Glappande vevparti

Cycloid

Aktiv medlem
Glappande vevparti
Typiskt att mina två första trådar ska handla om glappande grejer ;)

Nu är det vevpartiet (ev fel ord) som börjat glappa. Är det värt att testa att dra åt eller behöver nåt bytas?

20230906_174938.jpg

Glappande vevparti
Det där är så slitet att det glipar under kedjan. ? Därför bör du byta klinga och kassett när du är i farten. Drivlinan lär strula rejält annars, eftersom delarna (nytt - gammalt) inte passar ihop.

Glappande vevparti
Japp, det är det. Dom där lagren är justerbara om de glappar, kan vara på sin plats med att ta ut, göra rent och fetta in samtidigt. Och då kolla så kulor och lagerbanor ser fina ut också.

Senast ändrad:
Glappande vevparti
Ta isär och rengör och inspektera vevlagret i första hand, kan vara äldre gängstandard och då är det svårt att hitta ett nytt som passar till rimligt pris och de nya är av sämre kvalitet.

Framklingan gör man en visuell bedömning av innan man byter, i ditt fall bör det dessutom gå att vända klingan och på så vis få dubbla livslängden.

Bakkransen provar man med en ny kedja, kuggar kedjan över när man belastar byter man, annars inte.

Glappande vevparti
Glappande vevparti
Nu är det dags igen och nu ska jag försöka själv ?

Är det en sån här jag ska ha?
Mindre diameter än 42 mm står det så det blir väl inte rätt? Men själva modellen borde funka, möjligen att man får fila till tanden som griper en aning för att den skall få plats.

De riktiga ser ut så här men låsringen är inte kritisk och går att ersätta så i allra värsta fall kan man ta med annan tång.

$_32.JPG

Senast ändrad:
Glappande vevparti
Mindre diameter än 42 mm står det så det blir väl inte rätt? Men själva modellen borde funka, möjligen att man får fila till tanden som griper en aning för att den skall få plats.

De riktiga ser ut så här men låsringen är inte kritisk och går att ersätta så i allra värsta fall kan man ta med annan tång.

$_32.JPG
Så en sån här?

Och en sån här?

Glappande vevparti
Så en sån här?

Och en sån här?
Inte säker, det finns nog olika låsringar. Funderade på om jag hade fel tidigare och att den du visade från Biltema fungerar. Kanske någon annan vet?

Finns liknande som Biltemas speciellt för cyklar

Senast ändrad:
Glappande vevparti
Jag tycker att haknyckel slinter av alltför lätt och jag använder stor rörtång eller polygrip som känns betydligt säkrare. Men alla kanske inte har den storleken hemma. Jag tror att lagren är av den typen med lösa kulor så man får hålla sig över någonting som samlar upp kulorna när de börjar trilla ur.

Glappande vevparti
Jag tycker att haknyckel slinter av alltför lätt och jag använder stor rörtång eller polygrip som känns betydligt säkrare. Men alla kanske inte har den storleken hemma. Jag tror att lagren är av den typen med lösa kulor så man får hålla sig över någonting som samlar upp kulorna när de börjar trilla ur.
Men det är bara för låsringen, va?
Sen behöver jag en sån här för nästa steg?

Glappande vevparti
Glappande vevparti
Undrar om en cykelmek i butik brukar göra det ordentligt, dvs ta isär, noga rengöra allt med lagerkulorna separerade för höger och vänster, rengöra vevlagerhylsan och sen fetta in och noga justera. Kostnaden skulle nog bli för hög, de jag sett har bara öppnat, tryckt in lite nytt fett och sen spänt ihop lagret igen.

Glappande vevparti
Om du skickar 40:- till mig har du ändå sparat en tia. Fullkomligt obrukbart verktyg om inte låsringen sitter så löst att det kan dras av för hand. Och då gör man ju så.
Alternativt köper man ett bra verktyg i rätt storlek. Eller använder en rörtång.
Bra att veta. Riktiga verktyg för att lossa lagerskålarna är ju rätt dyra men har man ett vevlager av hög kvalitet i fint skick kan det vara värt att köpa, särskilt verktyget för andra sidan, drivsidan, så att inte de greppytorna förstörs.

Glappande vevparti
Undrar om en cykelmek i butik brukar göra det ordentligt, dvs ta isär, noga rengöra allt med lagerkulorna separerade för höger och vänster, rengöra vevlagerhylsan och sen fetta in och noga justera. Kostnaden skulle nog bli för hög, de jag sett har bara öppnat, tryckt in lite nytt fett och sen spänt ihop lagret igen.

Tjena!

En vettig cykelmek gör det, ganska många jag känner är vettiga. Men tyvärr finns det slashasar precis som i alla branscher.

Glappande vevparti
Hade hit min ambulerande cykelmek idag. Visade sig att lagret var slut. Jag såg tydliga skador i lagerbanan...
Så han tog med sig cykeln hem för att byta till nytt som han hade på lager. Leverans hem igen på söndag och jag är rätt nöjd ändå att jag delegerade ?

Tillbaka
Topp