Garmin Edge 1030

Garmin Edge 1030
Ja, utveckla gärna! Kan tyvärr inte se på vilket sätt jag satt i spel att utnyttja garantin.

Jag kontaktar dem för att få hjälp att lösa ett problem. De säger att jag ska få en ersättningsenhet. Jag svarar att den är köpt begagnad, svaret är att det fortfarande täcks av garantin. Enhet anländer, jag mejlar att jag fått en 1030, istället för en 1000. De svarar att det blev så, då de inte hade några 1000 kvar.

Antagligen är marginalkostnaden för en enhet försumbar, och det är mer kostnadseffektivt för Garmin att ersätta en krånglande enhet än att ha långdragna garantiärenden eller missnöjda kunder.

Garmin Edge 1030
Ja, utveckla gärna! Kan tyvärr inte se på vilket sätt jag satt i spel att utnyttja garantin.

Jag kontaktar dem för att få hjälp att lösa ett problem. De säger att jag ska få en ersättningsenhet. Jag svarar att den är köpt begagnad, svaret är att det fortfarande täcks av garantin. Enhet anländer, jag mejlar att jag fått en 1030, istället för en 1000. De svarar att det blev så, då de inte hade några 1000 kvar.

Antagligen är marginalkostnaden för en enhet försumbar, och det är mer kostnadseffektivt för Garmin att ersätta en krånglande enhet än att ha långdragna garantiärenden eller missnöjda kunder.
Var inte riktat mot dig, bara kul att du haft flyt :) 1030 är grym!
Tänkte mer att om man kunnat "byta upp" sig i 15 år utan att behöva köpa ny enheter för att det alltid är något fel så man kan byta, låter ju lite märkligt.

Garmin Edge 1030
Tänkte mer att om man kunnat "byta upp" sig i 15 år utan att behöva köpa ny enheter för att det alltid är något fel så man kan byta, låter ju lite märkligt.
Så om man köper en produkt som visar sig undermålig så får man inte åberopa garantin?
Det som Garmin gör, att fortsätta byta ut enheter utan att räkna garantitiden från köp av första produkten, är nog unikt men är också varför jag fortsätter att köra med deras produkter.
Hade dom sålt dyra produkter för att sen slänga köparna till vargarna så hade jag blivit jä....t irriterad, dagens förfarande gör istället att jag är tacksam för att alltid ha Garmin i ryggen.

Garmin Edge 1030
Kan utveckla mina kontakter med garmin.

Jag fick en fenix 2 utbytt mot en fenix 2 som hade samma problem. Ersattes då med Fenix 3. Fenix 2 var köpt ny i butik. Men kvitto efterfrågades aldrig.

Jag hade nån form av vivoband som blev utbytt till ny modell. Samma där, köpt, garanti. Kvitto efterfrågades aldrig.

Garmin Edge 1030
Jag värjer mig också mot begreppet "utnyttja". Jag kör med öppna kort, de gör bedömingen att det är värt att sänka sina marginaler och behålla en lojal kund. Win-win är vad jag kallar det.
På köpet får de att jag köper till radar, sensorer etc.

Garmin Edge 1030
?

Ja, för en gångs skull lite flyt!

Och det ligger ju en del andra Garminprylar här hemma liksom hos Daddy D.Lux så det är nog en korrekt bedömning att generösa utbyten främjar fortsatt försäljning.

Garmin Edge 1030
Har fått problem med kontakten mellan band/sensor och enheten.
Det funkar en lite stund sen tappar dom bort varandra och sen hittar dom varandra igen osv..
Testat 2 gamla och ett nyinköpt band utan lycka.
Någon som har något tips?

Garmin Edge 1030
Garmin Edge 1030
Nu har Garmin, efter några betaFW, släppt FW 13.10, med en hel del fixar jmf med den den tidigare FW, 12.20
Changes made from version 12.20 to 13.10:
  • Improved general device stability
  • Fixed device-to-device transfers
  • Fixed Back to Start issue when selecting Most Direct Route
  • Fixed issue where LiveTrack could not be started
  • Added new tone for radar that that plays when your radar transitions to the green threat level. Go to the radar settings in the sensors menu to enable this feature.
  • Added support for 12 speed Shimano Di2 group sets
  • Improved shifting sensor battery data fields
  • Improved bike light network connection stability
  • Improved course point display and added new types
  • Improved Course "Always Show" functionality
  • Improved Physio True-up data recording
  • Improved indoor trainer control
  • Improved sensor search flow
  • Added a routing avoidance setting for interstate highways that allow bicycles. Previously, a user could not create a cycling route on interstates, even if the interstate allowed cycling.
  • Fixed issue causing unnecessary sensor software update prompts
  • Fixed power calibration prompt when waking from sleep mode
  • Fixed history line color
  • Fixed issue with left/right power balance recording
  • Fixed issue with GPS not turning off in indoor mode
  • Fixed the power graph during workout steps with no power target
  • Fixed issue where on-device Training Plan would not allow riding one-step workouts
  • Improved general device stability
Läs mer här: https://forums.garmin.com/sports-fi...trager-version-13-10-now-available-50-rollout

Garmin Edge 1030
Hej! Mina googleskills verkar brista lite. Jag är för närvarande i Thailand och cyklar (bl.a). Min 1030 vill dock inte navigera, vilket jag behöver för att inte bli extremt begränsad.

Vad jag tror mig förstå är att det saknas kartor med stöd för navigering för den del av världen jag befinner mig i.
Var hittar man kartor och hur gör jag för att få in dom på min enhet?

Garmin Edge 1030
Hej! Mina googleskills verkar brista lite. Jag är för närvarande i Thailand och cyklar (bl.a). Min 1030 vill dock inte navigera, vilket jag behöver för att inte bli extremt begränsad.

Vad jag tror mig förstå är att det saknas kartor med stöd för navigering för den del av världen jag befinner mig i.
Var hittar man kartor och hur gör jag för att få in dom på min enhet?

Garmin Edge 1030
Tack, det var ju en utförlig beskrivning.

Dock får jag inte det att funka. Efter ha valt land så kommer inget alternativ "Download map now!" som enligt beskrivning. Dock listas alla regioner med nedladdningsbara filer, för vilka ledladdningen dock blir blockerad (oklart varför).

Sen hittar jag ju nya kartor hos Garmin ...för 100 pund.

Jag borde ju tänkt på denna innan, men min gamla 520 funkade ju lika dåligt här som hemma.

Garmin Edge 1030
Tack, det var ju en utförlig beskrivning.

Dock får jag inte det att funka. Efter ha valt land så kommer inget alternativ "Download map now!" som enligt beskrivning. Dock listas alla regioner med nedladdningsbara filer, för vilka ledladdningen dock blir blockerad (oklart varför).

Sen hittar jag ju nya kartor hos Garmin ...för 100 pund.

Jag borde ju tänkt på denna innan, men min gamla 520 funkade ju lika dåligt här som hemma.
Fick man inte en download länk i mail? Det är något år sedan jag gjorde samma sak, men då fungerade det. Kör man på mobil websida så kan det kanske knasa - så kör du från mobil enhet testa isf att välja "datoranpassad sida" i webläsaren.

Garmin Edge 1030
Jo, om man vill ha en samlad karta för t.ex. hela Thailand. Råkade trycka i det och fick meddelande att jag har köplats 100'000 det kommer bara ta ca 457,4 dagar att fixa!

Men jag behöver egentligen bara för en region, mest lyckas alltså inte ladda ner den filen (sitter vid PC).

Garmin Edge 1030
Garmin Edge 1030
Just nu lutar jag åt att tycka det verkar krävas helt orimliga IT-kunskaper för att lösa detta.

OSM får jag helt enkelt inte att funka alls. Min jobbdator tillåtermig inte ladda ner filen, lånad dator kommer jag inte ens så långt med. Kan inte ens välja land…

VeloMaps lyckas jag ladda ner något. Men det är ju snare ett program (?) än en kartfil.

Jag lägger ner det här.

Antar Bengt erbjudande om hjälp (skickar adress via PM), men funkar det inte får jag cykla vilse eller nått ist.

Garmin Edge 1030
Capture.PNG

Antar att jag gav upp helt nu? :D

Garmin Edge 1030
Just nu lutar jag åt att tycka det verkar krävas helt orimliga IT-kunskaper för att lösa detta.

OSM får jag helt enkelt inte att funka alls. Min jobbdator tillåtermig inte ladda ner filen, lånad dator kommer jag inte ens så långt med. Kan inte ens välja land…

VeloMaps lyckas jag ladda ner något. Men det är ju snare ett program (?) än en kartfil.

Jag lägger ner det här.

Antar Bengt erbjudande om hjälp (skickar adress via PM), men funkar det inte får jag cykla vilse eller nått ist.

Jag skapade denna från BBBike enligt DCRs instruktioner.
Dock osäker på vilket format som lämpar sig bäst...

den är för stor för att ladda upp till forumet.

Garmin Edge 1030
Nja. Försökt men skulle inte skriva under på att jag verkligen förstått eller gjort rätt.
här gjorde jag enkel instruktion för stora Edge, för Openmtbmap men det verkar fungera likadant på Openvelomap:

Garmin Edge 1030
Det gick bra att ladda hem och installera denna kartfil ??
Kontrollfråga: Vilken region är kartfilen för?
Det ska vara hela Thailand, om jag inte missade något. Kan saknas öar.
Jag skapade en mångsidig polygon för att minska storleken, första försöket med en rektangel blev nästan dubbelt så stor, och innehöll ganska mycket grannländer, och vatten (men jag har för mig att ytor utan detaljer inte tar plats)

Garmin Edge 1030
Det ska vara hela Thailand, om jag inte missade något. Kan saknas öar.
Jag skapade en mångsidig polygon för att minska storleken, första försöket med en rektangel blev nästan dubbelt så stor, och innehöll ganska mycket grannländer, och vatten (men jag har för mig att ytor utan detaljer inte tar plats)

Tack! Ja då får jag inte det att funka ändå.
Får se om jag hinner grotta i det om någon dag när jag inte cyklar ?

Garmin Edge 1030
Nu har Garmin, efter några betor, släppt FW 13.30 med en del nytt + rättningar
Changes made from version 13.20 to 13.30:
  • Added support for Connect IQ System 5.
  • Changed gear battery data field to display percentage remaining if available,
    which affects Shimano Di2 single-battery systems.
  • Updated sensor low battery prompts to differentiate between low and critical status.
  • Added the ability to perform the FTP test with power data coming from a trainer.
  • Improved map turn review zoom level when approaching roundabouts at slow speeds.
  • Fixed issue where distance could stop accumulating.
  • Fixed issue where text message sender names would display incorrectly.
  • Fixed software crashes caused by encrypted CIQ programs that are no longer valid.
  • Fixed issue where very long course names resulted in routing calculation failure.
  • Fixed issue where activities could be hidden from history.
Läs mer här: https://forums.garmin.com/sports-fi...version-13-30-now-available-20-phased-rollout
Enl den sidan verkar det vara en gradvis "utrullning" av uppdateringen

Garmin Edge 1030
Nu har Garmin, endast en kort tid efter den senaste FW, släppt FW 13.40 med en enda punkt; en rättning!
Att de aldrig lär sig. Vad har de betorna till egentligen?

Changes made from version 13.30 to 13.40:
  • Fixed Trailforks app crash
Läs mer här: https://forums.garmin.com/sports-fi...sion-13-40-now-available-phased-rollout-at-20
Enl den sidan verkar det även med denna vara en gradvis "utrullning" av uppdateringen

Garmin Edge 1030
Hm ok, ajdå..
Funkar det bra och smidigt då att använda mobilen för att kolla karta och dra rutt och sen ladda upp det till Garmin Edgen on the go? Har en oöppnad 530 här hemma som jag velar om jag ska behålla eller inte och tänker att det skulle vara ett sätt att komma undan billigare än att köpa en 1030 Plus..

Ja via strava tycker jag det fungerar bra, men jag gör väldigt sällan några justeringar ute.
530 har jag aldrig provat, men 1030 utan + hade jag inte köpt nu.

Garmin Edge 1030
Att den är stor är ju bara bra tycker jag.
Går det att visa karta, puls, kadens och hastighet samtidigt?
Yepp. Man kan definiera sin sidor väldigt fritt. Finns även specialdatafält att ladda ner med ytterligare datafält. Som bonus går det ha olika profiler med olika datafält och sidor för rando, pendling, turfande, träning, trainer.

Apparaten är kanske inte så "sexig", men nu när den börjar bli väl avbuggad så är det väldigt praktisk och anpassningsbar. Jag gillar den. Mer nu än när den var ny - mognare och stabilare nu.

Garmin Edge 1030
Yepp. Man kan definiera sin sidor väldigt fritt. Finns även specialdatafält att ladda ner med ytterligare datafält. Som bonus går det ha olika profiler med olika datafält och sidor för rando, pendling, turfande, träning, trainer.

Apparaten är kanske inte så "sexig", men nu när den börjar bli väl avbuggad så är det väldigt praktisk och anpassningsbar. Jag gillar den. Mer nu än när den var ny - mognare och stabilare nu.
I grunden är det väl bara två datafält tillsammans med kartan?

Garmin Edge 1030
Man kan väl lägga varningar annars. Men när jag kör med karta är inte det andra viktigt och vice versa.
Kör Di2 och då växlar man ändå så fort med, samt att kartan dyker upp vid sväng om man stirrar på farten.

Och ja den är seg, men det är väl vad man är van vid och hur man vill ha det. Jag föredrog DJ-cd spelare hemma så låten är igång innan man hunnit släppa knappen, är man lagd så det är ok att den ska snurra i 2 sekunder innan det börjar så funkar nog 1030 bra.

Garmin Edge 1030
I grunden är det väl bara två datafält tillsammans med kartan?
Ja, men kör man nav kan man vara på datafältsida och få aviseringar när det är sväng på gång. Det fungerar om man ligger i klunga och inte drar. Liggercman först eller bara är två tre personer så kör jag dock kartan framme.

När man pendlar eller annars cyklar på kända vägar har jag aldrig nav igång och mycket sällan kartsidan framme. Skönt att ha datafält framför snoken då.

Tillbaka
Topp