landen sa:
onyx3 sa:
Att bygga från scratch blir aldrig speciellt billigt. Kanske du kan få den lättare men knappast billigare.
Beror ju på, jag byggde min Kina-hoj för 37k, va väldigt svårt att hitta varken lättare eller billigare. Senare har ju Allebike börjat matcha priserna, men å andra sidan är det ju bara Kina-hoj, men en logga på. Jämför man med stora märken så blir det alltid billigare, speciellt om man är lite om o kring sig på Ebay osv, inte alla som orkar såklart. Försök hitta en spec eller Trek med XX1 runt 10kg under 40k...
Alla är ju olika men eftersom det ändå rör sig om sådana stora summor lägger jag det personligen hellre på en (aningen tyngre) märkes-hoj som jag kan ta på och där jag vet att allt är funkis (geo, garanti, support osv), t.o.m. om det innebär att lägga på ytterligare 5-6 tusen.
Att bygga kina-hoj handlar väl snarare om att det är kul att bygga något eget än att tjäna galet massa pengar?
Jag skulle gärna bygga en fet kina-hoj men kan då inte riktigt motivera prislappen med det inneboende osäkerhetsmomenten. Det man beställer är så o-dokumenterat. Mest random recensioner av en och annan jeppe på mtbr/velobuild/chinertown som så klart är överdrivet positiva till sina byggen... inget som jag direkt litar på i alla fall. Visst det finns en del ramar som som många köpt (tex fm-036) men de känns rätt daterade i dagsläget . De nya som kommit i år ser intressanta ut men vad är det man får egentligen, hur testade är åk-egenskaperna osv osv? Jag har ingen aning i alla fall och vill inte langa iväg 7-8 lax för att testa . Sån är jag, kalla mig tråkig :-) All kudos till dig för bygget och grattis till hojen, hoppas den är bra!