Gaffelfundering

Lisa

Aktiv medlem
Gaffelfundering
Jag behöver en gaffel till mitt bygge och har kommit fram till att det får bli en Pike eller Lyrik. Bike24 har Pike Ultimate för 650 EUR och Lyrik Ultimate för 680 EUR. Egentligen har jag inte alls bråttom men det känns som att det är bra pris, eller är det troligt att de kommer dyka upp billigare nånstans? Ska ha 160 mm slaglängd för 27,5" och boost

Gaffelfundering
Tyskarna brukar ligga bra till i pris på en sådan nivå att det inte är lönt att leta så mycket mer om man är ute efter prylar som är rätt normala.

Gaffelfundering
Vad brukar K&S-priserna ligga på för nivåer? Jag hade egentligen tänkt köpa en beggad i bra skick men då ska det ju vara betydligt billigare än 650 EUR, annars kostar jag hellre på en ny med garantier

Gaffelfundering
För att Lyriken är en bättre gaffel?
Vad är det som gör att Lyriken är bättre då? Jag vill ju veta vad och varför jag köper en viss sak, bara för att nån säger att den är bäst betyder inte att den är bäst för mig ;)

Jag har fattat det som att de är likvärdiga (om de har samma innanmäte) men Lyriken är styvare pga mer gods, och då är den förstås tyngre. Jag gillar visserligen stök men kör inte speciellt snabbt eller aggressivt så en Lyrik känns lite som överkurs. Men jag blir snurrigare för varje recension jag läser ?

Gaffelfundering
Nej, köper man RC2 så är båda lika bra men den ena är styvare vilket inte alltid är bättre. Men på en cykel med 160 i slag är det förmodligen bättre.

Exakt när satt du på en mtb senast och önskade mer flex från gaffeln. Personligen tar jag lite mer vikt vilken dag som helst för en biffigare gaffel. Givet att TS velar mellan Pike och Lyrik tror jag inte det är en XC cykel vi pratar om. Lyrik kommer också ha bättre andrahandsvärde.

Gaffelfundering
Exakt när satt du på en mtb senast och önskade mer flex från gaffeln. Personligen tar jag lite mer vikt vilken dag som helst för en biffigare gaffel. Givet att TS velar mellan Pike och Lyrik tror jag inte det är en XC cykel vi pratar om. Lyrik kommer också ha bättre andrahandsvärde.
Jag har nog aldrig riktigt faktiskt upplevt att flex varit ett problem heller

Gaffelfundering
Tack för inputen. Fram tills igår hade jag siktet inställt på en Lyrik, men sen började jag läsa på. Enklast är kanske att vänta och se vad som dyker upp på K&S... Nuvarande gaffel är en DVO Diamond och det begränsar ju urvalet lite eftersom jag inte gärna vill ha nåt sämre... Primärt användningsområde är stökig stig men några enstaka dagar till Järvsö eller andra DH-anläggningar blir det förhoppningsvis och då hade det varit najs om jag slapp hyra cykel. Men jag cyklar som sagt varken snabbt eller aggressivt så jag vet inte om jag egentligen behöver en Lyrik

Men hur troligt är det att jag hittar en ny Ultimate-gaffel för under 650-680 EUR? Det finns ju Select-varianter utan samma finesser, men det känns ju som att jag hellre vill ha en Pike Ultimate än en Lyrik Select

Gaffelfundering
650 euro är billigt för en Pike Ultimate, har aldrig sett som billigare. Ja köpte Select, framförallt för färgen :), och är nöjd. Men en Ultimate är bättre, säkert när man kör snabbt utför.
Antar att du är kvinna och kanske lätt, då räcker styvheten av en Pike, tror jag.

Gaffelfundering
Bike24 hade lyrik ultimate för strax under 600€ för ett tag sedan men endast 52mm offset och typ 180 slag eller 170 minns inte riktigt. Men 670 är bra pris.

Gaffelfundering
Den röda Lyriken är snyggare än den silvriga Piken, det räcker väl?? ? Om du inte tycker tvärtom såklart. Men båda tror jag blir lika awesome för dig.

Gaffelfundering
Den röda Lyriken är snyggare än den silvriga Piken, det räcker väl?? ? Om du inte tycker tvärtom såklart. Men båda tror jag blir lika awesome för dig.

Där har du en bra poäng!
Men det beror på cyklen också. Tycker att den silvrige Piken är också snygg, men den kombinerade inte bra med min cykel (röda Lyriken inte heller).

Gaffelfundering
Båda finns ju i svart också :) rött kommer nog skära sig ganska bra mot en grön hoj med lite orange på sig. Men rött hade ju varit snyggt annars, för det syns ju vad det är för gaffel

Gaffelfundering
Det blev en svart Pike efter att ha sovit på saken, för 7150 spänn känns det inte som att det är lönt att vänta på nåt begagnat. Förnuftet segrade, och om jag nån gång ska köra ESS eller känner att Piken flexar går den ju att byta ut. Dessutom slipper jag skämmas i sociala cykelsammanhang för att jag har fetaste gaffeln men cyklar som en kratta.

Tillbaka
Topp