KungJulian
Aktiv medlem
Giro d'Italia 2025
Nu vill inte jag förstöra dina förväntningar, men sista etappen brukar inte vara så spännande, förutom att se vem som vinner etappen förstås. Och lite Rom-bilder är alltid trevligt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1 Han visade ingen egentlig svaghet igår förutom att följa team-orderna...Låter som en efterhandskonstruktion att Del Toro skulle varit på limiten - han tog ju alla Carapaz attacker.
Famous last words.14:45 stod det att Girot skulle dra igång. 14:40 ställde jag larm för att inte missa och har suttit bänkad sedan dess. Tennisen är FORTFARANDE igång. Hur??? Jag fattar noll av matchen. Det är en som vinner hela tiden men det verkar inte spela någon roll, för dom kör ändå bara om hela tiden. LÄGG NER bara!!!!
Jag kommer aldrig titta via Eurosport igen.
14:45 stod det att Girot skulle dra igång. 14:40 ställde jag larm för att inte missa och har suttit bänkad sedan dess. Tennisen är FORTFARANDE igång. Hur??? Jag fattar noll av matchen. Det är en som vinner hela tiden men det verkar inte spela någon roll, för dom kör ändå bara om hela tiden. LÄGG NER bara!!!!
Jag kommer aldrig titta via Eurosport igen.
Jo men jag ville visa liksom sista etappen i en fin grand tour för sambon som nu har hotat med att gå härifrån om jag inte slutar skrika svordomar om tennishelvetet. Mysig etapp med massa sceniska vyer och sånt. Kanske väcka intresset lite, samt intressant om det faktiskt skulle ske någon krasch eller nåt som skakar om resultatet ordentligt. Det är ju ändå en spurt på gatsten såg jag.Famous last words.
Det är inget attvse idag förrän det drar ihop sig till spurt ändå.
Dels har det redan konstaterats att några 4 min tar man inte ikapp på en platt, sista, etapp. Dels är det kutym att inte attackera tröjan på sista etappen (om inte specialfall)
Det blir sannolikt en mystempoetapp, inte DTs mystempo dock (!)
Jo men jag ville visa liksom sista etappen i en fin grand tour för sambon som nu har hotat med att gå härifrån om jag inte slutar skrika svordomar om tennishelvetet. Mysig etapp med massa sceniska vyer och sånt. Kanske väcka intresset lite, samt intressant om det faktiskt skulle ske någon krasch eller nåt som skakar om resultatet ordentligt. Det är ju ändå en spurt på gatsten såg...
Edit: NU ÄR DET IGÅNG!!!!
Carapaz sa efter etappen att de, EF, hade det starkaste laget men att den smartaste cyklisten vann. Förstår inte helt hur han tänker där. Såg inte riktigt så ut, långt innan Yates stack….Jag tänkte på Carapaz när de filmade honom nu. Han måste ju ändå fundera på om det hade funnits någon möjlighet att knäcka Del Toro tillsammans med Yates. Etappen hade blivit något helt annat om de hade kommit ifatt Yates och jobbat tillsammans mot Del Toro, men det hade säkert slutat med avvaktande cykling och Del Toro som totalsegrare. Eller om Carapaz inte hade grillat sitt team så tidigt på etappen..
De visar upp sig. De ligger längsta fram med sina rosa hjälmar och tar ansvaret för klungan. Så fort det drar ihop sig till avslut kommer det se annorlunda ut. Även om de kommer försöka få ihop det för Wout som segrare på sista etappen.Nu är det ju bara 76 km kvar, en vanlig lvg-runda ju. Ändå ligger Yates och co och drar längst fram. Är det bara så att han är den starkaste cyklisten och så mycket snabbare än alla andra? Varför ingen attack från ”bullen” Del Toro eller Carapaz?
Edit: Nu kom den.
Det är några spurter, men i övrigt är det här typ klungans söndagsfikarunda. Firmafest utan fylla och njuta av varandras sällskap.Nu är det ju bara 76 km kvar, en vanlig lvg-runda ju. Ändå ligger Yates och co och drar längst fram. Är det bara så att han är den starkaste cyklisten och så mycket snabbare än alla andra? Varför ingen attack från ”bullen” Del Toro eller Carapaz?
Jag har svårt att förstå varför det är såhär. Inget är ju omöjligt. Nu har jag inte koll på några siffror eller så men baserat på allas reaktioner verkar ju Yates ha smugit upp från ingenstans igår och vänt upp och ner på hela tävlingen. Nu är det ingen direkt klättring den här etappen och har ingen koll så Del Toro och Carapaz kanske inte är några sprintare, men jag hade gjort allt i deras sits för att få lite distans och knappa in på minutrarna även om det inte skulle räcka hela vägen. Varför ge upp så lätt liksom?De visar upp sig. De ligger längsta fram med sina rosa hjälmar och tar ansvaret för klungan. Så fort det drar ihop sig till avslut kommer det se annorlunda ut. Även om de kommer försöka få ihop det för Wout som segrare på sista etappen.
Yates låg trea och har lång erfarenhet. Han var såklart ett jättehot men UAE verkade ha räknat bort honom. Nu kom han i ett läge där han kunde lägga 100% i båda backarna. Det hade han inte kunnat göra om DT och Carapaz hade kommit ifatt.Jag har svårt att förstå varför det är såhär. Inget är ju omöjligt. Nu har jag inte koll på några siffror eller så men baserat på allas reaktioner verkar ju Yates ha smugit upp från ingenstans igår och vänt upp och ner på hela tävlingen. Nu är det ingen direkt klättring den här etappen och har ingen koll så Del Toro och Carapaz kanske inte är några sprintare, men jag hade gjort allt i deras sits för att få lite distans och knappa in på minutrarna även om det inte skulle räcka hela vägen. Varför ge upp så lätt liksom?
Bröd och tokattacker åt folket!Blir nog några tok-attacker sista milen. Inte för att de tror de kan vinna men för att det inte har nåt bättre för sig.
Jag förstår om du känner lite tomhet över att girot är slut, det gör jag också varje år. :)Jag har svårt att förstå varför det är såhär. Inget är ju omöjligt. Nu har jag inte koll på några siffror eller så men baserat på allas reaktioner verkar ju Yates ha smugit upp från ingenstans igår och vänt upp och ner på hela tävlingen. Nu är det ingen direkt klättring den här etappen och har ingen koll så Del Toro och Carapaz kanske inte är några sprintare, men jag hade gjort allt i deras sits för att få lite distans och knappa in på minutrarna även om det inte skulle räcka hela vägen. Varför ge upp så lätt liksom?
Det är egentligen inte Yates o co som ligger o drar, det är Olav Kooijs lag som ligger och håller utbrytningen lagom nära tillsammans med Kadens Groves och Van Oudens lag så att de tre ska få sprinta om 'et.Nu är det ju bara 76 km kvar, en vanlig lvg-runda ju. Ändå ligger Yates och co och drar längst fram. Är det bara så att han är den starkaste cyklisten och så mycket snabbare än alla andra? Varför ingen attack från ”bullen” Del Toro eller Carapaz?
Nä jag är bara (oavsett insinuerande rykten och spekulationer här i tråden) väldigt ny på att faktiskt följa loppen. Har dels inte haft tid eller möjlighet innan så har inte kunnat sätta mig in i hur det funkar osv. Och nu kom jag in väldigt sent på girot när jag äntligen fick tag i Eurosport. Men det har varit jättelärorikt att få ställa lite frågor här i tråden och väldigt bra svar så nu förstår jag mycket mer vad som händer än innan. Ser fram emot touren och vueltan ännu mer nu.Jag förstår om du känner lite tomhet över att girot är slut, det gör jag också varje år. :)
(För även om Touren är "störst" numer, så är känslan med girot lite extra av flera orsaker enligt min mening.)
Men du får nog bara acceptera att dels är det tradition och ceremoniellt. Och sedan är platta etapper tävling för spurtare, och i princip så är det inte möjligt att ändra totalen om det inte skiljer enstaka sekunder, eftersom det är bergscyklisterna som gör upp om totalen. Lagen och klungan kontrollerar varandra relativt enkelt på spurtetapper.
Teve och verklighet brukar ge väldigt olika intryck. Sedan är det inte ovanligt med riktigt gamla stenbeläggningar "där nere" där det slitits ned så långt att det är väldigt slätt. (vilket i gengäld ger knivskarpa kanter att skära sönder däcken på om.)Vet inte om det är romarrikets alla hästvagnar som gjort det eller om det är Eurosport-streamen som är suddig men ser ju nu att det var det här som var så kallad ”cobblestone”? Ser lika platt ut som vanlig asfalt ju.
Målgången i år var på asfalt.Vet inte om det är romarrikets alla hästvagnar som gjort det eller om det är Eurosport-streamen som är suddig men ser ju nu att det var det här som var så kallad ”cobblestone”? Ser lika platt ut som vanlig asfalt ju.
Ibland finns annat än svart eller vitt. Men det står ju var och en att tycka vad man vill, men som jag uppfattat historiken runt det där så är "gammal dopare" ett mindre nyanserat sätt att uttrycka sig, tycker jag.Hade hellre sett att en cyklist med en fläckfri (doping)historik vann än en gammal dopare: https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Yates_(cyclist)#Doping_ban
Håller med, men de är inte ensamma.UAE är cykelvärldens variant på fotbollens City eller PSG. Social Washing inget annat.
När det gäller doping är det just svart eller vitt. Men visst, det är fritt fram att tycka att lite doping inte gör så mycket. Fuska lite här och lite där är tydligen helt okej för en del.Ibland finns annat än svart eller vitt. Men det står ju var och en att tycka vad man vill, men som jag uppfattat historiken runt det där så är "gammal dopare" ett mindre nyanserat sätt att uttrycka sig, tycker jag.
Han är säkert Brynäsare.Men för helvete, han måste ju ta av sig kepsen när God save the King spelas![]()
Det är meningen ja.Lördag 5:e juli börjar TDF, då ska jag kolla lite mer, är ju kul med dessa stora lopp!
Är Poggacar med då?
JaLördag 5:e juli börjar TDF, då ska jag kolla lite mer, är ju kul med dessa stora lopp!
Är Poggacar med då?
Men man får se Orla många fler gånger på de stora loppen!Det är meningen ja.
Oftast är endags och enveckas-lopp roligare att titta på, det händer lite mer. Årets Giro har varit cykelpropaganda men oftast blir GTna mer defensiva.