Garmin Edge 530 eller 830

Visst förstår jag fördelarna med pekskärm men för min typ av cykling är behovet obefintligt. Jag kollar på kartor innan var jag ska cykla och när jag är spontan så kör jag på chansning, annars känns det som om det spontana försvinner i att ändå planera i realtid...jag är väldigt nöjd med knappar och har en mobil utan knappar, så jag förstår hur det funkar :)

KiwiQ sa:
Pekskärmen är skön när man tex, swipear, läsa kartor och zoomar in kartor osv, om man alltid kört knappar så är väl det som känns mest naturligt

Då jag aldrig kört knappar så känns det väldigt behagligt att skrolla, zooma osv på en pekskärm

830 upplever jag ha väldigt lite lagg, om något alls. Den guidade mig perfekt igår,kortaste, snabbaste, raka vägen, utan krångel.

Den hittar sensorerna direkt..

Med ett garmin hrm-dual puls band eller likvärdigt så får du så sjukt mycket data, informationen du får är enorm, och väldigt bra. Fartsensorn gör sitt. Kommer inte köpa någon power meter men det hade varit smutt att få den datan..

Jag som aldrig kört med varken dator, sensorer, pulsband tidigare måste säga att det är fantastiskt kul och informativt.

Kais, är det du? ??

När snabba Emil Lindgren brukar visa sina träningspass på Instagram så har det alltid slagit mig hur segt det går på hans 820. Laggar genom hela scrollningen... Jag har en 520 som kämpar på bra. Den har väl lite liten skärm och kan vara lite seg, men som ren dator fungerar den ypperligt.

Istället för navigation med hjälp av fil brukar jag klicka i "visa alltid på karta" så ser man spåret man ska ta, men får inga direktiv om att svänga eller så.

NickPick sa:
KiwiQ sa:
Pekskärmen är skön när man tex, swipear, läsa kartor och zoomar in kartor osv, om man alltid kört knappar så är väl det som känns mest naturligt

Då jag aldrig kört knappar så känns det väldigt behagligt att skrolla, zooma osv på en pekskärm

830 upplever jag ha väldigt lite lagg, om något alls. Den guidade mig perfekt igår,kortaste, snabbaste, raka vägen, utan krångel.

Den hittar sensorerna direkt..

Med ett garmin hrm-dual puls band eller likvärdigt så får du så sjukt mycket data, informationen du får är enorm, och väldigt bra. Fartsensorn gör sitt. Kommer inte köpa någon power meter men det hade varit smutt att få den datan..

Jag som aldrig kört med varken dator, sensorer, pulsband tidigare måste säga att det är fantastiskt kul och informativt.

Kais, är det du? ??

När snabba Emil Lindgren brukar visa sina träningspass på Instagram så har det alltid slagit mig hur segt det går på hans 820. Laggar genom hela scrollningen... Jag har en 520 som kämpar på bra. Den har väl lite liten skärm och kan vara lite seg, men som ren dator fungerar den ypperligt.

Istället för navigation med hjälp av fil brukar jag klicka i "visa alltid på karta" så ser man spåret man ska ta, men får inga direktiv om att svänga eller så.

Hehe, jag bjuder på att jag är rookie i cykeldatorsenorerpowermeter världen :) förstår cykeldatorer osv osv inte är särskilt upphetsande för den stora massan som använt dessa produkter väldigt länge..

squarepusher sa:
N_sandstrom sa:
Hoppfunktionen är lite rolig, men den är lite väl pigg på att logga saker.
Jag har dessutom en tendens att bromsa in inför allt som ser läskigt ut, men garminen hinner inte märka av den lägre farten, så alla mina hopp ser ut att vara 2-3 meter :p

Kanske funkar bättre med en fartsensor i baknavet?

Har funderat på samma sak. Men det finns nog ingen garanti för att det det är sensorns data som faktiskt används i beräkningarna.
Har sett nämnas nånstans att sensors data enbart används om stabil GPS-data saknas.

Jag har testat 530 i ett par veckor nu. Den loggar vad den ska och känns pålitlig. Jag stör mig dock på en sak. Vid navigering efter segment är autozoom på tok för utzoomad för att kunna välja rätt om stigen delar sig. Ställer jag in manuell zoom till den nivå jag vill ha blir det bra. Efter ett tag verkar den dock gå tillbaka till utzoomat läge varpå jag måste zooma in igen för att överhuvudtaget se hur jag ska köra. Eftersom jag har ögonen på stigen upptäcker jag det försent och jag måste stanna för att zooma in igen. Någon annan som upplever samma sak eller har något tips för att komma runt detta?

Mwikner sa:
Jag har testat 530 i ett par veckor nu. Den loggar vad den ska och känns pålitlig. Jag stör mig dock på en sak. Vid navigering efter segment är autozoom på tok för utzoomad för att kunna välja rätt om stigen delar sig. Ställer jag in manuell zoom till den nivå jag vill ha blir det bra. Efter ett tag verkar den dock gå tillbaka till utzoomat läge varpå jag måste zooma in igen för att överhuvudtaget se hur jag ska köra. Eftersom jag har ögonen på stigen upptäcker jag det försent och jag måste stanna för att zooma in igen. Någon annan som upplever samma sak eller har något tips för att komma runt detta?
Har samma problem med min 830, tyvärr inte lyckats lista ut någon lösning.

Mwikner sa:
Här verkar vara en tråd om samma problem, ingen lösning än dock.
https://forums.garmin.com/sports-fi...-to-zoom-back-to-what-it-was-before-i-stopped

grendel sa:
Mwikner sa:
Här verkar vara en tråd om samma problem, ingen lösning än dock.
https://forums.garmin.com/sports-fi...-to-zoom-back-to-what-it-was-before-i-stopped

Enligt en annan tråd i 530-forumet kan felet ligga i trailforks. Jag ska testa att köra samma segment från strava och se om det blir någon skillnad.

Jag kör inte Trailforks officiella karta då den uppdateras allför sällan, dessutom är den svårläst med konstiga färger. På Trailforks Sverige-avdelning gör vi egen karta/overlay som lägger sig ovanpå befintlig karta i din Garmin Edge. Overlayen innehåller bara stignätet och den vanliga kartan syns inunder. Overlayen är dock stenkorkad och inte routningsbar. Uppdatering cirka 2 ggr/vecka.
https://www.facebook.com/groups/462312223976654/permalink/1027857027422168/?hc_location=ufi

Intressant. Om jag förstår det hela rätt så är dessa overlays endast möjliga vid vanlig loggning med kartvisning och inte vid navigering.

Har två funderingar om navigering.
Kan man köra en route baklänges?
Jag försökte följa en mot riktningen igår, valde inte "navigate to start", men den hoppade ständigt till ett kartlägge med norr uppåt som sa åt mig att vända om.

Och kan man på något vis stänga av navigering, utan att stoppa pågående aktivitet?

De syns hela tiden, men Garmin fattar inte att det är stigar. Det är korkade (färgade) linjer, men om man klickar på skärmen/stigen så syns stignamnet på samma sätt som man klickar på en åker så säger Garmin "open field" (eller nåt).

Mwikner sa:
Intressant. Om jag förstår det hela rätt så är dessa overlays endast möjliga vid vanlig loggning med kartvisning och inte vid navigering.

CleverTraining kör fortfarande med 10% med DC Rainmakers kod. Beställde vid lunch och skickades nu på eftermiddagen.

Hoppas den lever upp till de positiva recensionerna.

//Ola

Hej!
Jag är tydligen medlem av stadium och de saknade mig och jag fick därför 20% på ett köp.Jag klippte till på en garmin edge 530, ord pris 3299 kr, med rabatt 2639 kr

Jag beställde via webben, enlig deras hemsida så skulle jag få 20% på ett köp och det skulle vara aktiverat där, funkade inte för mig så jag ringde stadium och fick istället en engångskod som jag kunde lägga in och fick då den utlovade rabatten.

//E

Mwikner sa:
Jag har samma problem, sjukt störande. Om man gör inställningarna i sin ”åkprofil” och i de vanliga inställningarna så verkar det fungera något bättre. Den zoomar dock fortfarande ut och vänder till norr upp när man saktar ner eller stannar.

Har inte heller märkt av ”fork”-funktionen som tydligen ska visa alternativa spår när man kommer till ett spår-vägskäl.

yonsson sa:
Jag har samma problem, sjukt störande. Om man gör inställningarna i sin ”åkprofil” och i de vanliga inställningarna så verkar det fungera något bättre. Den zoomar dock fortfarande ut och vänder till norr upp när man saktar ner eller stannar.

Sker detta endast med auto-pause påslaget? Väldigt konstigt om man inte kan stänga av det beteendet.

Lite sugen på byta cykeldator.
Har en garmin 520 idag.
Vad skiljer 530 från 830?
Är det värt att byta från en 520 eller ska jag invänta nästa nyhet från garmin?

danierik sa:
Lite sugen på byta cykeldator.
Har en garmin 520 idag.
Vad skiljer 530 från 830?
Är det värt att byta från en 520 eller ska jag invänta nästa nyhet från garmin?

I stort sett touch som skiljer (finns lite till, men i stort)

De nya sägs ju vara duktigt snabbare än gamla så det är väll inte en såååå dum uppgradering även om den kanske inte är nödvändig. Men vänta på nästa, kan ju dröja med tanke på att dessa just släppts.

Halloj, hoppas det är ok att jag snor tråden med en fråga om min 530. Har sökt men hittar inte svaret.
När jag har kartan uppe så ser den ut som på bilden.
När jag scrollbar runt på kartan så visar den sig, precis som det ligger en overlay som är vit.
Säkert nåt riktigt skitfel, men jag får fan inte ordning på det.

Bilagor

• 20190705_154529.jpg
    20190705_154529.jpg
    239.8 KB · Besök: 174
anders567 sa:
yonsson sa:

Sker detta endast med auto-pause påslaget? Väldigt konstigt om man inte kan stänga av det beteendet.

Svarar mig själv: Det verkar som att problemet med utzoomning och vändning av kartan försvinner om man stänger av auto-pause fullständigt. Enligt pålitlig källa som kör med 530.

Någon som kan förklara för mig hur jag kan få min Edge 530 att navigera till starten av en Trialforks-stig?
Jag hittar själva stigen i Edgen genom att zooma m.m.
Men jag kan inte sätta fast pinnen på startplatsen och få enheten att navigera mig till den?

JockeS sa:
Någon som kan förklara för mig hur jag kan få min Edge 530 att navigera till starten av en Trialforks-stig?
Men jag kan inte sätta fast pinnen på startplatsen och få enheten att navigera mig till den?

Det normala när man navigerar ett spår (på alla andra Edge) är att starta navigering av själva spåret och då får man frågan om att navigera till start.

Du har TF:s officiella karta/stignät (nedladdat ifrån Trailforks.com) eller overlayer ifrån TF Sveriges FB-sida?

JockeS sa:

Det finns även nån slags medföljande trailforks-overlay med i 530/830 från start.

Spåren där verkar man bara kunna se namnet på, inte navigera på.

Bytte från Wahoo till en Garmin 830 då jag ville ha deras Variaradar och två saker jag retar mig på och undrar om någon annan har upplevt.
1. Jag stoppade rundan manuellt när jag skulle fika istället för att bara låta den vara med autopaus. Rundan på 50km försvann.
2. Jag körde efter en runda jag hade gjort i RideWithGPS och den ledde mig in på en väg som inte var med på rundan och gnällde sen över att jag var ur kurs.

1. Du tryckte på stoppknappen på sidan och inget mer? Då är det bara att trycka på start igen så fortsätter den där du slutade.
2. Vet inte.

Spacekitty sa:
1. Du tryckte på stoppknappen på sidan och inget mer? Då är det bara att trycka på start igen så fortsätter den där du slutade.

Nja, det var det jag inte kunde. Det var som att jag aldrig hade startat den. Men jag tryckte på stoppknappen på undersida. Hade jag bara låtit autopaus fixa det hade jag säkert aldrig märkt något

Johan A sa:
marr sa:
Johan A sa:
Stoppade och lät den vara. Den stängdes aldrig av.

Låter tyvärr som en typisk garminbugg :/

Bra. Eller kanske inte så bra men jag vet hellre vad det är i alla fall. Då kan jag undvika den manövern.

Har varit med om liknande saker i fenix 5 tex för ganska många versioner sedan.
Du kanske ska kika här: https://forums.garmin.com/sports-fitness/cycling/f/edge-830
Kanske rentav testa betan med improved overall stability.

Någon som vet om det går sätta autostart efter paus med lägre tröskelhastighet än 10 km/h på 530? På min gamla 520 fanns inte den inställningen alls. Men 10 km/h känns ganska högt för mtb. Jag upplever det som att jag cyklar för långt innan den startar efter paus igen (eller så får jag börja cykla snabbare...).

bash sa:
Någon som vet om det går sätta autostart efter paus med lägre tröskelhastighet än 10 km/h på 530? På min gamla 520 fanns inte den inställningen alls. Men 10 km/h känns ganska högt för mtb. Jag upplever det som att jag cyklar för långt innan den startar efter paus igen (eller så får jag börja cykla snabbare...).

Autopaus är bara till för pendlare som vill ha högre snitthastighet. För oss andra stannar inte tävlingsledningen klockan när vi stiger av för att kissa eller laga punktering.

Spacekitty sa:
bash sa:

Autopaus är bara till för pendlare som vill ha högre snitthastighet. För oss andra stannar inte tävlingsledningen klockan när vi stiger av för att kissa eller laga punktering.

Precis, autopaus är en styggelse.

bash sa:

Edge 530:
Activity Profile -> Auto Features ->Auto Pause -> Custom Speed

McOla sa:
bash sa:

Edge 530:
Activity Profile -> Auto Features ->Auto Pause -> Custom Speed

Yes, men den tillåter lägst 10 km/h? Eller kan du sätta lägre?

Tillbaka
Topp