde att låta lacka den.

Nä, det var inte snyggt!! Kinaramar ska man nog lacka.

95% av alla cyklar i den här tråden är ju matta eller klarlackade så att man ser kolfiberstrukturerna under, kolla på bilderna. Har en matt FM036 och det är inget konstigt med utseendet på den.

Mycketvillhamer sa:
95% av alla cyklar i den här tråden är ju matta eller klarlackade så att man ser kolfiberstrukturerna under, kolla på bilderna. Har en matt FM036 och det är inget konstigt med utseendet på den.

Ja, min är åxå lackad mattsvart. Det är snyggt tycker jag.

Mycketvillhamer sa:

Precis. Men Dengfu - precis som andra - ÄR lackade matt svart vid leverans. Bilden jag lade upp var (som jag förstår det) någon form av prototyp. Kolla deras FB-sida där de skriver vid bilden "... maybe looks not very good without matt or glodde finish ;)"

Ok, men den svarta färgen är ju på inget sätt täckande, för man ser kolfiberstrukturen klart och tydligt genom den. Tror snarare att det yttersta lagret är en extra omgång härdare för att jämna till saker och ting.

Den här såg lovande ut:
FM058 (29er)
http://www.hongfu-bikes.com/html_Products/Mountain_Frame/29ER_Mountain_Frame/2017/0302/480.html
FM078 (650+/boost)
http://www.hongfu-bikes.com/html_Products/Mountain_Frame/650B_29ER_Plus_Frame/2017/0322/481.html

Det finns inte så mycket info än så länge. Och det lär nog dröja ett tag in produktionen kommer igång skulle jag tro.

1. suspension travel:100mm
2. the length of shock absorber:190mm (no specs on shock mount and type)
3. fork travel:100-110mm
4. Rear Brake Rotor Size:160mm
5. Rear axle will have 142x12 and 148x12 options. (According to them you will be able to select during the order).
6. Chainstay at 435mm

Utan att ha någon geo-tabell tycker jag att den här ser vassare ut (rent estetiskt) än den "spark-kopia" som brukar dyka upp som länk-tips (http://xmcarbonspeed.com/Productinfo.asp?f=1485)

Hur är det med import av ramar idag?

Torskar man på tull och moms generell?

Var sugen att köpa men musten gick ur en när man såg det var 48.5% tull + 25% moms :(.

Känns jobbigt att pröjsa 3200kr i skatt och avgifter på en ram för 3600kr....

implor sa:
mickef sa:
implor sa:
Hur är det med import av ramar idag?

Torskar man på tull och moms generell?

Var sugen att köpa men musten gick ur en när man såg det var 48.5% tull + 25% moms :(.

Känns jobbigt att pröjsa 3200kr i skatt och avgifter på en ram för 3600kr....

https://happyride.se/forum/read.php/1/2110018/2491108#msg-2491108

Hoppet börjar leva igen :). Kanske dags att slå till då. Bara funderat i 2.5år...

Hur har det funkat för er som har inporterat ramar sista tiden, förra gången som jag beställde en ram blev det ingen strafftull på den men är några år sedan så det kan ju ha ändrats sedan dess. Har kollat runt på några olika ramar och hjulset, och dom verkar erbjuda ett fraktalternativ där dom skickar med Nederländerna som mellanlandning, och då tullas varorna in i EU där så att inga mer avgifter ska tillkomma i svenska tullen. Nån som har provat detta fraktsätt och vet om det fungerar?

Det känns som att cykeln blev komplett med det nya(gamla) treekrade framhjulet.

IMG_3450.JPG
IMG_3452.JPG
IMG_3453.JPG
IMG_3454.JPG
IMG_3455.JPG
IMG_3456.JPG
IMG_3457.JPG
IMG_3460.JPG
IMG_3461.JPG

Läs blogginläggen om bygget här om ni vill:
https://marcustriathlon.wordpress.com/category/cykel/

Jag ska köra Mora sprint och olympisk. Men såklart är cykeln en långdistanshoj. Jag hoppas på att köra Tjörn triathlon och Kalmar Ironman 2018.

Det bli lite färre tävlingar pga en tvillingfödsel i höstas. ;)

Är det någon som råkar ha koll på om ngn gör riktigt små fulkinaramar, typ 48:or(för person på dryga 160 cm)? Funderar lite på att bygga ihop en till en närstående, men hittar inte ngr lämpliga storlekar.

/H

Då kom äntligen ramen efter några månaders väntande. Gick ju inte direkt fort när man valde custom painting på men till slut så. Ska vi bara se om vi kan få ihop en cykel av det här då. Första byggprojektet man ger sig på :-)

Bilagor

• IMG_20170720_083235.jpg
    IMG_20170720_083235.jpg
    241 KB · Besök: 169
Det med tjäna pengar undrar jag också även om jag tror mig veta svaret redan.
Det är ju kul att bygga själv men man får tänka på att tillverkarna av cyklar får så pass stora mängdrabatter att det inte är lönt. Enligt andra cykelforum jag läst och det verkar rimligt.

Lyktstoplemedhjul sa:
Det med tjäna pengar undrar jag också även om jag tror mig veta svaret redan.
Det är ju kul att bygga själv men man får tänka på att tillverkarna av cyklar får så pass stora mängdrabatter att det inte är lönt. Enligt andra cykelforum jag läst och det verkar rimligt.

Tjänar pengar gör du bara om du säljer ditt bygge med vinst, innan dess kan man spara mer eller mindre på olika alternativ...

Alltså finner man en hoj som ä specad exakt så som man vill, så är hel hoj nästan alltid billigare. Men personligen är der ju sällan så, utan man byter ut saker direkt. O då kan det vara billigare att bygga själv från början. Beror lite på om man kan sälja delar och vad man får för dem. Och vad man ersätter dem med

Jensen sa:
Alltså finner man en hoj som ä specad exakt så som man vill, så är hel hoj nästan alltid billigare. Men personligen är der ju sällan så, utan man byter ut saker direkt. O då kan det vara billigare att bygga själv från början. Beror lite på om man kan sälja delar och vad man får för dem. Och vad man ersätter dem med

Byggde min Kina med XX1, Fox Kashima, 10kg blankt. för 35k, finns väl inte under 60k nytt? Beror ju på vad man värderar, att få logotyper på ramen och kunna gå in i en affär o gnälla när saker är strul så visst. Men enbart pris i segmentet "dyr" så skulle jag säga alltid billigare att bygga. Samma för LVG, nyprishojar med till exempel eTap är ju bara löjligt prisade.

Foxen sa:
Då kom äntligen ramen efter några månaders väntande. Gick ju inte direkt fort när man valde custom painting på men till slut så. Ska vi bara se om vi kan få ihop en cykel av det här då. Första byggprojektet man ger sig på :-)

Riktigt stilig, jag börjar lura på att byta ut min ram nu efter snart 4 år, vilken modell är det där?

landen sa:
Jensen sa:

Byggde min Kina med XX1, Fox Kashima, 10kg blankt. för 35k, finns väl inte under 60k nytt? Beror ju på vad man värderar, att få logotyper på ramen och kunna gå in i en affär o gnälla när saker är strul så visst. Men enbart pris i segmentet "dyr" så skulle jag säga alltid billigare att bygga. Samma för LVG, nyprishojar med till exempel eTap är ju bara löjligt prisade.

Superior har ju en som ligger på nästan de pengar du nämner som väger in strax över 10 med pedaler. Men de ä å andra sidan hojar som tillverkaren säljer me förlust eller väldigt lite marginal nu för att etablera sig.

Sen bygger ju ditt resonemang att man köper en Kina ram. Säg att du vill bygga en scott spark så kommer det bli dyrare med ramsett o delar än hel hoj. Dock kan ju hojen ha massa delar man inte vill ha. O jag pratar ju inte bara om vikt. Jag har tex onyx nav på min hoj, ville jag ja, men säg den tillverkare som säljer hoj med det från början.

Senast ändrad:
Jag tycker att det var roligt att kunna återanvända vissa komponenter som inte var utslitna och sedan satsa på lite "värstinggrejer" till min cykel.

Därför köpte jag en Kinaram. Hade jag köpt ett Felt ia1 ramset hade jag aldrig haft råd med de komponenter jag valt.

Jag är jättenöjd med mitt val av ram och hur min cykel blev.

Mheel sa:
Foxen sa:

Vad tänker du köra för dämpare på den? Är lite sugen på deras 29 tums. Fick du betala moms och tullavgifter eller den slank igenom?

Har satt på en RockShox Monarch RL som bakdämpare och så ligger en RockShox Reba RL 100mm och väntar. Tyvärr tog det stopp lite pga av vårt fantastiska PostNord som är ute och åker med mitt styrlager. Hade hoppats att få klart den till vasan men det kan vi nog glömma om PostNord får bestämma. Var inställd på att tulla några hundra men inte fått något om det. Tänk på att det tog lång tid om du lägger på målningsjobb på den. Kostade inte så mycket men drog ut på tiden.

Tänkte visa min TopFire Fm-845 (https://www.top-fire.com/) som jag haft i några månader. Köpte just denna modellen eftersom jag inte ville ha en avancerad tempocykel med integrerad cockpit och det här var den snyggaste modellen jag hittade. Tydligen skall det vara samma ram som Swift använde för sin "Aeronaut" modell (http://tribomb.com/review.php?ID=175)

Fungerar rätt bra tycker jag, det enda jag har att klaga på är att de hade råkat måla över hålet för vajern till framväxeln. Efter lite mailande fram och tillbaka visade det sig att man kunde sticka hål med en syl och så var det ett hål bakom.

Bilagor

• Stormtroopern.jpg
    Stormtroopern.jpg
    185.3 KB · Besök: 176
mangwie sa:
Då denna tråd startades för typ 6 år sedan så kastar jag ut en fråga som ev redan besvarats.

Lite sugen på en Dengfu FM098. Någon som har erfarenhet av den? Fått bra omdömen utrikes iaf ☺️

Jag har haft en sån sen slutet av 2013 och gjort oändligt många mil på den utan några som helst problem. Till och med headset:et är som nytt fortfarande. Med tanke på hur billig dollarn var på den tiden (ca 6kr) och hur mycket kul jag haft på den rankar jag det som ett av mitt livs bättre köp. Eftersom det är 2017, skall du inte satsa på en "modern" ram med låga seat stays och dual-mount bromsar, som t.ex. deras R06 modell?

Fick ihop den innan vasan i alla fall. Kändes bra på provturen idag men får väl testa den lite till i morgon. Sen får vi se vad den går för på Lördag :-)

Bilagor

• Fullsus.jpg
    Fullsus.jpg
    494.4 KB · Besök: 181
johnnnn sa:
Tänkte visa min TopFire Fm-845 (https://www.top-fire.com/) som jag haft i några månader. Köpte just denna modellen eftersom jag inte ville ha en avancerad tempocykel med integrerad cockpit och det här var den snyggaste modellen jag hittade. Tydligen skall det vara samma ram som Swift använde för sin "Aeronaut" modell (http://tribomb.com/review.php?ID=175)

Fungerar rätt bra tycker jag, det enda jag har att klaga på är att de hade råkat måla över hålet för vajern till framväxeln. Efter lite mailande fram och tillbaka visade det sig att man kunde sticka hål med en syl och så var det ett hål bakom.

Stiligt, va den denna som slaktade Gråbovägen här om dagen ? ;)

Tillbaka
Topp