Gaffelservice - hur noga är det

Nu skulle jag beställa service-kit (olja/skumringar eller vad det nu behövs) för ytterbensservice men fanken vad jag inte hittar något! Har en SR Suntour Raidon XC 32 mm 6000 series med 63 mm slag, är det någon som har en aning???

Är SR Suntour gjorda för att servas? Trodde det var slit å släng. Plocka isär, göra rent å fetta in å lite ny olja i benen kan nog vara en bra idé ändå. Tänk på att det ska vara fett som funkar med plast å oringar.

frid!

mtbuman sa:
Nu skulle jag beställa service-kit (olja/skumringar eller vad det nu behövs) för ytterbensservice men fanken vad jag inte hittar något! Har en SR Suntour Raidon XC 32 mm 6000 series med 63 mm slag, är det någon som har en aning???

Kan tyvärr inte hjälpa till, men hör med en återförsäljare!

Annars är nog denna tråd mer passande https://happyride.se/forum/read.php/1/2964801/2988142.

Slit och släng, är det så illa? Men vilken olja och vilket fett, Biltema? Och om ringarna måste bytas, är det kört då? Låter lite lustigt.

Den enda SR gaffel jag har servat/lagat hade en sluten "kassett" invändigt. Det enda som fanns att beställa från Vartex då var en komplett ny enhet at byta ut. Sen behövs det såklart lite smörja men det var inte mycket man kunde göra på just den modellen. Kan inte redogöra för hur det ser ut på andra modeller. Dela gärna med dig om du öppnar och kollar.

TK sa:
Anledningen till täta oljebyten är ju att oljan blir smutsig och det blir den ju oavsett kvalitet.
Jag undrar hur ofta folk byter olja på sina bilar? Varje månad?
Där är det betydligt tuffare förhållanden än i en gaffel.

Om oljan blir smutsig är det nog fel på konstruktionen/packningarna. Oljan skall i stort sett läcka ut från ytterbenen och inte in.
Att förvara gaffeln/cykeln upp och ned skall tydligen vara bra då oljan lättare når skumringarna/tätningarna.

Fältprästen sa:
TK sa:
Anledningen till täta oljebyten är ju att oljan blir smutsig och det blir den ju oavsett kvalitet.

Om oljan blir smutsig är det nog fel på konstruktionen/packningarna. Oljan skall i stort sett läcka ut från ytterbenen och inte in.
Att förvara gaffeln/cykeln upp och ned skall tydligen vara bra då oljan lättare når skumringarna/tätningarna.

Ja, ibland undrar man om inte folk mekar sönder sina cyklar...

ForesterGuy sa:
Fältprästen sa:
TK sa:

Kanske, men det är en gaffel som är helt oservad efter en hård säsong är rätt värdelös, oavsett vilken produkt man har. Har man investerat en större summa på en fin cykel är väl det skäl nog att hålla den nära nyskick genom enkla åtgärder som knappt kostar något? Tycker jag iaf. Sen behöver man inte överdriva.

Fältprästen sa:
TK sa:

Det är möjligt att det är en dålig konstruktion men oljan blir ordentligt smutsig i alla fall i alla mina gafflar.

Jag har servat en gaffel(inte min) som gått i 1,5år i svenska lera. Ingen vacker syn, glappigga bussningar och eloxeringen så sliten att man såg ren alu. Det var mer vatten och lera inuti än olja. Med regelbunden ytterbensservice hade den inte blivit så förstörd.
Jag gör ytterbensservice några gånger varje år, det tar max 30min och kostar inte många kronor.

Ja men det är verkligen så illa! Speciellt på billigare gafflar med kromade innerben. Servade en sådan till en polare som aldrig servat den under sina 5 år av existens. Det var rätt mycket rost och annat otrevligt.

ZIIK sa:
Den enda SR gaffel jag har servat/lagat hade en sluten "kassett" invändigt. Det enda som fanns att beställa från Vartex då var en komplett ny enhet at byta ut. Sen behövs det såklart lite smörja men det var inte mycket man kunde göra på just den modellen. Kan inte redogöra för hur det ser ut på andra modeller. Dela gärna med dig om du öppnar och kollar.

Delar den erfarenheten. Köpte en ny gaffel till den cykeln då det inte gick serva annat än ytterbenen. Slit och släng.

ForesterGuy sa:
Fältprästen sa:
TK sa:

Eller tvättar sönder, gärna med högtryckstvätt.

SalkinL sa:
Jag har servat en gaffel(inte min) som gått i 1,5år i svenska lera. Ingen vacker syn, glappigga bussningar och eloxeringen så sliten att man såg ren alu. Det var mer vatten och lera inuti än olja. Med regelbunden ytterbensservice hade den inte blivit så förstörd.
Jag gör ytterbensservice några gånger varje år, det tar max 30min och kostar inte många kronor.

Precis tror Fox rek 125 timmar eller varje år.

Inspirerad av tråden så gjorde jag ytterbens service på min Fox36a nyss? Det var allt annat än ren olja som kom ur dom benen, men nu har den nytt fett, nyoljade ringar och 30ml 10wt i varje ben! Provtur imorgon?

Gjorde ytterbensservice på min Foxdämpare i mellandagarna och följde instruktionerna på Fox hemsida. Använde Fox guldolja. Men inte gaffelfett. Det stod inget om gaffelfett i instruktionerna. När använder man det och varför? Är det liksom tillval?

Vernersson sa:
Alltså allvarligt.

Det är inte ens svårt att köpa exakt de oljor som tillverkarna rekommenderar.
Bara beställa från närmsta webshop liksom och få möget hemskickat.
Och det är inte heller dyrt, relatera servicekostnad till vad gaffeln kostar att köpa så.

Oljor är en djungel och bara för att beteckning är samma på 2 olika oljor kan det vara helt olika egenskaper på dessa.

Visst var och en gör som den känner men de jag skulle kunna spara på att köpa andra oljor känns ganska ovärt.
Exakt så. Det finns anledningar att man som tillverkare specar en viss olja och serviceintervaller samt servicedelar.

Sen finns det alltid så kallade "experter", en hel del här på forumet faktiskt - de skall man lyssna minst på...

PKJoacim sa:
Gjorde ytterbensservice på min Foxdämpare i mellandagarna och följde instruktionerna på Fox hemsida. Använde Fox guldolja. Men inte gaffelfett. Det stod inget om gaffelfett i instruktionerna. När använder man det och varför? Är det liksom tillval?

A.k.a. Slick honey, SRAM butter... Som mikipedia skrev - bara i packbox/skrapring.

Jag lyckades serva min Revelation RLT i helgen, den första gaffelservice jag gjort själv. Riktigt intressant och lärorikt.

JonasH72 sa:
Det finns anledningar att man som tillverkare specar en viss olja och serviceintervaller samt servicedelar.
Så är det. Och anledningen är sällan att det inte skulle finns andra produkter/sätt som kan användas med samma eller tom bättre resultat utan för att tillverkaren gjort tester på just det dom rekommenderar och därmed kan garantera fungerar.

eketjall sa:
JonasH72 sa:
Det finns anledningar att man som tillverkare specar en viss olja och serviceintervaller samt servicedelar.
Så är det. Och anledningen är sällan att det inte skulle finns andra produkter/sätt som kan användas med samma eller tom bättre resultat utan för att tillverkaren gjort tester på just det dom rekommenderar och därmed kan garantera fungerar.
Exaktemente!

mtbuman sa:

Raidon är servicebar, däremot är de flesta av de enklare SR "slitosläng". Dock är det som du märkt lite allmänt hemligt och svårt att hitta delar.

Google fann detta direkt
https://www.srsuntour.com/collections/raidon-service-parts

Med detaljnumren kan du säkert hitta eBay eller EU säljare om du inte lyckas i Sverige.

Tillbaka
Topp