Gesunda - död eller levande?

Blev osäker när jag smyglyssnade på några i liftkön i Åre som uttalade det med ett tydligt G. Tänkte att jag haft fel i alla år som uttalat det med J.

Låter rimligt. Grundregeln är väl att g uttalas j när det följd av mjuk vokal (eller möjligtvis sche-ljud som i gelé).

/Johan

Woho! Äntligen kommer jag upp igen! Håller tummarna för strålande höstväder, perfekta leder och gott om trattkantareller 16-17 september!

Och inga frakturer i händerna den här gången... ;)

Luthman Photography sa:
Trattkantareller? Är du full? Eller tänker du skicka ut frun på födosök?

När jag var där en höst för 11 år sedan var det drivor av trattkantareller. Tänkte att man kunde plocka lite att ha till middag. Något måste ju barnvakterna hitta på...

Tänkte nog glida dit i veckan men behöver nya Saint/Zee bromsbelägg, finns det någon bra shop i närheten? Annars känns Järvsö mer sannolikt.

Raggamuffin sa:
Tänkte nog glida dit i veckan men behöver nya Saint/Zee bromsbelägg, finns det någon bra shop i närheten? Annars känns Järvsö mer sannolikt.

Jag har nog ett par oanvända i nån gömma, åker dit imorgon bitti och blir kvar till onsdag.

H. sa:
Raggamuffin sa:

Jag har nog ett par oanvända i nån gömma, åker dit imorgon bitti och blir kvar till onsdag.

Topp! Verkar ha löst sig via Johns Sport men de går ju åt. Orkar du leta fram och ta med dig så hojtar jag till när jag landar där.

Raggamuffin sa:
H. sa:
Raggamuffin sa:

Topp! Verkar ha löst sig via Johns Sport men de går ju åt. Orkar du leta fram och ta med dig så hojtar jag till när jag landar där.

20180805_210927.jpg

Tillbaka
Topp