garanti på mtb.

rusty_120

Ny medlem
garanti på mtb.
Är det så att garantin följer första ägaren?
I scotts manual som följer med cyklen står 3 år och 5 på vissa saker. Jag köpte hojen begagnad och kan inte nyttja garantin enligt handlaren. Stämmer detta?

garanti på mtb.
Nja, om det inte anges i det urspr. avtalet mellan säljare och köpare, TROR jag nog man har rätt sätta annan i sitt ställe vad gäller det anspråk man har mot säljaren i form av garantin;

(ur ngn bok av ngn klok person)

"15.6 Partsväxling

Enligt huvudregeln är det inte möjligt för en avtalspart att befria sig från sina avtalade skyldigheter genom att sätta annan i sitt ställe. Gäldenärsväxling kräver borgenärens medgivande.

När det gäller intjänade fordringar och andra rättigheter, t.ex. på grund av att en konsult har rätt till betalning av en beställare, kan en part normalt sätta annan i sitt ställe. Detta uttrycks så att borgenärsväxling - till skillnad från gäldenärsväxling - är tillåten. Förklaringen är att det vanligtvis är utan betydelse för en part om han ska betala en summa pengar till den ena eller den andra borgenären. Däremot är det med hänsyn till risken för bristande betalnings- eller prestationsförmåga (insolvensrisken) av betydelse att en gäldenär inte ska kunna sätta annan i sitt ställe utan borgenärens samtycke.(5)

garanti på mtb.
Fast garanti är ju ett helt frivilligt åtagande, då borde ju även garantihållaren kunna sätta vilka villkor man vill så länge de inte bryter mot lagen.

garanti på mtb.
Det är olika mellan märkena, vissa märken har att det bara gäller första ägaren, det gäller att läsa villkoren, står det inget sånt där så följer det cykeln.

garanti på mtb.
Rydell: Reklamera får man då göra till den man köpte cykeln av under vilket faller under köplagen istället för under konsumentköplagen om du handlar av en butik. Garanti är ett åttagande från tillverkaren eller butiken som inte regleras av svensk lagstiftning.

garanti på mtb.
Nä det är en skitgrej inget dyrt så lugnt för mig. Men jag tycker det är kasst. Första ägaren hade cyklen nån månad innan jag köpte den, så cyklen va ju ny men 10 lök billigare än i butik. Dock hade han haft 5 år på tex ramen.

garanti på mtb.
Det står i garantipappren från Scott att det bara gäller första ägare, men jag fick min Spark reparerad (spricka i kedjestag) på garantin. Jag är andra ägare, men fick med samtliga köpehandlingar i original, och då va det inget snack utan det bara fixades. Om det beror på att den lokala handlaren tyckte det var en solklar garantisak som bara skulle åtgärdas, eller hur de resonerade vet jag ej. De ordnade det i alla fall smidigt.

Tillbaka
Topp