Giro d’Italia 2021

Giro d’Italia 2021
Mycket svammel om att ta på/av kläder i farten "på ett säkert sätt" också. Vad blir nästa tips? Hur man SMS:ar när man kör bil?

Ja, jag gillar ju verkligen Vacchi (han är helt grym!) men ibland bär det iväg... haha :-) När de började raljera om träning i går så blev det nästan komiskt, till slut gav de upp dock.

Fast det är nog jag som är lite känslig för det ämnet. Jag är inte helt förtjust i diskussioner när folk förklarar varför de tränar. Typ, vissa tränar för "upplevelsen", det ska vara kul, det ska vara så trevligt, mysigt, socialt (införstått: allt annat är fel), det ska vara facebook, gruppträning, bilder och instagram likes, helst ska man hålla varandra i handen medan man cyklar och le. Dåligt väder? Lägg ner allt.

Min poäng: Folk är olika och motiveras av olika saker. Själv är jag nog mer inne på linjen att det är naturligt att röra på sig och icke naturligt att inte göra det.

Fast man kanske borde träna på det här som de raljerade om, att ta på sig regnjacka i farten, problemet är att jag är så förbannat stel i armarna. ;-)

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Morgondagens etapp:
Start på 5 möh, 4 mil utförsbacke (3 höjdmeter) och sedan 16 mil slakmota upp till målet på 65 möh.
Visa bilaga 490047

Inte ens Ivan Quaranta hade kunnat klaga på att det var för kuperat. Å andra sidan hade han nog festat hela natten om han vunnit etappen och sen klivit av. Kommande etapper hade inte fallit honom i smaken.
Typiskt - och det var just idag jag har möjlighet att tjuvtitta litegrann på jobbet :-(

Giro d’Italia 2021
Du får väl bespetsa dig på en intressant spurtuppgörelse, för jag misstänker att utbrytningen kommer att bli inhämtad idag av spurtarlagen.

Giro d’Italia 2021
Tycker konkurrenterna ser lite trötta ut. Ingen tycks ha det backsprätt Bernal visar. Kan något/några lag isolera Bernal på första toppen så kanske. Det kan dock inte sitta och fisa bakom ENEOS hela vägen.

Kan EF eller Movistar vara hårda nog?

Giro d’Italia 2021
Hoppas på en sprudlande etapp med många attacker. Men när det är så brutalt brant så brukar alla i GC och de med ambitioner vara försiktiga. Vi får se.

Giro d’Italia 2021
Finns nog en risk att de med totalambitioner avvaktar med ev attacker till dess att de passerat hotell/restauranger på ca 1300 möh och vägen smalnar av och brantar till. Upp dit är det ju betydligt mänskligare lutning och jag undrar om någon som ligger bra till kommer att våga sig på en attack redan där.

Jag skulle kunna tänka mig att någon åkare som i stil med Daniel Martin tappat en hel del tid kommer att försöka komma med i en tidig utbrytning för att försöka ta sig tillbaka in i matchen.

Giro d’Italia 2021
Finns det ens någon här som inte tror att Bernal till slut grejar det här Girot? Vilka är de främsta hoten annars?

Bernal har ju visat sig otroligt stark hittills men samtidigt har han ryggen som spökar och har dessutom aldrig behövt köra på defensiven i vecka tre nån gång. Jag skulle säga att om det är nån som kan slå till så skulle det vara Yates och Evenepoel (på tal om oskrivna kort...), de andra verkar inte vara i närheten av samma form.

Men det skulle förvåna mig om Bernal inte tar det.

Giro d’Italia 2021
Det intressanta är ju hur det omöjliga ska kunna ske, dvs hur Bernal/ENEOS ska kunna besegras. Finns det någon som är så stark eller måste de göra bort sig själva först?

Giro d’Italia 2021
Är ju rätt många etapper kvar och en hel del berg så att redan nu skicka segern till Bernal känns väl tidigt. Visst, han kan vinna och är väl rimligen favorit att göra det, men större ”under” har skett än att han skulle tappa ledningen han nu har.

Giro d’Italia 2021
Frågan är ju vem/vilka som har mörkat kristallerna i benen till andra halvan? Med rejäla backar kan 1-2 min försvinna snabbt.
Vlasov och Evenepoel har ju testat och failat.

Giro d’Italia 2021
Att Evenepoel har lite jobbigt utför är ju begripligt men han måste få till så att utförskörningarna funkar. Hålla på och tappa så fort någon gasar på lite utför håller inte på en treveckorstour. Förr eller senare kostar det ordentligt med tid.

Giro d’Italia 2021
Eller så grillar de hårt idag och trycker till längre in i dolomiterna. Låta Bernal täcka luckor hela dagen. Övriga GC får nog hjälpas åt.

Det är definitivt möjligt. Frågan är om någon vågar. Risken man skjuter sig själv i foten är ju tämligen hög. Ineos har sånt starkt lag. De har ju till och med Martinez topp 9 som de andra lagen kommer få svårt att hänga av om de ska lyckas isolera Bernal. Hoppas dock att några lag försöker och vågar riskera lite istället för att köra om placeringarna bakom Bernal.

Giro d’Italia 2021
Med tanke på dagens etapp gick så undrar man om något annat lag har något att sätta emot Bernal. Som du säger @gustavgo så är ju laget så himla starkt också att t.o.m Dan Martinez hade kunnat vinna om Bernal inte hade ställt upp. Förutom Martinez så är Castroviejo och Narvaez fantastiska klättrare och deras insatser märktes tydligt idag. Yates överraskade som vanligt hoppas han kan fortsätta så för att öka spänningen, men inte ens hans själv verkade tro på att han kunde utmana Bernal.

Giro d’Italia 2021
Slutar inte Giro i Milano ?
Jo, ser det nu. Jag trodde det alltid slutade i Rom.

Tycker däremot att det är lite trist att det slutar med tempoetapp. Tempon är ju såklart en del av Grand Tours, men måste det vara sistaetapp?
2BD1C3B0-FC57-49EB-BC41-A2F19CC150D8.jpeg

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Jaså? Jag trodde det alltid slutade i Rom. Men jag är inte så insatt. Ser det som uppvärmning inför tourtittandet i juli.

Tycker däremot att det är lite trist att det slutar med tempoetapp. Tempon är ju såklart en del av Grand Tours, men måste det vara sistaetapp?
Missade du Girot och Touren förra året? Båda avgjordes ju på sista etappen som även var tempoetapp!

Tillbaka
Topp