Garmin Edge 1000

Garmin Edge 1000
PeterÄlvsjö sa:
Jag har problem med noggrannheten på min gps-loggning i skogen.
Se bilden från Strava där Garmins loggning inte är i närheten av stigen på en stor del av sträckan och inte kan matcha mot segmentet
Vilken karta använder du i din Edge? (Strava använder väl OSM?)
Finns stigarna du cyklar på i den karta du har aktiverad i din Edge?
Och har du även valt "Lås på väg"?
(Kontrollera under: inställningar/Aktivitetsprofiler/<valfri>/Navigation/Rutter/Lås på väg)

/Håkan

Garmin Edge 1000
När vi ändå har uppe detta med GPS mottagning så får jag nästan alltid ett fel meddelande "ruttberäkningsfel", och då slutar den visa segmentet man kör på.
Men när de laddas upp på strava så visar den att man cyklat den.

Tycker allmänt de är för jädra dålig kart funktion när man följer segment. Går ju inte zooma in, för när man rör på sig så zoomar den ut till "std" värde.

Finns de förresten bättre kartor att ladda in i edgen?

Garmin Edge 1000
NLC sa:
Loggningen har inget med kartan att göra utan bara GPSens mottagning.
Nja, finns inte vägen/stigen i kartan i GPSen kan det fel i loggningen kombinerat med "Lås på väg"
lock_on_road_en.gif

/Håkan

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
HåkanC sa:
PeterÄlvsjö sa:
Jag har problem med noggrannheten på min gps-loggning i skogen.
Se bilden från Strava där Garmins loggning inte är i närheten av stigen på en stor del av sträckan och inte kan matcha mot segmentet
Vilken karta använder du i din Edge? (Strava använder väl OSM?)
Finns stigarna du cyklar på i den karta du har aktiverad i din Edge?
Och har du även valt "Lås på väg"?
(Kontrollera under: inställningar/Aktivitetsprofiler/<valfri>/Navigation/Rutter/Lås på väg)

/Håkan

"Lås på väg" var satt som "Av". Testar att slå på det.
Men används inte det enbart för navigering?
Jag tittar aldrig på kartan när jag cyklar men det kanske påverkas när man har ett segment överfört till enheten?

Garmin Edge 1000
NLC sa:
HåkanC sa:
NLC sa:
Loggningen har inget med kartan att göra utan bara GPSens mottagning.
Nja, finns inte vägen/stigen i kartan i GPSen kan det fel i loggningen kombinerat med "Lås på väg"

/Håkan

Loggningen eller visning av data?

Nyfiken på om du har ett svar, för vad jag förstår av forumtrådar på http://forums.garmin.com, http://forums.mtbr.com/ etc samt http://www8.garmin.com/manuals/webh...UID-75D72D8E-4D22-41E2-A11A-15250A9CC91D.html är det bara visningen på display som påverkas. Dessutom är det ju helt bananas om en aktivitets loggade (rå)data skulle förvanskas på det sättet.

Lock on Road
"Locks the position icon, which represents your position on the map, onto the nearest road."

Garmin Edge 1000
PeterÄlvsjö sa:
"Lås på väg" var satt som "Av". Testar att slå på det.
Beroende på kartan borde det bli sämre då, men det skadar väl aldrig att prova om det blir ngn skillnad. Det borde det bli.

PeterÄlvsjö sa:
Jag tittar aldrig på kartan när jag cyklar men det kanske påverkas när man har ett segment överfört till enheten?
Det tycker jag att du borde prova, och lägg till ett datafält med "Noggrannhet" på kartsidan.
Så skulle jag prova åtminstone.
Och om det visade spåret på kartan, och "Noggrannhet", ser bra ut, men det fortf skiljer jmf med det sparade spåret
så är det ngt fel på själva GPSen => skicka in på reparation.

NLC sa:
Nyfiken på om du har ett svar, för vad jag förstår av forumtrådar är det bara visningen på display som påverkas.
Varför inte prova själv?

Redigerat
NLC sa:
Dessutom är det ju helt bananas om en aktivitets loggade (rå)data skulle förvanskas på det sättet.
Det kan man ju tycka. Men enl de foruminlägg jag har hittat varierar det mellan olika Edge-modeller, och vem vet om inte olika gen FW/SW även kan spela roll?
Därför; "Prova själv"

/Håkan

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Inte säker på vad jag ska pröva då jag aldrig har kört med "lock on roads" och om det stämmer med vad du skriver att även loggningen påverkas verkar det dessutom som att fördelarna med att ha det på är minimala.

Däremot har jag upplevt liknande problem som PeterÄlvsjö beskriver, där Garminen (i skogen) ibland loggar fel i förhållande till en stigs verkliga position men får till stigens konturer (relativt) korrekt. Eftersom det inte händer konsekvent på en viss stig (vilket tex syns om man kör flera varv på en slinga under samma tur) drar jag slutsatsen att det snarare har med mottagningen att göra än kartunderlag etc.

Garmin Edge 1000
NLC sa:
Däremot har jag upplevt liknande problem som PeterÄlvsjö beskriver, där Garminen (i skogen) ibland loggar fel i förhållande till en stigs verkliga position men får till stigens konturer (relativt) korrekt. Eftersom det inte händer konsekvent på en viss stig (vilket tex syns om man kör flera varv på en slinga under samma tur) drar jag slutsatsen att det snarare har med mottagningen att göra än kartunderlag etc.
Då kanske det snarare är Strava-appen som har "Lås på väg"?
(Vilket borde gå att kontrollera genom att cykla på en väg/stig som inte finns i Stravas karta)

/Håkan

Garmin Edge 1000
Har nu kört ett pass racer och ett pass i skogen med "lås på väg" aktiverat.
På landsvägspasset runt Bornsjön fungerade det perfekt.
På mtb-passet runt Gömmarens svart-vita hade jag segmentet nerladdad i Garmin och den visade kartan med spåret perfekt hela tiden och hur mycket jag låg efter den virtuella åkaren och jag fick en sluttid när segmentet var färdigt.
Men när turen hade laddats upp till Strava kom segmentet ändå inte med konstigt nog.
Men den såg ändå ut att följa stigen avsevärt bättre än med "lås på väg" ej aktiverat som jag hade i lördags så en liten framgång.
iPhonens tur fick även denna gång med hela segmentet efter uppladdning till Strava (Strava-appen)

Garmin Edge 1000
Om du i Stravas webinterface klickar på "Don't see the segment you're looking for?" längst ner under de listade segmenten, kommer då segmentet med i listan över missade segment och isf vad är orsaken/ursäkten till att det inte blev en träff?

Garmin Edge 1000
NLC sa:
Om du i Stravas webinterface klickar på "Don't see the segment you're looking for?" längst ner under de listade segmenten, kommer då segmentet med i listan över missade segment och isf vad är orsaken/ursäkten till att det inte blev en träff?

Ja, det finns med där och det står att det inte kommer med för att det var inte tillräckligt bra match. Tror det var 82%.
I lördags var det 36%

Garmin Edge 1000
Underligt. Några skärmdumpar hade varit intressant att se för att bättre försöka förstå vad som blir fel med GPS-datat.

BTW Kör du med 1 sec eller "smart recording" ? Ibland har det hänt att mina GPSer ställer om sig till "smart" och det är enligt min ringa erfarenhet inte så listigt när man kör i skogen med många och tajta riktningsändringar.

Garmin Edge 1000
Jag importerade den till Strava igen så jag kunde göra en skärmbild.
Tycker att den följer spåret tillräckligt bra.

/Peter

Bilagor

• ScreenHunter_118 Aug. 01 13.35.jpg
    ScreenHunter_118 Aug. 01 13.35.jpg
    86.3 KB · Besök: 74
Garmin Edge 1000
Värt att notera att stravasgementet faktiskt kan vara skapat utifrån en runda med dålig gps-noggrannhet också.
Men om det är ett område där många cyklar så brukar det väl resultera i att många har problem med matchning och att någon skapar ett nytt segment helt enkelt.

Garmin Edge 1000
Strava har väl dessutom någon typ av normalisering baserat på spridningen av tidigare punkter. Finns åtminstone upplagt på deras Lab har jag för mig.

Garmin Edge 1000
Alltså går det på nått sätt editera gpx filen så man kan flytta hur man cyklat? För i vissa fall är denna toppmodell á edge 1000 väldigt ute å "cyklar"....

Garmin Edge 1000
PeterÄlvsjö sa:
Jag importerade den till Strava igen så jag kunde göra en skärmbild.
Tycker att den följer spåret tillräckligt bra.

/Peter

Nu kör jag lvg men har en favorit/referenssträcka som jag kör ganska ofta. Jag är statistiknörd och analyserar rundorna i detalj. Det är ett Stravasegment på rundan som är intressant, många backar, den prickar bara in det c.a 50% av gångerna.

Jag gick in och kollade på segmentet, det är väldigt dåligt, följer inte vägen så exakt, och har en mysko avvikelse på ett ställe. Jag kan inte ser någon direkt skillnad på mina rundor mellan de som kommer med resp. inte.

Som @eketjall säger så beror det mycket på hur bra segmentet är. Om det har mycket avvikelser så ligger man på gränsen för matchning om ens egen runda är "perfekt", då kan det räcka med någon liten knappt märkbar avvikelse för att gå över gränsen. Min teori iaf.

Garmin Edge 1000
Uppaterade min till 9.10 nu. En egenhet jag irriterat mig på är åtgärdad. Nu går inte bakgrundsbelysning upp till max och blir "always on" så fort man ansluter extern strömkälla längre. Inställningarna gäller nu!

Garmin Edge 1000
Har skickat in min Edge 1000 till garmin för koll/service. Upplever att den börjar frysa/hänga sig allt mer och mer samt är noggrannheten på inspelningen under all kritik. Flertalet gånger jag missat strava segment endast för att den inte hittar rätt.

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
Läderlappen sa:
Coolt!!! Har själv inte fattat hur man fixar "appar" det går alltså att göra i verkligheten:)
lite lurigt var det. Men såhär funkade det med den där, "Edge" heter den appen tror jag:

1) Gå till Connect-hemsidan via Garmin Express och välj den app du vill ha.
2) Synka enheten så den kopieras över.
3) På enheten välj aktivitetsprofiler och där du ställer in dataskärmarna gör en ny med bara ett fält och när du sedan väljer vad som ska ska visas i det fältet så ska denna finnas där. Klart!

(jag fick nån bugg och det kom upp nån konstig symbol första gången jag provade, men gjorde om bara så funkade det)
skulle bara tillägga det att det numera finns IQ-funktionalitet direkt i enheten. Har inte testat själv ännu men fr o m 9.xx så ska det gå att fixa direkt på enheten.

Garmin Edge 1000
inzani sa:
Alltså går det på nått sätt editera gpx filen så man kan flytta hur man cyklat? För i vissa fall är denna toppmodell á edge 1000 väldigt ute å "cyklar"....
eftersom du skrev GPX så kan du öppna den t ex i basecamp, flytta och fixa, sedan ladda upp den till Strava eller vad nu vill. Har gjort så flera ggr då det ibland blivit nåt knas eller man kanske av olika anledningar tappat någon del av rutten.

Garmin Edge 1000
Ja då har jag fått en helt ny edge 1000 utav Garmin då min vart skickad på service. Körde en liten benvärmare igår och den visade rätt (tror jag) och nu idag så var det tävling. När jag kom i mål så visade den att den loggat 0km. Så när jag avsluta turen och klicka på spara så visar den att jag cyklat 43963km. Samt hänger den sig när jag klickar på spara knappen. Enheten startas om och allt är försvunnet.

Helt ny edge 1000 med senaste programvaran. Jag blir förjädra less alltså...... Dock kudos till Garmin supporten. Trodde jag skulle få tebax min gamla enhet bara "servad". Synd bara att den nya inte är nå bättre...

Garmin Edge 1000
LinusE sa:
MackanG sa:
LinusE sa:
Klockan går fel men hur fan ställer man in den ??

Gå utomhus och slå på enheten. När du får satelitmottagning ställs klockan rätt.

har använt datorn ute idag.
har desutom full gps inne
testat synca o ställa in som ny. uppdaterat och startat om men kl går ändå fel...

Du kanske drabbats av samma problem som jag gjorde. Isåfall hittar du lösning högre upp i tråden

https://happyride.se/forum/read.php/1/2392198/2961873#msg-2961873

Garmin Edge 1000
jahaja, fick en update idag till 10.00:

Changes made from version 9.20 to 10.00:
New feature! Added support for LiveTrack Auto Start.
New feature! Added support for GroupTrack.
Added Distance and Time Ahead/Behind as configurable data fields.
Added Bike Lights options to Shimano Di2 remote controls. Now you can control ANT+ Bike Lights remotely with your Shimano Di2 Dura Ace shifters!

Garmin Edge 1000
Uppdateringen 11.10 ger mej samma problem som 8.3 (Har jag för mej att det var).
Den vägrar köra uppdateringen.
Kör jag via wifi direkt i edgen så får jag meddelandet "Det går inte att tillämpa uppdateringen" och kör jag via garmin express så blir det en ilsket röd banner med infon "Ett fel uppstod när uppdateringen installerades".
I garmin cnonnect står det under programvara att den har den senaste, så connect verkar ju lite list öht.

Har kört fabriksåterställning utan att det hjälpte.

Någon annan som har problem liknande detta?

Garmin Edge 1000
JPL sa:
Uppdateringen 11.10 ger mej samma problem som 8.3 (Har jag för mej att det var).
Kör jag via wifi direkt i edgen så får jag meddelandet "Det går inte att tillämpa uppdateringen" och kör jag via garmin express så blir det en ilsket röd banner med infon "Ett fel uppstod när uppdateringen installerades".
I garmin cnonnect står det under programvara att den har den senaste, så connect verkar ju lite list öht.

Nästan - fast på 520 och då berodde det på för lite minne kvar. Tog bort kartan och installerade uppdateringen och lade sedan tillbaka kartan så fungerade det.

Kan dock vara något helt annat i ditt fall.

Garmin Edge 1000
JPL sa:

Jag har samma problem med min, mailade Garmin om detta som svarade att det var ett känt fel som de jobbade på. Fick tipset att prova Garmin Webupdater, men det funkade lika dåligt.

Garmin Edge 1000
Man kan uppdatera genom att ladda hem .gcd filen, döpa om den till gupdate.gcd och slänga den i Garminfoldern på ditt minneskort. Då kör den uppdateringen automatiskt nästa reboot.

http://download.garmin.com/software/Edge1000_1110.gcd (länk till alla firmwares http://www.gmaptool.eu/en/content/edge)

Tar inget som helst ansvar för den metoden dock men det är så jag får göra på min 810 som usbporten halvdött på (ladda fungerar men inte ansluta till datorn)

Garmin Edge 1000
Ställde frågan i en annan Garmin-tråd igår utan respons.
Men vilket program/sida ska jag använda om jag vill modifiera ett gpx-spår?
Jag har hittat lite bra turer på andra sidor där jag vill ändra tex start/mål. Jag gillar Strava som "knyter" rutten till vägar istället för tex Basecamp som bara drar sträck mellan punkter. Jag provade att importera gpx-spåret till Strava men det fungerade inget bra då spåret på vissa ställen gick där Strava saknade vägar.

Garmin Edge 1000
Hej
Har Farmor 1000 med bundle-paketet och allt
Skulle vilja komplettera till min andra cykel å köpa kadensgivare, behöver s verkligen specifik hastighetsgivar-sensor?
Blir hastigheten mer exakt eller?
Är ju nästan halva priset utan den och hastighet syns ju ändå
Anders

Garmin Edge 1000
Jag kör med bara kadensgivaren på vevarmen. Du får ju hastigheten från GPS:en ändå, och med tillräcklig noggrannhet (imho).

Tillbaka
Topp