Garmin Edge 530 eller 830

OK, nu har jag en 530:a.
Jag vill kunna se så mycket stigar och småvägar som möjligt för att kunna orientera mig på mtb, gravel, vandring mm.
Är det Open mtbmap som är bästa valet?
Behålla "Garminkartan" för vägcykling?

OK, nu har jag en 530:a.
Jag vill kunna se så mycket stigar och småvägar som möjligt för att kunna orientera mig på mtb, gravel, vandring mm.
Är det Open mtbmap som är bästa valet?
Behålla "Garminkartan" för vägcykling?
Och jag har en med. Tycker den verkar jobbig. Har fått in trailforksappen.

Men massa stigar saknas ju och jag fattar f-n inte hur jag ska navigera efter dom stigar som råkar finnas? Gör säkert något fel, men vill ju kunna åka till exempelvis ÄGB och se en karta med stigar (Trailforks och eller Strava), var jag är på kartan och vart jag är på väg.

Går det på något enkelt sätt? Annars finns det snart en 530 Edge på säljsidan...:-(. Alla andra funktioner struntar jag i, har ändå en garmin 735 på handleden för loggning mm.

se en karta med stigar (Trailforks och eller Strava), var jag är på kartan och vart jag är på väg.

Går det på något enkelt sätt?
Det går att hitta flera enkla beskrivningar hur du enkelt ställer in din GPS för att visa kartor med Trailforks ovanpå (den är väl förinstallerad i Edge 530?)
Googla!
Börja tex med att se till att endast den karta du vill använda och Trailforks är aktiverade, det funkar inte bra att att ha flera olika kartor aktiverade, Trailforks är ett undantag.

Hur du gör för att ställa in navigation i din Edge 530 står beskrivet i användarhandboken, börja tex här och fortsätt här.

Det går att hitta flera enkla beskrivningar hur du enkelt ställer in din GPS för att visa kartor med Trailforks ovanpå (den är väl förinstallerad i Edge 530?)
Googla!
Börja tex med att se till att endast den karta du vill använda och Trailforks är aktiverade, det funkar inte bra att att ha flera olika kartor aktiverade, Trailforks är ett undantag.

Hur du gör för att ställa in navigation i din Edge 530 står beskrivet i användarhandboken, börja tex här och fortsätt här.
Tack!

Ja jag får göra ett försök. Men lite skeptisk är jag.

- Har fått in trailforksappen, men den har ju inte med stigar från senaste/sista året... WTF?
- Overlay-karta med nyare (mer uppdaterade) trailforksstigar verkar ha fått på tafsen och får inte användas mera?

För att få vettiga kartuppdateringar måste du köra in din edge i din dator och uppgradera via garmin express. Om du inte redan visste det alltså...

Funderar på arr skaffa en Edge främst för navigering. Vill kunna köra nya stigar utan att ideligen stanna och kolla att jag är på rätt stig. Men vill också kunna navigera till nya stigar under turen, Min fundering är om detta bara funkar med touch, alltså 830. Garmin skriver "Använd den responsiva pekskärmen för att skapa nya turer och banor direkt på din Edge." Ni som kör med 530; funkar det ändå? Eller är det värt att lägga en tusing extra på 830?

Funderar på arr skaffa en Edge främst för navigering.
Ska du ha din GPS främst för navigering så tycker jag att du bör försöja jmf någa olika modeller själv, helst samtidigt och i verkligheten
För åtminstone jag tycker att skärmstorleken är avgörande, därför är troligen en begagnad Edge 1000 både billigare och bättre för just navigering även om ruttberäkningvarna är långsammare jmf med de nyare Edge med snabbare processor.
Allra bäst borde förstås en Edge 1030 Plus vara, men den är kanske för dyr?
Men en beg Edge 1000 borde gå att hitta billigt, jag köpte en sådan för 1500 SEK för ett par år sedan.
Men det är du som skall vara nöjd med det du köper, därför bör du försöka jmf själv för att kolla hur stor roll du tycker att skärmstorleken gör för dig innan köp.

Jag navigerar en hel del på väg, inte stig, med min 530. Är väldigt nöjd så länge man inte råkar missa något. Det är jobbigt att på ett snabbt och enkelt sätt titta på datorn var man är och skall. Att låta omräkning ske på enheten är inte supersmutt heller så att ändra och hantera en befintlig rutt är inte helt enkelt tycker jag. Så länge man har en färdig rutt överförd till datorn och följer den så är den bra. För mig är inte skärmstorleken det avgörande utan möjligheten att hantera kartan / rutten på enheten. Man har ju blivit bortskämd med en modern mobil med google maps.

Senast ändrad:
Funderar på arr skaffa en Edge främst för navigering. Vill kunna köra nya stigar utan att ideligen stanna och kolla att jag är på rätt stig. Men vill också kunna navigera till nya stigar under turen, Min fundering är om detta bara funkar med touch, alltså 830. Garmin skriver "Använd den responsiva pekskärmen för att skapa nya turer och banor direkt på din Edge." Ni som kör med 530; funkar det ändå? Eller är det värt att lägga en tusing extra på 830?
Jag har en 530 sen ett år tillbaka.

Stignavigering efter upplagd rutt tycker jag funkar helt ok. Kan vara lite svårt ibland om området vimlar av stigar (typ Hellas). På grusvägar / vanliga vägar funkar det klockrent.

Att försöka byta rutt och navigera om på Edge 530 är inte lätt de få gånger jag har försökt. Kanske en vanesak - vet inte. Jag har nämligen gett upp och om jag nu bestämmer mig för att frångå upplagd rutt så går jag på hederliga (men opålitliga) magkänslan istället för navigatorn - finns en viss ironi i det - särskilt med tanke på priset.

Well, just 12/24h visning är ju ett kapitel för sig vid sidan av användarhandboken. På min Edge 830 byttes idag visningen till 12h medan det i GC-appen fortfarande är angivet 24h.

Jag har pajjat skärmen på min 530, och påbörjat ett ärende om Crash Replacement hos Garmin.

Men ser nu att dom vill skicka en 830 istället.

Jag valde ju 530 mest för att slippa pekskärm, och kanske lite för att den var billigare.
Men en del saker blir det ju bra många knapptryck för.

Hur är skärmarna? I början sades dom funka "bättre än 820 som var kass", men det säger inte supermycket.

Inser också att jag har handskar på mig största delen av året, känns inte riktigt kompatibelt.

Den har riktigt bra touch. Ända tills det regnar, då är det mer av rysk roulette om vad som händer härnäst. Så man kanske skulle ha både och?

Så, se om man kan propagera lite mer för en 530 ändå?

Vad är det man verkligen vinner på pekskärm?

Skriva text, och zooma/panorera är det jag på rak arm kommer på.

Så, se om man kan propagera lite mer för en 530 ändå?

Vad är det man verkligen vinner på pekskärm?

Skriva text, och zooma/panorera är det jag på rak arm kommer på.
Skall man navigera behöver man i praktiken touch. Resten fungerar utan.

Min gamla edge 800 fungerar btw i regn med touch...
Inte min 1030.

Skall man navigera behöver man i praktiken touch. Resten fungerar utan.

Min gamla edge 800 fungerar btw i regn med touch...
Inte min 1030.
Alltså det fungerar väl att navigera efter en rutt även utan touch? Dock håller jag med om att man skulle vilja ha touch för att zooma och panorera i kartläge (jag har en 530).

Har inte 830 också mer avancerade navigerings-funktioner? 530 saknar ju minst sagt en del intelligens när det kommer till navigering.

Jag gillar att ha knapparna för att byta mellan data-sidor, skulle troligen störa mig på att inte ha de fysiska knapparna. Inte bara i regn det kan bli problem, ibland droppar det ju svett på enheten... Jag valde 530 framför 830 främst pga de fysiska knapparna.

Alltså det fungerar väl att navigera efter en rutt även utan touch? Dock håller jag med om att man skulle vilja ha touch för att zooma och panorera i kartläge (jag har en 530).

Har inte 830 också mer avancerade navigerings-funktioner? 530 saknar ju minst sagt en del intelligens när det kommer till navigering.

Jag gillar att ha knapparna för att byta mellan data-sidor, skulle troligen störa mig på att inte ha de fysiska knapparna. Inte bara i regn det kan bli problem, ibland droppar det ju svett på enheten... Jag valde 530 framför 830 främst pga de fysiska knapparna.
Nja. Hade en 520 förr, och att kunna zooma/panorera blir väldigt irriterande imho.

Hur zoomar/panorerar man smidigt utan touch?

Jag har inte skrivit att det är smidigt ;)

Men det går rätt bra när man lärt sig rätta knycken.

På kartbilden trycker du på övre högra knappen och får fram menyn och väljer pan/zoom sen browse map. Då får du upp tre prickar uppe till höger på kartbilden, övre högerknappen stegar mellan dessa, första pricken är zoom in och ut med dom nedre två vänstra knapparna, andra pricken pan upp/ner, tredje pricken är pan höger/vänster. Symboler med pilar och plus och minus visas bredvid knapparna.

På kartbilden trycker du på övre högra knappen och får fram menyn och väljer pan/zoom sen browse map. Då får du upp tre prickar uppe till höger på kartbilden, övre högerknappen stegar mellan dessa, första pricken är zoom in och ut med dom nedre två vänstra knapparna, andra pricken pan upp/ner, tredje pricken är pan höger/vänster. Symboler med pilar och plus och minus visas bredvid knapparna.
Då har de utvecklat det lite sedan 520. Vilken var trevlig med crispig skärm, men en pina att navigera efter. Ont om minne hade den åsså.

Vet iof inte om man kan kalla det smidigt, inget jag gör medan jag cyklar iaf..

Edit: ah, läste inte så bra, du tyckte inte heller det var smidigt, då är vi överens.

Så vad är konsensus? Om jag ska navigera efter ett randospår, är det 530 eller 830? Behöver inte skapa rutter on the fly.
Det är en avvägning hur viktigt det är att zooma/panorera enkelt (med touch) mot hur viktigt det är med fysiska knappar (och kunna använda enheten med handskar och i regn(?)).

Jag äger en 530 och behåller den för ditt användningsområde.

Har 530 större skärm än 520?
2.6" vs 2.3", 7.5mm, märks väl en viss skillnad på en så pass liten enhet..

Med risk för att verka riktigt dum...
Jag vill se en karta på skärmen som jag kan följa när jag cyklar MTB i skogen. Jag vill se en "prick" där jag befinner mig. Gör Garmin edge 530 det?

Jag fortsätter ställa dumma frågor: jag vill alltså ha en "vanlig" karta, utan att ha lagt in strava eller trailforksrutter, som jag kan följa.
Är det typ den här kartan man följer: https://www.garmin.com/sv-SE/p/703483 ?
Finns en vanlig karta inkluderad i enheten. Du kan ha den som en ren karta eller med navigering.

E0B749F4-0E30-4A8A-8221-53AA757DC918.jpeg

Den är baserad på Open Street Map, det är bara till att titta på den så kan du se själv hur det är i ditt område. Saknas en stig så ritar du själv in den.

Den är baserad på Open Street Map, det är bara till att titta på den så kan du se själv hur det är i ditt område. Saknas en stig så ritar du själv in den.

Och sen tar det x månader innan den dyker upp på Garminen? :p

Det finns också ett inbyggt lager med några stigar från Trailforks. Men där verkar datan ligga 1-2 år efter, ingen av stigarna jag själv lade in under 2021 finns där än.

Tillbaka
Topp