Giro d'Italia 2025

Giro d'Italia 2025
Nu vill inte jag förstöra dina förväntningar, men sista etappen brukar inte vara så spännande, förutom att se vem som vinner etappen förstås. Och lite Rom-bilder är alltid trevligt.

Giro d'Italia 2025
14:45 stod det att Girot skulle dra igång. 14:40 ställde jag larm för att inte missa och har suttit bänkad sedan dess. Tennisen är FORTFARANDE igång. Hur??? Jag fattar noll av matchen. Det är en som vinner hela tiden men det verkar inte spela någon roll, för dom kör ändå bara om hela tiden. LÄGG NER bara!!!!

Jag kommer aldrig titta via Eurosport igen.

Giro d'Italia 2025

14:45 stod det att Girot skulle dra igång. 14:40 ställde jag larm för att inte missa och har suttit bänkad sedan dess. Tennisen är FORTFARANDE igång. Hur??? Jag fattar noll av matchen. Det är en som vinner hela tiden men det verkar inte spela någon roll, för dom kör ändå bara om hela tiden. LÄGG NER bara!!!!

Famous last words.
Det är inget attvse idag förrän det drar ihop sig till spurt ändå.
Dels har det redan konstaterats att några 4 min tar man inte ikapp på en platt, sista, etapp. Dels är det kutym att inte attackera tröjan på sista etappen (om inte specialfall)

Det blir sannolikt en mystempoetapp, inte DTs mystempo dock (!)

Giro d'Italia 2025

Aah, svunna tider. Minns också att även Vacchi fick spel på det en gång och det råkade komma ut i etern.

Giro d'Italia 2025
Famous last words.
Det är inget attvse idag förrän det drar ihop sig till spurt ändå.
Dels har det redan konstaterats att några 4 min tar man inte ikapp på en platt, sista, etapp. Dels är det kutym att inte attackera tröjan på sista etappen (om inte specialfall)

Det blir sannolikt en mystempoetapp, inte DTs mystempo dock (!)
Jo men jag ville visa liksom sista etappen i en fin grand tour för sambon som nu har hotat med att gå härifrån om jag inte slutar skrika svordomar om tennishelvetet. Mysig etapp med massa sceniska vyer och sånt. Kanske väcka intresset lite, samt intressant om det faktiskt skulle ske någon krasch eller nåt som skakar om resultatet ordentligt. Det är ju ändå en spurt på gatsten såg jag.

Men nu verkar äntligen tennismatchen ha tagit slut om det inte är så att det ska spelas en till match eller nåt. Hoppas cyklingen går igång nu för om 10 minuter är det nästan två timmar försenat enligt schemat. Förstår inte varför dom inte bara hänvisade till Max för att se klart tennismatchen. Istället blev vi cykelfantaster hänvisade dit när dom teasade girot i en liten miniruta som dök upp varannan timme.. och så bidrar jag ofrivilligt till att höja tennisens tittarsiffror eftersom jag inte vet när cyklingen faktiskt kommer igång eller inte..

Får se om det faktiskt blir girot nu efter reklampausen eller inte. Men snart orkar jag inte mer. På riktigt alltså det här har slitit på mig mentalt och fysiskt. Riktigt påfrestande.

Edit: NU ÄR DET IGÅNG!!!!

Giro d'Italia 2025
Ja, att sitta och hoppas på att cyklingen ska börja hyfsat i tid när Eurosport sänder snooker eller tennis är en riktig klassiker. (Jag har) sedan gammalt valt andra alternativ när det gäller att kolla på cykel.

Men som Axel skriver lär du inte missa mycket, då sista dagen oftast är rätt avslagen.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2025
Jo men jag ville visa liksom sista etappen i en fin grand tour för sambon som nu har hotat med att gå härifrån om jag inte slutar skrika svordomar om tennishelvetet. Mysig etapp med massa sceniska vyer och sånt. Kanske väcka intresset lite, samt intressant om det faktiskt skulle ske någon krasch eller nåt som skakar om resultatet ordentligt. Det är ju ändå en spurt på gatsten såg...

Edit: NU ÄR DET IGÅNG!!!!

Tyvärr kommer ju dagens etapp vara lika sportsligt intressant som amerikansk wrestling fram till spurten, det var igår du skulle satt henne framför tvn.
Men trösta dig med att om ett halvår börjar cx-säsongen igen, det är då den riktigt roliga cyklingen börjar 😁

Giro d'Italia 2025
Kul med Påven, snyggt gjort av honom !

Nu är dom i Ostia, har sådär minnen därifrån för längesen. ->-> Flyg till Aeroporto di Roma Fiumicino Leonardo da Vinci, försenat så klart, kom fram väldigt sent, hittade så småningom cykeln i ett hörn en bit bort efter att ha letat länge, trodde att den försvunnit.
Cyklade iväg i mörkret på Via dell'Aeroport di Fiumicino mot Ostia, läskigt med mkt trafik, bara tur att jag inte blev överkörd. Mkt folk i Ostia på kvällen, hittade till slut ett Hostel. Svinvarmt och svårt att sova. Nästa dag blev det Via Portuense in till Rom, fullt med working-girls i skogen, och till hotel i Tiburtino, 4 dars sightseeing innan jag drog vidare till Adriatiska kusten ! Kanske dags att besöka Rom igen !

Giro d'Italia 2025
Jag tänkte på Carapaz när de filmade honom nu. Han måste ju ändå fundera på om det hade funnits någon möjlighet att knäcka Del Toro tillsammans med Yates. Etappen hade blivit något helt annat om de hade kommit ifatt Yates och jobbat tillsammans mot Del Toro, men det hade säkert slutat med avvaktande cykling och Del Toro som totalsegrare. Eller om Carapaz inte hade grillat sitt team så tidigt på etappen..

Giro d'Italia 2025
Jag tänkte på Carapaz när de filmade honom nu. Han måste ju ändå fundera på om det hade funnits någon möjlighet att knäcka Del Toro tillsammans med Yates. Etappen hade blivit något helt annat om de hade kommit ifatt Yates och jobbat tillsammans mot Del Toro, men det hade säkert slutat med avvaktande cykling och Del Toro som totalsegrare. Eller om Carapaz inte hade grillat sitt team så tidigt på etappen..
Carapaz sa efter etappen att de, EF, hade det starkaste laget men att den smartaste cyklisten vann. Förstår inte helt hur han tänker där. Såg inte riktigt så ut, långt innan Yates stack….

Giro d'Italia 2025
Nu är det ju bara 76 km kvar, en vanlig lvg-runda ju. Ändå ligger Yates och co och drar längst fram. Är det bara så att han är den starkaste cyklisten och så mycket snabbare än alla andra? Varför ingen attack från ”bullen” Del Toro eller Carapaz?

Edit: Nu kom den.

Giro d'Italia 2025
Nu är det ju bara 76 km kvar, en vanlig lvg-runda ju. Ändå ligger Yates och co och drar längst fram. Är det bara så att han är den starkaste cyklisten och så mycket snabbare än alla andra? Varför ingen attack från ”bullen” Del Toro eller Carapaz?

De visar upp sig. De ligger längsta fram med sina rosa hjälmar och tar ansvaret för klungan. Så fort det drar ihop sig till avslut kommer det se annorlunda ut. Även om de kommer försöka få ihop det för Wout som segrare på sista etappen.

Giro d'Italia 2025

Det är några spurter, men i övrigt är det här typ klungans söndagsfikarunda. Firmafest utan fylla och njuta av varandras sällskap.

Det är väl rätt många år sedan det var värt att "tävla" om slutställningen på sista etappen, och det är väl lite tanken med upplägget. Så du kan slappna av och bara njuta av bilderna på Rom, men ha inte några förväntningar på att Vacchi går upp i falsett idag.

Giro d'Italia 2025
De visar upp sig. De ligger längsta fram med sina rosa hjälmar och tar ansvaret för klungan. Så fort det drar ihop sig till avslut kommer det se annorlunda ut. Även om de kommer försöka få ihop det för Wout som segrare på sista etappen.
Jag har svårt att förstå varför det är såhär. Inget är ju omöjligt. Nu har jag inte koll på några siffror eller så men baserat på allas reaktioner verkar ju Yates ha smugit upp från ingenstans igår och vänt upp och ner på hela tävlingen. Nu är det ingen direkt klättring den här etappen och har ingen koll så Del Toro och Carapaz kanske inte är några sprintare, men jag hade gjort allt i deras sits för att få lite distans och knappa in på minutrarna även om det inte skulle räcka hela vägen. Varför ge upp så lätt liksom?

Giro d'Italia 2025
Jag har svårt att förstå varför det är såhär. Inget är ju omöjligt. Nu har jag inte koll på några siffror eller så men baserat på allas reaktioner verkar ju Yates ha smugit upp från ingenstans igår och vänt upp och ner på hela tävlingen. Nu är det ingen direkt klättring den här etappen och har ingen koll så Del Toro och Carapaz kanske inte är några sprintare, men jag hade gjort allt i deras sits för att få lite distans och knappa in på minutrarna även om det inte skulle räcka hela vägen. Varför ge upp så lätt liksom?
Yates låg trea och har lång erfarenhet. Han var såklart ett jättehot men UAE verkade ha räknat bort honom. Nu kom han i ett läge där han kunde lägga 100% i båda backarna. Det hade han inte kunnat göra om DT och Carapaz hade kommit ifatt.
På dagens etapp finns det inget utrymme för att DT eller Carapaz ska kunna göra en en utbrytning. De skulle bli inhämtade direkt. Det enda som skulle kunna ställa till det är en vurpa eller något annat tråkigt.

Giro d'Italia 2025
Lyssnar du inte på Vacchi?
Det går sååååå fort på en etapp som denna platta, sista, etapp. Att VLB skulle släppa iväg Bullen är en omöjlighet. Det händer ej. Eller Carapaz och nej, de är ingen match för de utpräglade sprintarna.

De har haft 3 veckor på sig, denna sista är bara ”for show” förutom för just de som vill sprinta.

Giro d'Italia 2025
Jag förstår om du känner lite tomhet över att girot är slut, det gör jag också varje år. :)
(För även om Touren är "störst" numer, så är känslan med girot lite extra av flera orsaker enligt min mening.)

Men du får nog bara acceptera att dels är det tradition och ceremoniellt. Och sedan är platta etapper tävling för spurtare, och i princip så är det inte möjligt att ändra totalen om det inte skiljer enstaka sekunder, eftersom det är bergscyklisterna som gör upp om totalen. Lagen och klungan kontrollerar varandra relativt enkelt på spurtetapper.

Giro d'Italia 2025

Det är egentligen inte Yates o co som ligger o drar, det är Olav Kooijs lag som ligger och håller utbrytningen lagom nära tillsammans med Kadens Groves och Van Oudens lag så att de tre ska få sprinta om 'et.

Edit: men de vill såklart hålla S.Y. tillräckligt långt fram för att inte fastna bakom nån klungvurpa e.d. och allmänt se till att det går fort nog för att något annat GC-lag inte ska försöka något.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2025
Jag förstår om du känner lite tomhet över att girot är slut, det gör jag också varje år. :)
(För även om Touren är "störst" numer, så är känslan med girot lite extra av flera orsaker enligt min mening.)

Men du får nog bara acceptera att dels är det tradition och ceremoniellt. Och sedan är platta etapper tävling för spurtare, och i princip så är det inte möjligt att ändra totalen om det inte skiljer enstaka sekunder, eftersom det är bergscyklisterna som gör upp om totalen. Lagen och klungan kontrollerar varandra relativt enkelt på spurtetapper.
Nä jag är bara (oavsett insinuerande rykten och spekulationer här i tråden) väldigt ny på att faktiskt följa loppen. Har dels inte haft tid eller möjlighet innan så har inte kunnat sätta mig in i hur det funkar osv. Och nu kom jag in väldigt sent på girot när jag äntligen fick tag i Eurosport. Men det har varit jättelärorikt att få ställa lite frågor här i tråden och väldigt bra svar så nu förstår jag mycket mer vad som händer än innan. Ser fram emot touren och vueltan ännu mer nu.

Giro d'Italia 2025
Vet inte om det är romarrikets alla hästvagnar som gjort det eller om det är Eurosport-streamen som är suddig men ser ju nu att det var det här som var så kallad ”cobblestone”? Ser lika platt ut som vanlig asfalt ju.

Giro d'Italia 2025
Spelar ingen roll att det redan var avgjort. Det var riktigt kul att se sista spurten ändå! Riktigt trångt och jävligt och upp i över 70 km/h. Så himla imponerande att se. Ses i TdF-tråden! Ska läsa på lite mer då så ni slipper lika många dumma frågor.

Giro d'Italia 2025
Vet inte om det är romarrikets alla hästvagnar som gjort det eller om det är Eurosport-streamen som är suddig men ser ju nu att det var det här som var så kallad ”cobblestone”? Ser lika platt ut som vanlig asfalt ju.
Teve och verklighet brukar ge väldigt olika intryck. Sedan är det inte ovanligt med riktigt gamla stenbeläggningar "där nere" där det slitits ned så långt att det är väldigt slätt. (vilket i gengäld ger knivskarpa kanter att skära sönder däcken på om.)

Giro d'Italia 2025
Målgången i år var på asfalt.
Såg på reprisen hur imponerande Groves' sprint var, förutom att han lät sig bli inboxad innan.

Giro d'Italia 2025
Giro d'Italia 2025
Ibland finns annat än svart eller vitt. Men det står ju var och en att tycka vad man vill, men som jag uppfattat historiken runt det där så är "gammal dopare" ett mindre nyanserat sätt att uttrycka sig, tycker jag.
När det gäller doping är det just svart eller vitt. Men visst, det är fritt fram att tycka att lite doping inte gör så mycket. Fuska lite här och lite där är tydligen helt okej för en del.

Giro d'Italia 2025
Lördag 5:e juli börjar TDF, då ska jag kolla lite mer, är ju kul med dessa stora lopp!
Är Poggacar med då?
Det är meningen ja.
Oftast är endags och enveckas-lopp roligare att titta på, det händer lite mer. Årets Giro har varit cykelpropaganda men oftast blir GTna mer defensiva.

Edit: det knäppaste jag sett tills igår var när Vingegard o Rolgic attackerade Kuss i vueltan 2023 o Landa räddade hans lopp.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp