Garmin live-track slutat funka?

Novisen

Medlem
Igår var jag ute och cyklade en runda, startade live-track men den gick aldrig igång, stod bara "ingen signal" när sambon försökte följa. Har fler det bekymret eller vet någon vad det beror på?

Jag aldrig fått det att funka.

En misstanke jag har är att det blir någon timeout mellan att jag sätter på tracking, och jag kommer iväg.

Fungerade inte för mig under VR, till många Happyiters stora förtret :p

Själva startandet av livetrack fungerade men det jag märkte under turen var att min ege810 meddelade (upprepade gånger) att den förlorat kopplingen till telefonen, för att några sekunder senare meddela glatt att telefonen var kopplad.

Har säkert något med energisparfunktionen i BT att göra. Garmin lyckas alltid fixa en ny feature när de uppdaterar mjukvaran som skall fixa den gamla buggen.

Har ändå BT till edgen pga notifiering, och slipper gärna ha på gps på telefonen också. Köpte edgen mycket pga de funktionerna. Så tråkigt att det strular.

De gånger Live Track inte funkat för mig är när appen i mobilen inte varit uppdaterad till senaste versionen. Har Edge 810 + Xperia Z1 Compact

NLC sa:
Och den drar lika mycket / lite batteri i mobilen?
Enl mitt enkla prov drar Glympse-appen mindre ström ut telefonen jmf med Garmin Connect-appen och BT-koppling till Edge.
Men då provade jag med Glympse i "Low power mode" och med BT avstängd. Kan förstås även bero på Garmin Connect-appen.

Men Glympse är ju gratis, så varför inte ladda hem o prova själv?

/Håkan

Tråkigt när det inte fungerar som det ska göra, köpte också edge pga vissa funktioner.
Kör med iphone 6s och igår fungerade det inte, står bara ingen signal.

Nej

image.png

Tror att du tänkte cykla längre än 160 meter, så tyvärr tror jag det sket sig igen.

Själv skaffade jag en 810 delvis just för livetracken, men då den funkade kanske en gång av fem så har jag gett upp funktionen för länge sedan.

Garmin verkar helt och hållet sakna strategi och kordination för sin mjukvaruutveckling. Otaliga buggar hela tiden och bollen måste uppfinnas på nytt för varje ny modell av hårdvara som kommer ut.
Helt otroligt att ingen kompetent spelare dykt upp och konkurrerat ut dom amerikanska jönsarna på garmin.

Lingon sa:
Garmin verkar helt och hållet sakna strategi och kordination för sin mjukvaruutveckling. Otaliga buggar hela tiden och bollen måste uppfinnas på nytt för varje ny modell av hårdvara som kommer ut.
Helt otroligt att ingen kompetent spelare dykt upp och konkurrerat ut dom amerikanska jönsarna på garmin.

+1

Mitt köp av en Garmin 1000 blev en besvikelse. Trots det köpte jag en garmin våg, men den fick åka i retur till butiken eftersom det var helt hopplöst att ansluta mer än en person till den.

Hur är det på edge enheterna? Är det som på tex 920xt att man inte kan koppla BT på "normalt" sätt utan måste gå via Connect-appen?
Isf, kolla så inte enheten finns med som en känd enhet under telefonens BT-inställningar.
Jag har inga problem med Live-track med min 920xt

eketjall sa:
Hur är det på edge enheterna? Är det som på tex 920xt att man inte kan koppla BT på "normalt" sätt utan måste gå via Connect-appen?
Isf, kolla så inte enheten finns med som en känd enhet under telefonens BT-inställningar.
Jag har inga problem med Live-track med min 920xt

Nej, man parar den precis som vilken annan BT enhet (ivf på frukttelefoner)

Fick precis svar från garmin support, som väntat är det goddag yxskaft

"Tack för att du har kontaktat Garmin Support och jag beklagar att du upplever detta problem.

För att jag skall kunna hitta en lösning på detta då behöver jag veta lite mera.

Hur menar du med att den förlorar signalet?
Kan den person som följer dig inte se dig längre?

Testa gärna att avinstallera Garmin Connect applikationen, installera det igen och aktivera Live track igen.
Händer samma sak då?"

Som vanligt så är det avinstallera/installera som är lösningen på allt. OMG…

Har samma problem med min Edge 520, fungerade bra tills jag uppdaterade Garmin Connect. Har provat supportens standardsvar ominstallation av appen) men det hjälper inte... :(

Funkade finfint idag med live trackern, blev ikappkörd av familjen (i bilen) med någon mil kvar av rundan för att synka lunchplaner.

Nytt från Garmin, De vill ha in min edge810 för att fixa problemet. Hallå! Felet är inte i min enhet, det är ERA servrar. Det är liksom godag yxskaft. Nu efter senaste uppdateringen/ominstallationen, så får jag upp ett felmeddelande att det inte går att synka cykeldatorn med appen. Men rundan synkas över ändå. Jomenvisstseruatt. It's not a bug…it´s a feature.

Lämnade in min 510 i april tror jag, fick den utbytt mot en 520 pga anslutningsproblem, sen tog det ca 3 veckor att få den att synka med mobilen sen när det äntligen fungerar så slutar livetrack fungera hur kul som helst.

Jeppe_E sa:
Nytt från Garmin, De vill ha in min edge810 för att fixa problemet. Hallå! Felet är inte i min enhet, det är ERA servrar. Det är liksom godag yxskaft. Nu efter senaste uppdateringen/ominstallationen, så får jag upp ett felmeddelande att det inte går att synka cykeldatorn med appen. Men rundan synkas över ändå. Jomenvisstseruatt. It's not a bug…it´s a feature.

Fick samma besked för min Edge 520... min förståelse att problemet finns i mjukvaran (eftersom det fungerat tidigare) men Garmin har tydligen en annan uppfattning. Kanske beror det på att för få av oss har kontaktat deras support och de därmed saknar statistik över hur vanligt problemet är?

Alltså - alla som har problem kontakta Garmins support om ni inte redan gjort det.

Garmin är ett gulligt maskrosföretag! Och nä - fungerar inte på min 520 heller, men överföringen och segment fungerar.

Ja, man kanske skulle skicka in en felanmälan till dem. Har haft bekymmer med SMS-aviseringen också. Ett tag funkade allt automatiskt, behövde bara ha telefonen med mig så kopplade de ihop sig och allt funkade. Sedan helt plötsligt blev jag tvungen att ha Connect igång för att min Iphone skulle koppla ihop sig med min 520, annars funkade inte synkning eller strava segment. Efter några missade SMS och telefonsamtal insåg jag att aviseringen också slutat funka. Så fick göra ny parkoppling mot BTL (är det va?) så verkar det bekymret ha löst sig i alla fall. Fast det har nog mer med iphonen att göra har jag fått för mig. Kanske skall göra om parkopplingen mot BT också, så kanske det börjar koppla sig automatiskt igen också?

Verkar vara ett allmänt problem med blåtanden nu. Innan kopplade den ihop sig automatiskt men nu har jag fått göra det två ggr på tre dagar. Jag har en fr235

Tillbaka
Topp