Funderingar kring utfört verkstadsjobb

NickPick sa:
kolan sa:
En del här skriver att man kan få luft i systemet om man vänder sin cykel. Det var samma funderingar jag hade i en annan tråd men fick då som svar att luften stiger ju när den vänds tillbaka så det var inget att bry sig om. Jag brukar tvätta min cykel uppochner, det är alltså inte bra?

Bullshit. Dett är ett slutet system:)

Men luften kommer befinna sig på högsta punkten.

Bullabus sa:
Jag bytte vevlager i somras med hojen upp och ner. När jag provcyklade efter det så tog inte bromsarna, luft alltså. Men det räckte att pumpa med handtaget några ggr så fixade det sej. Tydligen så åker luften som finns i behållaren in till oket när man vänder på cykeln. Det borde väl gå att förebygga genom att spänna åt handtaget med gummiband innan man vänder cykeln?

Var tar luften vägen när du vänder rätt cykeln?

marr sa:
NickPick sa:
kolan sa:
En del här skriver att man kan få luft i systemet om man vänder sin cykel. Det var samma funderingar jag hade i en annan tråd men fick då som svar att luften stiger ju när den vänds tillbaka så det var inget att bry sig om. Jag brukar tvätta min cykel uppochner, det är alltså inte bra?

Bullshit. Dett är ett slutet system:)

Men luften kommer befinna sig på högsta punkten.

I regel inte.
Luften kommer att stanna där den är och det är allt som oftast i oken - om man inte lyckas trycka i luft i systemet vid - "luftning". Det bästa sättet att blöda bromsar är egentligen med en vacuumsug men det funkar knappast med den lilla reservoaren som cykelbromsar har.

cerro sa:
JTF sa:
Ja, det är inte fel att bo på en plats med långa och branta backar så man kan bränna av skivorna ordentligt nerför nån gång om dan eller åtminstone nån gång i veckan, på tal om saltberikat vinterklimat.

Helt klart. Som när det behövs bytas skivor på bilar för de används för lite och börjar rosta.

Skivbromsar kan ju börja skrika för att beläggen är för släta så man behöver rugga upp de med. På grund av fisbroms istället för att bromsa ordentligt ibland.
Fast jag tycker inte detta stämmer, jag bor i botten av en stor backe så jag bromsar hårt varje dag på väg hem. Mitt problem är utöver ylandet att bromsverkan försämras eller försvinner helt när mina skivor/belägg blir smutsiga.

Jeppe_E sa:
Bullabus sa:
Jag bytte vevlager i somras med hojen upp och ner. När jag provcyklade efter det så tog inte bromsarna, luft alltså. Men det räckte att pumpa med handtaget några ggr så fixade det sej. Tydligen så åker luften som finns i behållaren in till oket när man vänder på cykeln. Det borde väl gå att förebygga genom att spänna åt handtaget med gummiband innan man vänder cykeln?

Uppenbarligen så fanns det luft i reservoaren som hamnade i slangen/oket för handtaget gick i botten. VISKADE några väl valda ord men tänkte att jag prövar pumpa några gånger och voila broms funkade igen. Lite lustigt var det ändå för jag har vänt den upp och ned tidigare men det här var första gången det hände...

Senast ändrad:
Miss Lycka sa:
Är det de där underhållsfria skivbromsarna som avses?

Yepp. Speciellt di där hydrauliska. Underhållsfritt - joråsåochdäochsånt....

Mekaniska slipper man iaf läckande ok, oljiga skivor, luftning, kokning och sånt elände. Justera beläggen var 100e mil är tyvärr baksidan och att de inte känns lika goffiga.

Sedan finns det ett fenomen som skapar luft i bromssystem och det är om man får in fukt/vatten i vätskan. Vad som händer då är att man sänker kokpunkten på vätskan. Vätskan är ju tyngre än bromsvätskan och hamnar därför i oket tillslut. Och vad händer när man bromsar i en lång nedförsbacke? jo vätskan kokar och vad bildas då? just det ångblåsor. Så att byta bromsvätska någon gång då och då är inte så himla dumt.

Selast sa:
cerro sa:
JTF sa:
Ja, det är inte fel att bo på en plats med långa och branta backar så man kan bränna av skivorna ordentligt nerför nån gång om dan eller åtminstone nån gång i veckan, på tal om saltberikat vinterklimat.

Helt klart. Som när det behövs bytas skivor på bilar för de används för lite och börjar rosta.

Skivbromsar kan ju börja skrika för att beläggen är för släta så man behöver rugga upp de med. På grund av fisbroms istället för att bromsa ordentligt ibland.
Fast jag tycker inte detta stämmer, jag bor i botten av en stor backe så jag bromsar hårt varje dag på väg hem. Mitt problem är utöver ylandet att bromsverkan försämras eller försvinner helt när mina skivor/belägg blir smutsiga.

Det här är ju sensationella data. Det happy korrekta har ju länge varit att hydrauliska skivbromsar är det ultimata valet för en året-runt pendlare av typen use-and-forget.

jonja sa:
Selast sa:
cerro sa:
JTF sa:

Det här är ju sensationella data. Det happy korrekta har ju länge varit att hydrauliska skivbromsar är det ultimata valet för en året-runt pendlare av typen use-and-forget.
Man kan även dra vissa paralleller med Postnord-tråden. Trots att massor av användare där klagar över brister och fel så är det ju ändå en klar majoritet som faktiskt får sina paket, precis så som alla de cyklister som har felfria hydrauliska skivbromsar.

plumse sa:
Henrik_E sa:
Inte så där jätteförvånad att få min misstanke om vilken butik det var bekräftad.

+1
Den butiken begriper jag mig inte på.
Så många olika konstigheter jag hört från folk som varit där och ändå finns den kvar.

+1

Fast nu är den ju hälften så stor som när jag handlade min första riktiga mtb i modern tid där, så något har ju hänt.

Novisen sa:
Om nu mekaniska klarar sig i saltslask och skit så är det ju inte där felet ligger. Mekaniska blir väl lika skitiga de?

Nu ska inte du komma här och komma och föra in logik i resonemanget!!!
Dyrt och krångligt är bäst! Alltid före funktion.
Så det så!

Novisen sa:
Om nu mekaniska klarar sig i saltslask och skit så är det ju inte där felet ligger. Mekaniska blir väl lika skitiga de?
Jag tycker detta är en extremt intressant fråga! Jag har själv aldrig haft mekaniska skivbromsar men ni som har det och har använt dem till vinterpendling är det funkis?

Selast sa:
Novisen sa:
Jag tycker detta är en extremt intressant fråga! Jag har själv aldrig haft mekaniska skivbromsar men ni som har det och har använt dem till vinterpendling är det funkis?
Jag har inte haft några problem med mina BB7 förutom att justera dom när dom blir slitna samt byta klossar.

Mina BB7 funkar prima. Dock så blir det sintrade belägg igen vid nästa byte. Saknar skriket som av en elefanthjord så man kan "tuta" lite på folk och fä, "here I come maddarfakkar" - typ. De jag har nu är helt tysta alltid och tar sämre, och lär hålla mkt kortare.

Bullabus sa:
Jeppe_E sa:
Bullabus sa:

Uppenbarligen så fanns det luft i reservoaren som hamnade i slangen/oket för handtaget gick i botten. VISKADE några väl valda ord men tänkte att jag prövar pumpa några gånger och voila broms funkade igen. Lite lustigt var det ändå för jag har vänt den upp och ned tidigare men det här var första gången det hände...

Ditt fenomen händer på alla mina cyklar som har mycket bra bromsförmåga. Dom förvaras hängande och står upp och ned rätt ofta. :)

Fantastiskt hur denna tråd spårade ur till att nu ha blivit hydrauliska vs mekaniska vs fälgbroms för enkelhetens skull.

Men så är det ju med forum, detta är som en middag med hela Sverige där alla är lite på lyset och vill få säga sitt :-D

BengtBauler har förhoppningsvis fått höra det han behövde i början av tråden, om inte så får du se till att PMa någon för vidare samtal eller information, brukar vara det "enklaste".

Hej alla,

har inte kommit iväg å hämtat cykeln än, fick förhinder igår. Jag ville mest ventilera lite och få lite andras synpunkter på huruvida verkstadens agerande och rekommendationer var rimliga, samt även prisbilden.

Som sagt återkommer med upplösningen då jag hämtat ut cykeln. Lär bli i helgen

Tack alla, önskar er en fin dag!

Nu vet jag inte hur den butikens verkstad är men jag har varit där ett par gånger och upplever att det är snordyrt där. Var där och skulle titta på en instegs-MTB och blev rekommenderad en Cannondale Trail 4 som dom sålde utan pedaler för 8000 kr, tillhör det vanligheten att man säljer cyklar utan pedaler? Dom som sitter på kanske inte är några höjdare men ändå.
Jag åkte hem och googlade lite och hittade en Cannondale Trail 2 i en butik (luftdämpare istället för fjäder)för samma pris med pedaler, så valet var inte svårt.

Senast ändrad:
BengtBauler sa:
Hej alla,

har inte kommit iväg å hämtat cykeln än, fick förhinder igår. Jag ville mest ventilera lite och få lite andras synpunkter på huruvida verkstadens agerande och rekommendationer var rimliga, samt även prisbilden.

Som sagt återkommer med upplösningen då jag hämtat ut cykeln. Lär bli i helgen

Tack alla, önskar er en fin dag!

Synd
Trodde du var på kompensationsresa på sydligare breddgrader

M

Några tankekors om priser och åtgärder:
Nya bromsar är relativt billiga i förhållande till arbetskostnad.
Hur lite är man villig att tjäna pr timme; en kostnad på 400 kr ger underlag för en lön på 100 kr....
Ska man lufta bromsar bör man demontera ok och klossar och göra rent kolvarna om man är seriös; det blir än dyrare om man luftar direkt på oket utan demontering om det blir oljespill på skiva och klossar! I viss del av fallen hoppar slangen från sprutan av nippeln på oket och det blir spill. Hydralbromsar på racer är ofta tidskrävande att få luftat, på MTB går det lättare.
Ska man göra rent en skiva måste varje hål i skivan gnuggas rent, oljerester ligger annars kvar i bromsdammet och ger snabbt nytt skrik.
På smutsiga bromsar är det svårt att se små läckage.
Många nya bromsar är inte tillräckligt fulla med bromsvätska, det kan ge luft i systemet.

Att byta broms går snabbt och KAN vara billigt, ska man däremot korta slangen eller det är dold dragning i ramen blir/kan det bli tidskrävande och därmed dyrt. Ofta måste systemet då luftas.

Jag har sett mekaniska skivbromsar med mer oljespill än hydraliska då cyklisten smörjt vajern generöst!
Vissa mekaniska ok sitter så monterade att vajeringången blir som en tratt för smutsvatten som fryser under vintern.

Om en verkstad får välja åtgärd är det rätt naturligt att de står för sitt val och drar av kostnaden för första åtgärden på bromsbyte. Styr däremot kunden upp verkstaden och begär en åtgärd får kunden stå för det som sitt val.

Ny sa:
Några tankekors om priser och åtgärder:
Nya bromsar är relativt billiga i förhållande till arbetskostnad.
Hur lite är man villig att tjäna pr timme; en kostnad på 400 kr ger underlag för en lön på 100 kr....
Ska man lufta bromsar bör man demontera ok och klossar och göra rent kolvarna om man är seriös; det blir än dyrare om man luftar direkt på oket utan demontering om det blir oljespill på skiva och klossar! I viss del av fallen hoppar slangen från sprutan av nippeln på oket och det blir spill. Hydralbromsar på racer är ofta tidskrävande att få luftat, på MTB går det lättare.
Ska man göra rent en skiva måste varje hål i skivan gnuggas rent, oljerester ligger annars kvar i bromsdammet och ger snabbt nytt skrik.
På smutsiga bromsar är det svårt att se små läckage.
Många nya bromsar är inte tillräckligt fulla med bromsvätska, det kan ge luft i systemet.

Att byta broms går snabbt och KAN vara billigt, ska man däremot korta slangen eller det är dold dragning i ramen blir/kan det bli tidskrävande och därmed dyrt. Ofta måste systemet då luftas.

Jag har sett mekaniska skivbromsar med mer oljespill än hydraliska då cyklisten smörjt vajern generöst!
Vissa mekaniska ok sitter så monterade att vajeringången blir som en tratt för smutsvatten som fryser under vintern.

Om en verkstad får välja åtgärd är det rätt naturligt att de står för sitt val och drar av kostnaden för första åtgärden på bromsbyte. Styr däremot kunden upp verkstaden och begär en åtgärd får kunden stå för det som sitt val.
Korrekt, ska jobbet göras ordentligt tar det tid. Men jag har då aldrig varit med om att nån verkstad, varken för bil eller cykel, gjort det, utan där är det hafs och slafs som gäller. Fort ska det gå, in med nästa jobb! Men betalt tar man för grundligt utförande.
De enda undantagen är äldre gentlemän, som fortfarande har lite yrkesstolthet kvar. Där blir jobbet ordentligt gjort, och oftast till lågt pris också. Tyvärr blir de mer och mer sällsynta.

Detta är ytterligare en anledning till att meka själv, utöver de hutlösa priser reservdelar betingar i Sverige!

Senast ändrad:
kolan sa:
Nu vet jag inte hur den butikens verkstad är men jag har varit där ett par gånger och upplever att det är snordyrt där. Var där och skulle titta på en instegs-MTB och blev rekommenderad en Cannondale Trail 4 som dom sålde utan pedaler för 8000 kr, tillhör det vanligheten att man säljer cyklar utan pedaler? Dom som sitter på kanske inte är några höjdare men ändå.
Jag åkte hem och googlade lite och hittade en Cannondale Trail 2 i en butik (luftdämpare istället för fjäder)för samma pris med pedaler, så valet var inte svårt.

Googlade snabbt och det såg väl helt rimligt ut i pris, och utan pedaler är det vanliga

Vad kostar ni själva per timme när ni knegar?
Tar era företag betalt per arbetad minut eller räknar de 1 timme per påbörjat arbete? Eller 8 timmar per påbörjat arbete?
Om man jämför med vad det kostar att anlita en advokat eller en tandläkare tycker iallafall jag att det fortfarande är billigt att anlita en cykelverkstad.
En sak är säker, det kan aldrig vara nog billigt när någon annan ska göra jobbet.
Kompensationsresa till varmare trakter tycks också ligga i tiden.

400 spänn i timmen är mindre än hälften av vad en konsultande civ ing. kostar.

Angående priser på ss så kostar en standard contislang med 80mm ventil 129 kr där. Ungefär 80 kr dyrare än Wiggle.

Havoc 5 sa:
Om man jämför med vad det kostar att anlita en advokat eller en tandläkare tycker iallafall jag att det fortfarande är billigt att anlita en cykelverkstad.
En advokat eller tandläkare sitter oftast inne med lite mer specialkunskaper än att dra åt/lossa några muttrar/skruvar.
Visst skall alla ha sitt betalt, men i TS fall har det ju uppenbart gått helt fel till. Att skruva dit nya bromsar tar inte mer än 10 minuter styck, inkl. in/utkörning, montering och betalning. I alla fall inte för ett proffs. Max fyra skruvar per styck.

Fältprästen sa:
Havoc 5 sa:
Att skruva dit nya bromsar tar inte mer än 10 minuter styck, inkl. in/utkörning, montering och betalning. I alla fall inte för ett proffs. Max fyra skruvar per styck.

Inklusive anpassning av slangens längd, intern dragning i ram och luftning?? På varenda cykel du gör det på? Du har en lysande framtid som cykelmekaniker! Visa upp dina färdigheter så får du säkert fast anställning och kanske lite över 20000 i månadslön!

Havoc 5 sa:
Ja, det ska det vara också! Typ 4-5 ggr skillnad kan jag tycka är rimligt, med tanke på skillnad i utbildning, specialkompetens, och ansvar. Tyvärr är väl skillnaderna i Sverige betydligt mindre, och i andra länder högre...

För höga priser och dåligt utförda jobb har förstört marknaden så alla mekar själva numer...
Ett exempel, iofs fr bilvärlden, men ändå: Byta bromsar bak på min bil skulle kosta 6000kr hos verkstaden. Jag köpte delarna själv fr Tyskland för 1200kr, bytte själv på en halvdag och tjänade (eller undvek att spendera) således 4800kr. Skattade pengar. Som relativt välbetald civilingenjör får jag jobba 2,5 dag för att få in de pengarna efter skatt. Är det samhällsekonomiskt vettigt att jag, som samhället delvis har kostat på en lång och dyr utbildning, tjänar betydligt mer på att stanna hemma fr mitt jobb och byta bromsar, än att lämna bort det till verkstaden? Nej, det är det inte, men sådan är situationen i Sverige idag. Mina utländska kollegor skakar på huvudet när jag förklarar det här för dem...

ooms sa:
För höga priser och dåligt utförda jobb har förstört marknaden så alla mekar själva numer...
Ett exempel, iofs fr bilvärlden, men ändå: Byta bromsar bak på min bil skulle kosta 6000kr hos verkstaden. Jag köpte delarna själv fr Tyskland för 1200kr, bytte själv på en halvdag och tjänade (eller undvek att spendera) således 4800kr. Skattade pengar. Som relativt välbetald civilingenjör får jag jobba 2,5 dag för att få in de pengarna efter skatt. Är det samhällsekonomiskt vettigt att jag, som samhället delvis har kostat på en lång och dyr utbildning, tjänar betydligt mer på att stanna hemma fr mitt jobb och byta bromsar, än att lämna bort det till verkstaden? Nej, det är det inte, men sådan är situationen i Sverige idag. Mina utländska kollegor skakar på huvudet när jag förklarar det här för dem...

Men om du tjänar bra så har du väl råd? Att jämföra en märkesverkstad (gissar jag) med att du fipllar på garageuppfarten känns lite skevt.

För jag ser vad man tjänar på sista raden i ett bilföretag och det är inte många procent som man kan tro. Det kostar att driva en verksamhet.

Att betala 500kr för att få ett jobb utfört som man inte behärskar / orkar göra själv känns rimligt. Visst , borde gå att hitta billigare men orkar man inte leta så är 500kr ok tycker jag.

Men..som arslet så är det delade läger och mest massa skit?

jonja sa:
Selast sa:
cerro sa:
JTF sa:

Det var tills SALTET kom. Jag har förbrukat två uppsättningar bromsar på tre vintrar. Nu har jag mekaniska BB7 och hoppas att det sak funka. Hydrauliska bromsar har jag gett upp när det gäller pendling. Ifall inte mekaniska skivbromsar funkar så blir det V-bromsar.

Mini_me sa:
ooms sa:

Men om du tjänar bra så har du väl råd? Att jämföra en märkesverkstad (gissar jag) med att du fipllar på garageuppfarten känns lite skevt.

För jag ser vad man tjänar på sista raden i ett bilföretag och det är inte många procent som man kan tro. Det kostar att driva en verksamhet.

Att betala 500kr för att få ett jobb utfört som man inte behärskar / orkar göra själv känns rimligt. Visst , borde gå att hitta billigare men orkar man inte leta så är 500kr ok tycker jag.

Klart jag har råd, men varför ska jag bedriva välgörenhet? Att det blir såhär beror på att vi har för liten lönespridning i Sverige. De enkla jobben som många kan utföra ska vara billiga, medan de kvalificerade jobben ska vara högt betalda. Då undviks denna situation. Och då skulle bilföretaget ha bättre siffror på sista raden. Allt enligt grundläggande ekonomisk teori.

squarepusher sa:
jonja sa:
Selast sa:
cerro sa:
JTF sa:

Det var tills SALTET kom. Jag har förbrukat två uppsättningar bromsar på tre vintrar. Nu har jag mekaniska BB7 och hoppas att det sak funka. Hydrauliska bromsar har jag gett upp när det gäller pendling. Ifall inte mekaniska skivbromsar funkar så blir det V-bromsar.

På ett sätt var det bättre innan de började salta cykelbanorna. Speciellt eftersom man ändå kör dubb för att det aldrig är konsekvent saltat. Men men - finns ju fort som tjänar sitt levebröd på att tillverka bromsar - de skall väl få äta också?

ooms sa:
Mini_me sa:
ooms sa:

Klart jag har råd, men varför ska jag bedriva välgörenhet? Att det blir såhär beror på att vi har för liten lönespridning i Sverige. De enkla jobben som många kan utföra ska vara billiga, medan de kvalificerade jobben ska vara högt betalda. Då undviks denna situation. Och då skulle bilföretaget ha bättre siffror på sista raden. Allt enligt grundläggande ekonomisk teori.

Men 500kr (i arbetskostnad) för att få en ny skiva monterad , få nya belägg fram och bak + luftat bromsarna. Det är inte dyrt. Jag hade inte bemödat mig att göra det själv om jag inte visste vad jag gjorde/hade verktyg. Hålla på och köpa torx , tänger och ett bleedkit? Nää.

Men du får oxå räkna in att samma snubbe som skulle ta 6000kr för nya bromsar (monterat och klart) oxå kan plocka ner tex ett panoramatak och byta en givare. Och klarar du det oxå själv så är du nog ett undantag och kan skatta dig lycklig. (Är själv ”händig” och behöver ytterst sällan ta hjälp av andra och är mycket glad över det.)

Men man behöver inte göra en stor omvärlds analys för att förstå att alla är inte så utan dom flest betalar andra för att få saker utförda. Och huruvida detta är prisvärt eller inte kan inte du och jag orda om för det ramlar ner på individnivå.

Senast ändrad:
Mini_me sa:
ooms sa:
Mini_me sa:
ooms sa:

Men 500kr (i arbetskostnad) för att få en ny skiva monterad , få nya belägg fram och bak + luftat bromsarna. Det är inte dyrt. Jag hade inte bemödat mig att göra det själv om jag inte visste vad jag gjorde/hade verktyg. Hålla på och köpa torx , tänger och ett bleedkit? Nää.

Men du får oxå räkna in att samma snubbe som skulle ta 6000kr för nya bromsar (monterat och klart) oxå kan plocka ner tex ett panoramatak och byta en givare. Och klarar du det oxå själv så är du nog ett undantag och kan skatta dig lycklig. (Är själv ”händig” och behöver ytterst sällan ta hjälp av andra och är mycket glad över det.)

Men man behöver inte göra en stor omvärlds analys för att förstå att alla är inte så utan dom flest betalar andra för att få saker utförda. Och huruvida detta är prisvärt eller inte kan inte du och jag orda om för det ramlar ner på individnivå.
Nu vet jag inte var du fått 500kr arbetskostnad ifrån; om det var det skulle jag också gärna leja bort jobbet. Men en stor del av problemet är ju också de hutlösa priserna för delar i Sverige, som i praktiken blir en dold arbetskostnad då många verkstäder vägrar montera kundens egna delar (trots att de är av fullgod kvalitet, i plomberade kartonger). För mig blev valet betala 6000kr eller 1200kr. Hade valet 1200+2000 funnits hade jag tagit det.
Självklart är det inte alla som kan eller vill meka själv, men jag kan tycka att nåt är skevt i samhället när det finns läkare, ingenjörer, advokater, etc, som i praktiken tjänar mer på att byta sina bromsar själv än att utföra de jobb de är utbildade till.
Men visst, i bilbranschen finns det jobb man inte kan göra själv, så exemplet är lite extremt. Men exemplet kom i en diskussion kring cykelverkstadspriser, och där blir det kanske mer relevant eftersom en cykel är betydligt mer lättmekad och tröskeln för gemene man lägre att göra jobbet själv.

Tillbaka
Topp