Garmin Edge 1000

Garmin Edge 1000
Roy Mance skrev:
-------------------------------------------------------
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag för över passen över WiFi, det görs
> > automatiskt när jag kommer hem, väldigt
> smidigt.
> > Ska jag sedan få passen till Strava så
> kopplar
> > jag ihop den med datorn med sladd.
>
> Testa koppla ihop Garmin Connect och Strava med
> tapiriik.com så synkas dina pass 1 gång/timme.
> Jag brukar aktivera WiFi-hotspot på min telefon
> efter varje pass så allt laddas upp till Garmin
> Connect. På så vis slipper man Bluetoothmecket
> och man har alltid allting online, även om man
> inte är i närheten av sitt trådlösa
> hemmanätverk.

Tack för tipset, funkar mycket smidigare än "bluetoothmecket"! ?

Garmin Edge 1000
Någon som testat friluftskartan i denna gps och kan ge en utvärdering om hur det fungerar? Sen undrar jag om det finns något sorts skärmlås så att man kan ha den i fickan utan att man trycker in tusen knappar oavsiktligt?

Garmin Edge 1000
Hej. Tänkte köpa en garmin Edge i present till maken. Ska jag köpa 810 bundle eller 1000 och icke bundle? Kan man köpa till kadensmätare och är den helt värdelös utan? Hoppas ni kan hjälpa mig. Verkar vara många kunniga här. :-)

Garmin Edge 1000
Skrev just ett långt inlägg där jag jämförde 800 mot 1000, tyvärr blev det något fatal error vid skickandet.
Orkar bara skriva om slutsatsen:

Jag bytte från 800 (lik 810) till 1000, MYCKET nöjd.

Pulsband är dock något man vill ha, kadens är ingen deal-breaker (båda ingår dock i bundle).

Garmin Edge 1000
Den tydligast märkbara skillnaden är att skärmen är MYCKET bättre på Edge 1000 både map storlek, tydlighet(särskilt i solsken) och upplösning.
Men samtidigt kan säkert en del uppleva Edge 1000 som onödigt stor.
Dessutom verkar den ha en hel del buggar fortfarande, åtminstone med en del av "finessfunktionerna".

Vad gäller pulsband, hasighets och kadens-mätare så kopplas de via ANT+ till Edge 1000
Det är många som tillverkar olika ANT+-tillbehör så det är enkelt att komplettera eftersåt.

/Håkan

Garmin Edge 1000
pyre skrev:
> Låter bra. Är det möjligt att låsa skärmen
> så att den inte går bananas om man t.ex har den
> i fickan?

Yes, det går fint

Garmin Edge 1000
Hej, tänkte fråga här för har försökt att läsa på garmins hemsida men den är fan en djungel utan dess like... Har treproblem.

1. Jag har försökt uppdatera min mjukvara i min edge 1000, men när jag försöker det med sladd kopplat till min dator så vill den bara att jag ska ladda hem garmin express för att kunna koppla upp och ladda hem via wifi direkt i produkten, problemet är att mitt operativsystem på datorn är för gammalt för att kunna använda garmin express... Så hur göra jag för att uppdatera min garmin med sladd direkt via min dator!?

2. Jag har allt inställd på metriskt både i produkten och på min profil via hemsidan, men om jag ändå delar ut ett pass jag tränat så visar den i engelska mile, varför i hellskotta då!? Vart ska jag ändra mer för att den ska förstå att jag vill visa i vanliga meter??

3. Utan anledning så blir min skärm låst med "touch lock" trög som man är förstår jag inte om det sker automatiskt och hur jag låser upp, jag brukar pilla på skärmen lite överallt och ibland lyckas jag låsa upp skärmlåset men jag vet inte hur jag lyckades :)

Lite nybörjarfrågor som jag hoppas någon kanske kan hjälpa mig med... Tack på förhand

Garmin Edge 1000
2. Det beror på att den som tittar inte är inloggad. Eftersom det är ett sumpigt amerikanskt bolag så är metric standard, men det går att ändra uppe till höger.

Garmin Edge 1000
Hej

Kör också 1000 och är så där nöjd, det skall vara enkelt att använda och komma igång med nya prylar Garmin 1000 har inte vart enkel!

Någon som vet hur man kan slå på knapplås med belyst skärm?

Vill välja själv vilka menyer som skall synas på start menyn, ser bara att jag kan öka eller minska antal mätpunkter! ?

Tips mottages tacksamt !

// micke

Garmin Edge 1000
Någon som vet om man kan kopiera img-filerna direkt till någon folder på Edge 1000 utan att gå via MapSource etc? På min gamla 705 gick det fint. Jag tänkte använda img-filer från frikart.no eller openmtbmap.org

Jag har dessa kataloger/filer på min Edge 1000:

/run/media/fl/GARMIN/Garmin $ ls
769231928.gma
Debugging
Garmintriangletm.icon
RemoteSW
Settings
WIFI
fs_image.ver
gmapdem.sum
gmapprom.sum
startup.txt
Activities
Device.fit
Locations
Schedules
Sports
Weight
gmapbmap.img
gmapgc.img
gmapsupp.img
Courses
GPS
NewFiles
Segment_List
Text
Workouts
gmapbmap.sum
gmapgc.sum
gmaptz.img
CustomMaps
GarminDevice.xml
Records
Segments
Totals
gmapdem.img
gmapprom.img
gmaptz.sum

/Fredrik

Garmin Edge 1000
mickethn skrev:

> Vill välja själv vilka menyer som skall synas
> på start menyn, ser bara att jag kan öka eller
> minska antal mätpunkter! ?
>

Såhær
-Verktygslådan
-Aktivitetsprofiler
-Ønskad profil
-datasidor
-Vælj skærm, 1 visas alltid, 2-5 kan læggas till
- Plus eller minus till ønskat antal datafælt
-bock før acceptera
-Tryck på vart och ett av fælten och vælj datatyp
-bock før acceptera
-Om skærm 2-5 konfigurerats så slå på skærmen, litet fælt med sned bar
-Starta en tur och kolla så det ser ok ut

Garmin Edge 1000
Fredrik: du lägger bara img filerna i Garmin mappen.
Se till så att du inte ersätter de befintliga bara. Du kan döpa dem till vad som helst bara de har .img som ändelse.

Garmin Edge 1000
Har googlat fram & tillbaks utan att finna :-/

Garmins nya kadenssensor, måtten på den.
Hur mkt bygger den på vevarmen?

Någon som sitter på svaret eller som har en sån & kan tänka sig att mäta lite? =)

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Vernersson skrev:
> Har googlat fram & tillbaks utan att finna :-/
>
> Garmins nya kadenssensor, måtten på den.
> Hur mkt bygger den på vevarmen?
>
> Någon som sitter på svaret eller som har en sån
> & kan tänka sig att mäta lite? =)

Typ 7mm

Garmin Edge 1000
Vernersson skrev:
> Har googlat fram & tillbaks utan att finna :-/
>
> Garmins nya kadenssensor, måtten på den.
> Hur mkt bygger den på vevarmen?
>
> Någon som sitter på svaret eller som har en sån
> & kan tänka sig att mäta lite? =)

7-8mm

Garmin Edge 1000
Tappat bort min Edge 810 =/

Ska man köpa en likadan (vill ha EU-karta eller motsvarande för lvg/cx) eller ska man slå till på Edge 1000? Vad förlorar man om man köper en Edge Touring istället?

Garmin Edge 1000
Har du letat i bilens handsfack? Där hittade jag min 810:a när den hade försvunnit. Var gäller Touring-modellen så är den typ en bantad 8x0 som bl.a. bara har stöd för HR via ANT+ ( dvs inte effekt, fart, kadens etc)

Garmin Edge 1000
NLC skrev:
> Har du letat i bilens handsfack? Där hittade jag
> min 810:a när den hade försvunnit. Var gäller
> Touring-modellen så är den typ en bantad 8x0 som
> bl.a. bara har stöd för HR via ANT+ ( dvs inte
> effekt, fart, kadens etc)

Jo, jag är normalt en "ordentlig typ" så jag har letat igenom bil, hus och senaste stället jag cyklade på/kring. Fick efter diverse avdrag av Folksam ut en tredjedel av nypris som plåster på såren (drulleförsäkring) så nu får jag krypa till korset och slå till på en ny.

Valet står mellan 810 och 1000 då jag är mån om "live-tracking" som jag använt mycket då man drar iväg själv ibland. Enligt reviews på nätet verkar 1000 vara buggig (om det inte fixats) och saknar bl.a. odometer (mätare för hur långt man kört med respektive cykel) men har å andra sidan medföljande karta och lite bättre gps-funktion (tar även in ryska systemet).

Någon som har köpt 1000 och kan jmf med 810 när det kommer till pålitlighet (koppling till telefon m.m.)?

Garmin Edge 1000
Kaffekask skrev:
> Enligt reviews på
> nätet verkar 1000 vara buggig (om det inte
> fixats)

En hel del är fiat med de senaste uppdateringarna,
den senaste(2.40) kom nu i veckan.

> och saknar bl.a. odometer (mätare för
> hur långt man kört med respektive cykel)

Nja
Det går att lösa genom en aktivitetsprofil för varje cykel du vill spara odo för.

> Någon som har köpt 1000 och kan jmf med 810 när
> det kommer till pålitlighet (koppling till
> telefon m.m.)?

Jag har en Edge 1000, sedan over två mån, den funktioner jag har använt, tex
LiveTrack fungerar utan problem via min Samsung S4 mini
Men jag har inte jmf den med Edge 810.

/Håkan

Garmin Edge 1000
Livrtrack funkar klockrent med min Nexus 5. I och med version 2.30 så var dom allvarligaste buggarna åtgärdade. 2.40 la jag på i veckan och ska innehålla ett gäng nya buggfixar.

Vill du har lite större och tydligare skärm så är 1000 det själklara valet. I den bundlade versionen så får man även med de nya kadens/fart sensorerna så att man slipper magneterna.

Garmin Edge 1000
OK, tack HåkanC och izar för input.

Jag nyttjade 810:an rätt mycket utomlands (Mallis, fastlandet i Spanien samt England bl.a.) och tyckte att EU-kartan som ingick var rätt bra. Hur är 1000:s medföljande OSM-karta utanför Sveriges gränser?

Garmin Edge 1000
Det är openstreetmap som ingår i Edge 1000, vilken är helt gratis att ladda ner till 810 också.
Som jag förstår det är inte 810 helt buggfri så jag tycker du lika härna kan gå på 1000 direkt.

Jag ver inte vad du menar med ryska systemet, men om du menar waas/egnos så har du ingen nytta av det alls, har testat från och till på min Fenix 2 och inte märkt någon skillnad. I usa verkar det förbättra noggrannheten betydligt.

Garmin Edge 1000
kave skrev:
> Jag ver inte vad du menar med ryska systemet

Det är GLONASS.
Men pga begränsningar i apparaten blir inte noggrannheten med Edge 1000 i praktiken bättre än ±3m.
Men noggrannheten är på ±3m på fler ställen än med enbart GPS, särskilt i skogen, eftersom de amerikanska satelliterna inte går tillräckligt långt norrut.

Redigerat:
Även Edge 510 har GLONASS, den och Edge 1000 är de enda Edge-apparater som har det. Hittills.

/Håkan

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
En sak jag gillar med Edge 1000 är Wifi-uppkopplingen. När jag kommer hem efter ett pass och sparar passet, så medan jag låser upp ytterdörren och rullar in cykeln, så har träningspasset blivit uppladdat på Garmin Connect (och Strava) automatiskt.

Garmin Edge 1000
Kaffekask skrev:
> OK, tack HåkanC och izar för input.
>
> Jag nyttjade 810:an rätt mycket utomlands
> (Mallis, fastlandet i Spanien samt England bl.a.)
> och tyckte att EU-kartan som ingick var rätt bra.
> Hur är 1000:s medföljande OSM-karta utanför
> Sveriges gränser?

Jag använde min 1000 på Mallis, matade in hur långt jag vill köra sedan tog den fram några ruttförslag. Riktigt bra funktion om man är på okända ställen. Kartorna var av samma kvalitet som i Sverige dvs bra

Garmin Edge 1000
Det vore bra om man kunde få se en skärmdump från ex friluftskartan på Edge 1000 för att se om den drar nytta av den förbättrade upplösningen på skärmen.

Garmin Edge 1000
Ume-Anders skrev:
> En sak jag gillar med Edge 1000 är
> Wifi-uppkopplingen. När jag kommer hem efter ett
> pass och sparar passet, så medan jag låser upp
> ytterdörren och rullar in cykeln, så har
> träningspasset blivit uppladdat på Garmin
> Connect (och Strava) automatiskt.

Kör liknande setup med 810:an (fast via BT & mobil då). Hade dock varit bättre om man i Strava kunnat sätta nya pass som privata per default. Men det har ju inte så mycket med Edge 1000 att göra ...

Garmin Edge 1000
izar skrev:
> Kaffekask skrev:
> -----
> > OK, tack HåkanC och izar för input.
> >
> > Jag nyttjade 810:an rätt mycket utomlands
> > (Mallis, fastlandet i Spanien samt England
> bl.a.)
> > och tyckte att EU-kartan som ingick var rätt
> bra.
> > Hur är 1000:s medföljande OSM-karta utanför
> > Sveriges gränser?
>
> Jag använde min 1000 på Mallis, matade in hur
> långt jag vill köra sedan tog den fram några
> ruttförslag. Riktigt bra funktion om man är på
> okända ställen. Kartorna var av samma kvalitet
> som i Sverige dvs bra

Dåså, done deal. Ska spana in en Edge 1000 senare i v och slår till om den bara inte känns för klumpig. Tack för input alla.

Garmin Edge 1000
Någon som får Edgen att komma ihåg nätverk om man stänger av den helt? Min tappar alla nätverk vid Power off. Jag har prövat att lägga till Preferred networks när den varit kopplad till datorn, men de försvinner likväl vid Power off. Det känns mycket märkligt att behöva lägga till nätverk om och om igen. Någon som hittat knepet?

Garmin Edge 1000
JKolmo skrev:
> Min hittar alltid sparat nätverk, även efter att
> ha varit avstängd.

Även efter Power off?
La du in nätverk via dator?
Kör du version 2.50?

Garmin Edge 1000
Kolhydrat skrev:
> Någon som vet om det går att låsa skärmen
> under ett pass? Grymt irriterande när
> svettdroppar gör att skärmen ändrar lägen

Du kan avaktivera de Data Screens du inte vill se i din Activity Profile. Så vitt jag vet kan du inte låsa skärmen när enheten används.

Garmin Edge 1000
Gubbstark skrev:
> Kolhydrat skrev:
> -----
> > Någon som vet om det går att låsa skärmen
> > under ett pass? Grymt irriterande när
> > svettdroppar gör att skärmen ändrar lägen
>
> Du kan avaktivera de Data Screens du inte vill se
> i din Activity Profile. Så vitt jag vet kan du
> inte låsa skärmen när enheten används.

Jo det har jag gjort. Tråkigt om det inte går att låsa mer. Problemet är stort när jag kör inne med trainern och står upp och trampar. Svettdropparna ändrar datafälten och fuckar till det mesta. Touch-skärm är inte alltid bra...

Tillbaka
Topp