ooms sa:
Mini_me sa:
ooms sa:
För höga priser och dåligt utförda jobb har förstört marknaden så alla mekar själva numer...
Ett exempel, iofs fr bilvärlden, men ändå: Byta bromsar bak på min bil skulle kosta 6000kr hos verkstaden. Jag köpte delarna själv fr Tyskland för 1200kr, bytte själv på en halvdag och tjänade (eller undvek att spendera) således 4800kr. Skattade pengar. Som relativt välbetald civilingenjör får jag jobba 2,5 dag för att få in de pengarna efter skatt. Är det samhällsekonomiskt vettigt att jag, som samhället delvis har kostat på en lång och dyr utbildning, tjänar betydligt mer på att stanna hemma fr mitt jobb och byta bromsar, än att lämna bort det till verkstaden? Nej, det är det inte, men sådan är situationen i Sverige idag. Mina utländska kollegor skakar på huvudet när jag förklarar det här för dem...
Men om du tjänar bra så har du väl råd? Att jämföra en märkesverkstad (gissar jag) med att du fipllar på garageuppfarten känns lite skevt.
För jag ser vad man tjänar på sista raden i ett bilföretag och det är inte många procent som man kan tro. Det kostar att driva en verksamhet.
Att betala 500kr för att få ett jobb utfört som man inte behärskar / orkar göra själv känns rimligt. Visst , borde gå att hitta billigare men orkar man inte leta så är 500kr ok tycker jag.
Men..som arslet så är det delade läger och mest massa skit?
Klart jag har råd, men varför ska jag bedriva välgörenhet? Att det blir såhär beror på att vi har för liten lönespridning i Sverige. De enkla jobben som många kan utföra ska vara billiga, medan de kvalificerade jobben ska vara högt betalda. Då undviks denna situation. Och då skulle bilföretaget ha bättre siffror på sista raden. Allt enligt grundläggande ekonomisk teori.
Men 500kr (i arbetskostnad) för att få en ny skiva monterad , få nya belägg fram och bak + luftat bromsarna. Det är inte dyrt. Jag hade inte bemödat mig att göra det själv om jag inte visste vad jag gjorde/hade verktyg. Hålla på och köpa torx , tänger och ett bleedkit? Nää.
Men du får oxå räkna in att samma snubbe som skulle ta 6000kr för nya bromsar (monterat och klart) oxå kan plocka ner tex ett panoramatak och byta en givare. Och klarar du det oxå själv så är du nog ett undantag och kan skatta dig lycklig. (Är själv ”händig” och behöver ytterst sällan ta hjälp av andra och är mycket glad över det.)
Men man behöver inte göra en stor omvärlds analys för att förstå att alla är inte så utan dom flest betalar andra för att få saker utförda. Och huruvida detta är prisvärt eller inte kan inte du och jag orda om för det ramlar ner på individnivå.