Gammal kedjelänk till ny kedja?

MikeTheMan

Ny medlem
Hej!

Jag köpte en ny kedja häromdagen men den var för kort - 114 länkar istället för 116 länkar som den gamla är. Därför undrar jag om det är ok att ta en kedjelänk från den gamla kedjan för att förlänga den nya? De båda är av samma tillverkare och modell - Shimano HG93. Den gamla har jag cyklat ca 6500 km med. Kedjan sitter på en touring-cykel.

Tackar redan för svaret jag förhoppningsvis får
/Mike

Var bor du? Jag skulle kunna slänga de "överblivna" länkarna från min "CN-HG93" som troligtvis blir över när jag monterar i hopa min hoj... Förutsatt att målaren får tummen ur i dagarna, så kan du ha kjedjestumpen till helgen? (Kan även slänga i 2 brytpinnar, så du har något att fästa ihopa det med, om du har ont om kedjelås.) Att slänga in ett par gamla länkar känns för mig ungefär som att skita i att byta ett par av dreven.
B!

Det går inte att förlänga kedjan med en snabblänk om kedjan är 114 från början. Eftersom snabblänken bara är en ytterlänk så kommer den bara att passa i ena änden av kedjan. Du behöver ett länkpar, alltså både en innerlänk och en ytterlänk.

Hej,

tack för svaren. Jag behöver ett helt länkpar, som ni påpekar. Jag får helt enkelt se om cykelbutiken har någon extra länk liggandes som jag kan få köpa. Jag lovar att inte sätta på en gammal ;).

Tack igen
Mike

MikeTheMan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag lovar att inte sätta på
> en gammal ;).

bra.

Hej,

är det långt med 116 länkar?

Cykeln är Surly LHT med XT drev och kassett - 3 och 9 delars. En ytterst fin cykel, med endast ett par små fel :).

/Mike

Bilagor

• Min bike i centrala Turkiet.JPG
    Min bike i centrala Turkiet.JPG
    82.6 KB · Besök: 47
Hmmm, visst är 116 länkar så lång en kedja är i förpackningen. Jag har aldrig varit med om att man behövt hela kedjlängden. Även på långa DH-hojjar.

Är du säker på att kedjan inte är för lång?

ja, då ahr du mätt rätt och din cykel lär avra riktigt lång.

Min erfarenhet säger dock att om du har en HT samt en växel med lite längre växelarm än den kortaste så kan man köra bara så länge man får ihop kedjan..men det blir tight...när du ligger på väceln man inte bör ligga på.

Tillbaka
Topp