Gesunda - död eller levande?

Hallå gott folk!
Hur länge kommer liften vara öppen?
Körs det helgöppet under hösten? Är riktigt sugen på att dra upp en helg eftersom jag aldrig hade tid i somras...

Jag ska kanske spendera en helg i Våmhus (mellan Mora och Orsa) och tänkte höra om det är möjligt att köra xc hardtail i Gesunda? Förstår att det är möjligt och beror på mig själv, men kommer det vara roligt?

Såg som sagt en kille på damcykel ner i magic carpet ride i onsdags så allt är väl möjligt. Går nog att ha kul på annat än dh-hoj men jag hade inte velat ha min xc-ht.

Tillbringar semestern på Sollerön och tog en tur med xc ht upp på Gesundaberget i fredags morse, tog sedan Carro-line ner, inte bekvämt direkt men det gick.

Spenderade också delar av semestern på Sollerön. Gesunda har ju några olika alternativ på leder,
Men den inte allt för väl shape'ade parken blir nog i alla fall roligare om man kör heldämpat.
Min process gick dock fint i de flesta lederna.
Annars skulle jag rekomendera Hemus området intill Mora Parken (campingen) Där finns fina leder som passar en hardtail!

image.jpeg

Stor applåd för tripple J! Får man önska något är det kanske att bli av med skramlet i botten av magic/exellerator. Vad nytt är på gång?

Skitkul med Gesunda på kartan! Utan att ha någon insyn, så hoppas jag stålarna räcker så länge att folk hinner få upp ögonen för hur bra cykling det är & stället går runt av egen maskin!

Gillar faktiskt Gesundas leder bättre än Järvsös just för att dom är lite stökigare över lag. Tyvärr så har jag varit dålig på att besöka parken i år men hoppas på en helg där innan säsongen är slut.

Ja, byggda banor i all ära men jag gillar också att det finns så pass många "naturliga" leder i Gesunda, dessutom med så pass mycket variation. Måste komma iväg snart, har ju möjlighet till nära boende nu också. =)

pbeijer sa:
42Hz sa:
Happykändis! ;)

"Gesundaberget drabbades i början på sommaren av lifthaveri, men nu snurrar motorn och downhillcyklister samsas med övriga turister på berget. Vi träffade bikepark-chefen Henrik Lingman när det var tävlingsdags"

http://www.dt.se/sport/cykel/uppsving-for-gesunda-cykling-efter-nyoppnandet
För oss som inte är kund hos dt.se, vad står det?

Tja, att det varit lite strul i början av säsongen, att de bygger nytt, att de satsar på förbättringar, Gesunda är bra för lite mer rutinerade DH-åkare med naturliga leder, att de bygger en nybörjarbana, lite smått o gott. :)

Stöket i slutet på Magic och Xcelerator ska byggas bort och vi håller på lite överallt nu när vi har en 8 tons grävare någon dag till. Det här har vi grejat med de senaste dagarna...

Bilagor

• 20170803_114323.jpg
    20170803_114323.jpg
    431.4 KB · Besök: 55
Paco sa:
Gillar faktiskt Gesundas leder bättre än Järvsös just för att dom är lite stökigare över lag. Tyvärr så har jag varit dålig på att besöka parken i år men hoppas på en helg där innan säsongen är slut.

Låter som jag ska hålla mig till Järvsö. Älskar tex Barbro.

Aja Gesunda har ju Barbros föregångare Magic Carpet Ride byggd 2006 för alla som gillar brett å slätt. 3 maskinbyggda spår till finns också men sen är det singletrack skogsstigarna som är unika för berget där man utvecklas som cyklist. Helt grym stigcykling på och runt Gesunda finns det också.

Var ju enligt tidigare inlägg i tråden en snubbe på damcykel här 2014 och körde Magic Carpet så den är rätt slät. Caro-Line är väldigt slät och under ombyggnad/tillbyggnad. GMX förlängs med gamla 4cross banans material. Ny dragning på nedersta delen av Stökspåret är gjort för att slippa korsningar över andra spår och både Xcelerator och Magics nedre delar är på gång att dras om. Det är till och med bruten ny dragning på Magic men där behövs några lastbilslass med grus för att få det åkbart...

Jag tycker Gesunda har en väldigt bra mix av maskinbyggt och naturligt. Det som saknats har varit mer lätta leder men det är väl också på gång om jag förstår saken rätt.

Jag har precis kommit hem efter en helg i Gesunda. Innan jag åkte gjorde jag lite research och snubblade på den här tråden. Så här efteråt känns titeln lite skum. Gesunda verkar leva i allra högsta grad. Massor av fina leder. Visserligen med slagsida åt "riktig" DH men två riktigt fina maskingrävda där jag kunde puttra runt med min HT utan skak. Dessutom förlänger man just nu den gröna carro line som är fin till att börja med. Smygkörde det som var färdigt av sista biten och det var lovande. Bra käk på toppen. Det går att cykla i skogarna runt omkring också. Jag är nöjd trots att det första dagen regnade hela dagen och att jag den andra, när vädret var fint, blev stucken av en geting. Några bilder också så att ingen tror jag hittar på :)

Bilagor

• 5.jpg
    5.jpg
    188.4 KB · Besök: 61
  • 1.jpg
    1.jpg
    144 KB · Besök: 57
Hur länge har du öppet Henke?

Har ju svärmor i relativ närhet och har funderingar på en klassisk happyride på stigarna där, skulle ju kunna kombinera med liftdag under en helg!

toysc sa:
Du har ingen bild på getingen ?? ;)

Nä jag var mitt i antingen skogsmys eller stökspåret när det hände. Var tillräckligt svårt att få bort den i farten. Den jäveln satt fast också.

jomper sa:
Hur länge har du öppet Henke?

Har ju svärmor i relativ närhet och har funderingar på en klassisk happyride på stigarna där, skulle ju kunna kombinera med liftdag under en helg!

Om vädret tillåter kanske tom. första helgen i Oktober var vad jag hörde(ställde samma fråga iom. sugen på en vända till i år). Långt in i september är iaf. säkert. Rekommenderar vanlig stigcykling i trakterna där. Det lilla jag körde var mycket bra.

Nu är vi inne på sista veckan då det är öppet dagligen sen blir det helger fram till sista helgen i september och som sagt, om det är fint så kanske första helgen i oktober.
En happyhelg framöver skulle vara kul.

Funderar på att åka dit imorgon med min grabb på 10år.
Vi har varsin XC hardtail.
Funderar om det är någon idé?? Eller inte med våra cyklar.
Han vill gärna testa DH igen efter en lördag i Vallåsen.

Eller finns det något annat tips på lättare DH här omkring Orsa?

DodgeCharger500 sa:
Funderar på att åka dit imorgon med min grabb på 10år.
Vi har varsin XC hardtail.
Funderar om det är någon idé?? Eller inte med våra cyklar.
Han vill gärna testa DH igen efter en lördag i Vallåsen.

Eller finns det något annat tips på lättare DH här omkring Orsa?

Annars kan ni ju hyra hojar. Det blir klart roligare.

Lyckades klämma in torsdagen på berget (sen var det CV med sambon som jag tydligen hade lovat...).
Regnade mängder på onsdagen fram till tre på natten så det var lite halkigt på förmiddagen men sen torkade det upp. Tror jag körde igenom alla leder, några var lite mer eroderade än förra året men det gör ju bara saken ännu roligare :). Undantaget var nog övre delen av Vipertrail som det blev lite promenerande i, satan vad brant det var stundtals (hyfsat galet dropp där också).

Hade så skoj på förmiddagen att jag glömde bort att filma så det blev bara lite sporadisk filmning på eftermiddagen. Då hade även min kedja behagat säga upp sig så det är kedjelöst på filmerna.

Men grymt som vanligt, tack alla som jobbade där för en kanondag. Hoppas jag hinner klämma in en helg innan ni stänger för säsongen.

Tillbaka
Topp