Funderingar kring utfört verkstadsjobb

BengtBauler

Ny medlem
Hej alla! Jag har mycket lite kunskap om cyklar i allmänhet och skivbromssystem i synnerhet. Funderar kring en grej där jag är osäker på om verkstaden agerat rimligt och vad man kan tycka är skäligt i situationen.

Jag har en Crescent stadshybrid med hydrauliskt skivbromssystem, Shimano.

För 6 månader sen lämnade jag in min cykel för att ordna bromsarna som dels skrek väldigt mycket. Det blev nya bromsbelägg fram+bak samt ny skiva bak (framskivan var ny redan då hjulet byttes innan). Verkstaden tyckte också att trycket var dåligt (visste själv inte att det var hydrauliskt system vid denna tidpunkt) och förklarade att de behövdes avluftas. Detta gjordes också, skall dock låta det va osagt om det var båda eller bara ena bromsen, vet inte faktiskt. Priset för hela jobbet blev 1146 kr, varav 499 kr utgjorde arbetskostnad. Dock skrev dom inget på kvittot om avluftningen, stod endast "Arb. 499;- ".

Cyklade ca 30-40 mil kommande två månader, bromsarna började snart skrika mer än tidigare, köpte disc break cleaner och försökte tvätta skivorna, blev inte bättre. Trycket i bromsarna har också blivit mycket sämre under tiden. Sen slutade jag använda cykeln och den blev stående. Kom av mig i det hela och har nu precis tagit tag i det och kontaktade verkstaden förra veckan för att få ordning på det.

Mailade verkstaden och beskrev allt, inkl tidslinjen (att 6 månader har gått osv) och kopia på kvittot. Frågade vad för garantier de lämnade på denna sorts jobb också. FIck som svar att det kan va läckage i bromskolv, men att jag bör komma in så de får kolla på det för en bedömning. Väl på plats så får jag direkt veta att verkstadsjobben har garanti på 3 mån så där kan de inte göra nåt avseende det som tidigare gjorts, samt att inget står om avluftning på mitt kvitto så de verkar inte tro på mig när jag säger det. Istället gör man bedömningen att det troligen är läckage från bromsarna (båda två då ) och att de bör bytas.

Jag blir ganska besviken på hela situationen och får efter en stunds diskussion erbjudande om 15% på hela paketet med 2x nya bromsar och montering. Jag försöker föreslå att jag kan köpa bromsarna med de kanske kan bjussa på monteringen då jag tycker att de tidigare ställt en "feldiagnos".Killen i verkstan ger sig inte en krona mer än 15%. Till slut orkar jag inte mer utan vill bara ha en fungerande cykel och går då med på totalt 1867 kr för nytt bromssystem. (599x2 för bromar + 499x2 för montering och 15% på summan). Har dessutom släpat dit den över hela GBG och är inte sugen på att dra hem den igen i samma skick...

Nu till mina tankar och reflektioner över detta...

- Jag har alltså först kontaktat dom på mailen med exakt samma beskrivning som ovan, får till svar att jag ska komma in för en koll. Dock inget om att garantitiden redan är utlöpt. Här borde jag fått den infon direkt i mailsvaret tycker jag, speciellt då jag SPECIFIKT FRÅGADE HUR DERAS GARANTIER SER UT i mitt första mail. Letade innan på hemsidan men hittade ingen info, därav frågan i mailet. Då hade jag sluppit åka över hela stan (GBG) med cykeln för att få veta att de inget kunde göra.
- När jag väl står i butiken framkommer att det som de gjorde för 6 mån sen var meningslöst, personen som kollade på cykeln då borde väl rimligen kunnat misstänka eller fundera över detta att bromsarna var slut/läckte? De sa killen som kollade nu i veckan nästan direkt då han kände på skivorna och bromshandtagen. Isf borde nya bromsar varit naturliga förslaget redan förra besöket, nu blev det 1146 kr i onödan på det...
- Vidare försöker han istället sälja de nya bromsarna till mig, vilket innebär totalt över 3300 kr på bromsarna för mig på 6 månader, vilket jag påtalar det orimliga i (cykeln kostade ca 6000). Därav får jag till slut rabatten 15%. Inser också att detta måste väl göras och jag står redan i butiken så det blir så att jag lämnar in den, är redan sen därifrån dessutom. Av ren nyfikenhet kollar jag sen i efterhand med en konkurrent nära mig som visar sig göra detta till ordinarie listpris 599x2 för bromsar + 249x2 montering. dvs ca 1700 kr.
- TIll detta kan jag även lägga ett allmänt oskönt bemötande i butiken, verkade främst tycka jag var okunnig och besvärlig. Tycker inte de har varit tillmötesgående och pratade dessutom med flera olika personer i tur och ordning vid besöket där den förste sa helt andra saker och inte verkade ha vidare koll. Har nog spenderat mellan 4-5000 kr på 3-4 tillfällen där sista 2 åren så det känns jävligt tråkigt.

Så hur känner jag mig nu då, jo ganska frustrerad och besviken på deras service och kundbemötande. Som okunnig på cyklar är jag utlämnad till deras bedömning avseende service och reparation. Upplever att jag först bränt 1146 kr på meningslöst jobb, sen blir jag ditlurad för bedömning fast de inte ens hade för avsikt att avhjälpa något. Istället säljer de nya bromsar, efter diskussion till rabatt, men fortfarande betydligt dyrare än närmaste konkurrent. Hade jag fått svar på mailen att "tyvärr, 3 mån garanti på verkstad så vi kan inte göra nåt" så hade jag ju gått vidare på annat håll och då hamnat hos den andra verkstaden här där jag bor och sparat 10% till. Vidare är jag besviken på att de inte tror mig avseende avluftningen, dåligt att inte skriva med i kvittot, jag reagerade inte över det då inget annat moment heller specades.. Spelar väl ingen roll idag, men 499kr för byta av bromsbelägg och skiva känns ganska saftigt. Kollade på en youtube guide och detta kan göras på totalt typ 5-10 minuter utan problem.

Så är mina reaktioner överdrivna? Vad borde jag säga när jag hämtar cykeln? Vill gärna ta upp det här med priset, att de fortfarande varit billigare att gå till en närmare verkstad och att jag känner att de lurade dit mig utan avsikt att hjälpa mig...

Mkt tacksam för era synpunkter om ni orkat läsa hela inlägget. mvh!

Tråkigt!

Detta är ju anledningen att man aldrig lämnar in något.

Är själv ganska händig och skruvar själv. I våras skulle jag för första gången i mitt liv lämna in något på en cykelverkstad för att jag är LAT, just att lufta bromsarna, verktygen var i Sverige och hojen i Norge. Första verkstaden gav mig priset 700:-/broms. Då gled jag över på XXLs cykelverkstad kvart i stängning, mekanikern skrattade och luftade båda bromsarna för 200:- och det tog honom lite i överkant av 10 minuter för att jag stod bredvid och babblade med honom, hade säkert gått snabbare annars ;)

Verktygen för att lufta en broms kostar mindre än att lämna in det. Och om du är lite händig så kan du köpa en spruta för 5:- hos veterinären, siliconslang hos hobbyhandlaren och lite bromsvätska eller mineralolja (beroende på bromstyp) och göra det själv typ 50 gånger för samma pris. Hur du gör står hittar du på youtube. Misslyckas du kan du ju lämna bort det.

Jag håller med om att du blivit felaktigt behandlad, och kan också identifiera mig med din upplevelse.

Tänker att det är lite för sent att få gjort något med det nu, men att du alltid bör tänka på att om du inte var nöjd första gången så blir du knappast nöjd andra gången.. Och får du inte ett erbjudande som är bra direkt så vänta, sug på karamellen och jämför. När du är osäker kan du alltid posta här, finns massor av folk som kan precis allt på happy.

Jag har fått felaktigt utförtarbete på bilen, mina motorcyklar, fotoutrustning osv.. Och varje gång har de rättat till det gratis (och ibland betalat ersättning) just för att jag stått på mig. Om jag inte får som jag vill så blir jag en riktigt jobbig jävel och då ger de som regel upp fortare än mig.. Så tyvärr, det är bara att vara en sur, krånglig och jobbig jävel om du inte får som du vill. Du har inget att förlora på det så länge du inte är bunden till den verkstaden med garantier eller annat.

//K

Tjena Bengt,

Först och främst beklagar jag din upplevelse, verkligen tråkigt. Det är precis detta som är skälet till att ingen borde uppsöka cykelverkstad någonsin...

Vad gäller dina reaktioner, så ja du har rätt att vara indignerat arg, men alla har tyvärr rätt att ta betalt vad de vill och cykelverkstäder som alla andra hantverkare i världen kan ta betalt för precis vad dem vill och sen göra det så dåligt dem bara vill... lekmannen vet ju inte bättre. Vill du kan du givetvis påpeka att du tar dina affärer någon annanstans för att du inte känner att deras prisbild passar dig och för att du känner att du kan få bättre support någon annanstans.

Mitt förslag till dig, om du kan låta cykeln stå vill säga, är att börja ta itu med problemen ett efter ett själv med hjälp av youtube och forumet. Power to the people helt enkelt...

Vad gäller trycket så är det svårt att säga utan mer ingående detaljer Vad har du för bromsar och mer specifikt, hur är det dåligt, är det bromshandtaget som är för nära handtaget när beläggen får kontakt, hur känns bromshandtaget, blir det hårt stopp när det får kontakt eller känns det mjukt och svampigt. Oljud kan handla om allt från läckage till dåliga belägg som i standardutförande är skrikiga. skivorna kan du ju rengöra låter det som, (går att plocka loss och köra i diskmaskin också :-) ) beläggen går att köra i ugnen på hög värme eller så bränner man av ytan så att oljeresterna förkolnar, sen kan man dra över beläggen med lite sandpapper och få en ren yta, efter det måste man dock bädda in beläggen igen också.

Ett enkelt sätt att kolla efter läckage är att plocka loss bromsoket och plocka ut beläggen, rengöra ordentligt inne i bromsen och sen lägga något (minst typ 0,5 cm tjockt, kolvarna ska gå ut en bit men inte alldeles för långt) mellan kolvarna med lite vanligt papper runt sig, och sen trycka tills kolvarna får kontakt, tryck sen in och lås handtaget i intryckt läge så bromsarna står med tryck på... då borde det läcka ut på pappret och i oket om det läcker....

/Somethin

Fruktansvärda kostnader, det där låter ju som om du hade lämnat in bilen. Jag har också noll förtroende för cykelverkstäder, det brukar bli besvikelser och/eller dyrt de få ggr jag anlitar cykelmek. Vet inte om det är nåt systemfel eller vad det kan vara, men motiven för att meka själv när det gäller cykel är starka. Cykel är ju otroligt lättmekat jämfört med en biljävel. Kan man inte laga en del så kan man nästan alltid byta ut den mot en ny, utan att riskera att bli ihjälklämd när domkraften plötsligt viker sig.

Lufta bromsar kostar väldigt mycket på olika cykelverkstäder, det har jag märkt förut. Samma med att rikta eller bygga hjul. Beror helt enkelt på att en del vet hur de ska göra och då går det fort och enkelt, andra har ingen aning och då tar det lång tid och blir oftast inte så bra heller.

Det är verkligen superlätt att lufta bromsar själv. Och ännu lättare om man köper ett luftningskit, men det går som sagt utan. Jag föredrar bromsar med mineralolja istället för bromsvätska, mest för att det är snällare mot fingrar och annat om man råkar slabba lite.

Så här är det ju för många, kanske de flesta bilägarna, och värre blir det ju mer avancerade fordonen blir.

En av poängerna med cykel tycker jag är den tekniska enkelheten. Uppenbarligen hade det varit bättre för just denna cyklist att välja en cykel med fälgbromsar, men det är lätt att vara efterklok.

Det jag vill ha sagt är att jag håller med alla som manar till att TS tar kontrollen och lär sig åtminstone lite, om hur tekniken fungerar. Även om TS inte väljer att göras jobben själv till slut ändå, så blir vederbörande en bättre inköpare med mera kunskap.

Konsumentköplagen säger ngt annat... 1års garanti på utfört arbete.
Men dilemmat - svårt att vinna då du inte har ngn specifikation på kvittot vad som är gjort. Enda läxan denna gång att man får vad man betalar för, ex bromsar av vettig art kostar från 1500kr/paret. Samma med övriga komponenter, fuska inte med det viktigaste utan välj hellre en tyngre ram.

Hur gammal är cykeln? Känns väldigt otroligt att shimanobromsar skulle börja läcka, särskilt båda två.

Hur förvarar du cykeln? Om du tex vänder den uppochner eller så kan det komma in luft i systemet.

Normal användning sliter ju också på beläggen varvid man får justera om handtaget för att det ska betta på rätt ställe.

Slutligen: gnällande bromsar är något man ofta kan få leva med. Skivbyte och nya belägg kan hjälpa men i inte alltid.

Visst kan man hävda ett år på utfört arbete så som lagen föreskriver, nog svårt att få igenom med något sådant som luftning av bromsar dock eftersom detta beroende på omständigheter och bromsarnas status mycket väl kan behöva göras om långt mycket tidigare. Hade det däremot varit ytskiktet i ett badrum som började falla loss då hade det absolut varit ett år som gällde.

Vad gäller "att man får vad man betalar för" så ska man nog vara försiktig med såna påståenden. Monterade Shimano BR-M395 (200 kronor stycket ungefär från bike-discount) på mountainbiken jag byggde till tjejen och efter luftning var de i princip lika bra som ex. mina före detta Magura MT4.

johanfp sa:
Konsumentköplagen säger ngt annat... 1års garanti på utfört arbete.
Men dilemmat - svårt att vinna då du inte har ngn specifikation på kvittot vad som är gjort. Enda läxan denna gång att man får vad man betalar för, ex bromsar av vettig art kostar från 1500kr/paret. Samma med övriga komponenter, fuska inte med det viktigaste utan välj hellre en tyngre ram.

Håller helt med, läckage vill jag inte riktigt tro på heller. Låter osannolikt.

Det som händer är egentligen inte att luft kommer in i systemet, den är där från början i reservoaren men smyger sig in i ledningar och oket om man har cykeln upp och ner.

Egentligen ska man inte behöva justera bromsarna efter slitaget om de är hydrauliska med reservoar, det är hela finessen liksom. Men i praktiken är det sällan fel att öppna och jobba ut lite luft ur slangar/ok, har inte behövt lufta mina shimanobromsar de sista åren men jag har öppnat upp och jobbat ut lite luft ur slang/ok, finns bra videos på youtube ;-)

Och jo precis, ordnar man sen sintrade belägg eller något liknande då är det kanske aldrig tyst igen...

H. sa:
Hur gammal är cykeln? Känns väldigt otroligt att shimanobromsar skulle börja läcka, särskilt båda två.

Hur förvarar du cykeln? Om du tex vänder den uppochner eller så kan det komma in luft i systemet.

Normal användning sliter ju också på beläggen varvid man får justera om handtaget för att det ska betta på rätt ställe.

Slutligen: gnällande bromsar är något man ofta kan få leva med. Skivbyte och nya belägg kan hjälpa men i inte alltid.

Om cykeln är yngre än 2 år tror jag att du har garanti på bromsarna från Shimano. Då borde du få nya utan kostnad.

Tvärtom låter det precis som läckage från kolven tycker jag.
Byta belägg mm. Ger temporärt en förbättring innan tillräckligt mycket bromsvätska runnit ner lägs baksidan av beläggen för att kontaminera skivor och belägg.

Du hade kunnat köpa nya bromsar från tyskland för priset av deras luftning typ.
Kan du bygga en ikeamöbel klarar du att montera nya bromsar.
En klen tröst nu men släpp det och gå i fortsättningen någon annanstans.

Philan sa:
Om cykeln är yngre än 2 år tror jag att du har garanti på bromsarna från Shimano. Då borde du få nya utan kostnad.
Begär således att få de gamla/utbytta bromsarna när du hämtar ut cykeln (de är din egendom och de är skyldiga att ge dig dem). Be också verkstaden visa vad som är fel på dem. Är cykeln yngre än 2 år kan du ju då säga att det ska vara garanti på bromsarna och säga åt butiken/verkstaden att reklamera dem. Iom att de dömt ut dem borde det inte vara nåt problem, men får de inte igenom reklamationen hos Shimano var det antagligen inget fel och då tycker jag verkstaden ska stå för kalaset.

Ungefär så varje gång jag hade med LBS att göra, slutade med att man gör det själv och får det som man vill ha det, till ett lägre pris, inkluderat verktyg och "läropengar"! =)

Det är ALLTID någon annans fel när något går sönder och finns det en mekaniker i närheten så är det givetvis den som ska hängas. Bromsar börjar ALDRIG läcka av sej själv. Garanterat tog MEKANIKERJÄVELN isär oken och skar sönder kolvtätningarna för att du skulle bli tvungen att komma tillbaka så den JÄVELN kunde LURA dej en gång till.

glitch sa:
Tvärtom låter det precis som läckage från kolven tycker jag.
Byta belägg mm. Ger temporärt en förbättring innan tillräckligt mycket bromsvätska runnit ner lägs baksidan av beläggen för att kontaminera skivor och belägg.
+1
Väldigt vanligt på shimanos hydrauliska skivbromsar.

BLEKINGE BAD ASS sa:
Nu vet jag ju inte hur många mil din cykel rullat men det låter konstigt att bromsarna skulle vara slut?

Inte så konstigt, då det är ett vanligt fel på Shimanos billigare bromsar. Jag har bytt tre bromsar som börjat läcka i oken. Blev bättre ett kort tag av nya belägg och skivor, och bromsarna behövde luftas eftersom det läckt ut olja.

Om du är intresserad av att spara pengar på cykelunderhåll, lär dig att serva din egen cykel.

Troligtvis är det inga värstingbromsar som satt/sitter på cykeln, det behövs inte heller, de billiga funkar lika bra som de dyrare. Att byta själv är inte speciellt svårt, två skruvar per bromsok och en skruv per handtag. Använd samma verktyg som till bokhyllan Billy, samt några kattstrypare (buntband) för att fästa bakre bromsledningen efter ramen. Komplett uppsättning nya bromsar (minus skivorna) kostar från ca 400 kr. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=238881

Nya bromsbelägg 60 kr /hjul https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=91345
Nya skivor från 80 kr /hjul beroende på storlek, infästning, önskemål om låg vikt etc.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=33538
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=33650

Prästbol sa:
Den här tråden belyser fördelarna med mekaniska skivbromsar och fälgbromsar.
Tycker snarare att den belyser att det återfinns s.k. måndagsexemplar även bland hydrauliska skivbromsar. Har själv kört hydrauliskt året runt i snart tio år utan ett enda läckande bromsok. Men jag är väl född med tur... :-)

För övrigt har vi tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (för fabriksrelaterade tillverkningsfel) oavsett vad butiken som sålt cykeln säger om "garanti".

Prästbol sa:
Den här tråden belyser tydligt fördelarna med mekaniska skivbromsar och fälgbromsar.

Min tanke också. Så går det när man ersätter nåt enkelt med nåt krångligare, som inte ger nåt upplevt mervärde över tid, bara för att det är hippare. Ett tydligt brott mot den sunda principen att cykeln bör vara så enkel som möjligt. Vi går sakta mot en utveckling där alla måste lämna in hojen på auktoriserad verkstad med diagnosuttag för att ny-garantierna ska gälla. I backspegeln är det uppenbart att TS hade varit lyckligare (och lyckligt omedveten) med vanliga "tråkiga" vajerdragna bromsar.

jonja sa:
Min tanke också. Så går det när man ersätter nåt enkelt med nåt krångligare, som inte ger nåt upplevt mervärde över tid, bara för att det är hippare. Ett tydligt brott mot den sunda principen att cykeln bör vara så enkel som möjligt. Vi går sakta mot en utveckling där alla måste lämna in hojen på auktoriserad verkstad med diagnosuttag för att ny-garantierna ska gälla. I backspegeln är det uppenbart att TS hade varit lyckligare (och lyckligt omedveten) med vanliga "tråkiga" vajerdragna bromsar.

Det är inte svårare att meka cykel idag än för 20 år sedan, snarare tvärt om. Man måste inte lämna in cykeln alls, någonsin, för att garantin skall gälla. Det är inte alls uppenbart att TS hade varit lyckligare med dåliga bromsar (=allt annat än hydrauliska skivbromsar). Min cykel saknar backspeglar.

Det verkar ju ganska vanligt att verkstäder inte speccar väldigt noga vilket arbete som utförts på kvitto.
Ganska många olika sorters jobb kan ju falla inom ramen för "hel-service".
Bromsbyte kan skrivas som luftning ETC.
Om de som arbetar i verkstaden vet att det är så de brukar skriva det så borde de ju också sedan ta det som står på kvittot med en nypa salt.

ficklampa sa:
Det verkar ju ganska vanligt att verkstäder inte speccar väldigt noga vilket arbete som utförts på kvitto.
Ganska många olika sorters jobb kan ju falla inom ramen för "hel-service".
Bromsbyte kan skrivas som luftning ETC.
Om de som arbetar i verkstaden vet att det är så de brukar skriva det så borde de ju också sedan ta det som står på kvittot med en nypa salt.
Snarare så är det nog medvetet man skriver det luddigt, just för att kunna slingra sig senare. Inte så smart långsiktigt, men jag misstänker att de inte tänker så.

Hej alla, stort tack för alla svar. Har läst igenom tråden och kommer inte hinna besvara var och ett separat, sammanfattar nedan

- Cykeln är snart 3 år (feb 2015), bromsarna gick kanon och felfritt i nästan 2 år när jag fick byta beläggen (gjordes på samma ställe).
- Cykeln har förvarats med framhjulet upphängt, stående på bakhjulet. Dock inte första två åren.
- Cykeln har totalt gått uppskattningsvis 300-400 mil, bara i stan i princip
- Verkstaden är Sportspec på Mölndalsvägen

Ska in å hämta den idag, ska be om mina gamla bromsar och fråga hur status var på dom. Kommer också framhäva att jag inte gått till dom alls om jag inte blivit "inlurad" via första mailsvaret. Ska också be att få utrett vad "ARB 499:-" egentligen avsåg. Siffran 499:- antyder att de gjort ett paketpris, annars hade det ju rimligen stått 497:- om det var ex 199+149+149 kr. Intressant å höra förklaringen.

Återkommer med uppdatering när jag varit där.

Stort tack alla för era engagerade svar, hinner som sagt tyvärr inte besvara alla separat.

mvh

Jag fick höra något nytt när jag var hos min lokale LBS med min BMC Alpenchallenge som jag har haft stora problem med just Shimano "billiga" hydraulskivbromsar. Jag använder den till vinterpendling i Stockholm så den får utstå en hel del dåligt väder. Redan första vintern började problemen under den värsta slaskperioden när bakbromsen frös fast i bromsat läge. Efter upptining i garaget så släppte bromsen men den började skrika något överdjävligt. Detta slutade med att jag fick byta ok bak då jag här fick tips om att packningarna på dessa bromsar är dåliga och kunde skadas av frysning. Cykeln fungerade sedan bra resten av den första vintern. I vintras, säsong 2, fick jag problem med att frambromsen slutade bromsa och skrek högt. Detta slutade med att jag bytte hela frambromssystemet till LX standard då jag tröttnat på de billiga som satt på. Detta fungerade bra resten av förra vintern. När jag tog fram cykeln i sommras för en snabbtur var det i princip ingen bromsverkan kvar och bromsarna skrek i högan sky. Jag gav då upp och lämnade in den till min LBS för att utreda om oken läckte eller vad det nu var för fel. Efter att ha haft cykeln återkom dom och sa att det inte läckte men att skivor och belägg var kraftigt nedsmustade. Dom hade därför bränt skivor och belägg och tyckte att bromsarna nu fungerade OK. Mekanikern sa dock att dom har haft otroliga problem med skivbromsar på cyklar som används till pendling då belägg och skivor snabbt blir belaggda med smuts som gör att dom skriker och slutar bromsa. Han menade att salt, smuts osv var orsaken till detta för dom hade knappt haft några problem alls med cyklar som gick i skogen. Han rekomenderade mig att spruta Bräkleen rikligt på ok och skivor regelbundet för att motverka nedsmutsningen. Jag vet inte om det funkar men tänkte försöka den metoden i vinter. Jag var dock förvånad att höra om detta problem på vägcyklar för det verkar ju komma stort nu på landsvägsracers så om det stämmer så känns det ju som en tickande bomb...

Mina (Shimano) bromsar tar snordåligt om jag inte använt dom ett tag men de kommer igång igen när jag låtit dem jobba lite.

/T

Ja, det är inte fel att bo på en plats med långa och branta backar så man kan bränna av skivorna ordentligt nerför nån gång om dan eller åtminstone nån gång i veckan, på tal om saltberikat vinterklimat.

Min erfarenhet av hydrauliska bromsar, åretruntcyklar i Luleå så salt förekommer knappt (cyklar ca 400 mil/år).
2008-2015 Samma cykel med Giant hydrauliska bromsar. Bytte en tätningsbricka till vätskebehållaren och en omgång belägg.
2015- Shimano Deore någonting (inte XT ivf.) Inte bytt någonting ännu.
Tjutande belägg gör jag ingenting åt, de låter mer ibland och mindre ibland men vilka handbromsar gör inte det?

En del här skriver att man kan få luft i systemet om man vänder sin cykel. Det var samma funderingar jag hade i en annan tråd men fick då som svar att luften stiger ju när den vänds tillbaka så det var inget att bry sig om. Jag brukar tvätta min cykel uppochner, det är alltså inte bra?

Jag bytte vevlager i somras med hojen upp och ner. När jag provcyklade efter det så tog inte bromsarna, luft alltså. Men det räckte att pumpa med handtaget några ggr så fixade det sej. Tydligen så åker luften som finns i behållaren in till oket när man vänder på cykeln. Det borde väl gå att förebygga genom att spänna åt handtaget med gummiband innan man vänder cykeln?

ylande bromsar är bra, det har räddat mig från att köra på både folk och fordon... om nån fotgängare vinglar ut på cykelbanan bromsar jag kort och hårt och vederbörande tvärnitar när dom hör ylandet... ringklockan når inte igenom hörlurarna.. även bilister som gör tokiga högersvängar tvärnitar när mina bromsar ylar..

Booten sa:
ylande bromsar är bra, det har räddat mig från att köra på både folk och fordon... om nån fotgängare vinglar ut på cykelbanan bromsar jag kort och hårt och vederbörande tvärnitar när dom hör ylandet... ringklockan når inte igenom hörlurarna.. även bilister som gör tokiga högersvängar tvärnitar när mina bromsar ylar..

+1

De 2 första min. går att likna med cykelbromsar fast det finns bara en port eftersom det är ett enkretssystem på en cykel. Tänkte om någon undrar hur det kan komma in luft i systemet när man vänder cykeln upp och ned eller bara allmänt hur bromsreglaget fungerar.

kolan sa:
En del här skriver att man kan få luft i systemet om man vänder sin cykel. Det var samma funderingar jag hade i en annan tråd men fick då som svar att luften stiger ju när den vänds tillbaka så det var inget att bry sig om. Jag brukar tvätta min cykel uppochner, det är alltså inte bra?

Bullshit. Dett är ett slutet system:)

JTF sa:
Ja, det är inte fel att bo på en plats med långa och branta backar så man kan bränna av skivorna ordentligt nerför nån gång om dan eller åtminstone nån gång i veckan, på tal om saltberikat vinterklimat.

Helt klart. Som när det behövs bytas skivor på bilar för de används för lite och börjar rosta.

Skivbromsar kan ju börja skrika för att beläggen är för släta så man behöver rugga upp de med. På grund av fisbroms istället för att bromsa ordentligt ibland.

Tillbaka
Topp