G-form Elite Knee Guard

G-form Elite Knee Guard
Utifrån hur de är konstruerade är skyddet exakt noll om du träffar något spetsigt mellan bitarna av skydd. Det finns inte heller något som kan fördela kraften över större yta eftersom bitarna inte sitter ihop. Utöver de verkar de ha klarat sig hyfsat i t ex happys knäskyddstest. Passformen bör vara rätt noga i och med att de inte har någon justermöjlighet.

G-form Elite Knee Guard
Rattnalle sa:
Utifrån hur de är konstruerade är skyddet exakt noll om du träffar något spetsigt mellan bitarna av skydd. Det finns inte heller något som kan fördela kraften över större yta eftersom bitarna inte sitter ihop. Utöver de verkar de ha klarat sig hyfsat i t ex happys knäskyddstest. Passformen bör vara rätt noga i och med att de inte har någon justermöjlighet.

De skydden som happy testade är en äldre modell av skydden. Så här skrivs det om den nya modellen:

"G-Form helped revolutionized the protective market with their barely-there pads. The only downside is their original offering didn’t offer quite enough protection for lift assist riding. That’s changed with the new G-From Elite. Designed in conjunction with former world champions Brian Lopes and Tracey Mosley, these knee and elbow pads are CE1 level certified. That’s motorcycle level protection for those of you who don’t speak protection code."
Från:
http://reviews.mtbr.com/new-protective-gear-from-alpinestars-g-form-and-kali

Håller med om passformen! Måste väl sitta exakt om de ska stanna kvar på benet. Och man undrar hur blir de när man svettats i dem ett tag.

Någon som har den här nya modellen? Någon som har den gamla? Dela gärna med dig av dina erfarenheter av skydden.

G-form Elite Knee Guard
Grundkonstruktionen ser snarlik ut så mina invändningar kvarstår :-)

Själv har jag dock inte provat, köper hellre skydd jag litar på teoretiskt än att chansa.

G-form Elite Knee Guard
Rattnalle sa:
Grundkonstruktionen ser snarlik ut så mina invändningar kvarstår :-)

Själv har jag dock inte provat, köper hellre skydd jag litar på teoretiskt än att chansa.

Jag förstår dina invändningar! De ser inte ut att ge tillräckligt bra skydd. Men "motorcycle level protection" låter tillräckligt bra och om de gamla skydden skrev testpanelen "Pro-X var ett av testets stora överraskningar. Detta lilla lättviktsskydd som väger 75 g och som av några av testarna ansåg vara en leksak presterar bättre en några av många av AM/enduroskydden i vårt test."
https://happyride.se/2016/02/19/happy-testar-trailskydd-34/

Utvecklingen går som bekant framåt så de här skydden kanske är lika bra som äldre större skydd!? Jag kör själv ett par fem år gamla 661 som känns överdrivet klumpiga men de har räddat mina knän massor med krascher.

G-form Elite Knee Guard
Funkar nog fint för vad dom är gjorda för och det är ju lite stretch i den typen av skydd. Men dom är ju inte menade för DH och liknande utan vanlig trail/enduro cyklande. Syftet med alla lättare skydd är att hjälpa mot skrap och "lättare" smällar, tänker man hoppa rakt in i vass sten med knäna före så är det något med plastkåpor man ska ha.

Inga "mjuka" skydd (D30 osv) hjälper ju mot spikar eller spetsiga saker...

G-form Elite Knee Guard
Jag har Pro-X-knäskydden. Använder dem främst till vanlig stigcykling, men om jag ska ge mig ut i större berg så kommer jag ha hårda skydd av anledningarna som nämns ovan. En stor fördel med G-form är att de är lätta och sitter riktigt bra på mig iaf (även svettiga..), så man tänker inte på att man har dem under cykelturen - stor skillnad mot mina andra skydd (Mjuka: Dainese Trail skins, hårda: Alpinestars Knee Guard nånting)..

Förhoppningsvis tål de smällar, Happys test tyder ju iaf på det, men jag har ovanligt nog inte vält på ett tag så det är än så länge otestat. Kan återkomma när det också är avklarat. :-)

Senast ändrad:
G-form Elite Knee Guard
MiniDH sa:
Funkar nog fint för vad dom är gjorda för och det är ju lite stretch i den typen av skydd. Men dom är ju inte menade för DH och liknande utan vanlig trail/enduro cyklande. Syftet med alla lättare skydd är att hjälpa mot skrap och "lättare" smällar, tänker man hoppa rakt in i vass sten med knäna före så är det något med plastkåpor man ska ha.

Jag trodde de här mjuka skydden stelnade till när de utsattes för våld och därmed även skuddar mot spetsiga saker? Det är väl ett av de stora sälj argumenten för de skydden?

G-form Elite Knee Guard
zinkpasta sa:
Jag har Pro-X-knäskydden. Använder dem främst till vanlig stigcykling, men om jag ska ge mig ut i större berg så kommer jag ha hårda skydd av anledningarna som nämns ovan. En stor fördel med G-form är att de är lätta och sitter riktigt bra på mig iaf (även svettiga..), så man tänker inte på att man har dem under cykelturen - stor skillnad mot mina andra skydd (Mjuka: Dainese Trail skins, hårda: Alpinestars Knee Guard nånting)..

Förhoppningsvis tål de smällar, Happys test tyder ju iaf på det, men jag har ovanligt nog inte vält på ett tag så det är än så länge otestat. Kan återkomma när det också är avklarat. :-)

Låter som de fungerar ok för stigar iallafall då! Men du menar också att spetsiga stenar skulle kunna penetrera skydden?

G-form Elite Knee Guard
JimGUS sa:
MiniDH sa:

Jag trodde de här mjuka skydden stelnade till när de utsattes för våld och därmed även skuddar mot spetsiga saker? Det är väl ett av de stora sälj argumenten för de skydden?

Dom blir ju inte stenhårda, men tillräckligt hårda för att skydda mot smällar..
Dom olika mjuka plasterna skyddar ju genom att va "tröga", dvs dom är tillräckligt mjuka för att inte kännas stela men tillräckligt hårda för att kunna sprida ut kraften från en smäll på samma sätt som plast typ + att dom dämpar den lite.
Dom funkar typ som en tempur madrass ;)

Mycket marknadsföring och hype runt dom, men med inte sagt är det är väldigt bra skydd!

G-form Elite Knee Guard
Jag har också den äldre modellen sedan 4 år, både armbågs- och knäskydden. De har fungerat bra, sitter på bra och är inte alltför varma, det är som att köra med knävärmare ungefär. Jag har använt dem till stigcykling i Hellas, Lida, CV Mörksuggan mm.
Jag har ramlat med dem vid några tillfällen och slagit armbåge resp knä rakt i stenhällar. Utan skydden hade jag nog skadat mig ordentligt, med skydden kändes det knappt.
Vill man ha säkert skydd mot riktigt vassa stenar skall man nog köra med hårda skydd men till stigcykling har dessa fungerat bra.

G-form Elite Knee Guard

Mina är hur grymma som helst men har börjat släppa i nå trådar, kör men långa strumpor så de inte kan glida ner också. Jag har stora lår men inga vader så är problem för mig.

G-form Elite Knee Guard
LDG sa:

Mina är hur grymma som helst men har börjat släppa i nå trådar, kör men långa strumpor så de inte kan glida ner också. Jag har stora lår men inga vader så är problem för mig.

Grym film! Jag har faktiskt just de där knäskydden de jämför med också (till andra sporter). De pallar väldigt mycket. Så om g-forms är lika bra som dem är det lugnt.

Tillbaka
Topp