Garmin connect imponerar inte

Verkar vara fixat nu. Förrgår
Visa bilaga 680198
Vs 12'e december. Verkar som om garminen loggar liftåkningen bättre nu. Min epix ropar ut varvtider i hörlurarna nu också vilket känns nytt. Tycker det känns som om min garmin hamnat i paritet med min gamla Polarklocka nu
Visa bilaga 680199
Loggar ju iallafall. Min Applewatch total vägrar logga gps data när jag väljer utförsåkning. Grader i helvetet osv…

När man precis beställt en 965 så dyker denna tråd upp ?. Hoppas upplevelsen är bättre idag än senast man var garmin ägare.
Garmin är ju bra på att lägga till nya features men sämre på att fixa problem i programvaran. Och fler features som ska fungera tillsammans gör att fler saker kan gå sönder. Men sammantaget är det nog en bra klocka. Man behöver ju egentligen bara de centrala träningsfunktionerna.

Det här med översättning till svenska verkar skapa problem - så även i GC som när "Threshold" översätts till "Gräns" isf det kanske mer bekanta"Tröskel"

IMG_0921.jpeg

En väldigt bra feedback som Garmin-supporten borde få, kanske kan även sådana språkliga saker förbättras vid programvaruuppdateringar!
Dom verkar skita fullständigt i det. Det har klagats på garmins översättningar i minst 10 år. Det tråkiga är ju att vissa av garmins felöversättningar nu börjar få fäste i svenska språket. Många här på forumet skriver ju tex kraft när dom menar effekt. :D

255 är min primära wearable, det verkar som att den gamla 45S bara delvis hade stöd för att vara det och därför kanske aktiviteterna från Edge räknades annorlunda. Jag har MoveIQ aktiverat.

Testar med att logga på Edge imorgon medan jag har startat en släng-aktivitet på klockan så får jag se om det blir annorlunda.
Svarar mig själv...

Med dagens släng-aktivitet loggad på klockan fick jag rimligt antal intensiva minuter (men inget från Edge 530 när bara den hade synkat). Hypotesen nu är att MoveIQ inte fungerar lika bra inne som ute. Jag hade trots allt en klocka på armen på alla uteturer förra året.

Vad har det med Garmin Connect att göra? Eller missar jag något?
Har du missat installera connect IQ appen? Är väl i den du uppdaterar urtavlor och sånt?
Var så enkelt att den inte stödja av klockan trots det står att grejorna är kompatibla.

Laddade ner en annan och sedan fick jag det där kryptiska meddelandet att man måste betala för watchface.

Är det bara jag som fått automatisk lösenordsåterställning idag? :unsure:

Edit: Svarar mig själv genom att erkänna eventuellt handhavandefel :rolleyes:

Senast ändrad:
Idag var det min tur att få problem...
Efter att min Forerunner 255 uppdaterat sig till 18.22 så slutade den synkronisera med Garmin Connect på telefonen. Edge 530 har fortfarande kontakt.

Tog bort den från telefonen och försökte lägga till den men det går inte para ihop dem. Provade att lägga till den i telefonens bluetoothinställningar. Får upp de sex kontrollsiffrorna och de stämmer. Godkänner i telefonen men får inte godkänna i telefonen... Telefonens guide hävdar att telefonen inte är i "Bluetooth Pairing Mode" men hittar inget sätt att få den i det läget. Om jag på klockan väljer "Phone" och "Pair Phone" så får jag upp en QR-kod att ladda ner Garmin Connect, men den har jag ju redan. Jag har till och med testat att installera om den. Nästa sida säger "Finish setup in app." Det enda telefonen säger är "Pairing failed. Setup was not successful." och ger mig alternativet Retry som inte gör någon skillnad. Har startat om klocka och telefon säkert 10 gånger var.

Hur nedgraderar jag? Nån som har några andra idéer?

Du ska inte lägga till den i telefonens inställningar själv, det ska gå genom appen. Ta bort den innifrån appen, kontrollera/ta bort den från telefoninställningarna. Starta om klockan genom att hålla in övre vänstra ca 15 sek tills den stängs av, starta sedan som vanligt och försök igen. (Att lägga till den innifrån appen)

Du ska inte lägga till den i telefonens inställningar själv, det ska gå genom appen. Ta bort den innifrån appen, kontrollera/ta bort den från telefoninställningarna. Starta om klockan genom att hålla in övre vänstra ca 15 sek tills den stängs av, starta sedan som vanligt och försök igen. (Att lägga till den innifrån appen)
Tyvärr blir det exakt samma sak. Jag tog bort den från telefonen och startade om telefonen. Jag stängde av klockan och startade den igen. Jag startar Garmin Connect på telefonen. Jag väljer att lägga till en enhet och bläddrar bland alla kompatibla enheter. Jag väljer Forerunner och 255. Garmin Connect säger "Make sure your Garmin device is in bluetooth paring mode". Den hittar inget (kanske för att jag inte är i "Phone->Pair Phone" på klockan). Om jag går in i den menyn säger Garmin Connect "Forerunner 255 found!" och jag väljer "Connect it". Får upp ännu en dialogruta "Link Connect with Forerunner 255" där jag väljer OK. Garmin connect säger "Pairing failed" som tidigare...

Tyvärr blir det exakt samma sak. Jag tog bort den från telefonen och startade om telefonen. Jag stängde av klockan och startade den igen. Jag startar Garmin Connect på telefonen. Jag väljer att lägga till en enhet och bläddrar bland alla kompatibla enheter. Jag väljer Forerunner och 255. Garmin Connect säger "Make sure your Garmin device is in bluetooth paring mode". Den hittar inget (kanske för att jag inte är i "Phone->Pair Phone" på klockan). Om jag går in i den menyn säger Garmin Connect "Forerunner 255 found!" och jag väljer "Connect it". Får upp ännu en dialogruta "Link Connect with Forerunner 255" där jag väljer OK. Garmin connect säger "Pairing failed" som tidigare...
Verkar inte helt stabilt. Jag har valt att skjuta den framåt på min 965.

05227E20-777E-4EF8-ADDE-31D6C2C8927A.jpeg

Inte en vanlig av/på, håll in tills den slocknar, det brukar jag alltid göra efter uppdateringar

Tjejen har precis skaffat en hrm-fit och försöker att koppla den till en Samsung watch 4, lättare sagt än gjort.
Jag går bet, hilfe!?

Ändrade från MHR till HHR för zoner men verkar inte som zonerna blivit justerade.

Känns som garmin har så mycket funktioner att det är svårt att säkerställa allt faktiskt fungerar som det ska.

Edit: eller så använder inte garmins dagliga träningsförslag puls zoner men det låter konstigt?

Senast ändrad:
Dagens randotur loggades på Edge 530 och klockan hade ingen skräpaktivitet igång. Jag fick 768 "intensiva minuter". Alltså var det nog så att den hade svårt att avgöra att jag gjorde något på spinningpassen inomhus utan GPS.

Ändrade från MHR till HHR för zoner men verkar inte som zonerna blivit justerade.

Känns som garmin har så mycket funktioner att det är svårt att säkerställa allt faktiskt fungerar som det ska.

Edit: eller så använder inte garmins dagliga träningsförslag puls zoner men det låter konstigt?
En känd bugg, du måste resetta zonerna för att de ska uppdatera sig

Ok, har uppdaterad min antika Suunto klocka till en Garmin, till min stora chock känns Garmin lite slutet/sovjetiskt likt Apple men förhoppningsvis är det bara jag som har dålig koll.

Fråga: Hur för man automatiskt över pass från en Wahoo Elemnt Bolt till Garmin connect?

Ok, då vet jag inte.

Jag vet nu, Garmin & Apple = Sovjet (slutna ekosystem). Skulle inte förvåna mig om Apple köper upp Garmin vid tillfälle, de passar bra ihop.

Däremot överraskar det mig något att inte Wahoo anstränger sig lite mer här eftersom de riskerar bli förloraren. Mycket vanligt trots allt att man både vill ha en sportklocka och en cykeldator. Kommunicerar inte dessa bra när man laddar upp aktiviteter eller rör sig inom skilda ekosystem så är det åtminstone irriterande.

Rimligen blir de analyser som Garmin connect och klockan ger åt h-vete fel/missvisande om man inte får in alla aktiviteter? (Vilket väl får effekten att man disablar ca 514 st funktioner samt notiser i klockan, Garmin är ohotade världsmästare i antal funktioner.)

Det finns enbart en vinnare här och det är Garmin eftersom de både har bra sportklockor och cykeldatorer. Wahoos sportklockor är väl inget att hänga i julgranen i jämförelse. *LoL* För oss som föredrar Wahoos cykeldatorer men Garmins sportklockor så är detta en nackdel man får ta.

Ingen större grej, gillar man analysera data kan man göra det i tex Strava och/eller Trainingpeaks istället, här är det enkelt att samla ihop data från alla enheter.

Senast ändrad:
Jag vet nu, Garmin & Apple = Sovjet (slutna ekosystem). Skulle inte förvåna mig om Apple köper upp Garmin vid tillfälle, de passar bra ihop.

Däremot överraskar det mig något att inte Wahoo anstränger sig lite mer här eftersom de riskerar bli förloraren. Mycket vanligt trots allt att man både vill ha en sportklocka och en cykeldator. Kommunicerar inte dessa bra när man laddar upp aktiviteter eller rör sig inom skilda ekosystem så är det åtminstone irriterande.

Rimligen blir de analyser som Garmin connect och klockan ger åt h-vete fel/missvisande om man inte får in alla aktiviteter?

Det finns enbart en vinnare här och det är Garmin eftersom de både har bra sportklockor och cykeldatorer. Wahoos sportklockor är väl inget att hänga i julgranen i jämförelse. *LoL* För oss som föredrar Wahoos cykeldator men Garmins sportklockor så är detta en nackdel man får ta.

Ingen större grej, gillar man analysera data kan man göra det i tex Strava och/eller Trainingpeaks istället, här är det enkelt att samla ihop data från alla enheter.

2:40 så pratar Ray och Wahoos VD om klockan.

Notera att Garmins klockor och cykeldatorer inte nödvändigtvis heller kommunicerar så väl mellan sig. Så det är inte bara inlåsningseffekten, det är dåligt också. Men jag har haft Garmin produkter i 15 år nu och inget annat, man kanske är masochist...

Rimligen blir de analyser som Garmin connect och klockan ger åt h-vete fel/missvisande om man inte får in alla aktiviteter? (Vilket väl får effekten att man disablar ca 514 st funktioner samt notiser i klockan, Garmin är ohotade världsmästare i antal funktioner.)

Det finns enbart en vinnare här och det är Garmin eftersom de både har bra sportklockor och cykeldatorer. Wahoos sportklockor är väl inget att hänga i julgranen i jämförelse. *LoL* För oss som föredrar Wahoos cykeldatorer men Garmins sportklockor så är detta en nackdel man får ta.

Apple kommer aldrig köpa Garmin. Dom är för stora och dominanta i sitt segment så kommer nog inte gå igenom hos konkurrens myndigheten. Sedan gör Garmin mycket annat än klockor. Axplock är ekolod, Marina GPS, Radar, flygsystem, hundspårare osv. Apple har inget intresse av det segmentet.

Om du inte har något emot att betala för det, så fungerar https://smartscalesync.com/ bra att synka vikten med. Jag kör in vikten från min Withingsvåg till Garmin och Trainerroad.
Tack, det är verkligen inte ett jätteproblem, garmins graf i appen räcker för mina behov, snittvikten brukar inte diffa tillräckligt mycket under säsongen för att behöva uppdatera särskilt ofta

Kan man se en graf över snitt hastighet för pass någonstans?

Exempelvis min bas pass är gjorda på 140bpm som mål. Vore ju kul att se en trend om man blir snabbare med samma insats.

Tillbaka
Topp