Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur ser jag det?Är det inte ett gammalt justerbart vevlager?
Nu är det dags igen och nu ska jag försöka själv ?![]()
Bottom Bracket Service: Adjustable Cup-and-Cone
How to remove, service, and reinstall adjustable cup-and-cone style bottom bracket bearings.www.parktool.com
Mindre diameter än 42 mm står det så det blir väl inte rätt? Men själva modellen borde funka, möjligen att man får fila till tanden som griper en aning för att den skall få plats.Nu är det dags igen och nu ska jag försöka själv ?
Är det en sån här jag ska ha?
![]()
Haknyckel, <42 mm
För montering/demontering av låsring på vevlager. Nyckeln är ledad för att passa olika diametrar.www.biltema.se
Så en sån här?Mindre diameter än 42 mm står det så det blir väl inte rätt? Men själva modellen borde funka, möjligen att man får fila till tanden som griper en aning för att den skall få plats.
De riktiga ser ut så här men låsringen är inte kritisk och går att ersätta så i allra värsta fall kan man ta med annan tång.
![]()
Inte säker, det finns nog olika låsringar. Funderade på om jag hade fel tidigare och att den du visade från Biltema fungerar. Kanske någon annan vet?Så en sån här?
Park Tool HCW-5 vevlagerverktyg För låseringar - Bikeshop.se
Nyckel för låsringar til vevlager Verktyg med krokar som lossar och spänner låsringar på vevlagret. Passar 46 mm oc...bikeshop.se
Och en sån här?
Park Tool SPA-1 vevlagerverktyg Runde 2,9mm pinner - Bikeshop.se
Verktyg för vevparti och nav Praktiskt verktyg som hjälper dig att lossa och dra åt vevparti och hjulnav med försänkt...bikeshop.se
www.mopeddelar.se
Men det är bara för låsringen, va?Jag tycker att haknyckel slinter av alltför lätt och jag använder stor rörtång eller polygrip som känns betydligt säkrare. Men alla kanske inte har den storleken hemma. Jag tror att lagren är av den typen med lösa kulor så man får hålla sig över någonting som samlar upp kulorna när de börjar trilla ur.
Men det är bara för låsringen, va?
Sen behöver jag en sån här för nästa steg?
Park Tool SPA-1 vevlagerverktyg Runde 2,9mm pinner - Bikeshop.se
Verktyg för vevparti och nav Praktiskt verktyg som hjälper dig att lossa och dra åt vevparti och hjulnav med försänkt...bikeshop.se
Om du skickar 40:- till mig har du ändå sparat en tia. Fullkomligt obrukbart verktyg om inte låsringen sitter så löst att det kan dras av för hand. Och då gör man ju så.Finns liknande som Biltemas speciellt för cyklar
![]()
Universal haknyckel Bike Hand YC-157
www.mopeddelar.se
Bra att veta. Riktiga verktyg för att lossa lagerskålarna är ju rätt dyra men har man ett vevlager av hög kvalitet i fint skick kan det vara värt att köpa, särskilt verktyget för andra sidan, drivsidan, så att inte de greppytorna förstörs.Om du skickar 40:- till mig har du ändå sparat en tia. Fullkomligt obrukbart verktyg om inte låsringen sitter så löst att det kan dras av för hand. Och då gör man ju så.
Alternativt köper man ett bra verktyg i rätt storlek. Eller använder en rörtång.
Undrar om en cykelmek i butik brukar göra det ordentligt, dvs ta isär, noga rengöra allt med lagerkulorna separerade för höger och vänster, rengöra vevlagerhylsan och sen fetta in och noga justera. Kostnaden skulle nog bli för hög, de jag sett har bara öppnat, tryckt in lite nytt fett och sen spänt ihop lagret igen.