[Garmin] Edge 540/840

[Garmin] Edge 540/840
Tjena!

Håller mig med en drygt 7 år gammal Edge 520, där batteriräckvidden är kring 5h idag, dvs det börjar bli ganska kasst. Har även en Garmin-klocka och har levt i deras ekosystem lika länge som jag har haft datorn.

Tycker att X40-seriens nya ClimbPro-saker verkar kul för att får ClimPro utan rutt, leta upp närliggande klättringar mitt ute i spenaten och även möjligheten till konfiguration i mobilen. Prissättningen är dock rätt platt än så länge med alla modeller liggandes inom 1300 pengar, vilket gör valet lite svårare då prislappen egentligen inte blir någon avgörande faktor även om jag egentligen tycker att alla modeller kostar lite för många pengar...

Så, ni som har tagit klivet:
Är 540:in så krånglig utan touch att det är värt att gå upp en modell som DC m.fl. ger sken av?

Om 840 är bättre än 540, varför inte 1040 som kanske är bättre för gubbögon (har till vardags proggressiva glas men inte i cykelbrillorna)?

Är den nya ClimbPro-explorer-grejen +ANNAT kul egentligen, eller lurar jag bara mig själv, och bör köpa en 530 istället?

Eller skippa Garmin helt och skaffa något helt annat?

Cyklar mest landsväg och grus hemmavid, och gillar backar som går uppåt, men kör sällan efter rutter i datorn (är väl därför jag ser en stor vinst med en 40-serie). Cyklar även någon enstaka MTB-tur då och då. Tar sällan turer längre än 10 mil, för jag gillar soffan också.

1685434250107.png

[Garmin] Edge 540/840
Tjena!

Håller mig med en drygt 7 år gammal Edge 520, där batteriräckvidden är kring 5h idag, dvs det börjar bli ganska kasst. Har även en Garmin-klocka och har levt i deras ekosystem lika länge som jag har haft datorn.

Tycker att X40-seriens nya ClimbPro-saker verkar kul för att får ClimPro utan rutt, leta upp närliggande klättringar mitt ute i spenaten och även möjligheten till konfiguration i mobilen. Prissättningen är dock rätt platt än så länge med alla modeller liggandes inom 1300 pengar, vilket gör valet lite svårare då prislappen egentligen inte blir någon avgörande faktor även om jag egentligen tycker att alla modeller kostar lite för många pengar...

Är 540:in så krånglig utan touch att det är värt att gå upp en modell som DC m.fl. ger sken av?

Om 840 är bättre än 540, varför inte 1040 som kanske är bättre för gubbögon (har till vardags proggressiva glas men inte i cykelbrillorna)?

Är den nya ClimbPro-explorer-grejen +ANNAT kul egentligen, eller lurar jag bara mig själv, och bör köpa en 530 istället?

Cyklar mest landsväg och grus hemmavid, och gillar backar som går uppåt, men kör sällan efter rutter i datorn (är väl därför jag ser en stor vinst med en 40-serie). Cyklar även någon enstaka MTB-tur då och då. Tar sällan turer längre än 10 mil, för jag gillar soffan också.

Visa bilaga 628884

Jag uppgraderade från 530 till 830 förra året för att förenkla navigationen när man väl behöver ta till den. Det är ju smidigare med touch, att göra samma sak går en gnutta fortare t.ex att zooma och flytta runt i kartan är mycket smidigare och det är smidigare att koppla sensorer.

Att byta skärm tycker jag kändes bättre med knapparna på 530 än att swipea på 830 (det är inte telefon-nivå på touchen, så den kan missa ibland).

Med det sagt så låter det i mina öron som att nya 840 som nu också har knappar (saknas på 830) låter som den ultimata enheten. Prisskillnaden mot 1040 bör dock vara större...

[Garmin] Edge 540/840
Tjena!

Visa bilaga 628884
Jag har inte haft min 540 sådär jättelänge, och det är min första cykeldator, så jag har ingen touch att jämföra med. Jag tycker inte att jag upplever avsaknaden av det som ett problem! Jag älskar den!

ClimbPro är kul när det funkar, fattar ärligt talat inte riktigt logiken där. Den verkar välja ut random backar att fungera i, andra skiter den i helt. Har inte testat ClimbPro utan att köra en rutt dock.

[Garmin] Edge 540/840
Tjena!

Visa bilaga 628884

Hur du cyklar låter lite som mitt cyklande. Tränar dock gubbhårt på somrarna för att få upp kondisen, lite det som får mig ut på vägarna. Plus lite längre fikarundor, typ 100K emellanåt.

Har en 1040.
Vad gäller ClimbPro, skulle sakna det om jag inte har det, men ser det mer som en rolig grej. För mig hade det inte varit avgörande för ett köp (gillar också när det går uppför).

Batteritiden var det som avgjorde för mig. Gick iofs från en 800, men tror inte jag fått tummarna loss om det inte varit för just batteriet. Vet inte hur det är med 5/840 vad gäller batteriet.

Vid användande av kartan så visst är det praktiskt med touch, men tycker den är väldigt klöddig att hålla på med. T.ex. google maps på mobilen är ljusår smidigare. Vet dock inte hur det är att hantera kartan med enbart knappar.

Mellan 840 och 1040? Tja, jag gillar prylar, och ju större display desto bättre.

[Garmin] Edge 540/840
Dödade min 520 vid batteribyte visade det sig. Trist. Hade kunnat hanka mig fram på den och batteribank samt telefonen för nav då jag tycker 40-serien ser ganska daterad ut... Inte hänt mycket på 7 år egentligen. Skärmen är antik men gör sitt jobb... Karthanteringen fortfarande laggig.

Blev iaf en 1040 efter att velat mellan den och 840 ett bra tag. Glad ändå jag valde 1040, den känns inte för stor som jag var rädd för. Trist med non-solar 1040 är att skalet är vitt runt kanten på enheten. Känns också det daterat och inte lika premium/snyggt som svart enhet. Nåja, med garmin får man aldrig allt... Om priset skiljt mer hade det blivit 840

Cimbpro är häftigt men mest kul grej hemma, däremot kan jag se mer praktisk nytta när man cyklar i obekanta områden och inte redan vet exakt hur lång och brant varenda backe är.

[Garmin] Edge 540/840
Har ju en 1040, men hanteringen av kartan bör vara samma, antar jag.

Tycker det är ganska laggigt när man zoomar eller flyttar runt. Har jag missat någon inställning, eller det är FW som helt enkelt är långsam? Kartan ligger ju på enheten.

[Garmin] Edge 540/840
Tränar dock gubbhårt på somrarna för att få upp kondisen, lite det som får mig ut på vägarna. Plus lite längre fikarundor, typ 100K emellanåt.
Typ exakt så. Gubbträningen börjar när gruset sopas upp, och stegras i takt med värmen. Och det är också då jag använder eventuella rutter och kartfunktioner som mest egentligen. Som exempelvis när man får för sig att ta en rejäl omväg till svärmor. Besöket blir helt enkelt ännu trevligare med 70k i benen ?

1040 känns som en bra storlek för majoriteten av min cykling, speciellt med tanke på att visa saker har börjat bli svårlästa på 520:n jag har idag. Samtidigt gillar jag egentligen "buttons-only", det blir som ett litet filter för att låta bli att swipea och cykla istället. Men det är väl kanske bara att inse att det är gammal-tänk.

Batterimässigt blir ju alla ett jättelyft för min del även om mitt batteri hade varit fräsht, så den biten spelar mindre roll i mitt val. Men... Ja, prylar är kul!! Det är därför jag sneglar på storebrorsan.?

Jag har inte haft min 540 sådär jättelänge, och det är min första cykeldator, så jag har ingen touch att jämföra med. Jag tycker inte att jag upplever avsaknaden av det som ett problem! Jag älskar den!

ClimbPro är kul när det funkar, fattar ärligt talat inte riktigt logiken där. Den verkar välja ut random backar att fungera i, andra skiter den i helt. Har inte testat ClimbPro utan att köra en rutt dock.
Vad jag har förstått så skall allt egentligen fungera väldigt bra så länge du inte vill ändra något mitt i turen, precis som du upplever också. Det är väl främst då som det nya UI:t med bara knappar visar sin svaga sida, där det krävs flera knapptryck för att åstadkomma samma som ett swipe.

Eftersom jag är sån att jag sätter mig och börjar trampa, och sedan inser att jag inte startat rutten, inte fått igång alla sensorer +ANNAT, så har jag på 520:n petat med sådant mid-ride, och med tanke på 520:ns värdekassa knappar och gööör-tröga gränssnitt har jag en rätt hög smärtgräns för mindre bra användarupplevelser, men kravet är att det skall gå utan att jag behöver stanna, och utan att jag cyklar in i stolpar och tanter mitt i vägen. ?

Och det är väl här jag är lite osäker på 540:n egentligen. Jag vill ju akta tanterna.

Dödade min 520 vid batteribyte visade det sig. Trist. Hade kunnat hanka mig fram på den och batteribank samt telefonen för nav då jag tycker 40-serien ser ganska daterad ut... Inte hänt mycket på 7 år egentligen. Skärmen är antik men gör sitt jobb... Karthanteringen fortfarande laggig.

Blev iaf en 1040 efter att velat mellan den och 840 ett bra tag. Glad ändå jag valde 1040, den känns inte för stor som jag var rädd för. Trist med non-solar 1040 är att skalet är vitt runt kanten på enheten. Känns också det daterat och inte lika premium/snyggt som svart enhet. Nåja, med garmin får man aldrig allt... Om priset skiljt mer hade det blivit 840

Cimbpro är häftigt men mest kul grej hemma, däremot kan jag se mer praktisk nytta när man cyklar i obekanta områden och inte redan vet exakt hur lång och brant varenda backe är.
Har också tittat på batteribyte, men gillar att apparaten i nuvarande skick åtminstone är vattentät, och det är inte säkert att jag lyckas få den tät igen...

Solar är det inte tal om för min del, det verkar ge för lite i förhållande till vad det kostar. Men jag är ju van vid vit enhet så det blir ju same, same även om svart är tuffare.

ClimbPro är väl som du säger något som inte tillför jättemycket hemmavid efter ett par gånger, och jag ser för min egen del att största nyttan är att hitta fler backar. Men har man väl hittat dem, så vet man ju var de är, och det är väl därför 530:an fortfarande lurar lite i vassen, med sin betydligt trevligare prislapp...?

[Garmin] Edge 540/840
Samtidigt gillar jag egentligen "buttons-only", det blir som ett litet filter för att låta bli att swipea och cykla istället. Men det är väl kanske bara att inse att det är gammal-tänk.
Touch är ett jäkla lyft, där har åtminstone Garmin hittat in i framtiden, sedan att skärmen bara är snäppet bättre än den jag hade på min gameboy 1990 får man tydligen leva med om man vill ha denna batteritid. Jag saknar inte användarupplevelsen på 520:n, och jag har hört både och om 530/540. Dels att UI:t är klart designat för touch alltså klonkigt utan touch, men även att det är betydligt bättre än 520:n...

Var också lite skeptisk till swipeande på styret men med händerna uppe på topsen är det stabilt att swipea med tummen bara och det funkar även med tjocka handskar på. Har kört mest asfalt, jag kommer nog klicka hem en garmin remote om det blir för skakigt på grus. Finns även autoscroll-inställning som kanske kan vara nåt och det är max scrolla man gör i farten, börja ändra inställningar, zooma karta etc så får man nog stanna om man inte befinner sig på väldigt fin och lugn väg.
Har också tittat på batteribyte, men gillar att apparaten i nuvarande skick åtminstone är vattentät, och det är inte säkert att jag lyckas få den tät igen...

Solar är det inte tal om för min del, det verkar ge för lite i förhållande till vad det kostar. Men jag är ju van vid vit enhet så det blir ju same, same även om svart är tuffare.

ClimbPro är väl som du säger något som inte tillför jättemycket hemmavid efter ett par gånger, och jag ser för min egen del att största nyttan är att hitta fler backar. Men har man väl hittat dem, så vet man ju var de är, och det är väl därför 530:an fortfarande lurar lite i vassen, med sin betydligt trevligare prislapp...?
1030+ var den som låg bäst till om en beggad hade dykt upp, just för att 520:ns text började bli för liten för mina ögon också men en ny för 4k som inte får garmins senaste uppdateringar (ex. climbpro) kändes inte aktuellt. Ingen vettigt prisad hann dyka upp under veckan jag fundera på 1040/840/1030+

[Garmin] Edge 540/840
Navigera runt i kartan med knappar på 530 är ingen rolig upplevelse, går snabbare att ta fram mobilen. Följa en rutt fungerar bättre men rätt inställningar, men ibland laggar gps-spåret en aning, så flera efterföljande svängar eller t ex en rondell med många utfarter kan ställa till problem. GPS-chipen i de nya modellerna ska vara betydligt bättre..

Håller med om att 840 verkar vara en bra modell, men om det skiljer 400kr till en 1040 och den har alla features som finns på 840 inkl hw-knappar för att byta skärm så är det väl ett givet bättre köp?

Men för mig är det för mycket pengar för att uppgradera en fungerande enhet.

[Garmin] Edge 540/840
Min fru som jobbar i brillbutik sa till mig igår: "Du kommer INTE se bättre på nära håll om två, tre år. Köp den stora."

Sagt och gjort; en 1040 beställd. Nu återstår att se hur den lirar med befintliga fästen, hur den ser ut på cykeln och det där viktiga.

Det är många pengar, men håller även denna i minst 7 år så väljer jag nog ändå att se det som en rätt bra investering med tanke på användningstiden, samt att jag slipper sätta progressiva glas i cykelglasögonen.
Fast läsruta är ju rätt coolt å andra sidan... ?

Tack för att ni delade med er! ? (y)

[Garmin] Edge 540/840
Min fru som jobbar i brillbutik sa till mig igår: "Du kommer INTE se bättre på nära håll om två, tre år. Köp den stora."

Sagt och gjort; en 1040 beställd. Nu återstår att se hur den lirar med befintliga fästen, hur den ser ut på cykeln och det där viktiga.

Det är många pengar, men håller även denna i minst 7 år så väljer jag nog ändå att se det som en rätt bra investering med tanke på användningstiden, samt att jag slipper sätta progressiva glas i cykelglasögonen.
Fast läsruta är ju rätt coolt å andra sidan... ?

Tack för att ni delade med er! ? (y)

Alltid skönt att få bekräftelse av sin respektive för köp av cykelprylar, haha!

[Garmin] Edge 540/840
Många tycker att det blir lättare att se detaljerna med GPSen på ett "out front-fäste"
garmin-edge-1040-solar-2_1024x1024@2x.jpg

Men när inte ens det räcker till är det inte svårt att hitta (cykel-)solglasögon med läsruta
Tex dessa hos Bikester
bbb-impress-reader-bsg-59ph-sportbrille-20-matt-schwarz-1.jpg

Fast för dig kanske din fru kan erbjuda bättre hjälp?

[Garmin] Edge 540/840
Många tycker att det blir lättare att se detaljerna med GPSen på ett "out front-fäste"

Men när inte ens det räcker till är det inte svårt att hitta (cykel-)solglasögon med läsruta
Tex dessa hos Bikester

Fast för dig kanske din fru kan erbjuda bättre hjälp?

Kör nästan uteslutande out front, även om de inte är lika snajdiga som det på bilden. Men jag har något med ett offset på höjden som gör att det kanske bråkar med start och stopp-knapparna.

Gällande glasögon är jag både närsynt och ålderssynt samt har brytningsfel. Jag behöver riktiga optiker-sport-glasögon kort sagt, så frugan har inget annat val än att hjälpa mig bra. ?

[Garmin] Edge 540/840
Jag har rejäl gubbsyn och kör Bliz-brillor som går att köpa linser i klarglas med läsruta till. Kör de starkaste de har, +2.5 dioptrier och det är fortfarande lite att "växa i".
Jag ville inte, trots gubbsynen, ha en stor enhet på styret på MTBn, så jag valde en 840 mycket pga storleken, men även för att jag läst om att knappar kan vara ett bra komplement.
Kör nu Garmins MTB-fäste med 840n ganska centralt uppe på den korta stammen och tycker det funkar över förväntan ihop med läsrutorna.
Jag använder touchen en hel del, med hanskar, men när det inte vill sig är knapparna bra att ta till.
Lite rörigt (rörigare...garmins GUI är ju inte ett under av enkelhet och tydlighet från början) blir det med knappindikationer samtidigt som man kör med touch. Men man vänjer sig ganska fort. Förbättringspotential för GUI:t finns det ju dock...

[Garmin] Edge 540/840
Har nu testat min 840. Kan börja med att säga att den har knappar för att byta skärm!
En ganska bra kombo med både knappar och touch. Gillar den skarpt, men det är nog mycket som finns på tidigare versioner som jag gillar, jag kommer ifrån en 820. 840 är en rejäl storlek större.

Gillar kraftstrategiplaneringen, även om den är lite släpande, speciellt när man tappar banan av någon anledning. Att man kan ha fler fält framme när man kör ett träningspass och dessutom får en graf i realtid är riktigt snyggt och smidigt. Lätt att se exakt när kommande intervaller kommer och tydligt vad som den innebär.

Bra navigering, men inte testat den mer än på bekanta vägar. Rätt skoj att lägga in kraftstrategi så man vet när man kan ta det lite lugnare och när man ska ligga på lite mer.

Climbpro var kul, men tyvärr upplever jag den som att man behöver ha kört backarna några gånger innan, för annars har den ju bara någon form av kartdata att utgå ifrån, och det stämmer inte riktigt helt med verkligheten. När det enligt enheten ska vara mellan 2-8% lutning och delar där det lutar rejält klassas som 2% blir det lite fel. När jag hade kört backen ett par gånger upplevde jag det som att det var mycket mer korrekt.

[Garmin] Edge 540/840
Tittat en del på 5/8/10 och ville väl egentligen ha en 840 som kan byta skärm med knappar. Å andra sidan har jag Di2 som kan göra det på ena cykeln så det kanske inte är så farligt. Märklig prissättning på de här bara när 1040 går att köpa billigare än 840.

[Garmin] Edge 540/840
Ni med 540/840/1040,
Upplever ni att enheten leverar bra positionering i tät skog?
Är enheten snabb att hitta rätt route när det är svåra förhållanden, tät skog, stigar som förgrenar…

[Garmin] Edge 540/840
Ni med 540/840/1040,
Är enheten snabb att hitta rätt route när det är svåra förhållanden, tät skog, stigar som förgrenar…
Jag tycker min 840 är bra med positionering. I våras tyckte jag den laggade den 5-10 meter ibland, men det kan ju även varit störningar i GPS-systemen. Sista tiden tycker jag den varit väldigt spot on.
Hitta rätt route har jag inte testat. Antingen lägger jag upp en rutt på skärmen som jag följer själv, eller så navigerar jag visuellt efter kartan. Turn-by-turn har jag aldrig testat.

[Garmin] Edge 540/840
Jag tycker min 840 är bra med positionering. I våras tyckte jag den laggade den 5-10 meter ibland, men det kan ju även varit störningar i GPS-systemen. Sista tiden tycker jag den varit väldigt spot on.
Hitta rätt route har jag inte testat. Antingen lägger jag upp en rutt på skärmen som jag följer själv, eller så navigerar jag visuellt efter kartan. Turn-by-turn har jag aldrig testat.
Tack för din feedback och tittar nog efter en 840! ?

[Garmin] Edge 540/840
Min 1040 gick i retur. Navigera i enheten med touch är helt hopplöst så 840 är nog rätt väg att gå. Dessvärre så kändes enheten som en 10 år gammal androidtelefon, ganska slö och långsamma animeringar när skärmar byts. Climb pro freeride som jag hoppades på var rätt kasst och slutar alltid för tidigt i backarna, troligen har någon gjort ett strava segment redan som löser det bättre.

Enheten byttes mot en Elemnt Bolt V2, där funkar freeride betydligt bättre men funktionen i sig kan kvitta så sitter man på en äldre enhet och funderar på uppgradering på grund av det så kan man spara pengarna.

[Garmin] Edge 540/840
Ni med 540/840/1040,

se till att ha rätt GPS-mode inställt, med budget eller allround (utan multi-band GNSS) skuttar iaf mina 840 runt lite i skogen men funkar bra på väg och grus

[Garmin] Edge 540/840
se till att ha rätt GPS-mode inställt, med budget eller allround (utan multi-band GNSS) skuttar iaf mina 840 runt lite i skogen men funkar bra på väg och grus
Hur har du inställningarna i kartan för att följa vägar? Det finns ju en sån och har man aktiverat den för lvg-cyklingsprofilen kan jag tänka mig att den kan dölja lite hoppig positionering?

[Garmin] Edge 540/840
Hur har du inställningarna i kartan för att följa vägar? Det finns ju en sån och har man aktiverat den för lvg-cyklingsprofilen kan jag tänka mig att den kan dölja lite hoppig positionering?
Jag kör min i multiband och ingen navigering. Försöka få den att följa vägar/stigar i skogen har jag inte ens försökt. I allmänhet improviserar jag vägval en del oxå och det skulle den nog klaga alltför mycket på, typ "gör en u-sväng"...

[Garmin] Edge 540/840
En annan 840-fråga. När jag började använda den så kunde man låsa touch med ett enkelt / kort tryck på power-knappen. Nu måste jag hålla den inne och sen klicka "?" på pekskärmen. En försämring tycker jag då man/jag oftast vill låsa skärmen pga att väta gör de en otillförlitlig. Är det en FW-feature eller har jag lyckats ställa in något knas? Den gilla f,ö också att visa tid i AM/PM format även om 24h är inställt genom appen, men så brukar ju Garmin vara...

[Garmin] Edge 540/840
Den gilla f,ö också att visa tid i AM/PM format även om 24h är inställt genom appen, men så brukar ju Garmin vara
Den måste du ställa in både för användaren/appen och enheten. Dvs under "enhet/allmänt", samma sak med enheter miles/km i garmin Connect. Samt i system/tid på enheten. I alla fall på de äldre enheterna

[Garmin] Edge 540/840
Använt min nyinköpta 840 på asfalten för första gången. Just nu måttligt imponerad.
Först insåg jag (efter 5 km) att auto-lap var på, och meddelat ett enkelt knapptryck avslutade och sparade den rundan Sofar, när jag skulle komma åt menyn för att stänga av auto-lap.
Sen pep tvär kurva-varningen så jag höll på att bli tokig innan jag stängde av den.
3 av mina favoritbackar förstod den inte alls att de var backar som climb-pro borde notera, i 2 av dem hoppade den igång halvvägs upp när jag bytte väg. Och i en 4e startade enheten om sig själv halvvägs upp andra gången jag gjorde backen. Jag vill visserligen allra mest få bättre position, ffa i skogen, jämfört med Explore (1), men hade ju hoppats på att åtminstone climb-pro skulle vara en bonus.
Har inte heller fått connect att synka över de rutter jag har i connect och som tidigare synkats till explore'n.

Förresten, vad betyder flow och grit?

[Garmin] Edge 540/840
Tack. Nu är det omställt (igen). Får se hur länge det håller.
Lite fel av mig. Men du verkade rodda det. Det är enheter (metrisk/imperial) som sätts under användaren i Connect, sen i enheten. Klockformat sätts i enheten i Connect och i enheten. Bråkat med samma sak varje gång jag fått en ny garmingrej känns det som ?

[Garmin] Edge 540/840
Fick f.ö förslaget att installera 21.17 på min andra 840 (Solar), så antingen kan jag verifiera min misstanke om att det är FW som är boven eller fortsätta med isf en enhet som för som jag vill

[Garmin] Edge 540/840
Har en Garmin 540 som jag kör lite Strava-segment på. Standard är ju att ”rejsa segmentet”-skärmen dyker upp och visas till jag går i mål.

Går det att i stället för nämnd skärm visa karta med segmentet markerat för att kunna säkra att man kör rätt?

Jag kan ju växla till vanliga kartskärmen men där är väl inte segmentet markerat.

Ett alternativ är ju att skapa en rutt att följa där segmentet är med men det är ju inte alltid man vill ha det så… Också osäker på hur kombon rutt och live segment funkar.

[Garmin] Edge 540/840
Jag tror att man ser segmentet om man scrollar till "kartläge" på min 530 och min klocka iaf. Man har ju trasslat runt långa segment (flera mil) ibland.

Tillbaka
Topp