Garmin Forerunner 305 eller 405?

magda77

Medlem
Hej! Jag är på väg att köpa en pulsklocka och vill ha antingen en Forerunner 305 eller 405. Tar tacksamt emot tips från er som har erfaranhet av den ena eller båda! Den ska fungera till både cykling och löpning.

Jag har 305:an och riktigt nöjd med den, Ett grymt träningsredskap! Använder den till både löpning och cykling. Framföralt tycker jag den tillför en hel del vid löpningen.
Jag har inte provat 405:an, men vad jag hört ska 305:an vara mer användarvänligt med större dispaly(?).

jag hade samma funderingar för ett halvår sen när jag skulle köpa, det slutade med att jag köpte 305:an, framförallt för att den har lite längre batteritid (jag ville hinna runt vättern innan batteriet dog) och större display. Sen var den iaf då rätt mkt billigare, jag köpte min från Wiggle i UK.
405:an är (i min mening) rätt mkt snyggare och nättare, 305:an är en ganska rejäl klump att ha på armen, jag har min fastsatt på cykeln för det mesta, så då spelar det inte så stor roll.

Ha en 305 ihop med cadence, hastighetsmätare och SportTracks software.Är super nöjd.
Cheers/Paul

Senast redigerad av en moderator:
Efter 2 år med 305:an är jag myckt nöjd.

Jag har två kompisar som har 405:an vilka också är nöjda.

Skillnaderna som jag för stått det är att 305:an har
- lite fler funktioner ex för mulitsport
- man kan ha 4 info fält iställer för 3 fält i displayen.
- man kan också se mer detaljer om sitt pass redan i klockan.

405 är något lättare (17 gram) och har trådlös överföring av data. Navigationen i menyer skilljer sig men det är nog mest en smaksak.

Hittar du inget mer här kolla på puls.se där finns mycket info om du söker på GF 305 el 405

Sedan finns en ny variant som heter 410 XT resp 405 CX, jag har dock inte läst mycket om dem.

405'eren er klart den bedste, da den er bedre overførsels muligheder samt ikke virker så klumpet
Display'et kan sættes op så den bare viser den info du behøver.
Til "navigation" er den ligeså dårlig som 305'eren idet man bare har en pil at følge, hvilket gør man nogle gange kommer til at svinge for sent :)

Uanset hvilken garmin du vælger så passer kcal angivelsen ikke. Jeg tvivler på at jeg forbruger 600-700 kcal i timen.

Har en Garmin Forerunner 305 och är riktigt nöjd med den, har haft den nu i snart 1 år och använt den för cykling och löpträning. Klockan är robust och ger mycket information på skärmen, som Dudster sa upp till 4 st informationsfält som är lätta att läsa av. Den är för klumpig att använda som sin "allround"-klocka men klart bra för just sportandet. Kör den ihop med mjukvaran Sporttracks där jag loggar alla turer.

//Peter

Inte något lätt val, för- och nackdelar som vanligt :) Jag ska åka och prova båda, kan ju också vara att om 305:an upplevs klumpig av killar kanske den känns ännu klumpigare på mig :) tack för era tips och synpunkter!

Idag tappade jag min 305an från cykeln i 35km/timme på asfalten, inte en skråma.Den pep och auto pausade.Dem är tåliga.
Cheers/Paul

Garmin 405 från Chainreactincycle?

Är det nån skillnad att köpa från UK tro istället för sverige? Tänker på Svenska manualer, kart tracking och språk. Kan väl inte nåra problem att använda i sverige?

hajtand

Jag har 405 och är klart nöjd med den. Nästan som en vanlig klocka i storlek, och den trådlösa överföringen tycker jag är praktisk. Körde tidigare med 301, och jämfört med denna är ju 405 betydligt smidigare.

Batteritiden är runt 8 timmar med GPS påslagen. Brukar räcka, förutom på den årliga fjällorienteringen då det kan vara på håret. Köp Forerunner 310 om du vill ha riktigt bra batteritid.

Köpa från UK borde väl inte vara några problem, bara att fixa en adapter till vägguttaget. Min 405 köptes i USA till bra pris.

/K-man

310 XT då? Är inte det ett alternativ? Jag har själv en 305:a och är mycket nöjd - men uppföljaren har väl det trådlösa interfacet samt bättre vattentäthet etc.

Någon som testat?

/Calle

Jag köpte en 405, övervägde båda men tyckte att 405 kan man ha på sig hela dagen. 305an måste man ju ta av sig när man inte tränar, alternativt tvingas man besvara frågor om varför man går omkring med sköld. Saker jag tar av mig tappar jag bort.

Prisskillnaden mella CRC och brc.se var ett par hundra. Tycker inte den prisskillnaden var tillräckligt stor med tankte på den garantier och möjligheten att gå till butik för ev. reklammation.

Jag skulle köpt 305 eller 310XT, den senare är lite mindre. Är själv mkt nöjd med min 305 även om jag mest har den till löpning. Två kompisar har 405:or var av den ena efter ett år av intensivt användande nyligen tröttande på sin och köpte en 310XT istället. Den andra är fortsatt nöjd.

Kommer du köra multiusport ska 305, 310 vara bättre.

Senast redigerad av en moderator:
Tjaba!

Har en 305 och är mycket nöjd. Fingrade på 310 XT och skulle hellre haft en sån då den är lite smuttare i menyerna. Skulle inte valt en 405 pga liten display.

Du behöver ingen adapter till 305-laddaren då detta görs via USB-kabeln man använder för att överföra data.

mvh

/cj

rularn skrev:
-------------------------------------------------------
> va är det för klocka Leo använder nu igen?

världens bästa förstås.

fredrikw skrev:
> rularn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > va är det för klocka Leo använder nu igen?
>
> världens bästa förstås.

Sjöö Sandström???

Jag har en 405:a och polaren har en 305:a. Det verkar som att 305:an är bättre på hela den här GPS-grejen.

T.ex så kan jag inte använda min 405:a till farthållning under ett halvmarathon, den visar oftast fel hastighet.

ttfh skrev:
> Jag har en 405:a och polaren har en 305:a. Det
> verkar som att 305:an är bättre på hela den
> här GPS-grejen.
>
> T.ex så kan jag inte använda min 405:a till
> farthållning under ett halvmarathon, den visar
> oftast fel hastighet.

305:an har en funktion som där du kan välja 4 nivåer av hur många mätpunkter den ska använda för att beräkna fart. Osäker på om 405:an har det.

På plussidan har dock 405 en smutt funktion för trådlös dataöverföring och att den nästan ser ut som en klocka.

Köpte min 405:a i USA, och man kan välja svenska som språk, inga problem. Det enda som skiljer är kontakten till laddaren, köper man från USA eller UK är det ju deras standard på den, den är dock utbytbar så det borde gå att beställa separat. Sladden har dock en standard USB-kontakt, så vilken dator som helst eller en annan strömadapter borde funka.

Tillbaka
Topp