Gammal rostig psyklät!

rooster

Medlem
Gammal rostig psyklät!
Ja, i födelsedags-present fick jag en väldigt gammal cykel (ser det ut som iaf) av far. Den är stilig. Dock undrar jag vad det kan vara för årsmodell? Jag hittade inga årtal när jag kollade.
Iaf så får det bli ett litet projekt under vintern att ordna upp den till bruksskick eller vad tycker ni?

Tyvärr är det bara sunkiga mobilkamerabilder men det får duga.
dsc00519.resized.jpg ht=544

Översikt
dsc00521.resized.jpg ht=544

Nymans verkstäder upsala
dsc00523.resized.jpg ht=544

Mkt stilig sadel
dsc00522.resized.jpg ht=544

Siffran 72 och en klad hest.
dsc00524.resized.jpg ht=725

obligatorisk reggplåt, säger den något om årtalet måntro?
dsc00529.resized.jpg ht=544

dsc00530.resized.jpg ht=725

Skivbromsar är för mesar, däckbroms är manligt.
dsc00533.resized.jpg ht=544

Patenterad pakethållare

Gammal rostig psyklät!
Tog en titt på navet:
DSC00534.JPG ht=725

50 miljonen
1904-1940
*nå jävla flygfä*
Torpedo
*nånting*
<Drop>

Vad var jag hittade där, en tuff nippel för oljepåfyllning som syns på bild fanns med.

@bruce
Vi får väl se ;)

Gammal rostig psyklät!
Fan vilka slackers dom måste varit, dom där 40-tals cyklisterna. Kilometerlånga kedjestag, DH-vinklar, heldämade sadlar, riserstyre ovan sadeln. Otroligt relaxed.

Gammal rostig psyklät!
Frågor till Rooster

Du bor i ett äldre falurött hus med vita knutar ?

Eldar med ved ?

fäller och klyver veden själv ?

har din fina cykel i ett gammalt snickeri ?

är intresserad av odling/trägård ?

kör motorsåg ?

går i bekväma eccoskor ?

(analys av bildena)

Angående cykeln fetta om alla lager. fetta in sadeln fixa däcken sen har du en jättehäftig cykel.
Det kanske finns något registrerings register där man kan se tidigare ägare till cykeln.

Gammal rostig psyklät!
Du bor i ett äldre falurött hus med vita knutar ? check!

Eldar med ved ? Check!

fäller och klyver veden själv ? näh

har din fina cykel i ett gammalt snickeri ? Check!

är intresserad av odling/trägård ? näh

kör motorsåg ? näh

går i bekväma eccoskor ? Nä, ett par nike-sneakers och till cukling sätts det på ett par sunk-vans

Däremot bor jag fortfarande hemma (nyss fyllda 18 år) och bor på landet bland korna, mina föräldrar är upphovet till alla verkstads och grönsaks-pryttlar samt fula och bekväma skor på bilderna.

Ja, alla lager ska ses över även om dom verkar rulla fint för tillfället, ett par snugga däck kanske fixas med. Ska dock försöka hålla den så mkt "rat-bike" jag kan så blir detta en alldeles utmärkt cafécruiser.

Gammal rostig psyklät!
Den torde vara tillverkad ganska nära sekelskiftet 1900. Kanske nog in på 1900-talet. U:et uppe på registerskylten borde betyda att den också var registrerad i Uppsala

Nymans Verkstäder var ganska stora cykeltillverkare och gjorde cyklar med namn som Olympia, Fylgia, Solo, Örn, Hermes (vilket din cykel verkar vara), Minerva, Vulcan och kanske något annat ännu.

Det där torpedonavet känner jag inte till. Frihjul?. Om det nu kan vara från 1940 så kan man ju också anta att det byttes/monterades då eller att cykeln faktiskt är från den tiden trots att den ser betydligt äldre ut. Kanske du kan få några idéer av Kjell Ahlqvist på http://www.cykelhobby.com/

Gammal rostig psyklät!
Knappast 40-tal. Ser betydligt äldre ut. Dom platta skärmarna och den underbara bromsen hade säkert försvunnit på 40-talet. Var rädd om den där, renovera försiktigt. Kolla med cykelhistoriska föreningen.

Gammal rostig psyklät!
LTS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag föreslår också att du kontaktar
> http://www.cykelhistoriska.se. Du borde kunna få
> bra renoveringsråd där.
> Den påminner om den här cykeln,
> http://www.cykelhistoriska.se/hermes1900.html.
> Lyssna inte på dumheter som att lacka den
> neongrön och byta styre.

Exakt. Lite som att "piffa upp" en runsten med lack och nya spännande inskriptioner eller lägga glasfiber runt nån gammal vikingaskorv.

Finns så många andra cyklar man kan fixa till med klatsch och bling.
Men kanske förslaget med neongrönt och styre var ironsikt - vad vet jag.

Cykeln har ju säkert ändå kring hundra år på nacken. Det är respekt.

Gammal rostig psyklät!
Det där var en riktigt fin cykel! Tvätta den, serva det mekaniska, putsa upp och crusa lugnt! Jag skulle datera den till ca 1910, för senare än så förekom inte frambromsar av den typen. Den här biten av cykelhistoren är du skyldig att hålla i fint originalskick! :)

Gammal rostig psyklät!
Ofan, över 100 år gammal hoj, nu vart man ju lite manad att fixa upp den då :).

Några små undringar över att se över lagerna, har ju bara meckat modernare hojjar så vad bör man tänka på när man skruvar isär denna förhistoriska best?

Gammal rostig psyklät!
Cykelhysteriska Föreningens ögon är allseende och hörsammar den allmänna happymtb-vädjan.
Ja visst är det en fin gammal Hermes av lite äldre snitt tillverkad av AB Nymans Verkstäder. Mycket vacker.
Hermes-1900.jpg ht=280

Hermes herrvelociped med träskenor och skärmar 1900, ca 14kg och ganska lätt m a o.

En gång i tiden var den elegant svartlackerad där färgen på hjulskenor och skärmarna kunde väljas efter en i katalogen infogad färgplansch. Tycks som om skärmarna är mahogny eller rosenträfärgade? Visst är den gammal, men exakt år går nog inte att säga. Den invändiga frambromsen var använd en bit in på 1920-talet, något som var originaldel på Hermes Expressvelociped. Övriga modeller kunde få den invändiga bromsen mot ett tillägg på 8:-.

Baknavet har tydligen byts ut 1943-44 till det utmärkta tyska Torpedo-navet från Fischtel & Sachs. Idag är firman en del av SRAM. Gubbpinnen, fotsteget, på vänster sida av bakaxeln är troligen en kvarleva från det tidigare baknavet. Det ser ut som om handtagen är lite modernare med gummihandtag från Trelleborg från ca 30-40-tal.

Pumphållaren, bakreflexen modell Torped och pakethållaren är extrautrustning som köpts i efterhand. Sadeltillverkaren är från Uppsalafirman Walfrid Anderssons Sadelmakeri AB. Nummerskylten skriker Uppsala och är av lite senare modell än cykeln, men ändå tidig och från 30-talet, kanske något år tidigare.

Enligt min egen tro är cykeln från tiden mellan ca 1920-25.

Vad ska man då göra med cykeln? Tja, varför inte renovera den varsamt och inte ha bråttom. Måste cykeln få delar bytta är det bäst att hitta grejerna först så inte det blir ett låd-projekt som ligger nere p g a jakt efter saknade komponenter.
Cykla ett par dagar och känn efter hur cykeln känns och om drivning och broms fungerar som de ska. Ingen riktig verkstad borde få större problem att skaffa fram vissa baknavsdelar då de flesta Velosteel-delarna passar ganska bra, ibland. Rengör och återinfetta vid behov. Smörjnippeln på baknavet är för fett alternativt bromsfett anpassad för stål och inte olja. Häller du i olja så har du en dålig broms inom ett år och måste byta, kanske i onödan. Byt inte kedjan.

Gammal rostig psyklät!
Nummerskyltfram.jpg ht=165

Reg skylt för framlampa

Om någon tycker att cyklisten bemöts negativt i dagens trafik så var det inte bättre förr. Reg skylten kom till enbart för att bestraffa cyklisten. Då polisen och hästskjutsarna inte var speciellt förtjusta i cykelns bredare användande på vägarna så belade man alla cyklister i Stockholm med registreringstvång från 1894 och några fler orter kom på samma sak (ca 60 st).

Reg skylten skulle sitta bak, som den gör på Hermes-cykeln, samt på framlyktan stående rakt ut så att den var synlig från sidorna. Allt detta för att kunna identifiera och anmäla dessa cyklande marodörer. Polisen hjälpte gärna till att förpesta tillvaron med att bötfälla cyklister med den sk Pliktfemman för minsta förseelse, eller av polisen inbillad förseelse. År 1900 hade Stockholm drygt 36 000 registrerade cyklister.

Framlyktplåten försvann ca 1910. Däremot så vidareutvecklades baknummerplåten från påmålade vita siffror på svart bakgrund(färgvalet hos de flesta) till att gjutas i aluminium under tiden kring 30-talet och framåt. Sista stad att stryka nummerplågan officiellt från sitt förlegade reglemente var Västerås 1965. Från 50-talet var den inte ens ordentligt efterföljd. En av de klokare städerna var förvånansvärt Göteborg som inte införde nummerpåbudet.

SÃndagsnissenummer.jpg ht=699

Gammal rostig psyklät!
rooster skrev:
> Ofan, över 100 år gammal hoj, nu vart man ju
> lite manad att fixa upp den då :).
>
> Några små undringar över att se över lagerna,
> har ju bara meckat modernare hojjar så vad bör
> man tänka på när man skruvar isär denna
> förhistoriska best?

Nu har det gått 6 år, hur gick det???

Blev det neon eller original?

Gammal rostig psyklät!
Jag har inte läst hela tråden. Men någon gång på 20-talet så började man med hellånga stänkor. Framskärmar alltså. Den här stänkan slutar vid gaffeln. jag skulle tippa på att hojen är från 1905-1915 eller något sådant.

Gammal rostig psyklät!
Ta det lugnt med den. Blästra, putas, croma om delar "kostar inte så mycket".
Lacka upp den eller behåll ram och skärmar som de är. Fetta in lager etc. Och framförallt använd den. En riktig PÄRLA!!! Grattis !!!! :)

Gammal rostig psyklät!
Skulle tänka mig att denna cykel före 1910 (?) som troligen rullat med träfälgar & vulstdäck har fått moderna nav & fälgar nån gång på fyrtio talet torpedonavet är daterat 1940. på en av bilderna syns "gubbapinnen" som man använde för att komma igång då den i original inte har haft frihjul. En original fixed m a o

Finns mycket info här: http://veterancykel.se/Datering-av-cyklar-fr-n-1900-1960/

Gammal rostig psyklät!
AlphaTango skrev:
> rooster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ofan, över 100 år gammal hoj, nu vart man ju
> > lite manad att fixa upp den då :).
> >
> > Några små undringar över att se över
> lagerna,
> > har ju bara meckat modernare hojjar så vad