Gängtape eller koppar/alu-pasta vid vevlagermontering?

Kör du kopparpasta lär du inte komma på kant med ngn här på forumet i alla fall! Att använda gängtape vid vevlagermontering har jag aldrig hört talas om, så det kan jag inte uttala mig om. ;-)

Man kan ha det om det glappar för mycket mellan bult och mutter också. Eller för att tysta långa ventiler som skramlar mot en högprofils alu-fälg...

Jag läste en artikel i någon av dom Engelska MTB tidningarna där rekomenderade dom att använda gängtape! Om man betänker på hur klimatet ser ut i England med lera upp till v-bromsarna 75% av året, så inser man att tipset måste vara bra. Brukar själv dock använda kopparpasta till mina cyklar, mest pga. att jag inte äger gängtape. Prova en vinter sen kan du ta isär vevpartiet och kolla hur det ser ut. Sen berättar du här på forumet.

/Mats

Använd absolut inte kopparpasta! Då bildas galvaniska element och allt som är gjort av stål börjar rosta mycket snabbare, typ alla skruvar. Använd aluminiumpasta istället. Då slipper du de problemen.

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Använd absolut inte kopparpasta! Då bildas
> galvaniska element och allt som är gjort av stål
> börjar rosta mycket snabbare, typ alla skruvar.
> Använd aluminiumpasta istället. Då slipper du de
> problemen.
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats

tänkte precis säga samma sak :). finns många nötter som använder kopparpasta
vid montering av alufälgar på bil och det går inget vidare om dem sitter där ett tag

gängtape tycker jag låter som att det kan funka bra

Tillbaka
Topp