Garmin Edge 1000

Garmin Edge 1000
Lite batteri-feedback:

Vet inte vad det är för kapacitet på batteriet i edgen. Men körde med förstärkningsbatteri nu under treberg, á 2200mhah.

Batteriet var inte slut när jag kom i mål efter 6 timmar, och edgen var fulladdad.
Körde med avstängt wifi men påslagen bluetooth för koppling av live-tracking med mobilen. (Som förövrigt hade samma förstärkningsbatteri och även den var full-laddad vid målgång)

Förövrigt sitter micro-usb-ingången på edgen några tiondels millimeter "fel" för att man ska kunna ha laddkabeln i utan att det spänner lite onödigt mot styret när man använder Garmins out front. Det går, men sliter/utmattar nog kabel/ingången vid för mycket användning.

Garmin Edge 1000
Min höll hela Vättern, ca 11 timmar då. Men har kommit på några bra trick för att få extra lång batteritid. Rätta mig gärna om jag har fel.

- Glonass av
- Display night mode
- Ljusstyrka manuellt och så låg som möjligt

WiFi är inte aktivt när man kör så den brukar jag inte stänga av, det går automatiskt.

Skulle vara fint om man kunde få alla dessa inställningar i en profil men det går väl knappast

Garmin Edge 1000
Jag har suttit och micklat över en radda segment till min egde 1000 tidigare under sommaren med diverse verktyg och det har fungerat förträffligt att följa dom när man är ute på rull. Så kom uppdateringen med Strava på riktigt och visst det fungerade ju toppen det med. Dock är jag lite för snål och använder inte analysverktygen så jag struntade i att köra premium. Idag någon månad senare upptäckte jag till min stora förvåning att alla segment som låg på edgen är borta. Inte ett enda jävla segment fanns kvar. Jag undrar om någon annan har upplevt samma sak och det är en lurig feature i senaste programvaran att de fimpar segment för snålkorvar eller om jag har gjort en totalreset i fickan utan att märka av det på annat sätt?

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek skrev:
-------------------------------------------------------
> ...min vägrar synka just nu, problem hos Garmin?

Nä nu såg jag vad det är. Strava synkar inte! Vad lustigt, det brukar ju alltid funka. Där ser man :-)

Garmin Edge 1000
Börjar bli rätt less på den inbyggda karta, många vägar finns inte med, grusvägar då, häromdagen cyklade jag på en som hade vägskylt t om.

Sedan igår när jag cyklade blev jag väldigt förvånad när jag kom till en stor sjö som inte var med heller! men, den syntes om man zoomade ut till väldigt storskaligt (flera km på skärmen). Vet inte om det är kartans fel eller enhetens fel? Någon som upplevt det, det har hänt mig flera ggr!

Är det bättre med en annan karta och isåfall vilken?

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek skrev:
> Börjar bli rätt less på den inbyggda karta,
> många vägar finns inte med, grusvägar då,
> häromdagen cyklade jag på en som hade vägskylt
> t om.
>
> Sedan igår när jag cyklade blev jag väldigt
> förvånad när jag kom till en stor sjö som inte
> var med heller! men, den syntes om man zoomade ut
> till väldigt storskaligt (flera km på skärmen).
> Vet inte om det är kartans fel eller enhetens
> fel? Någon som upplevt det, det har hänt mig
> flera ggr!
>
> Är det bättre med en annan karta och isåfall
> vilken?

Du kan ju börja med att testa open velo map. Den är gratis och helt OK :) läs noga i installationen bara. Så du installerar rätt typ för att använda på GPS snarare än dator.
https://www.velomap.org

Garmin Edge 1000
Jag kör med openmtbmap och tycker den fungerar rätt bra.

Om inte jag har fattat det helt fel så är det samma person/personer som ligger bakom både velomap och openmtbmap, skillnad är väl att velomap rekommenderas om man mest är ute på asfalt och openmtb är mer anpassad där asfalten tar slut..

https://openmtbmap.org/

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek skrev:
> Sambal Oelek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...min vägrar synka just nu, problem hos
> Garmin?
>
> Nä nu såg jag vad det är. Strava synkar inte!
> Vad lustigt, det brukar ju alltid funka. Där ser
> man :-)

Min 510 slutade synka efter uppdateringen. "avstjärnade" alla mina segment på Strava, synkade, stjärnade segmenten igen. Funkar som en dröm.

Garmin Edge 1000
deadmeat skrev:
> Min 510 slutade synka efter uppdateringen.
> "avstjärnade" alla mina segment på Strava,
> synkade, stjärnade segmenten igen. Funkar som en
> dröm.

Ok, jag gick in på Strava och deaktiverade synk, aktiverade igen. Så funkade det! Bra bra

Garmin Edge 1000
marr skrev:
> Du kan ju börja med att testa open velo map. Den
> är gratis och helt OK :) läs noga i
> installationen bara. Så du installerar rätt typ
> för att använda på GPS snarare än dator.
> https://www.velomap.org

Ok, tack, ska kollas. Openmtbmap ligger på samma sida ja. Får väl ta den då jag cyklar både skog och landsväg.

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Du kan ju börja med att testa open velo map.
> Den
> > är gratis och helt OK :) läs noga i
> > installationen bara. Så du installerar rätt
> typ
> > för att använda på GPS snarare än dator.
> > https://www.velomap.org
>
> Ok, tack, ska kollas. Openmtbmap ligger på samma
> sida ja. Får väl ta den då jag cyklar både
> skog och landsväg.

Om jag inte kommer ihåg fel så tror jag dessutom att det ska gå att trycka in båda kartor. Sen har jag för mig att man kan aktivera/avaktivera dom kartor man vill använda.

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Du kan ju börja med att testa open velo map.
> Den
> > är gratis och helt OK :) läs noga i
> > installationen bara. Så du installerar rätt
> typ
> > för att använda på GPS snarare än dator.
> > https://www.velomap.org
>
> Ok, tack, ska kollas. Openmtbmap ligger på samma
> sida ja. Får väl ta den då jag cyklar både
> skog och landsväg.

Jag har använt open Mtb map en hel del i Danmark på min handburna GPS vid eftersök. Den har då fungerat mycket bra både i skog, vägar och inne i städer. Så den är nog ett bättre väl ja. Lite mer mångsidig.

Garmin Edge 1000
marr skrev:
> Jag har använt open Mtb map en hel del i Danmark
> på min handburna GPS vid eftersök. Den har då
> fungerat mycket bra både i skog, vägar och inne
> i städer. Så den är nog ett bättre väl ja.
> Lite mer mångsidig.

Testade idag en runda på tre mil blandat. Riktigt imponerad! Det blev en helt annan upplevelse än den inbyggda :) mycket mer detaljer och trevligare att titta på. Den här gången fanns min sjö med!! :)

Random kommentarer:

Lite knepigt att grusvägar ibland är finstreckat knappt synbart medans en stig kan vara en heldragen väl synlig linje.

Luriga förkortningar dyker upp, Pth, Ucl, Sw osv... har ännu inte kommit på vad alla betyder. Skulle behöva hitta några förklaringar på detta och kanske lite info om vad de olika typer av streck innebär samt andra symboler. Det är mycket att hålla reda på nu med så mycket info! :)

Inget night mode! Kanske klarar mig utan det iofs, men brukar använda det ibland som batterisparande åtgärd :) (bättre iofs att ha med en batteribank)

Det är bra att man kan göra olika layouter, med konturlinjer, hög kontrast, bla bla. (mer om det i nästa inlägg).

I bostadsområden verkar den inte ha med g/c-banor? Konstigt, en stor gångbro som jag försökte hitta var inte heller med. Kommer inte ihåg hur det ser ut med originalkartan iofs. Men å andra sidan, man cyklar inte vilse i ett bostadsområde i Sverige :)

Men som sagt, det blev en helt ny GPS! Originalkartan känns lite mer LVG-orienterad. Skulle gjort detta lite tidigare bara! :) ska utvärdera den lite mer fram och sedan om jag fortfarande är nöjd supportar jag och skaffar Europa premium-kartan inför en MTB-resa i Spanien till nyår!

Bilagor

• garmin-edge-1000---openmtbmap.jpg
    garmin-edge-1000---openmtbmap.jpg
    32.5 KB · Besök: 77
Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
gjorde lite anteckningar mest för att veta hur jag gjorde, tills nästa gång jag uppdaterar den :) tänkte det kunde vara till nytta för någon annan också kanske...

1) Ta ner karta från:
http://ftp5.gwdg.de/pub/misc/openstreetmap/openmtbmap/odbl/

2) Kör EXE-filen och installera kartan på Windows, välj rätt katalog direkt (inge bra att flytta den efteråt)
Välj "installera konturlinjer"
Välj "wide layout" (ska vara bäst för MTB, går att ändra i efterhand)

3) För att skapa en kartfil till din Edge välj under startmenyn "Create Gmapsupp.img with mkgmap"
OBS! Kräver Java Runtime (Jag installerade Java SE v8 update 60).
(Skönast att köra detta från en DOS-prompt så man får mer koll)

a) Den kommer fråga efter ett nummer, jag valde 7415 då det ska (?) vara det högre numret av de två man hittar på .img-filerna och så var det hos mig.

b) kortnamn, jag valde "swe_mtb"

c) contourlines inkluderad, val 4 på den frågan

d) adressindex 1 om man vill kunna söka på adresser

e) Typ 2 för MTB-karta (samma val som "layout" ovan Windowskarta)

f) Välj hur mycket RAM-minne du vill allokera till detta, minst lika mycket som alla .img-filer ihop och inte mer än vad som finns ledigt :) jag valde 3000 Mb eftersom det var typ 3300 Mb ledigt och .img-filerna var inte mer än strax under 700 Mb.

g) Välj ett nytt fyrsiffrigt nummer, unikt! Jag tog förra+1000, alltså 8415.

4) Klart! kopiera filen GMAPSUPP.IMG till din Edge \Garmin\
(kör du kartprogram t ex Basecamp så starta det och välj kartan där)

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Jag har använt open Mtb map en hel del i
> Danmark
> > på min handburna GPS vid eftersök. Den har
> då
> > fungerat mycket bra både i skog, vägar och
> inne
> > i städer. Så den är nog ett bättre väl ja.
> > Lite mer mångsidig.
>
> Testade idag en runda på tre mil blandat. Riktigt
> imponerad! Det blev en helt annan upplevelse än
> den inbyggda :) mycket mer detaljer och trevligare
> att titta på. Den här gången fanns min sjö
> med!! :)
>
> Lite knepigt att grusvägar ibland är finstreckat
> knappt synbart medans en stig kan vara en
> heldragen väl synlig linje.
>
> Inget night mode! Kanske klarar mig utan det iofs,
> men brukar använda det ibland som batterisparande
> åtgärd :) (bättre iofs att ha med en
> batteribank)
>
> I bostadsområden verkar den inte ha med
> g/c-banor? Konstigt, en stor gångbro som jag
> försökte hitta var inte heller med. Kommer inte
> ihåg hur det ser ut med originalkartan iofs. Men
> å andra sidan, man cyklar inte vilse i ett
> bostadsområde i Sverige :)
>
> Men som sagt, det blev en helt ny GPS! Skulle
> gjort detta lite tidigare bara! :) ska utvärdera
> den lite mer fram och sedan om jag fortfarande är
> nöjd supportar jag och skaffar Europa
> premium-kartan inför en MTB-resa i Spanien till
> nyår!

Men börja rätta kartan då! Det är här OSM sticker ut och blir bra på riktigt. Var noga och njut sedan av kartografens sötma när det stämmer i skogen!

Garmin Edge 1000
...okej, jag ska börja försöka bidra lite till kartan. Gångbroar i mitt hood ska vara med till att börja med! :) installerade också windowskartan för Basecamp och där fann jag några sjöar som inte var med i Vättlefjäll, jämfört med Openfietsmap som jag använt tidigare! Lurigt, det får jag verkligen undersöka!

Garmin Edge 1000
Nu hittade jag var man kan ställa in så den INTE undviker obelagda vägar och stigar. Med dessa inställningar och openmtbmap nyttjar man äntligen prylarnas fulla potential. Att jag inte sett detta tidigare! Nu kan man börja navigera på stigar också! :-) har redan hittat nya guldkorn.

De inställningarna ligger under aktivititetsprofil. Ställ in routing mode på MTB och avoidance låt bara tullvägar och motorvägar vara ibockat.

Sedan i och med detta har jag tre olika aktivitetsprofiler. En för LVG, en för MTB och en för CX. På LVG står det som standard för jag vill ju undvika stig då, sedan har jag ställt ner detaljnivån på kartan för man ska få lite tydligare när man ligger och pressar :-) mkt fiffigt detta

Garmin Edge 1000
Ny FW 5.10, sedan några dagar
Changes made from version 5.00 to 5.10:
◦Added support for Varia Smart Bike Lights. Now you can form a network of lights including head lights, tail lights, and a rearview radar tail light.
◦Added the ability to edit crank length for PowerTap P1 pedals.
◦Fixed an issue where the totals for custom activity profiles would be erased after a software update.
◦Fixed an issue where auto lap distance, auto pause speed, alert distances, and virtual partner speed would revert back to default values after a software update.
◦Fixed an issue where segments would randomly not start.
◦Fixed an issue where courses would sometimes not start at a point along the course but away from the start location.
◦Improved device performance with many segments loaded.

Allt enl: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6735

/Håkan

Garmin Edge 1000
Ärligt talat? Vad är detta för mög? Helt plötsligt så dog fanskapet & får inget liv i denna device. Den upptäckts inte av dator, går inte att slå på. Garmin Express säger att den inte är Connected. Vad i hela friden skall man ta sig till? Nästa alternativ är att åka ner till LBS & lämna tillbaka detta ofärdiga/buggiga skräp! Dessvärre så har jag 2 st & är minst sagt lite sur just nu!

Garmin Edge 1000
frossarn skrev:
> Ärligt talat? Vad är detta för mög? Helt
> plötsligt så dog fanskapet & får inget liv i
> denna device. Den upptäckts inte av dator, går
> inte att slå på. Garmin Express säger att den
> inte är Connected. Vad i hela friden skall man ta
> sig till? Nästa alternativ är att åka ner till
> LBS & lämna tillbaka detta ofärdiga/buggiga
> skräp! Dessvärre så har jag 2 st & är minst
> sagt lite sur just nu!

Tja, vad skall man säga? Idag just nyss så förberedde jag mig för att ta en liten tur, men startar inte SKITEN!!! Laddade fullt igår för att den skulle ha 100% batteri kapacitet idag, men då hänger sig skiten igen. Helt instabil FW/SW som fungerar sisådär.

Provat soft reset, men skiten vägrar att power down. Så trött på sådant skit.

Tillslut så funkade soft reset, men först efter 10 min slitande av håret! Nu får vi se om den fungerar hela rundan.

Skall det vara så här?

Hade vi släppt sådant här på firman hade vi gått i KK!!!

Garmin Edge 1000
Hur var det nu ngn på Garmin sa i en intervju?
Något i stil med "cyklister är så pryltokiga att de köper vad som helst".

Så de produktansvariga på Garmin lär noh inte förlora ngn sömn pga detta heller :/

Själv hänger jag fast vid den gamla och "relativt" buggfria 800 utan massa krånglande lull-lull funktioner.

Garmin Edge 1000
Jag har ingen Edge 1000 men en Edge 520. Det är samma skit med den, sämsta pryl jag använt och ska ju vara utan krånglande lull-lull.

Det måste ju vara bättre med en telefon. Den kan väl göra i stort sett samma sak med Strava appen, frågan är bara om man kan flytta över pulsmätaren och hastighetsmätaren till telefonen.

Garmin Edge 1000
frossarn skrev:
> frossarn skrev:
> -----
> > Ärligt talat? Vad är detta för mög? Helt
> > plötsligt så dog fanskapet & får inget liv i
> > denna device. Den upptäckts inte av dator,
> går
> > inte att slå på. Garmin Express säger att
> den
> > inte är Connected. Vad i hela friden skall man
> ta
> > sig till? Nästa alternativ är att åka ner
> till
> > LBS & lämna tillbaka detta ofärdiga/buggiga
> > skräp! Dessvärre så har jag 2 st & är minst
> > sagt lite sur just nu!
>
> Tja, vad skall man säga? Idag just nyss så
> förberedde jag mig för att ta en liten tur, men
> startar inte SKITEN!!! Laddade fullt igår för
> att den skulle ha 100% batteri kapacitet idag, men
> då hänger sig skiten igen. Helt instabil FW/SW
> som fungerar sisådär.
>
> Provat soft reset, men skiten vägrar att power
> down. Så trött på sådant skit.
>
> Tillslut så funkade soft reset, men först efter
> 10 min slitande av håret! Nu får vi se om den
> fungerar hela rundan.
>
> Skall det vara så här?
>
> Hade vi släppt sådant här på firman hade vi
> gått i KK!!!
Den funkade hela rundan, men ack sicket buggit skräp! Hoppas att Garmin (som jag har erfarenhet av inom andra områden) fixar detta. Tex deras Navigation på sjön har inte alls samma problem.
En annan sak är batteritiden? Slagit av GLONASS, har displayen på min ljusstryrka, vad mer kan man slå av för att öka batteritiden?

Garmin Edge 1000
Tja, min har fungerat "flawless" ända sen köpet i maj 2014...
Vad gäller batteritiden så klarar den utan problem 8h-rundor med allt på, men med bildskärmen på auto ljusstyrka.

Det låter som om du fått ett ex tillverkat på nattskiftet.

Garmin Edge 1000
Hej, sitter här å grubblar över hur man ska få den att visa rätt tid.

Jag startar upp den. Den säger till "Kan inte låsa upp kartor". sen går den bara vidare.
Den söker efter satelliter, men får upp "Problem vid satellitsökning. Fortsätt söka?" Ja / nej. Har "GPS+GLONASS" har testat bara GPS. Men tiden på websidan verkar korrekt efter en tur.

Problemet är att jag vill kunna se vad kl är. Just nu säger den att kl är 08.50 istället för 16.50 ? Är de endast jag som har detta problem ?
Har inte ändrar något mer än lagt till uppdateringar å profiler för cyklar. Söker regelbundet efter uppdateringar, kör just nu med, 5.10 av programversion.

Garmin Edge 1000
aYa skrev:
> Hej, sitter här å grubblar över hur man ska få
> den att visa rätt tid.
>
> Jag startar upp den. Den säger till "Kan inte
> låsa upp kartor". sen går den bara vidare.
> Den söker efter satelliter, men får upp "Problem
> vid satellitsökning. Fortsätt söka?" Ja / nej.
> Har "GPS+GLONASS" har testat bara GPS. Men tiden
> på websidan verkar korrekt efter en tur.
>
> Problemet är att jag vill kunna se vad kl är.
> Just nu säger den att kl är 08.50 istället för
> 16.50 ? Är de endast jag som har detta problem ?
> Har inte ändrar något mer än lagt till
> uppdateringar å profiler för cyklar. Söker
> regelbundet efter uppdateringar, kör just nu med,
> 5.10 av programversion.

Hade detta problem i somras löste sig med att följa instruktionen här;
https://forums.garmin.com/showthrea...t-time-of-day-Help-please&p=406414#post406414

Garmin Edge 1000
gsb skrev:
> Tja, min har fungerat "flawless" ända sen köpet
> i maj 2014...
> Vad gäller batteritiden så klarar den utan
> problem 8h-rundor med allt på, men med
> bildskärmen på auto ljusstyrka.
>
> Det låter som om du fått ett ex tillverkat på
> nattskiftet.

Med allt på menar du då även turn/turn-navigering i 8h typ en 20 milare?

Garmin Edge 1000
Även min Edge 1000 har fungerat mycket bra. Det var lite pyssligt att få Strava live segments att lira och den visar inte alltid segmenten. Uppladdningar via mobilen fungerar automagiskt.

Garmin Edge 1000
Min garmin 1000 hade problem i början med rutten FW som gjorde att hela enheten låste sig. Men efter att dom fixat till detta så har den fungerat alldeles utmärkt. Även batteritiden tycker jag räcker till. 8h runt en sjö i vårat land så var batterinivån nere på runt 40%, körde med live tracking och allt annat möjligt påslaget.

Garmin Edge 1000
SirClayman skrev:
> aYa skrev:
> -----
> > Hej, sitter här å grubblar över hur man ska
> få
> > den att visa rätt tid.
> >
> > Jag startar upp den. Den säger till "Kan inte
> > låsa upp kartor". sen går den bara vidare.
> > Den söker efter satelliter, men får upp
> "Problem
> > vid satellitsökning. Fortsätt söka?" Ja /
> nej.
> > Har "GPS+GLONASS" har testat bara GPS. Men
> tiden
> > på websidan verkar korrekt efter en tur.
> >
> > Problemet är att jag vill kunna se vad kl är.
> > Just nu säger den att kl är 08.50 istället
> för
> > 16.50 ? Är de endast jag som har detta problem
> ?
> > Har inte ändrar något mer än lagt till
> > uppdateringar å profiler för cyklar. Söker
> > regelbundet efter uppdateringar, kör just nu
> med,
> > 5.10 av programversion.
>
> Hade detta problem i somras löste sig med att
> följa instruktionen här;
> https://forums.garmin.com/showthread.php?145365-Ca
> nnot-Unlock-Maps-amp-Incorrect-time-of-day-Help-pl
> ease&p=406414#post406414

Skall kollas upp. Tack!

Garmin Edge 1000
Någon annan som har problem med att den inte dimmar upp ljuset ibland. T ex om jag navigerar när det är mörkt också kommer en sväng, det piper till men jag ser inte ett dugg för den lyser inte upp. Går inte om jag trycker på den heller. Mkt störande. Det verkar bli så om jag har ljusnivå automatiskt. Var likadant på min 510 för övrigt. En typisk Garmin-bugg som legat kvar länge verkar det som.

Garmin Edge 1000
Orkar inte söka i hela tråden -ni får ursäkta- men jag har nästan gett upp att försöka följa någon gpx karta i min edge. Hur lyckas ni djupt inne i skogen?
Finns det fler visningsläge för kartan än den detaljrika varianten. Den blir alldeles för plottrig och svår att urskilja stigen på särskilt för mig med behov av läsglasögon :-)

Garmin Edge 1000
Min Edge 1000 har varit helt hopplös sista veckan och stänger av sig själv hela tiden.
Det tycks som om det händer när enheten skall söka gps-satelliter.
De dubbelriktade pilarna syns ett kort tag sen stängs enheten av.
Någon som haft liknande problem?

Garmin Edge 1000
Filipod skrev:
> Edge 1000 för 3295:- på XXL, bra deal?

Låter som ett bra pris.

Garmin Edge 1000
Zulan skrev:
> Jag hittar inte den på xxl.se?

Inte jag heller tyvärr. Tyckte att det lät lockande, men tyvärr verkar den vara borta nu.

Tillbaka
Topp