Garmin Edge 1000

Garmin Edge 1000
Det är ju förvisso alltid kul att få beröm (?), men att det täcker hela skärmen så man inte kan se vad man egentligen ville se är lite trist..

Garmin Edge 1000
Testade för första gången en "app". En lite roligare dataskärm än standardrutorna, väldigt bra faktiskt, allt man behöver finns om man kollar noga. Sedan är det ju asfräckt med "analog" hastighetsmätartavla :)

Bilagor

• 20160517_160233.jpg
    20160517_160233.jpg
    83.9 KB · Besök: 91
Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
Testade för första gången en "app". En lite roligare dataskärm än standardrutorna, väldigt bra faktiskt, allt man behöver finns om man kollar noga. Sedan är det ju asfräckt med "analog" hastighetsmätartavla :)
Coolt!!! Har själv inte fattat hur man fixar "appar" det går alltså att göra i verkligheten:)

Garmin Edge 1000
Läderlappen sa:
Coolt!!! Har själv inte fattat hur man fixar "appar" det går alltså att göra i verkligheten:)
lite lurigt var det. Men såhär funkade det med den där, "Edge" heter den appen tror jag:

1) Gå till Connect-hemsidan via Garmin Express och välj den app du vill ha.
2) Synka enheten så den kopieras över.
3) På enheten välj aktivitetsprofiler och där du ställer in dataskärmarna gör en ny med bara ett fält och när du sedan väljer vad som ska ska visas i det fältet så ska denna finnas där. Klart!

(jag fick nån bugg och det kom upp nån konstig symbol första gången jag provade, men gjorde om bara så funkade det)

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
Läderlappen sa:
lite lurigt var det. Men såhär funkade det med den där, "Edge" heter den appen tror jag:

1) Gå till Connect-hemsidan via Garmin Express och välj den app du vill ha.
2) Synka enheten så den kopieras över.
3) På enheten välj aktivitetsprofiler och där du ställer in dataskärmarna gör en ny med bara ett fält och när du sedan väljer vad som ska ska visas i det fältet så ska denna finnas där. Klart!

(jag fick nån bugg och det kom upp nån konstig symbol första gången jag provade, men gjorde om bara så funkade det)
Tack för tipset, skall testas ikväll?

Garmin Edge 1000
Ny FW 8.3

Changes made from version 8.10 to 8.30:
◦New feature! Added the ability to set an activity's Ride Type. Garmin Connect will show this setting in each ride's Activity Type. You can modify the default setting for each Activity Profile and also manually override this value on the save/discard page for each ride. Please note that the following Ride Type settings are not yet supported on Garmin Connect, but will be added in the upcoming weeks: Commuting, eBike, and eMountain.
◦Fixed issue where an extra activity profile is created when importing settings from WKO4.
◦Added support for two new data fields on the Varia Vision: Gear Battery and Gear Combo
◦Fixed issue where CIQ data fields could cause sensor dropouts.
◦Improved experience with Bontrager lights.
◦Fixed issue where FTP could be corrupted, which caused TSS and IF metrics to not be recorded.
◦Fixed issues with gear shifting data.

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6735

Innan man uppdaterar kan det vara bra att göra en backup;
"Read before updating firmware : Avoid losing settings, milleage, profiles".
eller
"How to backup and transfer your Garmin Edge settings"

/Håkan

Garmin Edge 1000
HåkanC sa:
Ny FW 8.3

◦New feature! Added the ability to set an activity's Ride Type. Garmin Connect will show this setting in each ride's Activity Type. You can modify the default setting for each Activity Profile and also manually override this value on the save/discard page for each ride. Please note that the following Ride Type settings are not yet supported on Garmin Connect, but will be added in the upcoming weeks: Commuting, eBike, and eMountain.
coolt! det låter som det är direkt hämtat från Strava :) vilket borde betyda att det kan överföras till Strava inom en snar framtid också så man slipper pilla med det där. Vore ju finfint. Bara göra aktivitetsprofiler för olika ride types så är det klart.

Men undrar om det funkar bättre med egna kartor och navigering nu. Står inget om det. Vet inte om jag vågar prova 8'an igen men väldigt sugen så det kanske blir det ändå då :)

Garmin Edge 1000
Uppdaterade till 8.3 igår och Edgen känns betydligt snabbare i menyhanteringen än tidigare.

Tyvärr inget skarpt test ännu men jag har en liten förhoppning att de även tittat över funktionen för live segment som buggade lite i 8.1.

Garmin Edge 1000
Jag uppdaterade idag från 7.0 till 8.3 direkt. Tog backup innan på allt men det gick hur smidigt som helst. För första gången jag varit med om så skapade den inte massa nya aktivitetsprofiler. Var tvungen att kolla så det verkligen blev uppdaterat men det står 8.3 där :) och jag har ride type! Samt att navigeringen med egna kartor nu verkar funka!!!!! (har inte provat så mycket än dock, återkommer om det inte var bra nu heller)

/edit: rutten funkar men navigeringen verkar lite mysko fortfarande. Men men, brukar mest titta på rutten bara så det funkar för mig just nu.

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Nu har även jag köpt en Edge 1000! :)

Jag har läst lite inlägg om kartor, finns det nån anledning att engagera sig i det? Duger inte dom som redan är installerade?

Vad är vinningen egentligen? Ju mindre fippel man behöver göra ju skönare är det. :)

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
Jag uppdaterade idag från 7.0 till 8.3 direkt. Tog backup innan på allt men det gick hur smidigt som helst. För första gången jag varit med om så skapade den inte massa nya aktivitetsprofiler. Var tvungen att kolla så det verkligen blev uppdaterat men det står 8.3 där :) och jag har ride type! Samt att navigeringen med egna kartor nu verkar funka!!!!! (har inte provat så mycket än dock, återkommer om det inte var bra nu heller)

/edit: rutten funkar men navigeringen verkar lite mysko fortfarande. Men men, brukar mest titta på rutten bara så det funkar för mig just nu.

Har inte testat navigeringen sedan första veckan som användare och redan då var jag klar med att den funktionen inte var så genomtänkt.

Men mina aktivitetsprofiler blev helt bananas igår.
Inte ett dugg stämmer sedan innan uppdateringen så nu blir det till att fundera ut hur man hade det... Vill inte stå på startlinjen på lida och upptäcka att allt som visas är kadens och hastighet. ?

Garmin Edge 1000
En3preneur sa:

Jag har läst lite inlägg om kartor, finns det nån anledning att engagera sig i det? Duger inte dom som redan är installerade?

Vad är vinningen egentligen? Ju mindre fippel man behöver göra ju skönare är det. :)
Den förinstallerade kartan är OSM-baserad http://www.openstreetmap.org
OSM är en GPS-karta där alla som vill bidrar (kartornas motsv till Wikipedia) saknar du ngn väg i OSM bör du alltså registrera ett konto och rita in den så kommer den med i nästa uppdatering.
Och där är ett av problemen med Garmins OSM-karta; den uppdateras bara några ggr/år
men ett värre problem, enl mig åtminstone, är att den inte är så bra typad (dvs vägars utseende o likn)

En annan OSM-baserad karta som är bättre typad är;
http://garmin.openstreetmap.nl
Vill du ha en OSM-baserad karta som är bättre för MTB rekommenderar jag;
https://openmtbmap.org/

/Håkan

Garmin Edge 1000
HåkanC sa:
En3preneur sa:

Den förinstallerade kartan är OSM-baserad http://www.openstreetmap.org
OSM är en GPS-karta där alla som vill bidrar (kartornas motsv till Wikipedia) saknar du ngn väg i OSM bör du alltså registrera ett konto och rita in den så kommer den med i nästa uppdatering.
Och där är ett av problemen med Garmins OSM-karta; den uppdateras bara några ggr/år
men ett värre problem, enl mig åtminstone, är att den inte är så bra typad (dvs vägars utseende o likn)

En annan OSM-baserad karta som är bättre typad är;
http://garmin.openstreetmap.nl
Vill du ha en OSM-baserad karta som är bättre för MTB rekommenderar jag;
https://openmtbmap.org/

/Håkan

Tack för den utförliga beskrivningen Håkan! Det vore ju trevligt med en bra karta för MTB som fixar typ Nicka-spåret och Fornspåret om det nu finns? Jag skall iaf ta och kolla på den kartan du rekommenderade där.

Är det isf bara den man skall ha aktiverad i sin MTB-profil då?

Garmin Edge 1000
En3preneur sa:
Det vore ju trevligt med en bra karta för MTB som fixar typ Nicka-spåret och Fornspåret om det nu finns?
Ingen aning. Men kolla på: http://www.openstreetmap.org/

Jag skall iaf ta och kolla på den kartan du rekommenderade där.

Där märker du en av bristerna i edgens programvara;
Trots att kartvalet finns under aktivitetsprofilerna är det globalt, dvs den karta du väljer i en profil är den som är aktiv i alla profiler.
Tyvärr är det så (om de inte har ändrat i senaste uppdateringen).

/Håkan

Garmin Edge 1000
Tack för dina bra svar Håkan.

Jag har 4'a kartor där nu:
INTL
Garmin Cycle
Edge DEM
Garmin Geocode

Dom 4'a låg där när jag köpte GPS'en. Alla är aktiverade, är det nödvändigt?

Vad är det för skillnad på dessa 4'a?

HåkanC sa:
En3preneur sa:
Det vore ju trevligt med en bra karta för MTB som fixar typ Nicka-spåret och Fornspåret om det nu finns?
Ingen aning. Men kolla på: http://www.openstreetmap.org/

Jag skall iaf ta och kolla på den kartan du rekommenderade där.

Där märker du en av bristerna i edgens programvara;
Trots att kartvalet finns under aktivitetsprofilerna är det globalt, dvs den karta du väljer i en profil är den som är aktiv i alla profiler.
Tyvärr är det så (om de inte har ändrat i senaste uppdateringen).

/Håkan

Garmin Edge 1000
Batteriet i hastighetsgivaren tog slut men efter att ha satt i nytt batteri så blir det ändå ingen kontakt med givaren.
Vad är det som kan gå fel? Är det CR2032 som ska sitta i med + nedåt?

Garmin Edge 1000
Roger_Edvinsson sa:
Har inte testat navigeringen sedan första veckan som användare och redan då var jag klar med att den funktionen inte var så genomtänkt.
nu har jag testat lite mer.

Det som INTE funkar är att navigera på en rutt. Alltså inte navigera på ett mål bara utan en rutt som man laddat in. Det funkar inte vare sig på inbyggda kartan eller egen karta! Ej heller om man tar en tidigare körning i GPS'en och omvandlar den till en rutt, allting i GPS'en. Inte ens då kan den navigera på den rutten!!! Helt makalöst egentligen.

Men, som sagt, det funkar att följa en rutt man laddat in. Så det går ju, avviker man så står det att man är "off course", det funkade inte i 8.0/8.1 för mig. Den muppade ur totalt och det stod "route calculation error" (workaround var att gå in på rutten och välja att den alltid ska visas, det funkade ju).

Det är nästan helt otroligt att de lyckats förstöra en av huvudfinesserna på denna cykeldator. Många som köper just denna modell gör det väl för turn-by-turn-navigering, som inte funkar nu såvida man inte bara knappar in en destination så den får räkna rutten själv (för round-trip-routing funkar ju nu iaf).

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
Det som INTE funkar är att navigera på en rutt. Alltså inte navigera på ett mål bara utan en rutt som man laddat in. Det funkar inte vare sig på inbyggda kartan eller egen karta! Ej heller om man tar en tidigare körning i GPS'en och omvandlar den till en rutt, allting i GPS'en. Inte ens då kan den navigera på den rutten!
Detta stämmer inte för min Edge 1000, vare sig jag navigerar efter en nedladdad rutt (GPX-route), ett spår (GPX-track) eller omvandlar en tidigare körning till en bana.

Alla dessa tre varianter funkar att navigera efter i min Edge 1000.

Eftersom jag inte har haft några navigationsproblem med min Edge 1000 under de två(2) år jag har använt den tycket jag att ditt problem verkade konstigt, men eftersom jag inte har använt navigering, med SW 8.1 tänkte jag att det kunde vara en god idé att prova själv. Så här gjorde jag;
-Jag skapade en bana i http://www.gpsies.com (bara ~1km lång runt ett par kvarter)
-Jag laddade hem den i som både spår (GPX-track) och rutt (GPX-route) och förde över dem till min Edge 1000
kartan jag har använt är Garmins egen: Garmin Cycle Map EU 2015.30
-Sedan startade jag banan och cyklade, 1st som rutt och sedan spår och avslutade med att navigera efter den tidigare inspelade cyklingen.
-Sedan uppgraderade jag till SW 8.3 och cyklade tre ggr till.

Alla ggr fungerade navigeringen utan några som helst problem!

Om du inte har totalt misslyckats med inställningarna i din Edge 1000 så är det nog så att det är ngt fel på själva apparaten.
Köpte du den i Sverige och har du ngn garanti kvar?
Men även om inte så skulle vara fallet brukar Garmin ha humana priser på utbytes-GPSer.

/Håkan

Garmin Edge 1000
Min Garmin 1000 visar helt fel tid och datum... (även minuterna är fel, så det är inte bara att den tror att jag är i en annan tidszon) Inte vad jag väntar mig av en GPS. Jag hittar ingen inställning för att rätta till det. Någon som vet?

Garmin Edge 1000
"Time Zones
Each time you turn on the device and acquire satellites, the device automatically detects your time zone and the current time of day.‍"

Får den OK kontakt med satelliterna?

Garmin Edge 1000
Ja, den fick kontakt med satelliterna (kollade dock aldrig om den faktiskt visste var den var)

Hittade en tråd gällande samma problem med 810.
https://forums.garmin.com/showthread.php?34378-Edge-810-has-wrong-time-after-update

Problemet är att efter en uppdatering kan tidszon-filen garmin\gmaptz.img kan bli korrupt efter en uppdatering (jag uppdaterade nyss till 8.30). Då löser man det genom att koppla edgen till datorn, radera (eller ändra namn) på filen garmin\gmaptz.img. Sen kopplar man bort från datorn, startar om, kopplar till datorn igen, kör en sync med Garmin Express, så får man en ny fil. Sen får man rätt tid när man får kontakt med satelliterna igen.

Helt intuitivt!

Det här med mjukvara och användarvänlighet är inte Garmins starka kort verkar det som...

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
fhloston sa:
Det här med mjukvara och användarvänlighet är inte Garmins starka kort verkar det som...
+1
Tänk om de hade gjort Garmin Express så att man mha den kunde konfigurera sin Edge,
och då samtidigt få en backup på inställningarna.
Men det lär nog dröja, tyvärr..

/Håkan

Garmin Edge 1000
me.I.am sa:
Cycle Map? Är det något nytt? Köpte min Garmin med Europakarta hösten 2013, tror inte det var någon speciell Cycle karta.
Fanns Edge 1000 redan hösten -13?

Men oavsett det så är det Garmins eget namn på den förladdade cykelkartan i den Edge 1000 jag har (iofs uppdaterad karta sedan jag köpte GPSen)
Kolla själv:
Inställningar / Aktivitetsprofiler / <valfri profil> / Navigation / Karta / Konfigurera kartor / Aktiverad - Garmin Cycle Map EU 2015.30

/Håkan

Garmin Edge 1000
Problem med uppdatering till 8.3.
Jag får meddelandet "Det går inte att tillämpa uppdatering"

Någon annan som brottats med problemet och löst det?

Garmin Edge 1000
Har problem med att få koppla upp min edge 1000 till pc'n. Har försökt det mesta men garmin express vägrar hitta den.

Provat olika usb portar, startat om datorn m.m. Men ingen reaktion.

Någon som varit med om liknande?

Garmin Edge 1000
Råkade ut för ett nytt spännande fenomen, skulle installera Open MTB Map för Grekland. Då kom felmeddelande "can not authenticate map" och sedan "can not unlock map". Det visar sig då att man måste ha "Non-Unicode" map. Läs mer:
https://openmtbmap.org/download/odbl/

Bara som referens om nån annan skulle råka ut för detta. Har nu lagt in Grekland, Portugal och Danmark inför semestern :)

Garmin Edge 1000
Jag har problem med noggrannheten på min gps-loggning i skogen.
Se bilden från Strava där Garmins loggning inte är i närheten av stigen på en stor del av sträckan och inte kan matcha mot segmentet, I ryggfickan hade jag min iPhone med Strava-appen igång och där loggades turen prefekt. När jag kör landsväg upplever jag inte samma problem med Garmin utan det är mest i skogen det blir fel.
Någon som vet vad det beror på? Är det Garmins karta det är fel på eller dåligt gps-chip?
Bör jag reklamera eller är alla så här?
Jag har provat mer och utan Glonass men det tycks inte påverka.

Bilagor

• ScreenHunter_116 Jul. 30 10.57.jpg
    ScreenHunter_116 Jul. 30 10.57.jpg
    71.5 KB · Besök: 84
Tillbaka
Topp