Garmin connect imponerar inte

Garmin connect imponerar inte
Varför är nästan hela skärmen på min Edge 830 plötsligt helt mörk i direkt solljus?
...
Det var snäppet bättre efter nån timme, endast mörkt i kanterna:
För 4-5 år sedan hade många Edge 1030 ett likn problem med skuggkant på displayen och Garmin bytte ut alla berörda exemplar, läs mer här
https://happyride.se/forum/threads/garmin-edge-1030.3217700/page-9#post-4083277
Varför inte kontakta kundtjänst för att höra vad som gäller nu?
 
Garmin connect imponerar inte
Garmin connect imponerar inte
Inte så tät skog, ett varv är 5km, så det visar ganska så mycket fel..
Jag har sett liknande, vid det tillfället exporterade jag ut aktiviteten till ett läsbart format (gpx?) och då kunde man se att det var hopp i tidsstämplarna. Kan bero på svag signal, t ex träd, störningar i signalen och kan ju lika gärna beror på buggar i Garmins programvara.

Min förra klocka (från 2018) var betydligt sämre än min nya klocka (modellår 2022 med dual band gps) när täckningen är dålig.
 
Garmin connect imponerar inte
Använde min Epix Pro för att logga en cykelrunda då cykeldatorn är på lagning. Stack ut med 50+%, när jag kom hem efter ca 1h20m var den död. Har exporterat följande från -FIT-filen, då rundan tydligen autosparas:

1781783619794.webp


Snabb åtgång va? Vad har hänt?
 
Garmin connect imponerar inte
Använde min Epix Pro för att logga en cykelrunda då cykeldatorn är på lagning. Stack ut med 50+%, när jag kom hem efter ca 1h20m var den död. Har exporterat följande från -FIT-filen, då rundan tydligen autosparas:

Visa bilaga 836507

Snabb åtgång va? Vad har hänt?
Något hände ju vid 12:44 uppenbarligen.
Batterier som börjar bli slitna brukar ju tappa oproportionerligt snabbt på slutet av urladdningscykeln men det här var ju från halvfullt så det borde du i så fall sett många gånger innan.
 
Garmin connect imponerar inte
Använde min Epix Pro för att logga en cykelrunda då cykeldatorn är på lagning. Stack ut med 50+%, när jag kom hem efter ca 1h20m var den död. Har exporterat följande från -FIT-filen, då rundan tydligen autosparas:

Visa bilaga 836507

Snabb åtgång va? Vad har hänt?
Min klocka (gammal Forerunner) har jag för att logga pendling till och från jobb. Behöver ladda nästan fullt för att kunna spela in lite under två timmar fram och tillbaka. När jag använder den för att bara broadcasta puls till datorn räcker den i en evighet. Om jag minns rätt hade den mycket bättre batteritid när den var ny men det har gått utför väldigt snabbt nu. Den har dock några år på nacken men aktiviteter drar oerhört mycket batteri.
 
Garmin connect imponerar inte
Läser att fanskapet inte beräknar vo2 max på cykling utan effektmätare. Stämmer det?
I så fall kunde den lägga av att visa nåt alls för oss icke löpare. ..
 
Garmin connect imponerar inte
Är det så så är det ju bara att välja mellan att slanta upp för antingen ett par löpardojor eller en effektmätare. Kom ihåg, hälsan först..
Jag sätter nog lite eltejp över siffran. Övervägde för en sek att köpa mätare till flickan som är den som bryr sig men så kul ska vi inte ha.
Gissar att det inte funkar på hennes andra aktiviteter heller så att det bara är hennes fejkade ålder och vilopuls som styr.....
 
Garmin connect imponerar inte
Jag sätter nog lite eltejp över siffran. Övervägde för en sek att köpa mätare till flickan som är den som bryr sig men så kul ska vi inte ha.
Gissar att det inte funkar på hennes andra aktiviteter heller så att det bara är hennes fejkade ålder och vilopuls som styr.....
Den känner automatiskt av Vo2Max (vanlig) när man är ute och går med klockan. Ska den göra den iaf. Men för cykling krävs effektmätare ja. Inte vilopuls dock, den har ingen inverkan. Ålder kanske, men definitivt vikt spelar större roll.
 
Garmin connect imponerar inte
Jag hade problem med klockan idag som slutade synka till datorn. Har den på att broadcasta pulsdata bara. Den var fortfarande igång men såg inte pulsdatan på datorn plötsligt så stannade till och försökte synka igen. Men när jag testade stänga av och sätta på broadcasting igen så vägrade den starta? Ibland startade den i en sekund och sen slog den av igen. Till slut vägrade den helt att ens starta och var fortsatt bara grå. Kan den ha överhettats?
 
Garmin connect imponerar inte
Jag hade problem med klockan idag som slutade synka till datorn. Har den på att broadcasta pulsdata bara. Den var fortfarande igång men såg inte pulsdatan på datorn plötsligt så stannade till och försökte synka igen. Men när jag testade stänga av och sätta på broadcasting igen så vägrade den starta? Ibland startade den i en sekund och sen slog den av igen. Till slut vägrade den helt att ens starta och var fortsatt bara grå. Kan den ha överhettats?
Ingen som varit med om detta? Har varit med om att klockan helt plötsligt slutat synka men då oftast efter ett fikastopp när jag varit ifrån cykeln en stund. Men då funkar det alltid att bara refresha sensorerna via datorn.. den här gången ville den inte alls förrän mycket senare i rundan.
 
Garmin connect imponerar inte
Tror det var @pme som nämnde att garmin hade ett rätt bra värde på vo2. Hans garmin och tester hos aktivitus hade varit rätt överens
Det _kan_ såklart vara så, men det behöver inte vara så. Jag själv testade Vo2-max för ett par veckor sedan och det var ca 0,8 ifrån Garmins uppskattning vilket är mer än väl godkänt. Men det kan för någon annan diffa 5-10 upp eller ned.
 
Garmin connect imponerar inte
Tror det var @pme som nämnde att garmin hade ett rätt bra värde på vo2. Hans garmin och tester hos aktivitus hade varit rätt överens
Har också hört detta. Sett folk testa Vo2Max på Instagram hos Aktivitus-liknande faciliteter samt såna här videos på YouTube:

Nu skulle förstås folk på internet kunna ljuga såklart men jag litar på estimatet ändå eftersom jag inte har någon anledning att faktiskt testa min riktiga Vo2Max än.
 
Garmin connect imponerar inte
Det gällde alltså primärt att fatta hur det funkar eftersom dottern tittar på det och sekundärt att jag blir irriterad när jag inser att de använder ett vo2 max baserat mest på ålder för att beräkna fitness age. Möjligt att det alltid är meningslöst men känns direkt löjligt om man inte tränar löpning och / eller cykel med mätare och det kunde gärna framgå utan att jag behöver googla.
 
Garmin connect imponerar inte
Jag fick ett vo²-max för löpning förra sommaren då jag var lite snabb (med mina mått mätt), och har samma värde nu enligt Garmin (inte alls lika snabb). De verkar inte sänka så lätt eller ofta, är min uppfattning.
 
Garmin connect imponerar inte
Under inrutad period (ungefär) Zwiftade jag ca 3 ggr/v, mestadels halvintensiva intervallpass om 30-40 minuter inkl upp- och nedvärmning. Därefter bytte jag till löpning 3-4 dagar i veckan, med märkbar sänkning av uppskattat värde. Hur Garmin räknar ut det är för mig en gåta.

IMG_4530.webp
 
Garmin connect imponerar inte
Jag har en liknande kurva efter zwift-säsongen. :)
Garmins skattade vo2max verkar nästan enbart styras av löpfart / effekt på cykeln under första 6-8 minuterna. Jag har några zwift pass jag brukar köra som rampar upp snabbt till tröskeleffekt, dom ger väldigt hög vo2 max.
När jag springer brukar jag alltid börja med ganska lugn lufs, då blir det sänkt vo2 max. Har även testat att gasa på lite mer från början, då blir det höjd vo2max. :D
 
Garmin connect imponerar inte
Jag har en liknande kurva efter zwift-säsongen. :)
Garmins skattade vo2max verkar nästan enbart styras av löpfart / effekt på cykeln under första 6-8 minuterna. Jag har några zwift pass jag brukar köra som rampar upp snabbt till tröskeleffekt, dom ger väldigt hög vo2 max.
När jag springer brukar jag alltid börja med ganska lugn lufs, då blir det sänkt vo2 max. Har även testat att gasa på lite mer från början, då blir det höjd vo2max. :D
Den kollar relationen mellan puls och pace (för löpning) och effekt på cykeln. Så om du kan hålla höga watt med låg puls uppskattar den högre Vo2Max. Den tar även annan data som längd, ålder, kön, vikt osv i åtanke och för att ha en baseline att utgå ifrån. Vore konstigt om den bara beräknar baserat på första minuterna eftersom du måste ha ett minst 15-20 minuter långt pass för att det ska beräknas.
 
Garmin connect imponerar inte
Jag har en liknande kurva efter zwift-säsongen. :)
Garmins skattade vo2max verkar nästan enbart styras av löpfart / effekt på cykeln under första 6-8 minuterna. Jag har några zwift pass jag brukar köra som rampar upp snabbt till tröskeleffekt, dom ger väldigt hög vo2 max.
När jag springer brukar jag alltid börja med ganska lugn lufs, då blir det sänkt vo2 max. Har även testat att gasa på lite mer från början, då blir det höjd vo2max. :D
Detta är ju knasigt. Springer man på Garmins förslag inleds ju alla pass, även högintensiva sådana, med 10 minuters uppvärmning i lugnt tempo.
 
Tillbaka
Topp