Garmin Edge 520

Garmin Edge 520
Det här med att den saknar navigering, det är alltså automatisk routing (att den kan själv räkna ut en rutt mellan två punkter) som inte går att göra? att lägga upp en runda hemma innan man ger sig ut och ha som ett streck att följa manuellt på kartan går fortfarande att göra?

I den recensionen under rubriken "Mapping included" så finns det två bilder där det ser ut att finnas en rutt markerad (bild 2 och 3) i grönt.
http://www.dcrainmaker.com/2015/07/garmin-edge-520.html

Edit: Allt finns ju faktiskt förklarat i recensionen, jag som inte läste tillräckligt noga.
"
With this said, it’s important to note that the unit does NOT do routable directions though. Meaning, it won’t tell you to ‘Turn left on Maple Street’, but rather instead give you breadcrumb style tracks overlaid onto these maps. Additionally, because it’s not routable, it won’t be able to give you directions across town. Thus there is no point of interest database or similar.

The best way to think of this is that if you’re looking to be able to create directions on the fly during your ride, the Edge 810/1000 are far better options. But, if you just want to know where you are on the map and be able to zoom around to figure out where you’re going – this will work quite well.
"

Senast ändrad:
Garmin Edge 520
Men verkar ju rätt struligt det här med strava kopplingen, och online manualen är ju ingen höjdare.
Tur att dcrainmaker har en bra guide, men ladda ned segment till 520:n eller va beroende av garmin connect känns inte så sexigt..

Garmin Edge 520
anderski skrev:
-------------------------------------------------------
> eller va beroende av garmin connect känns inte så sexigt..

Äh, jag installerade Garmin Connect appen i mobilen och när jag slår på Edgen synkar den över alla stjärnmärkta segment via blåtand helt automagiskt. Skitenkelt, bara klicka på strava-webben vilka du vill ha med. Att ha Garmins app för en Garmin-enhet e inget konstigt tycker jag.

Stängde dessutom av autoöverföring så ingenting kommer tillbaka från Edgen då jag för över passen till Golden Cheetah först och därifrån vidare till andra träningsdagböcker (Strava).

Garmin Edge 520
Jag köpte min på bikester förra veckan för 2775. Paketet kom två dagar efter jag beställt. De verkar inte ha kvar den nu dock.

//Ola

Garmin Edge 520
rkindbom skrev:
> Vart köper jag bäst Garmin edge 520. Tänker på
> pris, leveranstid, leveranssäkerhet.

har sett i princip samma pris där jag kollat, på de ställenena var det inget billigare än över disk här.

Garmin Edge 520
Jag har använt min några ggr, första gången stängde den av sig själv när jag var tvungen att stanna och dra åt sadelstolpen men annars tycker jag den fungerat klockrent, inte använt någon annan cykeldator så kan tyvärr inte jämföra med något.

Garmin Edge 520
Har plöjt all dcrainmaker skrivit och alla kommentarer kollat i garmins forum, lämnade tillbaka min 520 idag tyvärr. Känns inte färdig eller genomtänkt.
Man undrar ju om du fattar hur cyklister använder sina gps:er alls..
Ställde 3 specifika frågor til svenska garmin support, fick ju ingen direkt förtroende.
De skulle maila mig, det var i går på dan inte hört nåt.

Garmin Edge 520
Det som stör mig mest är att man inte kan slå eller av Strava live segments via vilken profil man väljer.
Om jag sticker ut för att köra intervaller vill jag ju inte att den helt plötsligt skall byta till att visa segment, då vill jag ju se min effektsida på datorn.
Annars är den ju ett klart lyft från Edge 500.

//Ola

Garmin Edge 520
Ok, det visste jag inte, men har ingen wattmätare ännu.
Hur tycker du det funkar med strava segment, om du testat det ?

Lite oklart om man måste synka stjärnmarkerade strava segment, och om det finns begränsningar på antalet så var det i tydligen 810( 50 segment ökat till 100)
Och hur många/vilka segment körs automagiskt om man är på en ny plats man inte kört på förut t ex.
Sen verkar det som om man ändrar default för vad man kör mot i ett segment så ändras det vid nästa synk..
vbra där.

Garmin Edge 520
Jo stravasegmenten funkar väl rätt bra tycker jag. Jag är ju ingen segmentjägare så jag är väl inte den bäste till att uttala mig.

Jag tycker väl det är rätt klart att man måste synka efter det att man gjort nya stjärnmarkeringar.

Det är ju inte en äkta live connection man har mot strava. Varje gång man synkar skjuter den ju över segment och tider till Garminen. Man skulle ju kunna tycka att man borde kunna ha fixat äkte live connection a'la Strava appen men detta duger gott för mig.

Nu kommer jag väl iofs allt som oftast nog köra med disablade live segments.

Det som stör mig är att man inte kan editera sina datasidor på garminen via Garmin Connect. Nu är det ett jvla tryckande på cykeldatorb för att få de fält man vill se på de olika datasidorna.

Garmin Edge 520
anderski skrev:
> Har plöjt all dcrainmaker skrivit och alla
> kommentarer kollat i garmins forum, lämnade
> tillbaka min 520 idag tyvärr. Känns inte färdig
> eller genomtänkt.
> Man undrar ju om du fattar hur cyklister använder
> sina gps:er alls..
> Ställde 3 specifika frågor til svenska garmin
> support, fick ju ingen direkt förtroende.
> De skulle maila mig, det var i går på dan inte
> hört nåt.

Vad var det som var showstoppers? Eller bara murken i största allmänhet?

Garmin Edge 520
Se mitt inlägg ovan, ganska besviken på strava funktionaliteten mycket glitchar med detta och annat om man kollar i garmins forum. Hängande synkning mellan garmin connect/strava mm
Inte så genomtänkt, borde haft wifi och med minne än 50Mb! de är väl det tristaste.
Tar man bort den värdelösa garmin kartan får man iofs 100Mb, men en OSM karta på en stor stad tar ju ganska mycket plats

Men jag hade väl lite högre föväntningar på hur strava segment skulle funka.
Det är i princip odukumenterat i manualen hur det ska funka och under vilka förutsättningar mm.
Om det finns begrånsningar och så vidare.

Garmin Edge 520
McOla skrev:
> Jo stravasegmenten funkar väl rätt bra tycker
> jag. Jag är ju ingen segmentjägare så jag är
> väl inte den bäste till att uttala mig.
>
> Jag tycker väl det är rätt klart att man måste
> synka efter det att man gjort nya
> stjärnmarkeringar.
>
Givetvis, det var inte det jag skrev.
Utan om du ändrar det man racar mot i ett segment från default, så skrivs det över vid nästa synk.
Man får alltså ändra igen.

Garmin Edge 520
anderski skrev:
> Se mitt inlägg ovan, ganska besviken på strava
> funktionaliteten mycket glitchar med detta och
> annat om man kollar i garmins forum. Hängande
> synkning mellan garmin connect/strava mm
> Inte så genomtänkt, borde haft wifi och med
> minne än 50Mb! de är väl det tristaste.
> Tar man bort den värdelösa garmin kartan får
> man iofs 100Mb, men en OSM karta på en stor stad
> tar ju ganska mycket plats
>
> Men jag hade väl lite högre föväntningar på
> hur strava segment skulle funka.
> Det är i princip odukumenterat i manualen hur det
> ska funka och under vilka förutsättningar mm.
> Om det finns begrånsningar och så vidare.

Tråkigt. Det börjar bli dax att hitta en ersättare till min gamla edge 800, men det låter ju inte som 520 är den då.

Garmin Edge 520
Jag har lagt in ny karta i min 520 och den tog lite mindre plats än originalet, då har jag 1/3del utav Sverige med. Räcker gott för mig, väldigt enkelt att göra också.

Garmin Edge 520
Har nyss införskaffat en 520. Har problem med att få upp strava på edge enheten. Jag har Strava premium och jag har gått in på mitt konto på Stravas sida och klickat i så att den är connectad mot mitt Garmin konto. Har oxo klickat på stjärnan på ett antal segment. När jag varit ute o bikat o sen synchar via mobilen till garmin connect så kommer passet automatiskt även till Strava. Problemet ligger i att jag inte får upp stava segmenten på enheten när jag är ute o tränar. Vad kan vara fel?

Garmin Edge 520
Har du segmenten i Edgen? De går att se under training har jag för mig. Är Strava Live Segments i Gramin Connect? För mig fungerade det precis så som du har beskrivit.

//Ola

Senast ändrad:
Garmin Edge 520
Tack för svaren. Nu gjorde jag som så att jag gick in på strava.com och tog bort kopplingen mot garmin kontot. Sen in på garmin connect. Då fanns en knapp på huvud-sidan för att connecta och använda strava segments istället för garmin segments. Då fick jag upp de segment som jag stjärnmarkerat i strava på garmin connect websidan. Dock verkar de inte synchas över till min edge 520. Om jag går in under menu-training-segments så står det "No segments saved". Go to garmin connect to setup and download segments.

Garmin Edge 520
Har också beställt.
För en som inte vet riktigt vad segment är, så undrar jag om det finns en funktion om man hittat en bra sträcka att göra till ett segment?

Garmin Edge 520
Tjompan skrev:
> Har också beställt.
> För en som inte vet riktigt vad segment är, så
> undrar jag om det finns en funktion om man hittat
> en bra sträcka att göra till ett segment?
Du skapar strava segment på strava.com, när du kört en runda och laddat upp den där så kan du sen välja ut ett del av den rundanoch skapa ett segment.

Garmin Edge 520
Äh, minnet är helt ok. Jag fick med HELA stockholm, upp till dalarna, bort till västerås, ner förbi linköping på 72 MB. Pliiis. Inget problem för vanliga dödliga. Ska du hojja i en riktning åt något håll upp eller ner får du nog med 70 mil väg på 70 MB. Borde väl räcka?

Sen är gpsn lite pucko, verkar ta massa tid på sig att hitta satteliter och hoppa igång.

Kartan verkar kack för att zoomandet inte är direkt smidigt. Men bra skärm och relativt lättförståelig. Plastig som faen, men kompisen säger att hans 800 är ännu plastigare, så allt är väl relativt. Jag kommer från en ambit2, som är hög kvalitet jämfört med det här smäcket. Men ambitens skärm är kass för cykling.

Har inte testat strava segment än.

Garmin Edge 520
frazon skrev:
> Någon som har koll på om man ser i displayen om
> någon ringer om man har den kopplad till mobilen?

Svar: ja

Garmin Edge 520
Är ni nöjd än?
dcrainmaker rekommenderar den och budgetvalet Polar m450 som jag också är intresserad av.

2479 verkar vara lägsta pris för enbart enheten.

En tusing mindre för polar m450.

Garmin Edge 520
Någon mer än jag som varit med om att Edge 520 ej går att starta från en dag till nästa? Absolut inget händer med enheten och lite frustrerande med 3,5 v kvar av utlandssemestern.
God jul!
//Nicklas

Garmin Edge 520
synkat min edge 520 med min iPhone och grymt smidigt med uppladdningen till conect/ strava efter passet. men får inte upp när det är något segment eller om någon ringer eller skickar sms när jag kör? någon inställning?

Garmin Edge 520
frazon skrev:
> synkat min edge 520 med min iPhone och grymt
> smidigt med uppladdningen till conect/ strava
> efter passet. men får inte upp när det är
> något segment eller om någon ringer eller
> skickar sms när jag kör? någon inställning?

Du måste favoritmarkera de segment du vill ha över.
Ang att få notiser om samtal mm så måste du ansluta BT till det också, gå in i BT menyn och anslut till den andra 520 enheten, du kommer alltså att vara ihopkopplad med två enheter samtidigt.

Garmin Edge 520
Jimel sa:

Gäller detta fortf? Eller rättare sagt, har jag förstått det hela rätt med 520'n om jag säger att enda gången man ser sin prestation på displayen, är om man tidigare stjärnmärkt & synkat ett visst segment?
Om jag drar ut på en helt ny spontanrunda så kommer inga segment att synas i displayen?

Garmin Edge 520
Henrik83 sa:
Jimel sa:

Gäller detta fortf? Eller rättare sagt, har jag förstått det hela rätt med 520'n om jag säger att enda gången man ser sin prestation på displayen, är om man tidigare stjärnmärkt & synkat ett visst segment?
Om jag drar ut på en helt ny spontanrunda så kommer inga segment att synas i displayen?

exakt så

Garmin Edge 520
Annan fråga ang Di2 och 520.
Jag har en D-fly och den är "hittad" som sensor i Edge520, men vart hittar jag informationen i datorn när jag cyklar? Jag har bläddrat uppåt och neråt men ingen snygg info från Di2 syns, är det nån inställning jag missat?

Tillbaka
Topp