Giro di Italia 2015

Giro di Italia 2015
Bergsmannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktigt schyssta vyer på dagens etapp!

+1 rätt nice utför Finestre ?

Giro di Italia 2015
Starkt av Contador att hålla ihop det, ingen panik där.
Sedan tycker jag att övriga i Tinkoff inte har varit tillräckligt bra, de droppar så fort
det börjar gå uppåt och lite fortare och Contador får ta allt själv, han har varit isolerad många gånger. Hoppas han syr ihop påsen imorgon en värdig vinnare. Hoppas han kommer till Touren med en bra form och inte att det vi fick se lite av en svacka idag är ett tecken på nedgång i formen liknande R. Porte. Touren kan bli en rysare i år.

Senast ändrad:
Giro di Italia 2015
magnus70 skrev:
> Hoppas han syr ihop
> påsen imorgon en värdig vinnare.

Det är en platt spurtetapp, lär inte bli några större omkastningar i totalen.

Giro di Italia 2015
Contador berömmer ju laget hela tiden men förutom på platten så har hans lag varit helt sjukt dåligt. Basso är föredetting som inte tillför något alls. Kreuziger är inte i form. Resten? Jag har knappt sett resten. Det finns ju hur många som helst på.marknaden som borde vara både bättre och billigare än Basso och Kreuziger så dags för Tinkov att ta fram checkhäftet.

Giro di Italia 2015
Bergen har han ju klarat själv, kanske tack vare utmärkt lag på platten så att han vilat där. Det kan nog ingen av oss bedöma från en fulstream. Med facit i hand, han vann girot på tempot och försvarade det i bergen (och på platten).

Giro di Italia 2015
15 km kvar och Ludvigsson får punka! Nu blir det till att kämpa för att komma tillbaks till klungan för nu går det undan minsann.

Giro di Italia 2015
Snyggt Contador!
Landa visade sin fula sida med att inte ta av sig kepsen vid spanska nationalsången utan lät sitt baskiska påbrå spela roll, svårt för honom och skilja på politik och sport och sedan hade han det svårt att gratulera Contador utan det såg ut som han gick över till Aru men Contador greppade hans hand. Respektlöst av honom säkert förbannad också över att Contador betalade tillbaka med samma mynt som Astana visade när de utnyttjade Contadors punka vid en utförsåkning.

Giro di Italia 2015
Jag tycker att det är kul att Lemond nu verkar få det erkännandet och respekten han förtjänar efter det som tidigare hänt med Armstrong och Trek mm. För fem år sedan var Armstrong den stora stjärnan som alla fjäskade runt när han gjorde som comeback i Giro. Nu är det Lemond som så står i rampljuset som expertkommentator åt Eurosport. Inte för att jag tycker han är sådär jätterolig att lyssna på eller gör superintressanta analyser eller så men jag tycker ändå att detta är någon lags återupprättelse som jag unnar honom.

Giro di Italia 2015
Håller med angående G.Lemond men en som har gjort det bra också är J.A.Flecha. Bra att de mixar med äldre och yngre. Flecha som har god insikt i dagens cykelsport och verkar vara kompis med de flesta aktiva. Ett bra Giro med en hel del spänning och roliga etapper. Grädden på moset var lördagens grusparti en touch av äldre upplagor av Girot.

Giro di Italia 2015
Japp, kul för Lemond!

Flecha är väldigt bra som expertkommentator. Fast hans breda spanska accent gör att man får spetsa öronen för att höra vad han säger (han är dock mycket bra på engelska för att vara spanjor, förmodligen pga åren i Sky).

Giro di Italia 2015
Håller med om Lemond.
Sen var det lite skoj när han och Flecha cyklade uppför den stigningen med grusvägen. Flecha 50- kg och Lemond 200+ kg, Flecha lät mest andfådd. Dom höll ju inte precis nåt monstertempo men när man ser Lemond i intervjuerna så ser han inte ut att vara i superform direkt. Men när han väl satt på cykeln så verkar han ha ganska hyfsad form ändå.

Giro di Italia 2015
me.I.am skrev:
> Håller med om Lemond.
> Sen var det lite skoj när han och Flecha cyklade
> uppför den stigningen med grusvägen. Flecha 50-
> kg och Lemond 200+ kg, Flecha lät mest andfådd.
> Dom höll ju inte precis nåt monstertempo men
> när man ser Lemond i intervjuerna så ser han
> inte ut att vara i superform direkt. Men när han
> väl satt på cykeln så verkar han ha ganska
> hyfsad form ändå.

Han ser tjock ut, men har bra tryck i lungorna:

Giro di Italia 2015
magnus70 skrev:
Grädden på moset
> var lördagens grusparti en touch av äldre
> upplagor av Girot.

Riktigt kul etapp som blev extra spännande när Contador visade en gnutta svaghet på gruset. Mer pavé och grus på de stora tourerna skall det vara.

Giro di Italia 2015
Hans samvete kanske ÄR rent? Han är iaf spännande icke-ångerfull. Tex. det där testet med höga nivåer av mjukgörare, det testet godkändes aldrig då det visar sig att 98% av befolkningen eller ngt har mätbara nivåer.

Jag säger inte att han är eller var ren, men de han cyklar mot är Astana, som inte borde fått vara med alls längre, Sky, som kör mkt tveksamma metoder/personer utöver misstänksam prestanda och andra (Movistar etc) som är ungefär lika mkt i skuggan som han själv. Vi sitter liksom och hejad på Ryder, som erkänt epo-dopning under en lång period...

Giro di Italia 2015
Jag tyckte det var den bästa grand touren på många år. Rolig bansträckning, många utbrytningar som höll hela vägen, lite internkrig i Astana om vem man egentligen körde för till slut osv. Det "enda" som saknades var en rafflande fajt om gula tröjan. Efter tempot var det stendött förutom näst sista etappen då men riktigt spännande blev det aldrig trots att Contador krisade lite.

Giro di Italia 2015
InlineOla skrev:
> Det "enda" som saknades var en
> rafflande fajt om gula tröjan.

Men den rosa fightades det om i a f.

Giro di Italia 2015
Fliken skrev:
> InlineOla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det "enda" som saknades var en
> > rafflande fajt om gula tröjan.
>
> Men den rosa fightades det om i a f.

Oh fan, det blev visst lite fel.

Giro di Italia 2015
Jag känner några som faktiskt stod i grusbacken just där han släppte Astanerna, dom hörde tydligt det distinkta ljudet av en elmotor som skär p.g.a. grus i maskineriet. Så jag är inte förvånad.

Giro di Italia 2015
Jag ger mig den på att den här storyn snart fångas upp av Aftonbladet och så ska det nästa vecka skrockas vid fikabordet på jobbet om "cyklister som inte bara dopar sig utan cyklar med elmotor i Giro d'Italia, höhö, höhö!".

Suck...

Giro di Italia 2015
Loffemtb skrev:
> helt osannolikt är det inte contador bruka ju
> mygla

Jo, det är faktiskt helt osannolikt att han skulle ha kört Girot med en motor i hjulet.

Giro di Italia 2015
DT skrev:
> Jag ger mig den på att den här storyn snart
> fångas upp av Aftonbladet och så ska det nästa
> vecka skrockas vid fikabordet på jobbet om
> "cyklister som inte bara dopar sig utan cyklar med
> elmotor i Giro d'Italia, höhö, höhö!".
>
> Suck...

Nja, sportdelen har faktiskt hyfsade journalister jämfört med "vanliga" delen, vilket iofs inte säger så mycket. Men kanske någon motorjournalist tar upp det.

Ska man se lite seriöst på det så tvekar jag inte en sekund på att dom skulle använda motor om det vore tekniskt möjligt och risken för upptäckt lika liten som för doping.
Det är ju fredag så tolka gärna detta som att jag tror att Contan hade motor i Girot, håll till godo.

Giro di Italia 2015
me.I.am skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag ger mig den på att den här storyn snart
> > fångas upp av Aftonbladet och så ska det
> nästa
> > vecka skrockas vid fikabordet på jobbet om
> > "cyklister som inte bara dopar sig utan cyklar
> med
> > elmotor i Giro d'Italia, höhö, höhö!".
> >
> > Suck...
>
> Nja, sportdelen har faktiskt hyfsade journalister
> jämfört med "vanliga" delen, vilket iofs inte
> säger så mycket. Men kanske någon
> motorjournalist tar upp det.
>
> Ska man se lite seriöst på det så tvekar jag
> inte en sekund på att dom skulle använda motor
> om det vore tekniskt möjligt och risken för
> upptäckt lika liten som för doping.
> Det är ju fredag så tolka gärna detta som att
> jag tror att Contan hade motor i Girot, håll till
> godo.

Det räckte inte med contaminerad biff alltså

Giro di Italia 2015
Om man skulle våga sig på en liten sammanfattning såhär 15 år in i detta århundrade:

Om biffarna som cyklisterna äter strax innan ett dopingtest hade varit lika rena som deras samveten så hade vi inte haft ett problem.
Vad säger ni, låter det som en bra sammanfattning av läget?

Jag förstår DT:s och andras irritation över ryktena, det är väldigt trist att tramsrykten tas på allvar, ingen respekt för sporten. Men det här är konsekvenserna av alla fuskare inom sporten. Cirkusen med Armstrong, och att påfallande många som stuckit ut under senare år med prestationer som hyllats antingen blivit avstängda eller gått ut med historier om "smittat kött" för att inte bli det har dragit ett löjets skimmer över cykelsporten. I alla fall är det så för mig.

Giro di Italia 2015
Ja, det bästa vore faktiskt om han åkte fast med en (så smidig) motor inklusive batteri i cykeln, eftersom det hade varit en helt fantastisk pryl.

Giro di Italia 2015
Fliken skrev:
> Vad skulle ett batteri väga som levererar säg
> 100 W i en timme?

ICCNexergy-Energy-Density-Chart-2Q-2011-hq-enlarge.gif

100Wh är ca 0.5 kg och ca 0.2dm^3 om jag läser rätt.

Ps bilden snodd från http://www.iccnexergy.com/battery-systems/battery-energy-density-comparison/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp