Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

Så jag tolkar det som att enheten i alla fall tror att du har gjort en fuluppdatering tidigare. Har du installerat någon app som inte kommer från IQ?

Inte vad jag känner till. Får ta med apparaten till jobb i morgon och kolla med Garmin Express där, enligt beskrivningen på reddit.

Google vill inte hjälpa mig på nu morgonen. Vad menas med att den har en sideloaded version. Enheten ingår inte beta programmet sedan bra länge och det är inget jag lagt in själv.
Jag kollade på min nyss;
Inget om "sideloaded"
Garmin_uppd_20250528.webp

<REDIGERAT>
Själva uppgraderingen är enbart en liten felrättning, från 27.13 => 27.14
Läs mer här

Senast ändrad:
Jag har inget minne av hur höjdmätaren i Edge 800 fungerade,
men med min Edge 1040 uppdaterade till 27.13 har jag nu i helgen cyklat ett par banor efter nedladdade rutter och när jag har kollat på vad höjdmätaren i den visar tycker jag att den fungerar bättre än vad den åtminstone gjorde med den tidigare 26.18.

Har nu 27.14, och nu verkar dom ha lagt mycket energi på lutningen! Den är totalt utflippad. Verkar mer gissa lite hejvilt, typ var 50:e meter.
Någon mer som har problem med det? Eller kanske min 1040 som inte fungerar som den ska.

Om det nu inte är något fel på min så är min spontana gissning att någon försökt något fyndigt för att kompensera den dåliga hårdvaran, så att lutningen blir med dynamisk. Med resultatet att det nu är värre än nånsin. På platten eller med typ 1% upp eller ner så flippar den mellan +2% och %2, någon gång t.o.m. 4%. Då föredrar jag det här att det är några sekunders fördröjning men med lite mer stabila siffror, och hyfsat korrekt.

Jag hävdar fortfarande att Garmin gjort bort sig med hårdvaran, annars skulle dom ganska snabbt efter lanseringen av 1040 ha löst detta. Något hyfsat snille måste dom ändå ha anställt. Undrar om dom lärt sig läxan och har bättre hårdvara i 1050?

Har nu 27.14, och nu verkar dom ha lagt mycket energi på lutningen! Den är totalt utflippad. Verkar mer gissa lite hejvilt, typ var 50:e meter.
Någon mer som har problem med det? Eller kanske min 1040 som inte fungerar som den ska.

Om det nu inte är något fel på min så är min spontana gissning att någon försökt något fyndigt för att kompensera den dåliga hårdvaran, så att lutningen blir med dynamisk. Med resultatet att det nu är värre än nånsin. På platten eller med typ 1% upp eller ner så flippar den mellan +2% och %2, någon gång t.o.m. 4%. Då föredrar jag det här att det är några sekunders fördröjning men med lite mer stabila siffror, och hyfsat korrekt.

Jag hävdar fortfarande att Garmin gjort bort sig med hårdvaran, annars skulle dom ganska snabbt efter lanseringen av 1040 ha löst detta. Något hyfsat snille måste dom ändå ha anställt. Undrar om dom lärt sig läxan och har bättre hårdvara i 1050?
Har en känsla att garmins strategi alltid varit att använda billiga sensorer och bearbeta med mjukvaran så att kunden inte upplever något problem. Tex pulsen som visas är 1 min. glidande medelvärde, gps spåren smoothas med heatmapdata.
Dom behöver nog bara lite mer användardata för att få till lutningarna. 😄

När jag inte följer en rutt som i citatet ovan, med aerodatat i GPXen) tycker även jag att lutningsangivelsen är riktigt dålig.
Men bara upp till 4-6%
I backar brantare än ~7-8% tycker jag att den verkar vara mer exakt.
Men självklart skall den visa rätt(are) även närmare ±0%

När jag inte följer en rutt som i citatet ovan, med aerodatat i GPXen) tycker även jag att lutningsangivelsen är riktigt dålig.
Men bara upp till 4-6%
I backar brantare än ~7-8% tycker jag att den verkar vara mer exakt.
Men självklart skall den visa rätt(are) även närmare ±0%

Det jag reagerar på är att, iaf min 1040, det efter senaste uppdateringen blivit helt utflippat. Som det var innan, med några sekunders fördröjning men stabilare, tyckte jag var acceptabelt. Sen om det blev så med 27.13 eller .14 har jag dålig koll på.

Har också noterat att när det går upp mot 7-8% så verkar det stabilare. Men annars är det nästan värdelöst som det är nu.

Om gps ska fastställa lutning blir det ju helt uppåt väggarna. Den är ju bara noggrann till ca 5 meter. Jag antar att det är därför Garmin byggt Climb Pro som verkar använda sig av kända kartor där man redan känner till lutningen.
Screenshot_20250730_083356_Chrome.webp

Det finns även möjlighet att lägga till fler datafält.
Jag kan däremot tänka mig att det inte kommer funka i skogen. Där kan man bara använda GPS-data eller barometrisk höjd, vilken är ganska dålig på att fastställa lutning pga att den påverkas av lokala skillnader i lufttryck, temperaturskillnader etc etc.
Så har jag förstått det iaf.

Om gps ska fastställa lutning blir det ju helt uppåt väggarna. Den är ju bara noggrann till ca 5 meter. Jag antar att det är därför Garmin byggt Climb Pro som verkar använda sig av kända kartor där man redan känner till lutningen.
Visa bilaga 783367
Jag kan däremot tänka mig att det inte kommer funka i skogen. Där kan man bara använda GPS-data eller barometrisk höjd, vilken är ganska dålig på att fastställa lutning pga att den påverkas av lokala skillnader i lufttryck, temperaturskillnader etc etc.
Climbpro använder definitivt kartornas höjddata (åtminstone på min 840, men det ska ju vara typ samma fast med mindre skärm), för det blir alltid tokigt vid serpentinsvängar. (Climbpro markerar jättebrant fast det tvärtom (ofta) är en platå i ytterkurvan).
Edit: klart climbpro använder kartan, den kan ju inte mäta något den inte passerat än. Men värdet som visas i moment-skärmen (datafältet lutning) kan nog vara från höjdmätning, den visar ofta fel på ett annat sätt än vad climb-pro gör.

Senast ändrad:
Om gps ska fastställa lutning blir det ju helt uppåt väggarna. Den är ju bara noggrann till ca 5 meter.
Nu har ju moderna Garmin Galileo så noggrannheten ligger väl på dryga metern, men jo lite grovt blir det. Verkade matcha verkligheten ganska bra när jag segade mig upp till Trysiltoppen här om veckan, men då snittade den på typ 13% och maxade på 19%.

IMG_4249.webp

Visa bilaga 783367
Jag hittar ingen källa från Garmin på detta men enligt google så används en kombination av barometrisk höjd samt gps-data för att beräkna lutning (gäller datafältet lutning).

Jag hittar ingen källa från Garmin på detta men enligt google så används en kombination av barometrisk höjd samt gps-data för att beräkna lutning (gäller datafältet lutning).
GPS mäter i bästa fall vertikalt till en noggrannhet på 40 cm och barometriskt tryck verkar garantera ca tre meters noggrannhet. Så inte de vassaste knivarna i besticklådan att bestämma lutning med.

GPS mäter i bästa fall vertikalt till en noggrannhet på 40 cm och barometriskt tryck verkar garantera ca tre meters noggrannhet. Så inte de vassaste knivarna i besticklådan att bestämma lutning med.
Nu gör de ju en ganska tydlig utsmetning av datapunkter, bl a därav fördröjningen i lutning som diskuterats ovan. Så jag tror de har lite "stabilare" data än så som input till beräkningarna.

Om vi tar bort problem med fördröjning och ev problem med senaste programvara i 1030 så tycker ändå jag att lutningen fungerar ganska bra, åtminstone relativt andra lutningar. Jag har aldrig jämfört procent på garmin-enheten med verklig lutning.

Climbpro däremot tycker jag är väldigt slumpmässig ang vilka klättringar som kommer med. En klättring som kommer med i en runda kommer inte med på en annan runda. Använder Garmin connect på webben för att skapa rundorna.

Nu håller Garmin på att rulla ut en SW-uppdatering till 1040 version 28.20
som innehåller en del nytt och en del felrättningar. Det pågår en gradvis utrullning av uppdateringen.

Version 28.20
  • Improved ClimbPro climb detection and resume functionality
  • Fixed nutrition and hydration alert functionality
  • Added triathlon event and workout support
  • Added Short-Term Ephemeris (GPES) support for faster GPS acquisition
  • Added option to clear temporary files including ephemeris data
  • Improved Lock on Road functionality to prevent incorrect positioning
  • Fixed radar bar halo not appearing while turn prompt visible
  • Fixed auto-brightness not working after wake from sleep
  • Fixed home page activity profiles to correctly display the distance during activities
  • Fix workout data screen customizations being reset after powering off the device
  • Overall stability improvements and minor bug fixes
Läs mer här
https://forums.garmin.com/sports-fi...es/419689/edge-1040-series-version-28-20---50

Senast ändrad:
Nu håller Garmin på att rulla ut en SW-uppdatering till 1040 version 28.20
som innehåller en del nytt och en del felrättningar. Det pågår en gradvis utrullning av uppdateringen.

Version 28.20
  • Improved ClimbPro climb detection and resume functionality
  • Fixed nutrition and hydration alert functionality
  • Added triathlon event and workout support
  • Added Short-Term Ephemeris (GPES) support for faster GPS acquisition
  • Added option to clear temporary files including ephemeris data
  • Improved Lock on Road functionality to prevent incorrect positioning
  • Fixed radar bar halo not appearing while turn prompt visible
  • Fixed auto-brightness not working after wake from sleep
  • Fixed home page activity profiles to correctly display the distance during activities
  • Fix workout data screen customizations being reset after powering off the device
  • Overall stability improvements and minor bug fixes
Läs mer här
https://forums.garmin.com/sports-fi...es/419689/edge-1040-series-version-28-20---50
"Improved lock on road functionality to prevent incorrect positioning"

På en enhet som tar position från gps, Galileo, glonass? samtidigt, system som skryter om sina centimeternogrannheter behövs ändå "följ vägen" för att man inte ska hamna metrar vid sidan. (Och jag har sett hur min 840 hoppar mellan Saltsjöbadsleden och vägen uppe i närmsta bostadsområdet i Fisksätra, men vet inte om det är en skada pga lock on road eller ett bevis för att det behövs).
Jag tycker satellittekniknördarna borde sänka röstläget lite.

Fler än jag som drabbats av att WiFi inte kan koppla upp sig utan att man startar om enheten?

Är det en 1040 eller 1050, som i länken, du har problemet hos?
(Detta är ju, eller skall väl vara, tråden om 1040)

"Improved lock on road functionality to prevent incorrect positioning"

På en enhet som tar position från gps, Galileo, glonass? samtidigt, system som skryter om sina centimeternogrannheter behövs ändå "följ vägen" för att man inte ska hamna metrar vid sidan. (Och jag har sett hur min 840 hoppar mellan Saltsjöbadsleden och vägen uppe i närmsta bostadsområdet i Fisksätra, men vet inte om det är en skada pga lock on road eller ett bevis för att det behövs).
Jag tycker satellittekniknördarna borde sänka röstläget lite.
Noggrannheten i positionering beror ju inte enbart på de utsända signalerna utan även på hur noggrann kartan är och hur kraftfull GPSmottagaren är. Min gissning är att Edge-modellerna prioriterar batteritid. I tidigare Edge-modeller kunde man ha ett datafält med positioneringsfelet och om jag kommer ihåg rätt blev det aldrig bättre än 3 m (10 fötter?)

Jag har 27.14 just nu, det ligger en uppdatering och lurar men det kanske är bäst att vänta.....

Ok jag uppdaterar väl dårå....
Cyklade lite i helgen med den och testade Live Track och lite annat.
Stängt av klättringsgrejen, segment och varningar för den piper och pockar på lite för mycket uppmärksamhet för min smak.

Den har fungerat mycket bra hela resan och di2 samt assioma-pedalerna har synkat fint. Trots laddkablar (osvuret är bäst) så har jag bara laddat gps en kort tid via Ladelux-lampan, batteritid över förväntan alltså.

Som tidigare nämnts så är grafen för väglutningen på kartbilden lite "efter", det återstår alltid några tiotal meter av motlutet trots att grafiken säger att man nått densamma.

Min 1040 laddar inte upp passet på garmin connect och strava. Utan man måste stänga av och sätta på den igen innan den laddar upp passet. Har varit så hela sommaren 👎

Efterlängtad möjlighet att ”disabla” virtual partner i 28.20!

Och nej: det verkar som om man inte behöver göra detta på varje bana/course. Jag har testat, inaktiveringen hänger med!

Äntligen!

Jag har inte längre någon bebyggelse / hus på mina kartor. Är det Garmin som tagit bort dom eller är det jag som råkat stänga av visningen? Hittar ingen inställning för det.

Jag har inte längre någon bebyggelse / hus på mina kartor. Är det Garmin som tagit bort dom eller är det jag som råkat stänga av visningen? Hittar ingen inställning för det.
Jag har ingen 1040, men har haft liknande problem på andra modeller efter uppgradering av SW. I mitt fall fick jag bort det genom att deaktivera kartor som inte är relevanta för området jag cyklar i, t ex TopoActive Europe West.

Ser nu att jag bara har dom ljusgröna länderna. Tog bort europa och la till igen, nu visar den att sverige ska vara med också. Får se hur det blir när den är färdigladdad.

IMG_0084.webp

IMG_0569.webp

Nu håller Garmin på att rulla ut en SW-uppdatering till 1040 från 28.20 till 28.33
som innehåller lite nytt och några felrättningar. Det pågår en gradvis utrullning av uppdateringen.

Changes made from version 28.20 to 28.33
  • Support for Rally 110 and 210 power meters, including Force data and Pedal IQ smart calibration alerts
  • Fixed potential inReach Remote issues after losing connection
  • Fixed issue where custom maps wouldn't draw
  • Fix issue with audio prompts not playing in some cases
  • General improvements to device stability and addressed various minor bugs

Läs mer här
https://forums.garmin.com/sports-fi...es/421480/edge-1040-series-version-28-33---50

<REDIGERAT>
Nu skall uppdateringen finnas tillgänglig för alla.

Senast ändrad:
Nu har Garmin kommit med en SW-uppdatering till 1040
med ett par nya funktioner och några felrättningar

Changes made from version 28.34 to 29.22
  • Added GroupRide real-time data averages
  • Add cycling ability history graph
  • Fixed issue with audio prompts always playing in English
  • Improved map compass arrow
Läs mer här

Det enda jag är nyfiken på är,
  • Add cycling ability history graph
"Cycling ability includes your current rider type, such as climber. Information you enter in your user profile, such as body weight, also helps determine your rider type"

Tempomage borde/ska finnas i profilen....

12 februari lanserade Garmin en SW-uppdatering till 1040 version 30.18

Version 30.18

• Implemented provisional finish point.
  • Fixed Auto-Zoom while following a course
  • Fixed issue giving ascent records during downhill MTB activities.
  • Fixed straight line navigation.
  • Fixed nutrition recommendations on courses below two hours
  • Aligned presentation of time in zones for power and heart rate with Garmin Connect
  • Improved battery life estimates for Auto GNSS mode
  • Fixed sweat loss estimate in activity summary.
  • Fixed trail difficulty not displaying in enduro activity summary.
  • Implemented estimated time to completion for free climbs.
  • Added alternative 3-data field layout to map screen.
  • Fixed brightness slider at 0% causing screen to appear to be off.
  • Fixed labels overlapping on graphical data field for elevation.
  • Fixed map points of interest disappearing.
  • Fixed course issue while doing indoor activities.
  • Improved compass arrow on track up maps.
Läs mer här

Nu har tydligen Garmin lyckats med att få till en kartuppdatering (TopoActive 2026.10) som kan bricka inte endast Edge-GPSer utan även flera klockmodeller
Allt enl

Nu har tydligen Garmin lyckats med att få till en kartuppdatering (TopoActive 2026.10) som kan bricka inte endast Edge-GPSer utan även flera klockmodeller
Allt enl
Jag fick "Loader 30.18" när jag skulle starta min 840 för nån vecka sen, lite felsökning på www gav att hålla inne av/på-knappen riktigt länge, jag hade redan testat länge tyckte jag, men nån halv minut eller så stängde tillslut av den. Och sedan startade den som den skulle.
Jag hade inte anslutit till någon dator och inte medvetet laddat ner nån karta. Minns inte ens om jag har Garminkartor eller nån osm e.d.

Jag fick "Loader 30.18" när jag skulle starta min 840 för nån vecka sen, lite felsökning på www gav att hålla inne av/på-knappen riktigt länge, jag hade redan testat länge tyckte jag, men nån halv minut eller så stängde tillslut av den. Och sedan startade den som den skulle.
"Loader 30.18" tyder på att det har med den FW-uppdatering jag skrev om i februari i #577
Som verkar vara densamma för 840
Dvs inte ngn karta.
Jag hade inte anslutit till någon dator och inte medvetet laddat ner nån karta.
Kartor brukar jag uppdatera via dator och Garmin Express
Minns inte ens om jag har Garminkartor eller nån osm e.d.
De vanliga Garminkartorna är OSM sedan några Edgegenerationer tillbaka (1000/1030?)

"Loader 30.18" tyder på att det har med den FW-uppdatering jag skrev om i februari i #577
Som verkar vara densamma för 840
Dvs inte ngn karta.

Kartor brukar jag uppdatera via dator och Garmin Express

De vanliga Garminkartorna är OSM sedan några Edgegenerationer tillbaka (1000/1030?)
Du har säkert rätt, men i texten du länkade till stod Loader 30.18 som ett tecken på kraschen som texten handlade om, så jag petade in min anekdot om just det.

Kan man uppdatera kartorna via mobilen och Garmin Connect eller måste den in i en dator för det? Är rädd att få den där kartuppdateringen automatiskt men har inte anslutit till en dator ännu så jag kanske är safe då.

Kan man uppdatera kartorna via mobilen och Garmin Connect eller måste den in i en dator för det? Är rädd att få den där kartuppdateringen automatiskt men har inte anslutit till en dator ännu så jag kanske är safe då.
Man kan uppdatera via sitt trådlösa nätverk som garmninen kan ansluta till, så har jag gjort senaste gångerna. Däremot behöver jag gå via dator o masslagrings-protokoll för att lägga in @OrjanXs trailforks-overlay som jag har istället för trailforks-appen i min 840 (råkade avinstallera den men känner inte att det för något för overlayen är så bra.

Allt enl
Nu har även Garmin kommit med en officiell text om problemet med TopoActive Europe 2026.10 och hur man kan göra för att backa till TopoActive Europe 2025.10

Tillbaka
Topp