Glappa bromshandtag

Glappa bromshandtag
Det beror väl på _hur_ dom glappar. Ligger dom inte an mot kolven (för att trycka in bromsvätskan) eller är det "gång-gärnet" som glappar?

Har dom fått sig en smäll i fel riktning så blir dom gärna liste "klappriga". Mina Magura handtag glappar en hel del efter två vurpor. Men dom håller förhoppningsvis ett tag till :) Eftersom det är aluminium så väljer jag att låta dom glappa istället för att böja tillbaka dom.

Glappa bromshandtag
Det är "gånggärnen" som glappar. Jag tror inte att det går att shimsa eftersom det är ett sånt litet
mellanrum mellan handtaget och och själva grejen som de sitter fast i. bromshandtaget "hänger" nedåt
en bit och det är så irriterande för när man drar in bromshandtaget när man ska stanna så känner
man att kolven hackar till inne där den ska trycka in bromsätskan. Rätar man upp handtaget i normal
position (nån mm uppåt bara) så fungerar det som det ska. Måste vara att kolven slår i någonting inne
i "handtagshållaren" när den är nedböjd.

Glappa bromshandtag
För att reda ut det här. Om handtaget skulle peka 90 grader framåt från styret hänger då själva greppet neråt? Om det gör det så ser jag två alternativ, shimsa med tunna shims (borde gå) eller en bredare fästbult.

Glappa bromshandtag
oxr Skrev:
-------------------------------------------------------
> För att reda ut det här. Om handtaget skulle peka
> 90 grader framåt från styret hänger då själva
> greppet neråt?

Japp, det pekar nedåt lite, jag får prova att shimsa och se om det fungerar.

Glappa bromshandtag
Det sägs att Giants skivbromsar är det samma som Hope.
Mina Hope-handtag brukar jag skruva åt ganska noggrannt, det vill säga att man inte kan dra för hårt för då trögar bromshandtaget och ej heller för löst då handtagen glappar. Man måste helt enkelt vara väldigt noggrann där skillnaden är hårfin.

Glappa bromshandtag
Obed Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det sägs att Giants skivbromsar är det samma som
> Hope.
> Mina Hope-handtag brukar jag skruva åt ganska
> noggrannt, det vill säga att man inte kan dra för
> hårt för då trögar bromshandtaget och ej heller
> för löst då handtagen glappar. Man måste helt
> enkelt vara väldigt noggrann där skillnaden är
> hårfin.

Tror på detta, har giant skivbromsar och det är verkligen känsligt läge som gäller.

Tillbaka
Topp